BMW Σειρά 1 2004 - 2008
DRIVE Team |
Η ώρα είναι «1»: Το κόστος μιας BMW πολλοί μίσησαν, την ιδέα της απόκτησής της όμως ουδείς. Η απερχόμενη Σειρά 1 σήμερα είναι πραγματικά προσιτή
Η ιδέα για μια μικρή BMW υπήρχε από τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Έγινε πράξη αρχικά με την Compact του 1993, η οποία εμφανισιακά ήταν μια «κομμένη» 3άρα. Η δεύτερη γενιά της αποστασιοποιήθηκε αισθητικά από τη μεγαλύτερη αδερφή, αλλά παρέμεινε στην ουσία μια κοντή εκδοχή της Σειράς 3. Το πρώτο αυτόνομο μικρό μοντέλο της φίρμας ήταν η Σειρά 1 που παρουσιάστηκε το 2004.
Πλαίσιο ζητά μοτέρ
Τα μηχανικά μέρη προέρχονται και σε αυτή την περίπτωση σχεδόν εξ ολοκλήρου από την 3άρα (Ε90). Το πάτωμα είναι μια κοντύτερη έκδοση με μειωμένο κατά μεταξόνιο 10 cm (2,66 από 2,76 m) και, αναλόγως έκδοσης, 2-3 cm στενότερα μετατρόχια. Η διάταξη της ανάρτησης διατηρήθηκε, με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Από τη μείωση των διαστάσεων ζημιωμένοι βγήκαν κυρίως οι χώροι για τους πίσω επιβάτες: Μόνο οι μικρόσωμοι ενήλικες δεν θα δυσανασχετήσουν σε ένα ταξίδι. Άλλωστε η Σειρά 1 στοχεύει κυρίως στην ικανοποίηση του οδηγού.
Το παραπάνω δεν είναι και πολύ ξεκάθαρο από τα χαρακτηριστικά του βασικού κινητήρα. Ο ατμοσφαιρικός 1.600άρης απέδιδε 115 ίππους αρχικά και 122 μετά το ελαφρύ facelift του ’07, οπότε απέκτησε άμεσο ψεκασμό. Το φόρτε του δεν είναι η δύναμη αλλά η οικονομία, ειδικά στη δεύτερη εκδοχή που ενσωμάτωσε και τα καλούδια του πακέτου EfficientDynamics (stop/start, ανάκτηση ενέργειας κ.ά.), πετυχαίνοντας μέση κατανάλωση 9,5 lt/100 km. Όσοι μπορούν να συντηρήσουν δίλιτρο προτίμησαν την 118i με 143 ή την 120i με 170 PS. Από κει και πάνω υπάρχει ένα μεγάλο «σκαλοπάτι» ως την εξαιρετικά σπάνια 130i των 265 PS. Τα πολύ καλά δίλιτρα diesel των 143 ή 177 PS είναι, όπως είναι αναμενόμενο, κι αυτά σπάνια.
Το 6άρι με την καλή κλιμάκωση κάνει ό,τι μπορεί για να βοηθήσει, αλλά τα κιλά της 116i είναι αρκετά για το μοτέρ της -1.300 kg. Ξέχνα από τώρα παντιλίκια με το γκάζι στο στεγνό. Η 116i θα γυρίσει μόνο λόγω αδράνειας, σαν προσθιοκίνητο, αλλά θα σου δώσει όλα τα εφόδια για να σε βοηθήσει από κει και μετά. Το τιμόνι της είναι άμεσο και ακριβές και το πλαίσιο έχει αυτή τη ζηλευτή ισορροπία που μόνο ένα αυτοκίνητο με κατανομή βάρους 50-50 μπορεί να πετύχει. Η κλίση δεν παίρνει ποτέ μεγάλες διαστάσεις, και η αλήθεια είναι ότι με τέτοιο επίπεδο άνεσης θα ήταν αμαρτία να γέρνει κιόλας...
