Η ταχύτητα µε την οποία ο ολοκαίνουργιος 1.3 TCe κινητήρας που εξέλιξαν από κοινού η Renault µε την Daimler βρήκε θέση κάτω από το καπό του Duster, µόνο κάτι θετικό µπορεί να σηµαίνει για τη Dacia. Σε σχέση µε την έκδοση των 150 PS η πιο αδύναµη εκδοχή των 130 είναι €700 φτηνότερη, οπότε µένει να δούµε εάν αυτή η διαφορά δικαιολογείται από αυτά που χάνεις και κερδίζεις σε επιδόσεις και κατανάλωση αντίστοιχα.
Δεν υπάρχει καµία διαφορά στο πόσο αθόρυβα και πολιτισµένα λειτουργεί ο κινητήρας, οπότε ουσιαστικά δεν ακούγεται στην καµπίνα και ο λεβιές του χειροκίνητου κιβωτίου µε τις 6 -όχι κοντές- σχέσεις, είναι σαφής και θετικός. Έχει πάντως σηµασία να αναφέρουµε πως οι 130 PS αποδίδονται στις 5.000 rpm µε 240 Nm στις 1.500 rpm, ενώ οι 150 PS στις 5.250 rpm µε 250 Nm στις 1.600 rpm.
Για πραγµατικά καλή απόκριση στο γκάζι χρειάζονται περισσότερες από 1.800 rpm ακόµα και χωρίς να είναι ενεργοποιηµένη η χαρτογράφηση Eco, αφού κάτω από εκεί -ειδικά µε τον κλιµατισµό σε λειτουργία- δεν υπάρχει η ακρίβεια που θέλεις στο γκάζι για ξεκινήµατα σε χωµάτινες ή και ασφάλτινες ανηφόρες που γλιστράνε. Σε τέτοιες περιπτώσεις θα αναζητήσεις και την απενεργοποίηση του ελέγχου της πρόσφυσης που δεν υπάρχει.
Με αυτή την εξαίρεση, δεν µπορείς να έχεις κανένα άλλο παράπονο. Το Duster επιταχύνει βελούδινα µα αποτελεσµατικά, πετυχαίνοντας 0-100 km/h σε 10”, 0-1.000 m σε 31,1”, και 80-110, 110-140 km/h µε 4η σχέση σε 5,3 και 6,9” αντίστοιχα. Από τη σύγκριση µε το 150άρι, το συµπέρασµα είναι ξεκάθαρο: Διαφορά υπάρχει σεβαστή στις υψηλές στροφές, µα στο χαµηλοµεσαίο φάσµα πολύ µικρή. Με αριθµούς αυτό αποτυπώνεται ως εξής: 0-100 km/h σε 9,4” και 0-1.000 m σε 30,3”, µα 80-110 και 110-140 km/h µε 4η σε 5,4 και 6,6”, χωρίς η διαφορά να ξεπερνάει τα 0,4” σε καµία ρεπρίζ. Αντιθέτως, στα 0-170 km/h αγγίζει τα 3,3”.
Με δεδοµένο λοιπόν πως σπάνια οδηγείς ένα SUV τέρµα γκάζι και επειδή τα νούµερα για την έκδοση των 130 PS είναι έτσι κι αλλιώς κολακευτικά, φαίνεται πως η ισχυρότερη έκδοση είναι µια καλοδεχούµενη «υπερβολή». Κόντρα στην οποία η 130άρα αντιπαραβάλλει και χαµηλότερη µέση κατανάλωση µε 7,4 lt/100 km για τη δοκιµή µας. Αυτό σηµαίνει 0,5 lt/100 km κάτω από την 150άρα αν και για να είµαστε δίκαιοι, σε καθηµερινές συνθήκες η ψαλίδα είναι µικρότερη. Τα φρένα είναι ίδια, µε αεριζόµενους εµπρός δίσκους και πίσω ταµπούρα που δίνουν 100-0 km/h σε 40,4 m, τιµή αποδεκτή για ένα µοντέλο µε λάστιχα M+S και απόσταση από το έδαφος 205 mm, οπότε αξιόλογη ελευθερία κίνησης στο χώµα.
