Test drive: Jaguar E-Pace P250

Test drive: Jaguar E-Pace P250

Όταν μιλάμε για σπορ SUV, περιμένεις από την Jaguar να δώσει έμφαση στο σπορ. Και αυτό ακριβώς κάνει, στην έκδοση με τον δίλιτρο βενζινοκινητήρα των 250 ίππων.

Οι μικρές της διαστάσεις τη φέρνουν στην κατηγορία των Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA και Volvo XC40. Αλλά από την Jaguar περιμένεις κάτι παραπάνω. Και στο προσφέρει. Από την πρώτη ματιά, το αυτοκίνητο έχει έναν άλλο αέρα. Δεν είναι κάτι χειροπιαστό, φυσικά. Μια αύρα…

Οι απαλές γεμάτες καμπύλες, η ενιαία από εμπρός μέχρι πίσω γραμμή των φουσκωμένων φτερών και το σχήμα σταγόνας των πλευρικών γυάλινων επιφανειών την κάνουν να μοιάζει περισσότερο με ένα υπερυψωμένο κουπέ παρά με ένα κλασικό SUV. Σου βγάζει μια αύρα μποέμ, τη βλέπεις περισσότερο σαν το «καλό» αυτοκίνητο για τις ιδιαίτερες περιστάσεις, παρά σαν ένα πρακτικό οικογενειακό για κάθε μέρα. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ανταποκρίνεται και σε αυτό το ρόλο. Κάθε άλλο μάλιστα.

Μαζί με τη χρήση του δευτερεύοντος χώρου κάτω από το δάπεδο, το πορτ μπαγκάζ φτάνει τα 577 λίτρα, τιμή στην κορυφή της κατηγορίας. Στην καμπίνα, οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι πολλοί. Παρά την κλίση της οροφής, το εσωτερικό ύψος είναι επαρκές, ακόμη και με την πανοραμική γυάλινη οροφή. Η «κουπέ» φόρμα απαιτεί βέβαια κάποιους συμβιβασμούς. Το άνοιγμα της πίσω πόρτας είναι σχετικά μικρό. Και ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών δεν είναι το ισχυρό σημείο του αυτοκινήτου, ειδικά πίσω από έναν ψηλό οδηγό (1,85 m). Φαίνεται πάντως να είναι περισσότερο θέμα της γεωμετρίας της θέσης οδήγησης παρά συνέπεια των μαζεμένων εξωτερικών διαστάσεων. Το τιμόνι βγαίνει αρκετά έξω στην τηλεσκοπική ρύθμισή του, για να έρθει εκεί ακριβώς που το θες. Η ορατότητα είναι σε γενικές γραμμές καλή, αν και στον βουνίσιο επαρχιακό, ειδικά στο ρυθμό στον οποίο μπορεί να κινηθεί το αυτοκίνητο και στον οποίο σε παρασύρει/παροτρύνει να οδηγείς, προσπαθείς με το βλέμμα να τρυπήσεις τις φαρδιές εμπρός κολώνες και να δεις πιο μέσα στη στροφή.

Jaguar E-Pace  

Η ατμόσφαιρα της καμπίνας υποστηρίζει το συνολικό κόνσεπτ με την αίσθηση του ιδιαίτερου, του ξεχωριστού να σε κερδίζει μόλις ανοίγεις την πόρτα. Στην έκδοση HSE ο εξοπλισμός αλλά και ο διάκοσμος είναι πλούσιος. Ένας όμορφος συνδυασμός τεχνολογίας και παράδοσης, με ψηφιακό προσαρμοζόμενο πίνακα οργάνων και μεγάλη κεντρική οθόνη αφής Touch Pro 1” για το χειρισμό του προηγμένου συστήματος πολυμέσων Meridian, του navigation και των άλλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας και συνδεσιμότητας, από τη μία. Και από την άλλη, ανοιχτόχρωμες δερμάτινες επενδύσεις με προσεγμένες ραφές και λεπτομέρειες αλουμινίου. Όσο ζεις το αυτοκίνητο, αγγίζεις τις επιφάνειες, χειρίζεσαι τους διακόπτες και έχεις περισσότερο χρόνο να παρατηρείς τις λεπτομέρειες, διαπιστώνεις ότι στην αφή το δέρμα δεν είναι τόσο ακριβό όσο φαίνεται. Και η μαλακή επιφάνεια είναι ντύσιμο, όχι το υλικό κατασκευής του ταμπλό. Οι διακόπτες έχουν κάπως ελαφρύ «κλικ» στο γύρισμά τους. Και γενικά, αυτή η αρχική αίσθηση ποιότητας δεν έχει το βάθος για το οποίο η πρώτη εντύπωση σε προϊδεάζει.    

