Citroën GS 1971-1979
Το 1971, η Citroën επεχείρησε να ξαναμαγειρέψει τη συνταγή της DS, αλλά αυτή τη φορά στην κατηγορία των μικρών οικογενειακών αυτοκινήτων.
Στη δεκαετία του ’60, η Citroën «ξέχασε» να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ του 2CV και της DS, αφήνοντας τον ανταγωνισμό να αλωνίζει στο πεδίο των μικρών οικογενειακών.
Για να ανατρέψει τα δεδομένα, η Citroën αποφάσισε να «ξαναφτιάξει» μια DS, επαναστατώντας στην κατηγορία: Υγροπνευματική ανάρτηση, 4κύλινδρο επίπεδο, αλουμινένιο και αερόψυκτο μοτέρ με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους, τέσσερα δισκόφρενα...
Η GS ήταν το μοναδικό μοντέλο μικρού κυβισμού με παροχές από τις μεγάλες κατηγορίες. Χαρακτηριστικά που δήλωναν ξεκάθαρα τη φιλοδοξία για μια «DS μαζικής παραγωγής». Αν και τηρούσε όμως όλες τις προδιαγραφές στον τεχνολογικό τομέα, της έλειπε η τόλμη, τόσο σε επιδόσεις όσο και σε στιλ.
Με ρευστές γραμμές, η σιλουέτα της δεν μαγνήτιζε τα βλέμματα, χώρια που προσπάθησε να επιβάλει ένα σχεδιαστικό παράδοξο. Έναν περίεργο συμβιβασμό μιας καρότσας δύο όγκων, με έξι τζάμια, αλλά χωρίς 5η πόρτα! Το αποτέλεσμα ήταν ένα τεράστιο πορτμπαγκάζ (465 lt) που απαιτούσε όμως ακροβατικές ικανότητες για να βάλεις και να βγάλεις πράγματα.
Ακόμα πιο σοβαρό μειονέκτημα ήταν οι επιδόσεις και η αξιοπιστία του μοτέρ. Με 1.105 κυβικά και 55 άλογα, δεν τραβούσε από χαμηλά, έκαιγε ένα σκασμό βενζίνη, έκανε καπρίτσια τις κρύες μέρες και έσπαγε το ντιστριμπιτέρ.
Από την άλλη όμως ήταν ένα αυτοκίνητο, ανώτερο από κάθε αντίπαλο σε κράτημα και άνεση. Στην καμπίνα, η ποιότητα και το φινίρισμα των υλικών ήταν μέτρια και το φουτουριστικό καντράν αναστάτωνε τον ασυνήθιστο οδηγό, ειδικά με το περιστρεφόμενο κοντέρ του.
Το 1972, η Citroën διόρθωσε τα κακώς κείμενα, τουλάχιστον όσον αφορά το μοτέρ. Η νέα έκδοση με 1.220 cc και 60 PS αποδείχτηκε πιο ομοιογενής. Μόλις πιο γρήγορη, πολύ πιο ελαστική και κυρίως λιγότερο λαίμαργη, επέτρεψε στη GS να αναδείξει τα απίστευτα οδικά χαρακτηριστικά και την κυρίαρχη άνεσή της.
Αργότερα ένα 1.300άρι μοτέρ ήρθε να συμπληρώσει την γκάμα. Αυτή τη φορά η επιτυχία ήρθε στο ραντεβού. Και δεν υποχώρησε μέχρι το 1979, χρονιά όπου η GS -επιτέλους με 5η πόρτα- πήρε την άγουσα για αντικατάσταση.
Η GS με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος, επίπεδος
Κυβισμός 1.015-1.299 cc
Ισχύς 55-65 PS
Τελική ταχύτητα 145-155 km/h
Παραγωγή 1.896.300 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €150-€3.000