Έλληνες οδηγοί και νέες τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης
Είναι αλήθεια πως οι σύγχρονες τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης έχουν φέρει μια νέα εποχή στην παγκόσμια αυτοκινητική σκηνή. Με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύουν όλο και περισσότερο στον τομέα της ασφάλειας.
Η αυτοκίνηση είναι ένας δυναμικός κλάδος που εξελίσσεται συνεχώς. Με τις νέες τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης να είναι βαρύνουσας σημασίας για τους κατασκευαστές. Όπως άλλωστε μας είπαν και στελέχη της Volvo κατά την παρουσίαση των XC90 και EX90 «τα αυτοκίνητα φτιάχνονται για τους ανθρώπους κι εμείς θέλουμε να τα κάνουμε όσο γίνεται πιο φιλικά προς αυτούς σε όλους τους τομείς».
Πράγματι, τα νέα αυτοκίνητα ενσωματώνουν συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης που μέχρι πριν χρόνια φάνταζαν ουτοπικά. Δεν χρειάζεται να μιλήσουμε για αυτόνομη οδήγηση και εξαιρετικά προηγμένα συστήματα ασφαλείας που συναντά κανείς στα πιο premium μοντέλα της αγοράς.
Συστήματα όπως το αυτόματο φρενάρισμα και ο έλεγχος τυφλών σημείων ακόμα και η κάμερα οπισθοπορείας αποτελούν μέρος των περισσότερων αυτοκινήτων, περιλαμβανομένων φυσικά και των πιο προσιτών για την τσέπη του καταναλωτή.
Παρά τις προκλήσεις, η εξοικείωση με τις τεχνολογίες υποβοήθησης αυξάνεται, με τους Έλληνες οδηγούς να αρχίζουν να αναγνωρίζουν τη σημασία τους
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Στη Σουηδία για την πρώτη επαφή με το Volvo EX90 [video]
Με τον τελευταίο να αναγνωρίζει όλο και περισσότερο την αξία αυτών των τεχνολογιών, ειδικά σε ζητήματα ασφάλειας. Το αυτόματο φρενάρισμα έχει αποδειχθεί σωτήριο σε πολλές περιπτώσεις, ιδίως σε αστικές περιοχές όπου η κίνηση είναι αυξημένη και οι ξαφνικές στάσεις κάτι παραπάνω από συχνές.
Ωστόσο, παρόλο που οι τεχνολογίες αυτές γίνονται όλο και πιο διαδεδομένες, η αποδοχή τους από τον Έλληνα καταναλωτή δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις άμεση. Με την ιδιαιτερότητα της «ελληνικής οδηγικής κουλτούρας» να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.
Για παράδειγμα, πολλοί οδηγοί στην Ελλάδα αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια όταν έχουν πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου τους. Και μερικές φορές θεωρούν ότι τα συστήματα υποβοήθησης μπορεί να παρεμβαίνουν βίαια στην οδήγηση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για συστήματα όπως η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αποστολή στη Σουηδία για το ανανεωμένο Volvo XC90 [video]
Πολλοί οδηγοί λοιπόν θεωρούν ότι η αυτονομία των νέων συστημάτων μειώνει την ικανότητά τους να ελέγχουν απόλυτα το αυτοκίνητο. Με το παραδοσιακό ελληνικό μοντέλο οδήγησης να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη διαίσθηση και την εμπειρία του οδηγού, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την εμπιστοσύνη που θα ήθελαν οι εταιρείες να δείχνουν οι οδηγοί στις τεχνολογίες που επεμβαίνουν αυτόματα, όπως το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης ή το σύστημα διατήρησης λωρίδας, όπως αναφέραμε και νωρίτερα.
Ένας ακόμη κρίσιμος παράγοντας που επηρεάζει την αποδοχή αυτών των τεχνολογιών στην Ελλάδα είναι η υποδομή του οδικού δικτύου. Ένα ζήτημα χιλιοειπωμένο και σχεδόν δισεπίλυτο. Οι ελληνικοί δρόμοι τόσο εντός και πολύ περισσότερο εκτός αστικού ιστού δεν είναι σε καλή κατάσταση. Τουναντίον!
Οι διαγραμμίσεις είναι δυσδιάκριτες ή και ανύπαρκτες, και οι επαρχιακοί δρόμοι δεν παρέχουν τις συνθήκες που απαιτούνται για την πλήρη αξιοποίηση συστημάτων όπως το lane keeping assist, το οποίο εξαρτάται από την ανίχνευση των διαγραμμίσεων για να λειτουργήσει αποτελεσματικά.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Κορυφαία συστήματα ασφαλείας στα μοντέλα της Volvo
Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι οδηγοί μπορεί να αισθάνονται ανασφάλεια, ή ακόμα και απογοήτευση, καθώς τα συστήματα δεν ανταποκρίνονται όπως θα έπρεπε. Όχι όμως εξαιτίας δομικών αστοχιών αλλά λόγω της ανεπάρκειας του οδικού μας δικτύου. Με αποτέλεσμα να προχωρούν στην πλήρη απενεργοποίησή τους.
Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας είναι η εκπαίδευση και η ενημέρωση. Πολλοί Έλληνες οδηγοί δεν είναι πλήρως εξοικειωμένοι με τις δυνατότητες των συστημάτων που διαθέτει το αυτοκίνητό τους. Κάτι η έλλειψη ενημέρωσης από τους πωλητές (αν και η κατάσταση χρόνο με το χρόνο βελτιώνεται), κάτι η απροθυμία μιας μερίδας των καταναλωτών να αφιερώσουν χρόνο για να μάθουν πώς να αξιοποιήσουν τις νέες δυνατότητες, φρενάρουν την αποδοχή προς τις νέες τεχνολογίες υποβοήθησης.
Ταυτόχρονα, παρατηρείται ένα χάσμα γενεών. Οι νεότεροι οδηγοί είναι συνήθως πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, έχοντας μεγαλύτερη άνεση στη χρήση αυτών των συστημάτων. Με τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς -χωρίς προφανώς αυτό να είναι θέσφατο ή κανόνας- να δείχνουν την προτίμησή τους στις πιο παραδοσιακές και διαισθητικές μεθόδους.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τροχαία δυστυχήματα, πόσους νεκρούς θα θρηνήσουμε ακόμα;
Συνοψίζοντας, οι νέες τεχνολογίες υποβοήθησης, όπως έχουν δείξει έρευνες προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την ασφάλεια και την άνεση των οδηγών. Εντούτοις, η αποδοχή τους στην ελληνική αγορά εξαρτάται από την κουλτούρα, τις συνθήκες και φυσικά την εκπαίδευση των καταναλωτών-οδηγών.
Παρά τις προκλήσεις, η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες αυξάνεται, με τους Έλληνες οδηγούς να αρχίζουν να αναγνωρίζουν τη σημασία τους για μια πιο ασφαλή και άνετη εμπειρία οδήγησης για όλους τους χρήστες του δρόμου.