Από την άλλη, στην άσφαλτο το λογικό βάρος των 1.260 kg σηµαίνει µικρή µόνο αδράνεια στις αλλαγές πορείας και η σωστή ρύθµιση της ανάρτησης αντίστοιχο έλεγχο του αµαξώµατος µε άνεση υψηλού επιπέδου. Οπότε τελικά αδιαφορείς για το που θα πατήσουν οι τροχοί, ενώ οδηγώντας γρήγορα καταλαβαίνεις αµέσως πως το Duster έχει ικανό, ισορροπηµένο κράτηµα, µε φιλικές αντιδράσεις και εύκολο έλεγχο. Το µόνο µείον έχει να κάνει µε τις αντιδράσεις από το τιµόνι στην επιτάχυνση και στο χώµα.
Στην καµπίνα, όπως σε κάθε Duster, τα σκληρά πλαστικά φανερώνουν την οικονοµική λογική τους χωρίς ωστόσο να κάνουν τη συνολική εικόνα φτωχή. Έτσι είναι έτσι κι αλλιώς παράλογο αυτή η λογική να σε ξενίζει σε ένα αυτοκίνητο που στηρίζει την ύπαρξή του στη low budget υπόσταση. Είναι σίγουρα πιο σηµαντικό να σταθείς στους αποδεκτούς χώρους για τους επιβάτες και το µεγάλο για τις αποσκευές που χωράει 445 lt και συνδυάζεται µε κανονικών διαστάσεων ρεζέρβα. Κάτι σηµαντικό και σίγουρα ευπρόσδεκτο, όπως και η καλή αίσθηση που έχουν τα περισσότερα χειριστήρια.
Μαζί µε τον ικανοποιητικό εξοπλισµό που έχει ακόµα και η βασική έκδοση Sportive αυτό τελικά προσθέτει πόντους στη συνολική αίσθηση. Και η οποία προφανώς ενισχύεται από τα επιπλέον στοιχεία της πλουσιότερης Prestige, όπως ο αυτόµατος κλιµατισµός, η κάµερα οπισθοπορείας, το Multi View που δίνει πανοραµική άποψη του αυτοκινήτου, η οσφυϊκή υποστήριξη στο κάθισµα του οδηγού καθώς και µερικούς επιπλέον αποθηκευτικούς χώρους κάτω από το κάθισµα του συνοδηγού.
Το παραπάνω πακέτο ανεβάζει την τιµή κατά €800, δηλαδή πρακτικά στο επίπεδο του βασικού Sportive των 150 PS. Δεδοµένου πως εκεί που µετράει για την καθηµερινή ασφάλεια οι επιδόσεις είναι σχεδόν ίδιες µε της ισχυρότερης έκδοσης, το 130άρι Prestige µοιάζει το πιο ισορροπηµένο βενζινοκίνητο Duster. Και στα €15.980 δεν έχει ρεαλιστικό ανταγωνισµό.
Τι λέει το DRIVE
Με διαφορά σε επιδόσεις που δε γίνεται αισθητή στην καθημερινότητα, το 130άρι Duster είναι το πιο ολοκληρωμένο βενζινοκίνητο της γκάμας.
Τιμή Από €15.980
Τεχνολογία 1.333 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 130 PS/5.000 rpm, 240 Nm/1.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10”
0-160 km/h 25,6”
0-400 m 17,2” @ 136,9 km/h
0-1.000 m 31,1” @ 170,1 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 20,7”
50-80 km/h (3η) 3,6”
80-110 km/h (3η) 4,2”
80-110 km/h (4η) 5,3”
110-140 km/h (4η) 6,9”
110-140 km/h (5η) 8,7”
110-140 km/h (6η) 12,6”
Φρένα 100-0 km/h 40,6 m
Τελική ταχύτητα 191 km/h
Μέση κατανάλωση 7,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 139 g/km
Διαστάσεις 4.341 x 1.804 x 1.693 mm
Χώρος αποσκευών 445 lt
Βάρος 1.260 kg
Μετρήσεις Drive
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα