![](/sites/default/files/styles/1230x810/public/migration/items/images/2d9c6ec24bc1fb99260bf12d63333c7c_992.jpg?itok=INpZUFW0)
Ο σκορπιός της Abarth επιστρέφει με πιο αιχμηρό κεντρί από ποτέ. Με 165 ίππους, βελτιωμένη ανάρτηση και προσεγμένη ποιότητα «φαρμακώνει» τον ανταγωνισμό.
Η αναμονή τελείωσε. Το κλειδί του Abarth Punto Evo είναι στο χέρι μου. Και με την ανάμνηση του Abarth Grande Punto ακόμη νωπή, οι προσδοκίες είναι αναπόφευκτα υψηλές. Από εμφάνιση όπως πάντα σκίζει, χωρίς να προκαλεί. Δεν το κάνουν όμορφο και σπορ οι ζάντες, τα σπόιλερ και τα αυτοκόλλητα, αλλά οι βασικές γραμμές σχεδίασης. Οι αναλογίες, η κλίση του καπό και η γραμμή των παραθύρων που δεν έχουν ουσιαστικά διαφοροποιηθεί από την προηγούμενη γενιά. Ομολογώ πως ακόμα δεν έχω συνηθίσει το νέο εμπρός προφυλακτήρα, με τη μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα και το μαύρο πλαστικό γύρω από την πινακίδα. Λάτρεψα όμως κατευθείαν τις βασικές 17άρες με το σήμα της Abarth στο κέντρο και πέντε δαγκάνες σκορπιού σε ρόλο ακτινών.
Αέρααα…
Φυσικά η ουσία κρύβεται σε πιο σημαντικά πράγματα. Η λέξη MultiAir περιγράφει τη σημαντικότερη διαφορά. Η νέα γενιά των υπετροφοδοτούμενων 1,4 της Fiat χρησιμοποιεί τον πολυσυζητημένο ηλεκτροϋδραυλικό έλεγχο των βαλβίδων εισαγωγής, που δίνει βελτιωμένη απόδοση σε συνδυασμό με χαμηλότερους ρύπους και μειωμένη κατανάλωση. Οι μέγιστες τιμές φτάνουν τους 165 ίππους στις 5.500 rpm και τα 25,5 kgm στις 2.250 rpm. Όμως σημαντικότερος των αριθμών είναι ο τρόπος που αυτοί γίνονται αντιληπτοί στο δρόμο. Όλα τα Abarth Punto Evo έχουν στάνταρ μη απενεργοποιούμενο ESP και σύστημα ελέγχου πρόσφυσης που συνδυάζεται με Torque Transfer Control. Το «ηλεκτρονικό μπλοκέ» των Ιταλών λειτουργεί με το ειδικό manettino στη θέση Sport: Φρενάρει τον τροχό που σπινάρει, χωρίς να κόβει το γκάζι, ώστε η υπόλοιπη διαθέσιμη ροπή να κατευθύνεται στον τροχό με περισσότερο κράτημα. Σε πραγματικές συνθήκες σε διευκολύνει στην έξοδο των αργών στροφών και σου δίνει περισσότερη εμπιστοσύνη να πατήσεις γκάζι νωρίτερα, χωρίς να ανησυχείς για υποστροφή ισχύος. Δυστυχώς, ο χρόνος και ο καιρός ήταν εχθρικοί την ημέρα των μετρήσεων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει άμεση σύγκριση στο 0-100 km/h, λόγω βροχής. Αξίζει όμως να αναφέρουμε πως στην ενδεικτική μέτρηση 60-160 km/h με αλλαγές ταχυτήτων, το MultiAir δείχνει τα δόντια του: 15,8”, δηλαδή 2,4” ταχύτερα από τον πρόγονό του. Η διαφορά στην απόκριση του γκαζιού αλλάζει έντονα, ανάλογα με το πρόγραμμα ηλεκτρονικής διαχείρισης. Με το normal η απόκριση είναι πιο γραμμική και η πίεση του turbo περιορισμένη. Επιλέγοντας το sport είναι σαν να πατάς το σκορπιό στην ουρά και γυρίζει να στο ανταποδώσει. Μια εύκολα ελεγχόμενη και απολαυστική έκρηξη πείθει ακόμη και τους πλέον δύσπιστους για τις δυνατότητες του MultiAir. Ανεξάρτητα από το πρόγραμμα λειτουργίας πάντως, δεν έχεις λόγο να πιέζεις πάνω από τις 6.000 rpm. Το «ζωντανό» εύρος του MultiAir βρίσκεται από τις 2.000 έως τις 5.500rpm. Στα προς βελτίωση το κιβώτιο που υστερεί του ανταγωνισμού σε ακρίβεια κουμπώματος.
