ABS: 60 χρόνια από το μηχανικό και 40 χρόνια από το ηλεκτρονικό σύστημα

ABS: 60 χρόνια από το μηχανικό και 40 χρόνια από το ηλεκτρονικό σύστημα

Η Bosch και η Mercedes-Benz εκλαΐκευσαν το ABS στην ηλεκτρονική εκδοχή το 1978, αν και προσπάθειες με μηχανικά συστήματα είχαν γίνει 20 χρόνια νωρίτερα.

Δεν είναι δα και πολλά χρόνια πίσω που το ABS ήταν ακόμα ένα «τικ» στον κατάλογο των έξτρα ενός μοντέλου.

Το ηλεκτρονικό σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών διήνυσε μια μακρά περίοδο νεότητας και τελικά μοίρασε, ύστερα από την αεροπορία, τις υπηρεσίες του και στο αυτοκίνητο. Εφέτος λοιπόν γιορτάζουμε τα 40 χρόνια που το ηλεκτρονικό σύστημα ABS μπήκε στην υπηρεσία ενός αυτοκινήτου παραγωγής και 60 χρόνια από το πρώτο μηχανο-υδραυλικό σύστημα

Τα πρώτα βήματα βέβαια, ξεκίνησαν με την Dunlop να εξελίσσει ένα μηχανικό-υδραυλικό σύστημα αντιμπλοκαρίσματος το 1958 –ANTI-LOCK UNIT, το ονόμαζε. Σύστημα που προερχόταν από την αεροπορία και είχε προσαρμοστεί ανάλογα για το αυτοκίνητο. Το βρετανικό Autocar που δοκίμασε την ίδια χρονιά το σύστημα πάνω σε μια Jaguar ΜΚ2 είχε εντυπωσιαστεί. Ύστερα από μια μακρά περίοδο εξέλιξης, τελικά το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής –έστω και μικρής- που φόρεσε τέτοιο σύστημα ήταν το Jenser FF, το 1966. Στη βρετανική κούρσα μαζί με την Dunlop πέρασε και η Girling με ένα πειραματικό σύστημα πάνω σε ένα Ford Escort, αλλά με πενιχρά αποτελέσματα.  

Θα έπρεπε να περάσουν ακόμη δέκα και πλέον χρόνια και με τη βοήθεια της ηλεκτρονικής τεχνολογίας να καταλήξουμε σε ένα αποτελεσματικό σύστημα. Η Bosch επωφελήθηκε ακριβώς από αυτή την τεχνολογία για να καταλήξει στο ABS, όπως περίπου το γνωρίζουμε σήμερα, μιας και προσπαθούσε να το εξελίξει από τη δεκαετία του ’30. Βλέπετε, οι άνθρωποι ακόμα και τότε προσπαθούσαν να διαχειριστούν όσο καλύτερα γινόταν τη φάση της επιβράδυνσης, σε τρένα και αεροπλάνα, στα τελευταία ειδικά κατά τη φάση της προσγείωσης. Μια κρίσιμη στιγμή που προκάλεσε σοβαρά ατυχήματα κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου το μπλοκάρισμα των τροχών προκαλούσε πολλές φορές το «κάρφωμα» της μύτης του αεροσκάφους στο έδαφος.

Η βρετανική περιγραφική ορολογία αρχικά και η γερμανική «antiblockiersystem» στη συνέχεια ήταν πολύ μεγάλες. Τελικά, η Bosch κατοχύρωσε το όρο «ABS». Και ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής που επωφελήθηκαν από το νέο ηλεκτρονικό σύστημα ήταν η Mercedes-Benz S-Class W116, το 1978. Βέβαια, πάντα ως έξτρα.

Έπρεπε να φτάσουμε στη δεκαετία του ’80, οπότε και το ABS να αρχίσει να περνά και στα αυτοκίνητα των εταιρειών μαζικής κατασκευής. