Υπόθεση Ignacio López

Υπόθεση Ignacio López

Μια από τις μεγαλύτερες υποθέσεις βιομηχανικής κατασκοπείας στη μοντέρνα Ιστορία που έφερε General Motors και Volkswagen στα χαρακώματα.

Πριν από 21 χρόνια ακριβώς, στις 29 Νοεμβρίου 1996, ο José Ignacio López de Arriortúa, ανώτερο στέλεχος παραιτείται από τη Volkswagen υπό το βάρος των κατηγοριών για απάτη και βιομηχανική κατασκοπεία.

Ο López ανέβηκε στην ιεραρχία της General Motors ως επικεφαλής του Τμήματος Προμηθειών, όπου πρωτοστάτησε σε αυτό που η εφημερίδα «The New York Times» ονόμασαν «το πιο επιθετικό σύστημα στον κόσμο για την αγορά αυτοκινήτων χαμηλού κόστους». Αυτό το σύστημα, το οποίο μείωσε το κόστος της GM και αύξησε τα κέρδη της, ήταν γνωστό ως το «αποτέλεσμα López» με όρους της βιομηχανίας.

Το 1993, ο López -επικαλούμενος ψευδώς ότι GM δεν κινείται αρκετά γρήγορα για να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο υπό την κωδική ονομασία «Plant X» που χρησιμοποιούσε το σύστημα προμηθειών του-εγκατέλειψε την General Motors για τη Volkswagen. Αλλά φεύγοντας κατηγορήθηκε ότι υπεξαίρεσε πάνω από δύο εκατομμύρια σελίδες από άκρως απόρρητα έγγραφα της GM, επιχειρηματικά σχέδια, φωτογραφίες νέων σχεδίων αυτοκινήτων και σχεδιαγράμματα για το νέο εργοστάσιο. Τις πληροφορίες αυτές, όπως η δήλωσε GM, τις χρησιμοποίησε η VW για να περιστείλει δαπάνες 450 εκατομμύριων δολαρίων στην παραγωγή νέων μοντέλων, εξαλείφοντας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της GM την ευρωπαϊκή αγορά.

Από την πλευρά του, ο López αρνήθηκε οποιαδήποτε αδικοπραγία. «Έχεις το δικαίωμα να πάρεις μαζί σου τις ιδέες σου, φεύγοντας», επέμεινε, αν και στην πραγματικότητα ο νόμος περί την πνευματική ιδιοκτησία το αντιλαμβάνεται και το υπαγορεύει διαφορετικά. Στα μέσα Νοεμβρίου του 1996, η VW άνοιξε ένα νέο εργοστάσιο στη Resende, στη Βραζιλία, που οι δημοσιογράφοι αποκάλεσαν «Dream Factory», που φαινόταν να βασίζεται στα σχέδια για το «Plant X».

Για τρία χρόνια ύστερα από την αποχώρηση του López από την GM, ο αμερικανικός γίγαντας των προσπαθούσε να επιβάλλει στη VW την απόλυση του López και να ζητήσει συγνώμη για την υπεξαίρεσή του του, αλλά χωρίς επιτυχία. Οι αγωγές κατηγορούσαν τον López και τη VW για κατασκοπεία, απάτη και παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων. Τελικά, με την ελπίδα ότι η GM θα απέσυρε τις μηνύσεις και θα εγκατέλειπε τα ένδικα μέσα, η VW ανακοίνωσε ότι ο López θα παραιτηθεί. Ωστόσο, η παραίτησή του δεν σταμάτησε τις έρευνες εναντίον του. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, οι εισαγγελείς άσκησαν ποινική δίωξη στα γερμανικά και στα αμερικανικά δικαστήρια.

Τον Ιανουάριο του 1997, η VW συμφώνησε να πληρώσει αποζημίωση στην General Motors $100 εκατ. και να αγοράσει ανταλλακτικά αξίας ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων από την αμερικανική εταιρεία μεταξύ του 1997 και 2004. Και παρόλο που δεν παραδέχτηκε ποτέ αδικοπραγία, η VW εξέδωσε δήλωση στην οποία παραδεχόταν «την πιθανότητα να έχουν συντελεστεί παράνομες δραστηριότητες».



Το 1998, γερμανικό δικαστήριο του Darmstadt επέβαλε πρόστιμο 400.000 γερμανικών μάρκων στο López, αποσύροντας ταυτόχρονα όλες τις κατηγορίες εναντίον του. Το δικαστήριο επέβαλε επίσης μικρότερα πρόστιμα εναντίον τριών πρώην συναδέλφων του López που έφυγαν μαζί του για τη VW: José Manuel Gutiérrez 100.000 DM, Jorge Alvarez 50.000 DM και Rosario Piazza 40.000 DM.

Το 2001, το ισπανικό Ανώτατο Δικαστήριο αρνήθηκε να εκδώσει τον López -στην οποία Ισπανία είχε εν τω μεταξύ καταφύγει- στις ΗΠΑ για να δικαστεί.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube