Ferrari Mondial 1980-1989
Παρότι η Mondial ανήκε στις ασυνήθιστες Ferrari σαφώς και δεν πέρασε απαρατήρητη. Η προσωπικότητά της μπορεί να έπασχε, όχι όμως και το ταμπεραμέντο της.
Με κακή υποδοχή κι ακόμα χειρότερη αποδοχή, η Dino 308 GT4 μαρτύρησε με το που λανσαρίστηκε το 1973. Μια μάλλον άδικη αντιμετώπιση για ένα αυτοκίνητο που το έλεγε η καρδιά του σε τεχνολογικό επίπεδο.
Κάτω από το συμπαγές παρουσιαστικό με την υπογραφή της γραφίδας του Bertone, κατάφερε να βολέψει ένα μοτέρ V8 και τέσσερις ενηλίκους. Η ίδια συνταγή διατηρήθηκε και στην αντικαταστάτριά της, προκαλώντας ανάμικτες αντιδράσεις παρά τη μόδα της αγοράς που αρεσκόταν σε τέτοιου είδους αυτοκίνητα, ειδικά στις ΗΠΑ.
Ασχημόπαπο
Με την ονομασία Mondial, με προφανή εξήγηση τις παγκόσμιες προσδοκίες, η καινούργια μικρή Ferrari είχε την πρεμιέρα της στο Σαλόνι της Γενεύης το 1980. Για να μην την πάθει όμως όπως η προκάτοχός της, η Mondial πήρε το όνομα και φόρεσε τα σήματα του cavallino rampante, ενώ ο μύθος του Pininfarina ήρθε να αντικαταστήσει το παραμύθι του Bertone πάνω στις λαμαρίνες της. Η συνταγή και οι προσπάθειες του Maranello όμως και πάλι δεν έπεσαν στο στόχο, με τις γραμμές της Mondial να προκαλούν ελάχιστο ενθουσιασμό.
Μουσούδα κοντή και κυρτή, καμπίνα τραβηγμένη προς τα εμπρός, επιβλητικός πίσω όγκος και… οι πουρίστες μπερδεύτηκαν. Αυτή η περίεργη ανισορροπία αποτέλεσε ένα ανεξάντλητο αντικείμενο αντιπαράθεσης. Ομοίως και στην καμπίνα, όπου ο ανέμπνευστος, χωρίς φαντασία σχεδιασμός έδενε αρνητικά με το μέτριο φινίρισμα, ειδικά για τα μοντέλα μέχρι το 1983. Κάτι που βέβαια ευτυχώς πέρασε δεύτερο πλάνο από τη στιγμή που δημοσιεύτηκαν οι πρώτες δοκιμές στο δρόμο που μιλούσαν εγκωμιαστικά για τα οδικά χαρακτηριστικά της.
Το δυστύχημα όμως ήταν ότι οι επιδόσεις της αποδείχτηκαν κατώτερες από αυτές της προκατόχου της. Γεγονός απαράδεκτο για μια Ferrari. Το μοτέρ, τοποθετημένο εγκάρσια, από γεννησιμιού του έβγαζε 215 άλογα, που και μόνο στο άκουσμα του νούμερου οι ferraristi έβγαζαν με τη σειρά τους φλύκταινες.
4βάλβιδη απάντηση
Η αντίδραση του Maranello ήρθε 18 μήνες αργότερα, με την τοποθέτηση μιας κεφαλής quattrovalvole (τέσσερις βαλβίδες στον κύλινδρο) στον V8 της Mondial. Έτσι από τα 215 άλογα ανέβηκε στα 240, ισχύς που επιτέλους της έδωσε εκείνη την αψάδα στην οδήγηση που απαιτείται από τα αυτοκίνητα του είδους. Ένα βελτιωμένο χαρακτηριστικό που έκανε τις πωλήσεις να απογειωθούν. Τον Ιανουάριο του 1984, την κουπέ Mondial ακολούθησε ένα πολύ όμορφο καμπριολέ, σε μια κίνηση γοητείας του αμερικανικού κοινού. Και πριν καλά καλά κλείσει ένας χρόνος, η Ferrari φρεσκάρισε αισθητικά τη Mondial, ανέβασε το V8 στα 3,2 lt, ανεβάζοντας παράλληλα την ισχύ στους 270 PS και την υπόληψη κατά το όνομά της.
Άνετη, εύκολη στη συμβίωση, αυτό το παρεξηγημένο σούπερκαρ θα έμενε στους καταλόγους της Ferrari μέχρι το 1989, σημειώνοντας αξιοπρόσεχτη μακροημέρευση.
Στο χρηματιστήριο των κλασικών αυτοκινήτων μια Mondial πρώτης γενιάς είτε με 215 είτε με 240 PS στοιχίζει €25.000 και μια κάμπριο δύο χιλιάδες παραπάνω. Τα αυτοκίνητα με τον V8 των 3,2 λίτρων και τους 270 PS στοιχίζουν από 25 έως 27 χιλιάδες, ενώ τα κάμπριο 30 χιλιάρικα. Φυσικά οι τιμές αφορούν αυτοκίνητα σε condition 1, δηλαδή σε άψογη κατάσταση και πλήρως λειτουργικά, ικανά να συμμετάσχουν σε διεθνή concours d’ élégance.
Η Mondial με μια ματιά
Κινητήρας V8
Κυβισμός 2.926 και 3.185 cc
Ισχύς 214, 240 και 270 PS
Τελική ταχύτητα 225-250 km/h
Παραγωγή 3.429 αυτοκίνητα (1980-1989)
Τιμή σήμερα €25.000-€30.000