Αιτία και αποτέλεσμα: Το κάρμα, η ειμαρμένη της ηλεκτροκίνησης, μπορεί να μην είναι και τόσο βαρετό τελικά. Ο Fisker κατασκευάζοντας αυτό το παρόν ορίζει αναπότρεπτα μια λαμπρή μοίρα στο μέλλον.
Ανεξαρτήτως του τι ελπίζουν οι κατασκευαστές του και παρά τα μοναδικά τεχνικά χαρακτηριστικά του, η οδήγηση ενός Fisker δεν είναι χρονομεταφορά στο μέλλον. Μην πάει ο νους σας στο κακό. Το λέμε αυτό επειδή η οδήγηση αυτού του πρωτοποριακού νέου αυτοκινήτου είναι παραδόξως –και ευπρόσδεκτα– εύκολη. Μια σχεδόν καθημερινή εμπειρία. Μόνο αφού έχεις οδηγήσει το Karma και επιστρέφεις πίσω από το τιμόνι ενός καθημερινού αυτοκινήτου, σου έρχεται η επιφοίτηση: Πόσο παλιό και ξεπερασμένο δείχνει ετούτο εδώ.
Right on time
Πώς μπορώ να συνοψίσω την εμπειρία; Το πιο έξυπνο πράγμα που έχει το Fisker δεν είναι τα δίδυμα ηλεκτρικά μοτέρ που αποδίδουν 210 PS. Ούτε ο 2λιτρος βενζινοκινητήρας-γεννήτρια που βγάζει 270 PS. Ούτε καν η συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου των 20KWh. Το εξυπνότερο πράγμα σχετικά με αυτό το αυτοκίνητο είναι το πολύ σωστό timing.
Δέκα χρόνια πριν, ένα μεγάλης εμβέλειας ηλεκτρικό GT θα ήταν η απάντηση σε μια ερώτηση που ουδείς έθετε. Τώρα όμως δείχνει να εμφανίζεται ακριβώς την κατάλληλη ώρα. Και αυτό το επιβεβαιώνουν οι 3.000 παραγγελίες που έχουν ήδη δοθεί. Και αυτές οι παραγγελίες δείχνουν ότι τα σχέδια της Fisker για παραγωγή 100.000 αυτοκινήτων μέχρι το 2016 δεν είναι και τόσο εξωπραγματικά.
Το αξιοπρόσεκτό είναι ότι σε αυτή την εκτίμηση συμφωνούν τόσο οι ιδιώτες επενδυτές όσο και η αμερικανική κυβέρνηση, γι’ αυτό και έχει επενδυθεί το ποσό του 1,1 δις δολαρίων.
Αρχιτεκτονικά, ο πιο κοντινός ανταγωνιστής του Κarma είναι η Mercedes-Benz CLS. Κονσεπτικά όμως βρίσκεται σε εντελώς δική του κατηγορία.
Όταν κινείται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια, ούτε η Rolls-Royce δεν μπορεί να συγκριθεί μαζί του σε ησυχία και ποιότητα κύλισης. Η μέγιστη ιπποδύναμη επιτυγχάνεται στο πρόγραμμα Sport, όπου ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αναλαμβάνει δράση. Ωστόσο το μεγαλύτερο ταλέντο αυτού του κινητήρα είναι να σου χαλάει την ησυχία με τον έντονο και άτσαλο θόρυβό του. Στο εσωτερικό της εταιρίας αποκαλούν αυτόν το μάλλον ανάξιο των περιστάσεων κινητήρα από Pontiac, «δράκο». Και όχι με την καλή έννοια. Σας συστήνουμε λοιπόν να το σβήσετε, να συμβιβαστείτε με την σβέλτη μετακίνηση και να το αφήσετε να ρολάρει.
Μυοχαλαρωτικό
Χαλαρώστε, απολαύστε την εξαιρετική άνεση και εξερευνήστε το λιτό, αλλά όμορφο και οικολογικό εσωτερικό. Μπορεί να παραδώσει μαθήματα σε πολλούς παραδοσιακούς κατασκευαστές. Απλώς μην περιμένετε πολλά. Το Karma είναι το μοναδικό μεγάλο GT που κάνει ακόμα και την Aston Martin Rapide να δείχνει απλόχωρη. Παρατηρήσαμε απλώς και κάποιες μικροκαθυστερήσεις στο λογισμικό σε αυτοκίνητο που είναι όμως από τα πρώτα της παραγωγής.
Είναι βασικό να κατανοήσετε την ουσία του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. Οπτικά θυμίζει πολύ BMW Z8 και Aston Martin Vantage (τα οποία αμφότερα έχει σχεδιάσει ο Χένρι Φίσκερ), όμως δεν είναι ένα σπορ αυτοκίνητο. Πρόκειται για ένα μεγάλο αυτοκίνητο για μεγάλες αποστάσεις, με τεράστιο μεταξόνιο που, παρά το εξαιρετικά χαμηλό κέντρο βάρους (χαμηλότερο από ενός Ford GT), εξακολουθείς να το νιώθεις.
Σε χαμηλή ταχύτητα, ο χειρισμός του θυμίζει λίγο τροχόσπιτο, παρά το γεγονός ότι η ηλεκτροϋδραυλική κρεμαγέρα είναι θαυμάσια σε αίσθηση. Η σταθερότητά του πάντως στον αυτοκινητόδρομο είναι υπεράνω κριτικής. Μέχρις στιγμής λοιπόν οι ενθουσιώδεις οδηγοί έχετε καταλάβει ότι αυτό το αυτοκίνητο δεν απευθύνεται σ’ εσάς. Ας πούμε όμως πως ζείτε στα προάστια μιας μεγαλούπολης και πρέπει κάθε μέρα να κάνετε γύρω στα 50-60 km με τη γνωστή τραγική κίνηση. Ας υποθέσουμε επίσης πως έχετε τα χρήματα για ένα αυτοκίνητο με κλασική και διαχρονική εμφάνιση και την ικανότητα να σας μεταφέρει ατσαλάκωτους. Δεν μπορούμε να σκεφτούμε ένα καλύτερο από το Karma. Αρκεί βεβαίως να μπορείτε να αντέξετε οικονομικά τα σχεδόν €100.000 για την απόκτησή του.
Tech
Η μπαταρία ιόντων λιθίου 20 KWh του Karma κατασκευάζεται από την A123 Systems, στη Μασαχουσέτη. Χρησιμοποιεί υλικά νανοτεχνολογίας που έχουν εξελιχθεί στο περίφημο Ινστιτούτο Τεχνολογία της Μασαχουσέτης, MIT, προκειμένου να βελτιστοποιήσουν την ισχύ, την ασφάλεια, τη διάρκεια και την απόδοση των μπαταριών σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Η Fisker προσδοκά μέσο όρο ζωής των μπαταριών που θα ξεπερνά τα 160.000 km ή τα δέκα χρόνια. Δεσμεύεται επίσης να τους βρει μια δεύτερη καριέρα, από τη στιγμή που αφαιρεθούν από τα Karma. Αν στο μεταξύ η εταιρεία εξελίξει ένα ακόμα καλύτερο μοντέλο μπαταρίας, δεσμεύεται επίσης ότι θα μπορεί να τα αντικαταστήσει στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία (!) σε ακριβώς 20 λεπτά.
Τι λέει το DRIVE
Μπορεί να μη γίνει ποτέ το απωθημένο των βενζινοαίματων, όμως πρόκειται για ένα εξαιρετικό GT με προωθημένη τεχνολογία και σίγουρο, όπως φαίνεται, μέλλον
Τεχνολογία
Θερμικός κινητήρας 1.998 cc, i4 2EEK 16v, turbo, δύο ηλεκτρικοί σύγχρονοι κινητήρες, συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου 20 KWh. Συνδυασμένη ιπποδύναμη 407 PS. Συνδυασμένη ροπή 135,8 kgm, άμεση μετάδοση μιας σχέσης
Επιδόσεις
0-100 km/h σε 5,9”, τελική 201 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση 4,2 lt/100km
Εκπομπές CO2 87 gr/km
Τιμές κατασκευαστή