Το προηγούμενο Ford Fiesta παρέμεινε στην αγορά για σχεδόν εννιά χρόνια, αφού ήταν καλοκαίρι του 2008 όταν κύλησε τους τροχούς του στους δρόμους για πρώτη φορά.
Το 2013 υπέστη μια μικρή ανανέωση και εφοδιάστηκε με το νέο, τότε, 1.0 EcoBoost. Έκτοτε συνέχισε χωρίς σημαντικές αλλαγές, πέρα από το λανσάρισμα νέων εκδόσεων εξοπλισμού και της κορυφαίας, σπορ έκδοσης ST. Έφτασε όμως η στιγμή να υποδεχτούμε το καινούργιο Fiesta, όγδοης γενιάς. Το νέο Fiesta βασίζεται σε μια εκσυγχρονισμένη εκδοχή του πατώματος του προηγούμενου, αν και δύσκολα το καταλαβαίνεις με την πρώτη ματιά. Το σχήμα του είναι λιγότερο σφηνοειδές από του απερχόμενου, δίνοντας την εντύπωση ενός αρκετά φαρδύτερου αυτοκινήτου, παρότι η πραγματική διαφορά είναι μόνο 1,2 πόντοι.
Σε αυτή την αίσθηση συμβάλλουν, στο μεν εμπρός μέρος, το πιο επίπεδο καπό και τα φαρδύτερα εμπρός φώτα, στο δε πίσω, τα οριζόντια φώτα και ο προφυλακτήρας με τα όρθια ανακλαστικά στις άκρες του. Το ρόλο του παίζει βέβαια και το ύψος που έχει μειωθεί σχεδόν κατά δύο πόντους, αλλά και τα φαρδύτερα μετατρόχια κατά τρεις πόντους εμπρός και έναν πόντο πίσω. Η μεγαλύτερη διαφορά είναι σαφώς σε μήκος, αφού αυτό έχει αυξηθεί από τα 3,97 στα 4,04 m. Όμως το μεταξόνιο έχει κερδίσει μόλις τέσσερα χιλιοστά, ξεπερνώντας ελάχιστα τα 2,49 m. Ό,τι κι αν λέει πάντως η υποκειμενική ματιά του καθενός για το αισθητικό αποτέλεσμα όλων αυτών, το αντικειμενικό πόρισμα της αεροδυναμικής σήραγγας ήταν ξεκάθαρα θετικό: Ο αεροδυναμικός συντελεστής έχει πέσει από το Cd 0,33 στο 0,286.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Όλες οι εκδόσεις του νέου Ford Fiesta - Αναλυτικά οι τιμές
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Όλες οι εκδόσεις του νέου Ford Fiesta - Αναλυτικά οι τιμές
Στο εσωτερικό, η εικόνα είναι ακόμα πιο διαφορετική σε σχέση με το παρελθόν. Το ανάγλυφο ταμπλό έδωσε τη θέση του σε ένα εντελώς καινούργιο, με πιο συμβατική σχεδίαση. Το επάνω μέρος του εξακολουθεί να καλύπτεται από μαλακό υλικό και η συναρμογή των πλαστικών τμημάτων, τομέας στον οποίο υστερούσε το προηγούμενο Fiesta, είναι ασύγκριτα καλύτερη. Όλα τα κινούμενα μέρη με τα οποία έρχεται σε επαφή ο οδηγός, από τα πλήκτρα του τιμονιού και τους μοχλοδιακόπτες της κολόνας μέχρι τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος και τους αεραγωγούς, λειτουργούν τόσο ποιοτικά που τοποθετούν το Fiesta μεταξύ των κορυφαίων της κατηγορίας σε αυτό τον τομέα. Οι εντυπώσεις από τα χαμηλότερα τμήματα του ταμπλό και της κονσόλας δεν είναι αντίστοιχα θετικές, αφού το σκληρό πλαστικό που χρησιμοποιείται εκεί δεν είναι ευχάριστο στην αφή. Το ίδιο συμβαίνει και στις πόρτες, οι οποίες θα περίμενε κάποιος να έχουν πιο προσεγμένες επενδύσεις, αν όχι σε όλα τα Fiesta, τουλάχιστον σε αυτή, την έκδοση Titanium. Από την άλλη, το αυτοκίνητο της δοκιμής είναι μοντέλο προπαραγωγής, οπότε ίσως πρέπει να περιμένουμε λίγο πριν αφαιρέσουμε οριστικά πόντους από το Fiesta για αυτό.
