Ξεπερνάμε τα τυπικά. Προφανώς το νέο 208 είναι ένα πολύ καλύτερο αυτοκίνητο από αυτό που αντικαθιστά. Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς. Είναι όμως πολύ περισσότερα από αυτό. Συναρπαστικό στην όψη, είναι από εκείνα τα αυτοκίνητα που σου φτιάχνουν τη μέρα καθώς περπατάς προς τη θέση που το έχεις παρκάρει, το ξεκλειδώνεις και ετοιμάζεσαι να μπεις μέσα για να ξεκινήσει η μέρα σου. Ειδικά οι ισχυρότερες εκδόσεις (και η ηλεκτρική) με τα φαρδύτερα πίσω φτερά, τους μεγάλους τροχούς και τις διακριτικές προσθήκες στις αψίδες των τροχών που δημιουργούν μια ενδιαφέρουσα διχρωμία. Ο τρόπος που χαμηλώνει η οροφή ως τον προφυλακτήρα αλλά και η σχεδίαση της κρυστάλλινης επιφάνειας της πίσω πόρτας, όλη η σχεδίαση της πίσω κολόνας με λίγα λόγια, είναι μια σαφής αναφορά στο 205. Στο αυτοκίνητο που κατά την Peugeot είναι η αφετηρία της πετυχημένης πορείας της μάρκας στην κατηγορία, με τα ίδια πάνω-κάτω χαρακτηριστικά, στο μέτρο της κάθε εποχής. Θα θεωρούσαμε αυτή τη σχεδιαστική υπογραφή του μοντέλου, αν δεν ήταν τόσο έντονη η εντύπωση που αφήνουν τα κατακόρυφα LED της μάσκας και οι τρεις κάθετες σειρές στα πίσω φώτα.
Με μήκος 4.055 mm το 208 παίζει στα χιλιοστά με το Polo και το νέο Clio. Από το μεταξόνιο όμως του λείπουν 10 και 30 mm, αντίστοιχα. Με 311 λίτρα χώρου αποσκευών, υπερτερεί ελαφρώς του Fiesta (303 lt.), χάνει όμως από το Polo (344 lt.) και το Clio για το οποίο η Renault ανακοινώνει 391 lt (αν και η διαφορά αυτή μοιάζει πολύ μεγάλη βάσει των διαστάσεων των δύο μοντέλων, παρατήρηση που κάνουν και ξένα Μέσα, αποδίδοντας την στον τρόπο μέτρησης).
Η Peugeot λανσάρει το νέο 208 με το μότο unboring the future. Και αν η εξωτερική εμφάνιση δικαιολογεί αυτή την αυτοπεποίθηση, η αύρα της καμπίνας την ενισχύει ακόμη περισσότερο. Το ταμπλό είναι φτιαγμένο από μαλακό πλαστικό και ο διάκοσμος με τις gloss μαύρες επιφάνειες και τις λεπτομέρειες αλουμινίου αξίζει να χαρακτηριστεί premium και μάλιστα εμφατικά. Στις ακριβότερες εκδόσεις, ο πανέμορφος διαμορφώσιμος ψηφιακός πίνακας οργάνων με τις ενδείξεις σε 3D απεικόνιση και η 10άρα κεντρική οθόνη του συστήματος infotainment χτίζουν γύρω από τον οδηγό ένα virtual ψηφιακό περιβάλλον επικοινωνίας με το αυτοκίνητο.
Η διαρκής εξέλιξη του i-Cockpit της Peugeot (το οποίο ήδη χρησιμοποιούν 6 εκ. οδηγοί) έχει φέρει σημαντική βελτίωση στην ορατότητα προς τα όργανα και τη γεωμετρία της θέσης οδήγησης, συνολικά. Ωστόσο και πάλι οι ψηλοί οδηγοί που θέλουν να κάθονται χαμηλά ένα μέρος του πανέμορφου πίνακα οργάνων δυστυχώς το χάνουν. Οι διακόπτες “piano” στη μέση της κεντρικής κονσόλας είναι ευχάριστοι στην αφή, στιβαροί και ποιοτικοί στη λειτουργία. Ακριβώς από πάνω, πλήκτρα αφής αλλάζουν το μενού της κεντρικής οθόνης, «ξεφυλλίζοντας» τις οθόνες των συστημάτων επικοινωνίας, κλιματισμού, πλοήγησης, ψυχαγωγίας.