Ναι, η «1» δεν συγκαταλέγεται στα πιο άνετα μικρομεσαία. Σε συνδυασμό με την έλλειψη χώρων, θα ικανοποιήσει ως οικογενειακό μόνο όσους έχουν πολύ μικρό παιδί και είναι ολιγαρκείς με τις αποσκευές –πορτμπαγκάζ 330 lt. Αλλά και η θέση οδήγησης, σωστή πολεμίστρα, δεν θα εκτιμηθεί από όλους το ίδιο, λόγω μικρού διαθέσιμου πλάτους. Όσοι είχαν συμφιλιωθεί ακόμα περισσότερο με την έλλειψη πρακτικότητας απέκτησαν την 3πορτη εκδοχή, που ήταν και λίγο φτηνότερη. Αντίθετα οι coupe και cabrio «1», που δεν διατέθηκαν ποτέ ως 116i και κόστιζαν πάντα αρκετά παραπάνω από τις συμβατικές, είναι πιο ειδικά μοντέλα με πολύ μικρότερες πωλήσεις.
Μπες σε Σειρά
Η Σειρά 1 δεν βάζει φωτιά στο δρόμο, αλλά κάτω από τον ιδιαίτερο μανδύα της κρύβει έναν ευχάριστα σπορ χαρακτήρα. Έχει παραξενιές τις οποίες όμως προσπερνάς εύκολα αν δεν έχεις μεγάλες απαιτήσεις σε επιδόσεις ή χώρους. Η τιμή αγοράς μια καλοδιατηρημένης «1» τριετίας αντιστοιχεί πλέον σε τιμή καινούργιου supermini, χωρίς το κόστος χρήσης να διαφέρει δραματικά. Καλό deal για ένα premium μοντέλο.
Οδήγησε το υποψήφιο αυτοκίνητο αρκετά ώστε να αποκλείσεις το ενδεχόμενο να ανάβει λαμπάκι check engine μετά από λίγη ώρα οδήγησης. Αρκετές 116i έχουν χρειαστεί αντικατάσταση πολλαπλασιαστών, εργασία που φυσικά κάλυπτε η εγγύηση. Στα μοντέλα μετά το ’07 ελέγχεις αν το σύστημα stop/start λειτουργεί κανονικά, αφού έρθει το μοτέρ σε σωστή θερμοκρασία λειτουργίας.
Το κιβώτιο πρέπει να είναι ακριβές και σαφές. Αν ο λεβιές έχει τζόγο ίσως χρειαστεί σύντομα επισκευή το κιβώτιο. Δυσκολία στην επιλογή ταχύτητας σε στέλνει για αλλαγή σετ συμπλέκτη. Αυτόματο κιβώτιο σπάνια θα βρεις σε Σειρά 1. Τριγμοί και ήχοι από την πίσω ανάρτηση ίσως φανερώνουν φθαρμένα σινεμπλόκ και ρουλμάν. Τα περισσότερα κομμάτια της ανάρτησης προέρχονται από την 3άρα, οπότε εύκολα τοποθετείς αξεσουάρ ακόμα και από Μ3. Μπλοκέ διαφορικό δεν υπήρχε σε καμία «1» και οι λύσεις aftermarket είναι αρκετά ακριβές.
Η άνεση δεν είναι το φόρτε της Σειράς 1 και τα πολύ χαμηλοπρόφιλα λάστιχα δεν βοηθάνε την κατάσταση. Οι περισσότερες 116i φοράνε 195/55 R16, αλλά οι 17άρες δεν λείπουν, ειδικά στις ισχυρότερες εκδόσεις. Το ότι είναι run-flat αυξάνει λίγο το κόστος τους. Τα φρένα είναι επαρκή σε όλες τις εκδόσεις. Τα πίσω τακάκια θέλουν αλλαγή συχνότερα απ’ ό,τι περιμένεις, ειδικά αν επεμβαίνει συχνά το DSC.
Ο συνήθης έλεγχος για σοβαρό τρακάρισμα είναι απαραίτητος. Οι χώροι είναι μάλλον οι χειρότεροι που θα βρεις σε αυτοκίνητο τέτοιου μεγέθους. Το πίσω κάθισμα θα φιλοξενήσει άνετα μόνο μικρά παιδιά, ενώ και το άνοιγμα της πόρτας είναι πολύ μικρό. Τριγμοί δεν πρέπει να ακούγονται από κανένα μέρος του ταμπλό. Αν ο εξοπλισμός είναι πολύ φτωχός, πιθανότατα πρόκειται για εταιρικό αυτοκίνητο. Στην αγορά θα βρεις σίγουρα κάτι καλύτερα εξοπλισμένο σε κοντινή τιμή.
Η ιδέα για μια μικρή BMW υπήρχε από τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Έγινε πράξη αρχικά με την Compact του 1993, η οποία εμφανισιακά ήταν μια «κομμένη» 3άρα. Η δεύτερη γενιά της αποστασιοποιήθηκε αισθητικά από τη μεγαλύτερη αδερφή, αλλά παρέμεινε στην ουσία μια κοντή εκδοχή της Σειράς 3. Το πρώτο αυτόνομο μικρό μοντέλο της φίρμας ήταν η Σειρά 1 που παρουσιάστηκε το 2004.
Πλαίσιο ζητά μοτέρ
Τα μηχανικά μέρη προέρχονται και σε αυτή την περίπτωση σχεδόν εξ ολοκλήρου από την 3άρα (Ε90). Το πάτωμα είναι μια κοντύτερη έκδοση με μειωμένο κατά μεταξόνιο 10 cm (2,66 από 2,76 m) και, αναλόγως έκδοσης, 2-3 cm στενότερα μετατρόχια. Η διάταξη της ανάρτησης διατηρήθηκε, με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Από τη μείωση των διαστάσεων ζημιωμένοι βγήκαν κυρίως οι χώροι για τους πίσω επιβάτες: Μόνο οι μικρόσωμοι ενήλικες δεν θα δυσανασχετήσουν σε ένα ταξίδι. Άλλωστε η Σειρά 1 στοχεύει κυρίως στην ικανοποίηση του οδηγού.
Το παραπάνω δεν είναι και πολύ ξεκάθαρο από τα χαρακτηριστικά του βασικού κινητήρα. Ο ατμοσφαιρικός 1.600άρης απέδιδε 115 ίππους αρχικά και 122 μετά το ελαφρύ facelift του ’07, οπότε απέκτησε άμεσο ψεκασμό. Το φόρτε του δεν είναι η δύναμη αλλά η οικονομία, ειδικά στη δεύτερη εκδοχή που ενσωμάτωσε και τα καλούδια του πακέτου EfficientDynamics (stop/start, ανάκτηση ενέργειας κ.ά.), πετυχαίνοντας μέση κατανάλωση 9,5 lt/100 km. Όσοι μπορούν να συντηρήσουν δίλιτρο προτίμησαν την 118i με 143 ή την 120i με 170 PS. Από κει και πάνω υπάρχει ένα μεγάλο «σκαλοπάτι» ως την εξαιρετικά σπάνια 130i των 265 PS. Τα πολύ καλά δίλιτρα diesel των 143 ή 177 PS είναι, όπως είναι αναμενόμενο, κι αυτά σπάνια.
Το 6άρι με την καλή κλιμάκωση κάνει ό,τι μπορεί για να βοηθήσει, αλλά τα κιλά της 116i είναι αρκετά για το μοτέρ της -1.300 kg. Ξέχνα από τώρα παντιλίκια με το γκάζι στο στεγνό. Η 116i θα γυρίσει μόνο λόγω αδράνειας, σαν προσθιοκίνητο, αλλά θα σου δώσει όλα τα εφόδια για να σε βοηθήσει από κει και μετά. Το τιμόνι της είναι άμεσο και ακριβές και το πλαίσιο έχει αυτή τη ζηλευτή ισορροπία που μόνο ένα αυτοκίνητο με κατανομή βάρους 50-50 μπορεί να πετύχει. Η κλίση δεν παίρνει ποτέ μεγάλες διαστάσεις, και η αλήθεια είναι ότι με τέτοιο επίπεδο άνεσης θα ήταν αμαρτία να γέρνει κιόλας...
Ναι, η «1» δεν συγκαταλέγεται στα πιο άνετα μικρομεσαία. Σε συνδυασμό με την έλλειψη χώρων, θα ικανοποιήσει ως οικογενειακό μόνο όσους έχουν πολύ μικρό παιδί και είναι ολιγαρκείς με τις αποσκευές –πορτμπαγκάζ 330 lt. Αλλά και η θέση οδήγησης, σωστή πολεμίστρα, δεν θα εκτιμηθεί από όλους το ίδιο, λόγω μικρού διαθέσιμου πλάτους. Όσοι είχαν συμφιλιωθεί ακόμα περισσότερο με την έλλειψη πρακτικότητας απέκτησαν την 3πορτη εκδοχή, που ήταν και λίγο φτηνότερη. Αντίθετα οι coupe και cabrio «1», που δεν διατέθηκαν ποτέ ως 116i και κόστιζαν πάντα αρκετά παραπάνω από τις συμβατικές, είναι πιο ειδικά μοντέλα με πολύ μικρότερες πωλήσεις.
Μπες σε Σειρά
Η Σειρά 1 δεν βάζει φωτιά στο δρόμο, αλλά κάτω από τον ιδιαίτερο μανδύα της κρύβει έναν ευχάριστα σπορ χαρακτήρα. Έχει παραξενιές τις οποίες όμως προσπερνάς εύκολα αν δεν έχεις μεγάλες απαιτήσεις σε επιδόσεις ή χώρους. Η τιμή αγοράς μια καλοδιατηρημένης «1» τριετίας αντιστοιχεί πλέον σε τιμή καινούργιου supermini, χωρίς το κόστος χρήσης να διαφέρει δραματικά. Καλό deal για ένα premium μοντέλο.
Οδήγησε το υποψήφιο αυτοκίνητο αρκετά ώστε να αποκλείσεις το ενδεχόμενο να ανάβει λαμπάκι check engine μετά από λίγη ώρα οδήγησης. Αρκετές 116i έχουν χρειαστεί αντικατάσταση πολλαπλασιαστών, εργασία που φυσικά κάλυπτε η εγγύηση. Στα μοντέλα μετά το ’07 ελέγχεις αν το σύστημα stop/start λειτουργεί κανονικά, αφού έρθει το μοτέρ σε σωστή θερμοκρασία λειτουργίας.
Το κιβώτιο πρέπει να είναι ακριβές και σαφές. Αν ο λεβιές έχει τζόγο ίσως χρειαστεί σύντομα επισκευή το κιβώτιο. Δυσκολία στην επιλογή ταχύτητας σε στέλνει για αλλαγή σετ συμπλέκτη. Αυτόματο κιβώτιο σπάνια θα βρεις σε Σειρά 1. Τριγμοί και ήχοι από την πίσω ανάρτηση ίσως φανερώνουν φθαρμένα σινεμπλόκ και ρουλμάν. Τα περισσότερα κομμάτια της ανάρτησης προέρχονται από την 3άρα, οπότε εύκολα τοποθετείς αξεσουάρ ακόμα και από Μ3. Μπλοκέ διαφορικό δεν υπήρχε σε καμία «1» και οι λύσεις aftermarket είναι αρκετά ακριβές.
Η άνεση δεν είναι το φόρτε της Σειράς 1 και τα πολύ χαμηλοπρόφιλα λάστιχα δεν βοηθάνε την κατάσταση. Οι περισσότερες 116i φοράνε 195/55 R16, αλλά οι 17άρες δεν λείπουν, ειδικά στις ισχυρότερες εκδόσεις. Το ότι είναι run-flat αυξάνει λίγο το κόστος τους. Τα φρένα είναι επαρκή σε όλες τις εκδόσεις. Τα πίσω τακάκια θέλουν αλλαγή συχνότερα απ’ ό,τι περιμένεις, ειδικά αν επεμβαίνει συχνά το DSC.
Ο συνήθης έλεγχος για σοβαρό τρακάρισμα είναι απαραίτητος. Οι χώροι είναι μάλλον οι χειρότεροι που θα βρεις σε αυτοκίνητο τέτοιου μεγέθους. Το πίσω κάθισμα θα φιλοξενήσει άνετα μόνο μικρά παιδιά, ενώ και το άνοιγμα της πόρτας είναι πολύ μικρό. Τριγμοί δεν πρέπει να ακούγονται από κανένα μέρος του ταμπλό. Αν ο εξοπλισμός είναι πολύ φτωχός, πιθανότατα πρόκειται για εταιρικό αυτοκίνητο. Στην αγορά θα βρεις σίγουρα κάτι καλύτερα εξοπλισμένο σε κοντινή τιμή.