Ένα χαρακτηριστικό του Titanium που αναβαθμίζει συνολικά την εικόνα της καμπίνας είναι η έγχρωμη οθόνη αφής 8,0” του εξαιρετικού infotainment SYNC 3, με τα γνωστά, μεγάλα εικονικά πλήκτρα, για να τα πετυχαίνεις εύκολα και εν κινήσει. Το ότι είναι τοποθετημένη εντελώς εγκάρσια και όχι στραμμένη προς τον οδηγό, μπορεί να σε ξενίσει αρχικά. Είναι όμως τόσο ευκρινής, ακόμα και κάτω από το φως του ήλιου, που επί της ουσίας δεν σου δημιουργεί πρόβλημα. Ιδιαίτερα ευανάγνωστη και εύχρηστη είναι άλλωστε και η έγχρωμη οθόνη 4,2” στον πίνακα οργάνων. Η Ford είναι ιδιαίτερα υπερήφανη και για το έξτρα ηχοσύστημα B&O Play, ισχύος 675 Watt, το subwoofer του οποίου βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών. Ναι, στη θέση του εφεδρικού τροχού, που πλέον έχει αντικατασταθεί από κιτ επισκευής.
Το προηγούμενο Fiesta είχε σχετικά στενά εμπρός καθίσματα. Αυτό άλλαξε στη νέα γενιά, οπότε πλέον δύσκολα θα γκρινιάξουν ακόμα και οι πιο εύσωμοι. Αυξημένο είναι άλλωστε και το συνολικό εσωτερικό πλάτος, οπότε ο αριστερός αγκώνας του οδηγού έρχεται πιο δύσκολα σε επαφή με την πόρτα. Με το τιμόνι να βγαίνει αρκετά έξω, έτσι ώστε να βολεύονται και οι πιο ψηλοί, η θέση οδήγησης συγκαταλέγεται στις κορυφαίες της κατηγορίας. Ο χώρος για τους πίσω επιβάτες όμως, δεν αφήνει αντίστοιχα θετικές εντυπώσεις. Σαφώς και είναι περισσότερος απ’ ό,τι στο απερχόμενο Fiesta, κυρίως χάρη στο αυξημένο εσωτερικό ύψος πίσω που αφήνει πιο πολύ χώρο για το κεφάλι. Για τα γόνατα όμως υπάρχει ελάχιστο παραπάνω μήκος, λόγω των πιο λεπτών καθισμάτων, οπότε ούτε το νέο μοντέλο δεν ξεπερνά το μέσο όρο της κατηγορίας. Αντίστοιχος με πριν είναι και ο χώρος αποσκευών. Με λίγο αυξημένη ονομαστική χωρητικότητα, από τα 276 στα 292 lt, και τις ίδιες πρακτικές θήκες στα πλάγια.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE
Το Fiesta μας φορά τον 1.0 EcoBoost. Τον 3κύλινδρο τούρμπο με τον άμεσο ψεκασμό και το μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων στις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής που κατέκτησε και φέτος το βραβείο του International Engine of the Year στην κατηγορία έως 1.000 cc, για έκτη συνεχή χρονιά. Στην πιο ήπια εκδοχή του αποδίδει 100 PS και 17,3 kgm, όμως στην καθημερινή χρήση δύσκολα θα ζητήσεις κάτι παραπάνω. Η δύναμη εμφανίζεται από χαμηλά και θα πρέπει να βρεθείς με λιγότερες από 1.500 rpm και μεγάλη σχέση στο κιβώτιο για να φανεί ο μικρός κυβισμός του. Αυτό είναι πιο δύσκολο να συμβεί πλέον, καθώς κάθε έκδοση του 1.0 EcoBoost συνδυάζεται με ένα νέο 6άρι κιβώτιο της Getrag, με πιο σφιχτή κλιμάκωση από την 3η και πάνω.