Οι ταπετσαρίες στις πόρτες είναι φτιαγμένες από ένα πιο σκληρό πλαστικό, σε σχέση με αυτό του ταμπλό. Αλλά ο συνδυασμός με το πολύ καλής ποιότητας ύφασμα αφήνει μια πολύ καλή συνολική εντύπωση. Γενικά το φινίρισμα είναι πολύ προσεγμένο και η συναρμογή δίνει την εντύπωση ότι θα αντέξει στο χρόνο.
Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι ικανοποιητικοί, με μια μεγάλη θήκη στην κεντρική κονσόλα, δύο ποτηροθήκες αλλά όχι ιδιαίτερα μεγάλες τσέπες στις πόρτες. Οι χώροι για τους επιβάτες στο πίσω κάθισμα δεν είναι το δυνατό σημείο του αυτοκινήτου, καθώς το κεντρικό τούνελ είναι σχετικά μεγάλο, το διαθέσιμο ύψος οριακό, όπως και ο χώρος για τα γόνατα.Το 208 βασίζεται στη νέα πλατφόρμα CMP2, η οποία είναι πιο άκαμπτη, 30 kg ελαφρύτερη και προβλέπει την ηλεκτροκίνηση. Η μπαταρία και τα παρελκόμενα της τοποθετούνται σε μια διάταξη σταυρού, κάτω από το πίσω κάθισμα και τα δύο μπροστινά. Για αυτό και το κεντρικό τούνελ είναι σχετικά μεγάλο, ενώ σίγουρα χάνονται και κάποια εκατοστά εσωτερικού ύψους.
Η γκάμα των κινητήρων περιλαμβάνει δύο PureTech (βενζίνης): Ατμοσφαιρικό με 75 ίππους (ο οποίος συνδυάζεται αποκλειστικά με χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο) και τούρμπο σε δύο εκδόσεις ιπποδύναμης, με 100 ίππους και δυνατότητα επιλογής μεταξύ χειροκίνητου σασμάν με έξι ταχύτητες ή αυτόματου με οκτώ και με 130 ίππους. Ο οποίος συνδυάζεται μόνο με το αυτόματο σύστημα μετάδοσης. Ο μοναδικός διαθέσιμος BlueHDi κινητήρας (ντίζελ) είναι 1500άρης με απόδοση 100 ίππων και 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Ενώ φυσικά, υπάρχει και η ηλεκτροκίνητη έκδοση των 136 ίππων.
Στο δρόμο η κορυφαία από άποψη απόδοσης και τεχνολογίας κίνησης έκδοση με τον 1.2 τούρμπο των 130 ίππων ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που δημιουργεί η εξωτερική σχεδίαση και η αύρα της καμπίνας για μια ζωηρή, ενδιαφέρουσα οδηγική εμπειρία. Ο κινητήρας είναι αθόρυβος και οι αλλαγές του αυτόματου κιβωτίου ομαλές. Παίζοντας με τα προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal και Sport) μπορείς να δώσεις λίγη περισσότερη έμφαση σε αυτό που θέλεις τη δεδομένη στιγμή, ανάλογα και με τη χάραξη του δρόμου. Το εργοστάσιο ανακοινώνει 0-100 km/h σε 8,7” και τελική 208 km/h (κάτι συμπτώσεις…), νούμερα τα οποία λογικά θα επιβεβαιωθούν στις μετρήσεις μας. Η απόκριση στο γκάζι είναι καλή και το τράβηγμα πειστικό, τόσο στο μισό γκάζι μέσα στην πόλη, όσο και στην πίεση. Όταν θα θυμηθείς τον παραλληλισμό με το 205 και θα θελήσεις να αξιοποιήσεις τη ροπή των 230 Nm από τις 1.750 rpm, ζητώντας το κάτι παραπάνω από το πολλά υποσχόμενο πλαίσιο. Όσο θα το επιτρέψει το κιβώτιο (πριν το kickdown δηλαδή) θα διαπιστώσεις ότι είναι ελαστικός στις μεσαίες. Μετά το kickdown, όσο πλησιάζει στην αλλαγή για την επόμενη σχέση, δεν έρχεται κάποιο ξέσπασμα (η μέγιστη ιπποδύναμη αποδίδεται στις 5.500rpm) αλλά τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν με πειστικό ρυθμό για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Το οποίο, να θυμίσουμε, δεν λανσάρεται ως GTI.
