Τι σημαίνει η υποχρεωτική ανάμειξη βενζίνης με βιοαιθανόλη από το 2019
Την υποχρεωτική ανάμειξη βιοαιθανόλης ή βιοαιθέρων στις βενζίνες που καταναλώνονται στην εγχώρια αγορά από την 1η Ιανουαρίου του 2019, προβλέπει το άρθρο 29 του νόμου 4546/2018.
Την υποχρεωτική ανάμειξη βιοαιθανόλης ή βιοαιθέρων στις βενζίνες που καταναλώνονται στην εγχώρια αγορά από την 1η Ιανουαρίου του 2019, προβλέπει το άρθρο 29 του νόμου 4546/2018.
Η θέσπιση της υποχρέωσης αυτής, έχει στόχο την περαιτέρω διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές, μέσω της αύξησης της συμμετοχής των βιοκαυσίμων, στο πλαίσιο της εθνικής και κοινοτικής πολιτικής. Έτσι από 1/1/19, περίπου 1,5% αιθανόλης βιολογικής προέλευσης και άρα ανανεώσιμης θα περιέχεται στην αμόλυβδη βενζίνη στην ελληνική αγορά.
Η χρήση της βιοαιθανόλης (οινοπνεύματος) που παράγεται από σιτηρά, ζαχαροκάλαμο και άλλες ζυμώσεις είναι κάτι από παλιά διαδεδομένο. Στη Βραζιλία και στην Αμερική χρησιμοποιείται γιατί η παραγωγή της είναι ντόπια και φθηνή, ενώ στην Ε.Ε. η χρήση της είναι υποχρεωτική για να βοηθήσει στους στόχους μείωσης της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, καθώς και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Το ζεστό κλίμα της χώρας μας περιορίζει τη δυνατότητα χρήσης της βιοαιθανόλης γιατί είναι πτητική και εξατμίζεται πολύ εύκολα, ενώ τυχών προσμίξεις με νερό/ υγρασία μπορεί να τη διαχωρίσουν από τη βενζίνη. Γι’ αυτό και στη χώρα μας έχει υπάρξει καθυστέρηση εφαρμογής του μέτρου έναντι άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Τα προβλήματα αυτά είναι βέβαια αντιμετωπίσιμα και λύνονται τεχνικά τροποποιώντας τις κακές ιδιότητες της αιθανόλης με αιθεροποίηση, δηλαδή τη μετατροπή της σε αιθέρες.
Οι εταιρείες διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών, οι οποίες έχουν επιφορτιστεί με την υποχρέωση της ανάμειξης των βενζινών με βιοκαύσιμα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις έχουν επενδύσει κεφάλαια για τον σκοπό αυτό και δηλώνουν έτοιμες να προσφέρουν τα νέα καύσιμα από την 1η Ιανουαρίου.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το χρονικό διάστημα μέχρι την έναρξη της διάθεσης των βιοακαυσίμων στις βενζίνες είναι μηδενικό, η έλλειψη κανονιστικού πλαισίου είναι ακατανόητη. Πρακτικά η δυνατότητα εισαγωγής και διάθεσης των εν λόγω προϊόντων είναι αδύνατη. Αιτία η έλλειψη Κανονιστικού Πλαισίου και η καθυστέρηση θέσπισης του από τις Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ (Γεν. Δ/νση Τελωνείων και ΕΦΚ και Γεν. Δ/νση Γενικού Χημείου του Κράτους), με το οποίο θα καθορίζεται η διαχείριση της βιοαιθανόλης και των βιοαιθέρων. Σε εκκρεμότητα είναι επίσης και ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογίζεται η συμμετοχή των βιοκαυσίμων στις βενζίνες, με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να μην έχει καθορίσει αν ο υπολογισμός θα γίνεται σε ετήσια βάση ή θα είναι σταθερό ποσοστό ανά παρτίδα παραγόμενης βενζίνης. Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο ότι κάπου ανάμεσα στο Χημείο του Κράτους, τις Τελωνειακές Υπηρεσίες και το Υπουργείο Ενέργειας έχουν χαθεί οι διαδικασίες και το θεσμικό πλαίσιο για τη σωστή διακίνηση της βιοαιθανόλης.
Η αγορά έχει από καιρό δραστηριοποιηθεί και παρακαλεί να καθοριστεί άμεσα ένα νομοθετικό πλαίσιο σοβαρό, πρακτικό και εφαρμόσιμο για τη διαχείριση αυτού του νέου βιοκαυσίμου χωρίς τρύπες για τους λαθρεμπόρους.
Ο χρόνος βέβαια είναι εξαιρετικά περιορισμένος. Έχουν μείνει 30 ημέρες μέχρι την έναρξη εφαρμογής του μέτρου και πρακτικά δεν υπάρχει κανένα νομοθετικό πλαίσιο. Ποιος κάνει τι στην αλυσίδα διακίνησης; Πως ελέγχεται και επιβεβαιώνεται πρακτικά και άμεσα η προέλευση και η χρήση της βιοαιθανόλης με όποια μορφή και αν μπαίνει αυτή στο ρεζερβουάρ του καταναλωτή;
Πώς θα ελέγχεται η βιοαιθανόλη για να μην καταλήγει στη βιομηχανία του ποτού όπου εκεί ο ΕΦΚ είναι 24,5 ευρώ το λίτρο έναντι 0,75 ευρώ το λίτρο στη βενζίνη; Τα προβλήματα που αναμένεται να προκύψουν είναι τεράστια.
Χρειαζόμαστε άμεσα ένα λειτουργικό και πρακτικό πλαίσιο κανονισμών γύρω από τη διακίνηση της βιοαιθανόλης. Η ολιγωρία το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να ανοίξει ένα επιπλέον παράθυρο στο λαθρεμπόριο.