Με το βάρος να είναι ακριβώς ίδιο, και συγκεκριμένα 1.130 kg σύμφωνα με την πλάστιγγά μας, το 100άρι Fiesta έχει ζωντανέψει στις ρεπρίζ. Η διαφορά είναι μικρή με 3η, με 80-110 km/h σε 5,5” έναντι 5,6” και 110-140 km/h σε 8,4” έναντι 8,7”, και μεγαλώνει με τις μεγαλύτερες σχέσεις. Το 110-140 km/h με 4η ολοκληρώνεται σε 9,2” αντί για 10,2”. Ενδεικτικό της διαφοράς όμως είναι ότι στην ίδια μέτρηση με 6η το νέο Fiesta χρειάζεται οριακά λιγότερο χρόνο απ’ ό,τι ο προκάτοχός του με 5η: 17,0” έναντι 17,2”. Από στάση, η κλιμάκωση το αδικεί. Η 2η «σπάει» στα 99 km/h, οπότε στο 0-100 km/h το χρονόμετρο σταματά στα 10,4”, επίδοση χειρότερη από τα 10,2” του προηγούμενου. Ύστερα από τα 130 km/h, δηλαδή τα 400 m περίπου, το καινούργιο περνά και πάλι εμπρός. Συγκρινόμενο με τον ανταγωνισμό του, το νέο Fiesta υπερισχύει έναντι των μοντέλων με ίδια ή μικρότερη ισχύ, όπως το νέο SEAT Ibiza 1.0 TSI των 95 PS, τόσο από στάση όσο και σε ρεπρίζ, και μένει αναμενόμενα πίσω από όσα αποδίδουν από 110 PS και πάνω.
Στην καθημερινή χρήση στην πόλη, χρειάζεται πιο προσεκτική οδήγηση απ’ ό,τι τα μοντέλα με τον 1.0 TSI για να δεις νούμερα κάτω από 6,5 lt/100 km. Όμως οι απαιτήσεις του EcoBoost είναι λογικές και ειδικά στο ταξίδι αισθητά χαμηλότερες απ’ ό,τι στο παρελθόν, χάρη στην αεροδυναμική και τη μακριά 6η, που κρατά τις στροφές στις 2.800 rpm όταν ταξιδεύεις με 130 km/h. Στις περισσότερες περιπτώσεις μπορείς να κινείσαι με το πρόγραμμα Eco που κάνει το γκάζι λίγο πιο νωθρό προς όφελος της οικονομίας, χωρίς όμως να ενοχλεί. Άλλωστε, όταν το πατήσεις τέρμα, πετυχαίνεις και με αυτό τις ίδιες επιδόσεις. Ακόμα και στο γενναίο πάτημα του γκαζιού πάντως, ο κινητήρας ακούγεται ελάχιστα, ενώ η 3κύλινδρη χροιά του δεν γίνεται σχεδόν ποτέ αντιληπτή. Η καλύτερη ηχομόνωση του νέου Fiesta είναι αδιαμφισβήτητη, τουλάχιστον στην έκδοση Titanium με το ηχοαπορροφητικό παρμπρίζ: Η καμπίνα του σε απομονώνει από τους θορύβους της πόλης και παραμένει ιδιαίτερα ήσυχη στο ταξίδι.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Suzuki Swift 1.0 BoosterJet
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Suzuki Swift 1.0 BoosterJet
Σε υψηλή ταχύτητα, η σταθερότητα είναι κορυφαία. Το πλαίσιο του Fiesta παραμένει ακλόνητο σε οποιαδήποτε ανωμαλία, παραπέμποντας σε μεγαλύτερο αυτοκίνητο. Στην πόλη, οι λακκούβες στρογγυλεύονται με εντυπωσιακό τρόπο, με την ανάρτηση να μην επιτρέπει να φτάσει στην καμπίνα κραδασμός ή θόρυβος, ενώ ακόμα και μια ανωμαλία εντός στροφής δύσκολα θα επηρεάσει την πορεία του. Οι μηχανικοί της Ford ξεπέρασαν ξανά τον εαυτό τους, φτιάχνοντας μια υποδειγματική ανάρτηση.