Εκτός από τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού InControl που περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό, η έκδοση HSΕ διαθέτει επίσης σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, προσαρμοζόμενο περιοριστή ταχύτητας, Park Pack (σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης 360°, παρακολούθηση κίνησης στο πίσω μέρος και υποβοήθηση στάθμευσης) και Drive Pack. Το οποίο περιλαμβάνει το προσαρμοζόμενο σύστημα σταθεροποίησης της ταχύτητας με δυνατότητα να ακολουθεί το μποτιλιάρισμα, σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης σε υψηλές ταχύτητες και σύστημα υποβοήθησης τυφλού σημείου.

Η έκδοση των 249 ίππων είναι η δεύτερη πιο ισχυρή της οικογένειας δίλιτρων κινητήρων Si4 Ingenium που κινούν την E-Pace, καθώς υπάρχει και «300άρης». Είναι αλουμινένιος, άμεσου ψεκασμού, με twin-scroll τούρμπο. Αποδίδει 249 ίππους στις 5.500-6.000 rpm και 37,2 kgm ροπή στις 1.300-4.500 rpm.

Jaguar E-Pace  

Από τα πρώτα χιλιόμετρα αντιλαμβάνεσαι ότι στη Jaguar σοβαρολογούν όταν μιλούν για σπορ SUV. Το τιμόνι έχει το σωστό βάρος και πολύ ξεκάθαρη πληροφόρηση. Δεν κόβει πολύ στους ελιγμούς, αλλά είναι άμεσο και ακριβές. Στην πόλη, η ανάρτηση είναι σφιχτή. Στις απότομες λακκούβες αντιδρά ξερά και με λίγο θόρυβο. Το κιβώτιο δεν έχει τη βελούδινη λειτουργία των καλύτερων της αγοράς, στο ξεκίνημα και στους ελιγμούς. Αλλά οι αλλαγές είναι ομαλές και στο σωστό σημείο ώστε να αξιοποιείται η ροπή και η E-Pace να κινείται σβέλτα με λίγο γκάζι. Ο ήχος του κινητήρα φτάνει όσο πρέπει στην καμπίνα, με μια όμορφη χροιά που αφήνει υποσχέσεις. Παρά τη σκληρή ανάρτηση, η συναρμογή είναι στιβαρή ώστε το σύνολο να βγάζει την αυτοπεποίθηση ενός αυτοκινήτου κύρους.

Στο σπορ πρόγραμμα οδήγησης, η απόσταση μεταξύ του μοτέρ και του πεντάλ γκαζιού μειώνεται. Ακόμη και πολύ χαμηλά, είναι ελαστικός και φτάνει εύκολα στο κατώφλι των 2.000 rpm, όπου τουρμπίζει με μια πολύ μικρή υστέρηση η οποία σε καμία περίπτωση δεν ενοχλεί. Είναι ελαστικός στις μεσαίες και ανεβάζει στροφές γραμμικά. Ακριβώς επειδή είναι τόσο γεμάτος στις μεσαίες, περιμένεις μια έκρηξη ψηλά, η οποία ωστόσο δεν έρχεται. Σύντομα συνειδητοποιείς ότι δεν έχει νόημα να το πιέζεις πολύ στην κόκκινη περιοχή του στροφομέτρου, όπου μάλιστα και ο ήχος είναι άχρωμος. Βρίσκεις την αρμονία αλλάζοντας ταχύτητες πριν τις 6.000 rpm, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περάσεις σε χειροκίνητη λειτουργία του σασμάν.

Το σπριντ 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 7,7”, τα 160 km/h από στάση έρχονται σε 20” και από το χιλιόμετρο βγαίνει σε 28,6” με 184,3 km/h. Νούμερα αντικειμενικά γρήγορα. Και ταυτόσημα με το Volvo XC40 T5, το μόνο 4κίνητο με αυτόματο κιβώτιο του ανταγωνισμού που έχουμε μετρήσει. Το οποίο κινείται από έναν επίσης δίλιτρο τούρμπο 247 ίππων, και ζυγίζει 1.710 kg. Στη μέτρηση 80-110 km/h έχουμε ισοπαλία (3,9”), στα 110-140 km/h το Volvo είναι ταχύτερο κατά μισό δευτερόλεπτο, αλλά με χρόνο 16,6” αντί 17,1” η Jaguar είναι πιο γρήγορη στη μέτρηση 60-160 km/h.

Ενώ στην οδήγηση έχεις την αίσθηση ενός γρήγορου αυτοκινήτου, οι αριθμοί δεν εντυπωσιάζουν. Και η αιτία πρέπει να αναζητηθεί στη ζυγαριά. Αντί της αλουμινένιας πλατφόρμας με τον κινητήρα τοποθετημένο κατά μήκος και τη βασική κίνηση να καταλήγει πίσω, όπως στην F-Pace, στη μικρότερη E-Pace η Jaguar χρησιμοποίησε την πλατφόρμα του Evoque, με βασικό υλικό κατασκευής το ατσάλι και το μοτέρ εγκάρσια. Λόγω κόστους, προφανώς. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το βάρος να είναι τσιμπημένο, στα 1.850 kg, παρά τη χρήση αλουμινίου για το καπό, τα εμπρός φτερά, την οροφή και την πίσω πόρτα.