Ρυθμισμένο και ρυθμίσιμο
Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι ευχάριστη έκπληξη. Πλέον είναι πιο ξεκούραστο και φιλικό στην οδήγηση, χωρίς απότομες αντιδράσεις ή κοπανήματα. Η επίσημη Fiat κάνει λόγο για αναθεωρημένη σχέση σκληρότητας αμορτισέρ-ελατηρίων που οδηγεί σε περιορισμό των ταλαντώσεων και ταυτόχρονα βελτιωμένη άνεση επιβατών.
Οι ξερές αντιδράσεις του και η νευρικότητα του εμπρός μέρους έχουν δώσει τη θέση του σε πιο προοδευτική συμπεριφορά που μαζί με το TTC σε βοηθούν να κρατάς περισσότερα km/h στις στροφές. Με παχύτερη εμπρός αντιστρεπτική και 20% πιο σκληρά ελατήρια είναι πιο άμεσο, χωρίς ωστόσο να διαβάζει κουραστικά το δρόμο. Για να πεις πως έχεις feedback από το τιμόνι πρέπει να βάλεις το manettino υποχρεωτικά στο Sport. Φυσικά αυτό συνοδεύεται από αμεσότερη απόκριση του γκαζιού, ψηλότερη κατανάλωση και άλλες ρυθμίσεις στα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Όμως η ηλεκτρική υποβοήθηση στο normal είναι αποδεκτή μόνο για την πόλη και το παρκάρισμα. Πιέζοντάς το, δεν αργείς να φτάσεις το όριο επέμβασης του ESP. Έχει διακριτικό τρόπο λειτουργίας, χωρίς να τρομάζει τον οδηγό ή να κόβει απότομα ταχύτητα. Απλά μαθαίνεις να συμβιώνεις μαζί του ή ακόμη καλύτερα να το αξιοποιείς βουτώντας με μεγαλύτερη σιγουριά στην είσοδο της στροφής. Την ίδια στιγμή οι κόκκινες 2πίστονες δαγκάνες της Brembo με αεριζόμενους δίσκους 305 mm εμπρός και απλούς 264 πίσω, είναι έτοιμες να ακινητοποιήσουν το Abarth Punto Evo από τα 100 km/h σε 39,2 μέτρα. Μετά το δεύτερο-τρίτο φρενάρισμα πιάνουν τη βέλτιστή τους απόδοση και δεν χάνουν ούτε σε αίσθηση ούτε σε αποτέλεσμα.