Η ίδια θετική εικόνα διατηρείται και όταν κινηθείς γρήγορα σε ένα δρόμο της περιφέρειας. Το εμπρός μέρος πολύ δύσκολα θα υποστρέψει στην είσοδο. Το τιμόνι, που σε χαμηλή ταχύτητα ίσως σου φανεί ασαφές, υπό πίεση μεταμορφώνεται σε ακρίβεια και πληροφόρηση. Αν μέσα σε στροφή χρειαστεί να στρίψεις περισσότερο ή να αφήσεις το γκάζι, απλώς το κάνεις. Το Fiesta γέρνει λίγο ακόμα και απλώς υπακούει, δείχνοντας ότι δύσκολα θα καταφέρεις κάποιον άτσαλο χειρισμό που θα διαταράξει την ισορροπία του. Μοιραία, αυτή η αίσθηση απόλυτης ασφάλειας στο όριο έχει επιτευχθεί εις βάρος των στοιχείων που θα έδιναν σπορ χροιά στην οδική συμπεριφορά του. Χρειάζεται αρκετή φόρα και ειδικός χειρισμός για να εμπλέξεις στη διαδικασία το πίσω μέρος, χωρίς βέβαια να αγγίξεις το φρένο, αφού αυτό θα ενεργοποιούσε το ESP. Σε πολύ απότομες αλλαγές πορείας, η μεγάλη κλίση σου θυμίζει ότι αυτή η έκδοση του Fiesta είναι προσανατολισμένη στην άνεση, και για σπορ οδήγηση ίσως θα έπρεπε να επιλέξεις μια ST Line. Τα φρένα πάντως ικανοποιούν τόσο σε αίσθηση όσο και σε αντοχή, παρά την ύπαρξη ταμπούρων πίσω, και τα 37,9 m για τα 100-0 km/h είναι μια πολύ καλή επίδοση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Νέο Ford Fiesta ST, με 3κύλινδρο κινητήρα 1.5 και 200 PS
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Νέο Ford Fiesta ST, με 3κύλινδρο κινητήρα 1.5 και 200 PS
Το Fiesta της δοκιμής, ως Titanium, διαθέτει ένα πλήρες πακέτο οδηγικών βοηθημάτων. Στα συστήματα προειδοποίησης εκτροπής από τη λωρίδα (Lane Departure Warning) και διατήρησης λωρίδας (Lane Keep Assist) της βασικής έκδοσης Trend προσθέτει adaptive cruise control και συστήματα αποφυγής σύγκρουσης, αυτόματης εναλλαγής μεγάλης σκάλας φώτων και αναγνώρισης πινακίδων. Μαζί με στοιχεία όπως ο αυτόματος κλιματισμός, το SYNC 3 με οθόνη 8,0”, οι ζάντες ελαφρού κράματος 16”, το ηχοαπορροφητικό παρμπρίζ κ.ά., ο εξοπλισμός του μάλλον δικαιολογεί τα €15.740 που κοστίζει. Αν σου φαίνονται αρκετά, ας σημειωθεί ότι η Ford διαθέτει χρηματοδοτικό πρόγραμμα με επιτόκιο 5,53%, προκαταβολή 40% και αποπληρωμή σε 48 μήνες.
Η αναζήτηση κάποιου τομέα στον οποίο το Fiesta να μην έχει βελτιωθεί από λίγο έως αρκετά, δίνει μηδενικό αποτέλεσμα. Ακόμα πιο καλοστημένο από πριν, γρηγορότερο, πιο οικονομικό στη χρήση, πιο ποιοτικό, πιο πολιτισμένο και καλύτερα εξοπλισμένο, ουσιαστικά εξακολουθεί να υστερεί μόνο στο χώρο για τους πίσω επιβάτες -αν και η ψαλίδα έχει κλείσει. Τα πλεονεκτήματά του ολοκληρώνονται με τη στάνταρ 8ετή, εργοστασιακή εγγύηση Ford Protect, τη μεγαλύτερη της αγοράς σήμερα, επιβεβαιώνοντας ότι πρόκειται για μία από τις κορυφαίες προτάσεις στα βενζινοκίνητα σουπερμίνι.
Τι λέει το DRIVE
Βελτιωμένο σε κάθε τομέα, ακόμα πιο καλοστημένο και με τον 1.0 EcoBoost να συνεργάζεται ιδανικά με το νέο 6άρι κιβώτιο, το νέο Fiesta έχει τα φόντα να κατακτήσει την κορυφή της κατηγορίας του.
Τιμή Από €14.289 (Δοκιμής: €15.740)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός, τούρμπο 100 PS/6.000 rpm, 17,3 kgm/1.400-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,4”
0-160 km/h 30,2”
0-400 m 17,2” @ 129,4 km/h
0-1.000 m 31,8” @ 162,5 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,2”
50-80 km/h (3η) 4,8”
80-110 km/h (3η) 5,5”
80-110 km/h (4η) 7,4”
110-140 km/h (4η) 9,2”
110-140 km/h (5η) 12,3”
110-140 km/h (6η) 17,0”
Φρένα 100-0 km/h 37,9 m
Τελική ταχύτητα 183 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 97 g/km
Διαστάσεις 4.040 x 1.735 x 1.476 mm
Χώρος αποσκευών 292 lt
Βάρος 1.130 kg
Μετρήσεις DRIVE