Είναι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης το μέλλον στην ηλεκτροκίνηση;
Οι κατασκευαστές, πιστεύουν ακράδαντα, ότι οι νέες solid state μπαταρίες που εξελίσσουν θα δημιουργήσουν μια νέα γενιά ηλεκτρικών οχημάτων χωρίς ψεγάδια στους τομείς της φόρτισης, της αυτονομίας, της ασφάλειας και της διάρκειας ζωής...
«Η τεχνολογία μπαταρίας στερεού ηλεκτρολύτη είναι ότι πιο σημαντικό για το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων». Αυτή η φράση θα μπορούσε να ειπωθεί από οποιοδήποτε κορυφαίο στέλεχος οποιασδήποτε αυτοκινητοβιομηχανίας.
Άπαντες ή έστω οι οικονομικά ισχυρότεροι όμιλοι, επενδύουν τεράστια κεφάλαια στην ανάπτυξη και εξέλιξη αυτής της νέας γενιάς μπαταριών. Toyota, VW, Ford, BMW, Fiat αλλά και κολοσσοί στον τομέα των ηλεκτρονικών, όπως οι όμιλοι Panasonic και Samsung ή των χημικών προϊόντων όπως η Asahi Kasei Corporation, βρίσκονται πολύ κοντά στο να παρουσιάσουν τα πρώτα δείγματα γραφής αυτής της νέας γενιάς μπαταριών.
Παρότι, η ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου διπλασιάστηκε από το 2014, οι κατασκευαστές γνωρίζουν καλά ότι οι συγκεκριμένες μπαταρίες, έχουν ημερομηνία λήξεως, σε ότι αφορά την τοποθέτηση τους στα ηλεκτρικά τους μοντέλα. Άλλωστε, κάτι αντίστοιχο είχε αφήσει να εννοηθεί και ο Ιάπωνας βραβευμένος με Νόμπελ Χημείας το 2019 και «μετρ» του είδους πάνω στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, Akira Yoshino, όταν σε πρόσφατη συνέντευξη του είχε δηλώσει πως «το κλειδί της επιτυχίας για το μέλλον των μπαταριών βρίσκεται στους ηλεκτρολύτες». Όποιος λοιπόν δημιουργήσει πρώτος μπαταρίες στερεάς κατάστασης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής θα κερδίσει και το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης.
Γιατί γίνεται όμως τόσος ντόρος γι αυτού του είδους τις μπαταρίες; Κατ΄αρχήν, προσφέρουν το σημαντικό ατού της μεγαλύτερης αυτονομίας. H αποθηκευτική τους ικανότητα είναι σημαντικά μεγαλύτερη από εκείνη των μπαταριών ιόντων λιθίου. Υπάρχουν δε κατασκευαστές, όπως η Toyota και η BMW, που υποστηρίζουν ότι είναι διπλάσια χωρίς μάλιστα να καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο συγκριτικά με των ιόντων λιθίου.
Ένα δεύτερο και εξίσου σημαντικό πλεονέκτημα είναι ο χρόνος φόρτισης τους. Είναι αισθητά μικρότερος σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα, με τις φήμες να κάνουν λόγο, ότι περιορίζεται στο μισό.
Το τρίτο πλεονέκτημα, αφορά το κόστος τους. Απαιτούν, λιγότερες ποσότητες λιθίου, κοβαλτίου, μαγνησίου, νικελίου ή μαγνησίου που σημαίνει πως και η οικονομική επιβάρυνση θα είναι μικρότερη τόσο για τους κατασκευαστές όσο και για το το αγοραστικό κοινό.
Επίσης, οι solid-state μπαταρίες προσφέρουν υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας. Από τη στιγμή που απουσιάζουν οι υγροί και εύφλεκτοι ηλεκτρολύτες, περιορίζεται ο κίνδυνος επαφής τους με τα θερμά μέρη του αυτοκινήτου σε περίπτωση ατυχήματος. Επιπλέον, δεν υπάρχει ανάγκη ηλεκτρικής σύνδεσης των στοιχείων, με τους σχεδιαστές να απολαμβάνουν περισσότερες ελευθερίες αξιοποιώντας καλύτερα τις χωροταξικές δυνατότητες που τους δίνονται και το μικρότερο βάρος από τις μπαταρίες.
Τελευταίο και ίσως σημαντικότερο πλεονέκτημα των solid state μπαταριών αφορά το περιβάλλον. Από τη στιγμή που απαιτούνται λιγότερες πρώτες ύλες για την κατασκευή τους, με τη διάρκεια ζωής αυτών των μπαταριών να είναι μεγαλύτερη και τα υλικά τους πλήρως ανακυκλώσιμα, το οικολογικό αποτύπωμα των ηλεκτρικών μοντέλων θα είναι πλέον πιο «πράσινο» και κατά τη διαδικασία παραγωγής.
Η BMW μάλιστα υποστηρίζει ότι το πιο πράσινο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο θα είναι δικό της και βιώσιμο από την αρχική ιδέα έως και την ανακύκλωση μετά τη χρήση του. Οι κατασκευαστές, εάν όλα κυλήσουν ομαλά, θα είναι σε θέση να παραλάβουν τις πρώτες κυψέλες μπαταριών 100 Ah για δοκιμές στα οχήματα τους από τη νέα χρονιά.