Jaguar E-Pace

Στο στροφιλίκι, η E-Pace αναμφίβολα ξεχωρίζει από τα συνηθισμένα της κατηγορίας. Υπό πίεση η ανάρτηση δεν φαίνεται πλέον ξερή. Απορροφά τις ανωμαλίες που θα βρεις στη μέση της στροφής χωρίς να αναπηδήσει, χωρίς να σε αγχώσει. Η κλίση είναι μικρή και δεν εξελίσσεται σε αδράνεια, σε στροφές που μπαίνεις ακουμπισμένος στο πλαίσιο. Πρώτα από όλα, μπορείς να αξιοποιήσεις το trailbraking, πράγμα σπάνιο για αυτοκίνητο με αυτό το βάρος που στέκεται τόσο ψηλά από το δρόμο. Το τιμόνι είναι σαφές ως προς το όριο της πρόσφυσης. Μπορείς να κάνεις διορθώσεις μέσα στη στροφή και να ελέγχεις την ισορροπία. Σε ενθαρρύνει να χαρείς την οδήγηση με την ασφάλεια των ηλεκτρονικών, τα οποία είναι εκεί για να σε σώσουν αν το παρακάνεις. Σε αργές και μέτριες στροφές που στρίβεις με γκάζι, στην πρωινή υγρασία της φωτογράφισης, η ουρά ανοίγει για να διορθώσει μια αρχική υποψία υποστροφής χάρη στο έξυπνο σύστημα 4κίνησης Active Driveline το οποίο μπορεί να δώσει στιγμιαία ως και το 100% της ροπής που φτάνει στον πίσω άξονα μόνο στον εξωτερικό τροχό. Μια πόζα ελεγχόμενης πλαγιολίσθησης είναι εφικτή, με το τιμόνι ουσιαστικά στην ευθεία, να σημαδεύει από νωρίς την έξοδο, συνδυάζοντας απόλαυση και ουσία.

Η πλούσια έκδοση δοκιμής να ξεπερνά τις €70.000 καθώς περιλαμβάνει ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα (18 ρυθμίσεις) δερμάτινα καθίσματα, το πλήρες πακέτο οδηγικών βοηθημάτων, το αναβαθμισμένο infotainment με navigation και πακέτο συνδεσιμότητας και διάφορα άλλα στοιχεία που ανεβάζουν την αρχική τιμή αλλά και τον φόρο με τον οποίο επιβαρύνεται το σύνολο. Τα €55.000 από τα οποία ξεκινά το συγκεκριμένο μηχανολογικό πακέτο ωστόσο είναι μια καλή τιμή για αυτοκίνητο αυτής της κλάσης. Στον  βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται τα προγράμματα οδήγησης, η βασική σουίτα των οδηγικών βοηθημάτων ενεργητικής ασφάλειας (Emergency Braking και Lane Keep Assist), ο αυτόματος διζωνικός κλιματισμός και η 10άρα οθόνη, χωρίς όμως το καλό πακέτο συνδεσιμότητας Connect Pro και το Navigation. Ακόμη και μέσα από αυτό το πρίσμα να τη δεις…

Η ουσία όμως είναι αλλού. Η αίγλη του brand, η ικανότητα με στριμμένους τους τροχούς και η συνολική προσωπικότητα που καταθέτει η Ε-Pace ξεπερνούν τα όποια μικρά ελαττώματά της. Καθώς και τις τυπικές συγκρίσεις, όπου τραβάς τη γραμμή και βάζεις κάτω χρήματα, άλογα και εξοπλισμούς.

Τι λέει το DRIVE
Η E-Pace στην έκδοση P250 είναι περισσότερο Jaguar και λιγότερο ένα κλασικό οικογενειακό κόμπακτ SUV, ακόμη και συγκριτικά με αυτά που αυτοπροσδιορίζονται ως σπορ. Κι αυτό φυσικά είναι το μεγαλύτερο ατού της.

Τιμή από €55.100 (έκδοση δοκιμής HSE €72.900)
Τεχνολογία 1.998 cc, i4, 16v, 2 x ΕΕΚ, μπλοκ και κεφαλή από κράμα αλουμινίου, άμεσος ψεκασμός, twin scroll τούρμπο, 249 PS/5.500-6.000 rpm, 37,2 kgm/1.300-4.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,7”
0-160 km/h 20,0”
0-400 m 15,6” @ 142,2 km/h
0-1.000 m 28,6” @ 184,3 km/h
60-160 (με αλλαγές) 16,6”
50-80 km/h 2,8”
80-110 km/h 3,9”
110-140 km/h 5,9”
Φρένα 100-0 km/h 38,9 m
Τελική ταχύτητα 231 km/h
Μέση κατανάλωση 11,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 186 g/km
Διαστάσεις 4.395 x 1.984 x 1.649 mm
Χώρος αποσκευών 577 lt
Βάρος 1.850 kg
Μετρήσεις Drive, κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube