Μάρκες που έσβησαν: Studebaker 1852-1966
Μια ιστορική και σημαντική αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία σαν αυτόν το μήνα διέκοψε την παραγωγής της στις ΗΠΑ το 1963 και δυόμιση χρόνια αργότερα έκλεισε οριστικά.
Οι ρίζες της Studebaker Corporation πάνε πίσω στο 1852, όταν οι αδερφοί Henry και Clement Studebaker άνοιξαν ένα σιδηρουργείο στο South Bend της Indiana.
Η Studebaker έγινε με την πάροδο του χρόνου κορυφαίος κατασκευαστής ιππήλατων αμαξών και βαγονέτων και προμήθευε με φορτάμαξες το στρατό κατά τη διάρκεια του αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου.
Γύρω στα τέλη του αιώνα του 19ου αιώνα, η εταιρεία εισήλθε στην ήδη άκρως ανταγωνιστική αυτοκινητοβιομηχανία της Αμερικής, λανσάροντας ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο το 1902 και ένα βενζινοκίνητο δύο χρόνια αργότερα που κυκλοφορούσε υπό την εμπορική ονομασία Studebaker-Garford. Ύστερα από συνεργασία με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Studebaker άρχισε να πουλάει βενζινοκίνητα αυτοκίνητα με το όνομά της το 1913, αλλά συνέχισε να κατασκευάζει και φορτάμαξες μέχρι το 1920.
Το 1915, ο Albert Erskine (1871-1933) ανέλαβε τη γενική διεύθυνση της Studebaker και, υπό την ηγεσία του, η εταιρεία εξαγόρασε την κατασκευάστρια πολυτελών αυτοκινήτων Pierce-Arrow στα τέλη της δεκαετίας του 1920 και λανσάρισε τις οικονομικά προσιτές αλλά βραχύβιες σειρές Erskine και Rockne (διάσημος προπονητής του αμερικανικού φούτμπολ στο πανεπιστήμιο Notre Dame: Πριν από το θάνατό του σε αεροπορικό δυστύχημα το 1931, η Studebaker πλήρωνε τον Knute Rockne για να μιλήσει σε συνέδρια αυτοκινήτων και εκδηλώσεις της εταιρείας.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, η Studebaker χτυπήθηκε σκληρά από τη Μεγάλη Ύφεση και τον Μάρτιο του 1933 αναγκάστηκε να πτωχεύσει. (σ.σ. θα χρειαζόντουσαν να περάσουν 76 χρόνια και να φτάσουμε στον Απρίλιο του 2009, οπότε η Chrysler έγινε η δεύτερη μεγάλη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία από τότε που η Studebaker κήρυξε πτώχευση). Ο Erskine, ο οποίος επιβαρύνονταν με προσωπικά χρέη και είχε σοβαρά προβλήματα υγείας, αυτοκτόνησε την 1η Ιουλίου του 1933.
Η εταιρεία υπό νέα διοίκηση επέστρεψε και πάλι στην αγορά, λανσάροντας τη φίρμα Rockne τον Ιούλιο του 1933, ενώ πούλησε και την Pierce-Arrow, μεταξύ άλλων κινήσεων εξυγίανσης και ενοποίησης. Τον Ιανουάριο του 1935 σχηματίστηκε η νέα Studebaker Corporation. Στα τέλη της δεκαετίας του ’30, ο Raymond Loewy, βιομηχανικός σχεδιαστής με γαλλική καταγωγή, ξεκίνησε να εργάζεται για τη Studebaker. Ο Loewy δημιούργησε εμβληματικά και δημοφιλή μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των «αιχμηρών» Starliner και Starlight του 1953 και του σπορ κουπέ Avanti του 1963.
Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50, η Studebaker, η οποία δεν διέθετε τους πόρους των Big Three, συγχωνεύθηκε με την αυτοκινητοβιομηχανία Packard, αλλά βρέθηκε να αντιμετωπίζει και πάλι οικονομικά προβλήματα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, η Packard πτώχευσε. Σαν αυτόν το μήνα, στις 9 Δεκεμβρίου του 1963, η Studebaker ανακοίνωνε ότι κλείνει το εργοστάσιό της στο South Bend, καταργώντας την παραγωγή των αυτοκινήτων και ημιφορτηγών της στις ΗΠΑ, και τις 20 του μήνα το τελευταίο Studebaker άφησε πίσω του τη γραμμή παραγωγής. Οι εγκαταστάσεις του Hamilton, στο Ontario, παρέμειναν σε λειτουργία μέχρι τον Μάρτιο του 1966, οπότε και η Studebaker κατέβασε ρολά για τελευταία φορά ύστερα από 114 χρόνια στην αγορά.