Στο ταξίδι το 208 είναι σταθερό. Κρατά αβίαστα αρκετά υψηλή μέση ταχύτητα, ενώ η μακριά 8η ρίχνει πολύ τις στροφές άρα και τον ήχο του κινητήρα. Ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι επίσης χαμηλός, τουλάχιστον μέχρι 140-150 km/h. Η απόσβεση είναι προοδευτική και στρογγυλεύει τις ανωμαλίες, χωρίς θόρυβο και νευρικές αναπηδήσεις. Γενικά, το νέο 208 έχει απαλλαγεί από το άγχος του προηγούμενου μοντέλου να δείχνει πολύ… Peugeot. Δηλαδή, έχουν αφαιρέσει λίγη από την υπερβολική αμεσότητα του μπροστινού συστήματος στο input του τιμονιού, χωρίς να αλλοιωθεί η πολύ καλή πληροφόρηση. Και έχουν πετύχει μια αρμονική συνεργασία με το πίσω μέρος. Έστω κι αν αυτό σημαίνει ένα αυτοκίνητο που για να στρίψει (νιώθεις ότι) χρειάζεται μια λίγο μεγαλύτερη κίνηση των χεριών. Έστω και αν (νιώθεις ότι) το περιμένεις για μια στιγμή και ότι ακουμπά λίγο πιο βαριά στην ανάρτηση της εξωτερικής πλευράς. Η κλίση και πάλι είναι μικρή, και ο έλεγχος του αμαξώματος από την ανάρτηση άριστος. Η συνολική αίσθηση πιο φιλική, το όριο της πρόσφυσης σαφώς πιο υψηλό και η συμπεριφορά πέρα από αυτό παραμένει ρυθμίσιμη.
Το 208 διατίθεται με μεγάλη γκάμα ενεργών ηλεκτρονικών βοηθημάτων που βάζουν τον οδηγό στον προθάλαμο της εμπειρίας «αυτόνομης οδήγησης», όπως το Ενεργό Cruise Control και τα Lane Positioning Assist και Active Lane Keeping Assist, το Active Safety Brake σε συνδυασμό με το Forward Collision Warning. Στοιχεία όπως η ενεργή παρακολούθηση της τυφλής γωνίας του εξωτερικού καθρέφτη και η αυτόματη ενεργοποίηση/απενεργοποίηση της «μεγάλης σκάλας» των φώτων αφαιρούν έγνοια από τον οδηγό κάνοντας πιο ξεκούραστη και ασφαλή την εμπειρία. Οι τιμές, αναμένονται περίπου στα €1.000 πάνω από του σημερινού μοντέλου, συγκρίνοντας παρόμοιες εκδόσεις κινητήρα και εξοπλισμού.