Show off
Δεν φτάνει μόνο να είναι σπορ. Πρέπει και να στο δείχνει, να σε φτιάχνει με κάθε ευκαιρία. Οι Ιταλοί ξέρουν να παίζουν πολύ καλά το παιχνίδι των εντυπώσεων. Ο βομβαρδισμός με «γαργαλιστικές» λεπτομέρειες που στόχο έχουν να εξάψουν την οδηγική σου φαντασία συνεχίζεται και στο εσωτερικό. Το σήμα του σκορπιού στο τιμόνι, τα bucket, τα πεντάλ αλουμινίου και πάνω από όλα το manettino αλά Alfa Romeo θυμίζουν ότι δεν είσαι σε ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο. Η ειδικά βελτιωμένη έκδοση της Abarth κυριολεκτικά τα κάνει όλα και συμφέρει, με προσεγμένες λεπτομέρειες, από το στήσιμο μέχρι το ηχοσύστημα.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσιος |
Κατασκευή | Μπλοκ από χυτοσίδηρο, κεφαλή από κράμα αλουμινίου |
Κυβισμός | 1.368cc |
Τροφοδοσία | Πολλαπλός ψεκασμός, turbo |
Κύλινδροι | 4 σε σειρά |
Βαλβίδες | 16v, 1 EEK, μεταβλητός χρονισμός MultiAir |
Ισχύς | 165 PS @ 5.500 rpm |
Ροπή | 25,5 kgm @ 2.250 rpm |
Συµπίεση | 9,8:1 |
Διάμετρος x Διαδρομή | 72,0 x 84,0 mm |
Κόφτης | 6.600 rpm |
kg / PS | 7,8 |
Ειδική ισχύς | 120,6 PS / lt |
ΑΜΑΞΩΜΑ | |
Τύπος | Hatchback, 3 πόρτες, 5 θέσεις |
Κατασκευή | Αυτοφερόμενο, γαλβανισμένο, χάλυβας υψηλής αντοχής |
Bάρος/Μετρημένο | 1.200 kg/1.290 kg |
Μ x Π x Υ | 4.065 x 1.726 x 1.470 mm |
Μεταξόνιο | 2.510 mm |
Μετατρόχιο (ε/π) | 1.483 mm/1.471 mm |
Χώρος αποσκευών (lt) | 275 |
Αεροδυναμική (Cd) | - |
Τροχοί | 17” |
Ελαστικά | P Zero Nero, 215/45 R17 |
Ρεζέρβα | Κιτ επισκευής |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ | |
Τύπος | Ηλεκτρομηχανική κρεμαγέρα μεταβλητής υποβοήθησης, 2,5 στροφές |
Κύκλος στροφής (m) | 10,9 |
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 305 mm |
Πίσω | Δίσκοι 264 mm |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Τύπος | Στους εμπρός τροχούς |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός | Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική ράβδος |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική ράβδος |
ΡΥΠΟΙ | |
CO2 gr/km (μικτός κύκλος) | 142 |
ΑΣΦΑΛΕΙΑ | |
ABS, EBD, Brake Assist, ESP, TTC | |
EuroNCAP | Δεν έχει δοκιμαστεί |
Τεστ επιβατών | Δεν έχει δοκιμαστεί |
Τεστ παιδιών | Δεν έχει δοκιμαστεί |
Τεστ πεζών | Δεν έχει δοκιμαστεί |
Safety Assist | Δεν έχει δοκιμαστεί |
ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ rpm x 1.000 | |
Μέγιστη ισχύς 5.500 rpm | |
Μέγιστη ροπή 2.250 rpm | |
1η 47 | |
2η 84 | |
3η 124 | |
4η 170 | |
5η 208 | |
6η 213 @ 5.700 | |
Kατανάλωση lt/100 km | |
Μέση | 12,2 |
Μin | 9,1 |
Μax | 16,1 |
Θόρυβος dB (A) | |
120 km/h µε 4η | 75 |
120 km/h µε 5η | 73 |
Όριο στροφών µε 3η | 78 |
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ | |
Αερόσακοι | 7 |
ESP | st |
Traction Control | st |
Κλιματισμός | st |
Ζάντες αλουμινίου | st |
Ηλεκτρικά παράθυρα | st |
Ηλ. καθρέφτες | st |
Αναδίπλωση | - |
Κεντρικό κλείδωμα | st |
Τηλεχειρισμός | st |
Cruise Control | opt |
Δερμάτινα καθίσματα | opt |
Ηλιοροφή | opt |