Το «βασικό»
Πως είναι το 208 με τους «μικρούς» 16άρηδες τροχούς, χωρίς τις προσθήκες και τη διχρωμία, με τα στενότερα πίσω φτερά και με ένα μεσαίο πακέτο εξοπλισμού (χωρίς ψηφιακό πίνακα οργάνων, με οθόνη 7” για το infotainment); Το ίδιο λαμπερό, είναι η απάντηση, καθώς σου κλείνει το μάτι να το οδηγήσεις. Η καμπίνα διατηρεί αυτή την αίσθηση ποιότητας και τεχνολογίας, χαρακτηριστικά που τοποθετούν το 208 στο άνω άκρο της κατηγορίας.
Ο ατμοσφαιρικός τρικύλινδρος κινητήρας αποδίδει 75 ίππους στις 5.750 rpm και 111 Nm στις 2.750rpm. Οι επιδόσεις σίγουρα δεν είναι το δυνατό του σημείο. Αλλά στην πράξη είναι αξιοπρεπέστατο και σύντομα ξεχνάς το μάλλον απογοητευτικό «14,9” για το 0-100 km/h» που ανακοινώνει το εργοστάσιο. Ο λεβιές έχει κάπως μεγάλες διαδρομές και ελαφρώς λαστιχένια αίσθηση, αλλά οι κοντές σχέσεις του δίνουν μια σπιρτάδα στην πόλη και του επιτρέπουν να κινείται στον επαρχιακό χωρίς να κουράζει τον οδηγό του. Η ηχομόνωση και σε αυτή την έκδοση κρατά σε χαμηλά επίπεδα το θόρυβο του κινητήρα και της κύλισης.Η ανάρτηση είναι λίγο πιο χαλαρή, φυσιολογικά. Η κλίση είναι κάπως μεγαλύτερη ενώ από τη λειτουργία των αμορτισέρ περνά κάποιος θόρυβος στην καμπίνα τον οποίο δεν παρατηρήσαμε στην ακριβότερη έκδοση.
Το ντίζελ
Εξαιρώντας τις επιδόσεις, σε αίσθηση πλησιάζει περισσότερο τη βασική έκδοση παρά το κορυφαίο βενζινοκίνητο. Έχει πιο βαριά και ελαφρώς πιο χαλαρή αίσθηση στην αλλαγή κατεύθυνσης, στον τρόπο που κάθεται πάνω στην ανάρτηση, κάποιες ταλαντώσεις στον κατακόρυφο άξονα καθώς και λίγο πιο τραχιά κύλιση.
Ο κινητήρας είναι δυνατός (250 Nm ροπή στις 1.750 rpm, 0-100 km/h σε 1,4”), με καλή απόκριση αλλά χωρίς σκαλοπάτι στην απόδοση. Πράγματα που δεν θεωρούνται πάντα δεδομένα και αυτονόητα στους ντίζελ αντίστοιχου κυβισμού του ανταγωνισμού, στην WLTP εποχή. Και ταυτόχρονα είναι πολιτισμένος στη λειτουργία του, με χαμηλό επίπεδο θορύβου και κραδασμών. Συνδυάζεται με ένα εξάρι κιβώτιο που έχει πολύ θετικό κούμπωμα και σαφείς διαδρομές.
Το ηλεκτρικό
Για την Peugeot (και τους πελάτες της, σύμφωνα με τις έρευνες που διεξήγαγε το εργοστάσιο) το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης είναι μια από τις διαθέσιμες επιλογές στο μενού διαμόρφωσης του 208. Τίποτα παραπάνω. Δεν είναι ένα στοιχείο διαφοροποίησης για το οποίο το ίδιο το αυτοκίνητο και ο οδηγός/ιδιοκτήτης του θα πρέπει να ξεχωρίζουν. Για αυτό και δεν υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές στην εξωτερική εμφάνιση, πέρα από τους τροχούς. Το e-208 διατίθεται μόνο στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού GT-Line και χρειάζεται τα μεγαλύτερα πίσω φτερά για να καλύψουν τον φαρδύτερο πίσω άξονα. Ο οποίος με τη σειρά του είναι απαραίτητος για χωρέσει η μπαταρία κάτω από τα πίσω καθίσματα.
Η αίσθηση ποιότητας και τεχνολογίας της καμπίνας παραπέμπει σε μεγαλύτερη κατηγορία. Το αθόρυβο σύστημα κίνησης δεν φέρνει στην επιφάνεια ενοχλητικούς θορύβους από άλλες πηγές, δείγμα και αυτό της συνολικά προσεγμένης ποιότητας. Τον ηλεκτροκινητήρα των 136 ίππων (και 260 Nm) τροφοδοτεί μπαταρία 50 kWh. Το γκάζι είναι… χορταστικό, με το εργοστάσιο να ανακοινώνει 8,1” για το 0-100 km/h. Και η απόκριση άμεση αλλά όχι απότομη. Ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης αλλά και τη ρύθμιση από το λεβιέ του κιβωτίου, ο βαθμός ανάκτησης ενέργειας διαφέρει, όπως και το «φρένο» του κινητήρα, όταν αφήνεις το γκάζι. Σε καμία περίπτωση δεν γίνεται κάτι ακραίο, η επιβράδυνση δεν γίνεται ποτέ τόσο έντονη ώστε να αρχίσει να ξενίζει τον αμύητο οδηγό. Είναι σαν να αφήνεις το γκάζι με 4η (οδηγώντας στο D και στο πρόγραμμα Normal) ή με 2η (στο Eco και στη λειτουργία B).
Στις στροφές έχει πράγματι την αίσθηση ενός αυτοκινήτου με χαμηλότερο κέντρο βάρους, αλλά νιώθεις ένα μέρος τουλάχιστον από τα περίπου 300 επιπλέον κιλά, όταν η ανάρτηση εμφανίζει κάποιες ταλαντώσεις. Δεν θα μπούμε σε λεπτομέρειες για τη λειτουργία της ανάρτησης και του μπροστινού συστήματος γιατί οι άνθρωποι της Peugeot μας τόνισαν ότι τα αυτοκίνητα που είχαν διαθέσιμα για οδήγηση ήταν προπαραγωγής. Αμφιταλαντεύτηκαν για το αν θα έπρεπε να μας επιτρέψουν να τα δοκιμάσουμε και τελικά πήραν την τολμηρή απόφαση ώστε να έχουμε εικόνα για το σύστημα κίνησης, και όχι τόσο για το στήσιμο της συγκεκριμένης έκδοσης.
Χρησιμοποιώντας το καλώδιο που περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό, σε μια οικιακή πρίζα απαιτούνται 16 ώρες για μια πλήρη φόρτιση η οποία δίνει αυτονομία 340 km (κατά WLTP). Η μπαταρία καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 km για το 70% της ικανότητας φόρτισης. Σε Wall Box αρκούν 5 ώρες και 15’ από τριφασική παροχή ή 8 ώρες σε μονοφασική. Σε κοινόχρηστο σταθμό φόρτισης 100 kW σε 30 λεπτά έχεις το 80% της συνολικής φόρτισης.
Τι λέει το DRIVE
Με εμφάνιση που σε κάνει να αναφωνήσεις «το θέλω» με την πρώτη ματιά, κορυφαία αίσθηση ποιότητας στην καμπίνα, χτισμένο σε μια κορυφαία τεχνολογικά πλατφόρμα η οποία περιλαμβάνει ακόμη και ηλεκτροκίνητη έκδοση, γεννήθηκε πετυχημένο.
Τιμή Από €18.500 (εκτιμώμενη, χωρίς προσφορές)
Τεχνολογία 1.199 cc, i3, 12v, 2 x ΕΕΚ, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός, 130 PS / 5.500 rpm, 230 Nm / 1.750 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,7”
Τελική ταχύτητα 208 km/h
Μέση κατανάλωση 5,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 129 g/km
Διαστάσεις 4.055 x 1.765 x 1.430 mm
Χώρος αποσκευών 311 lt
Βάρος 1.165 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες: Peugeot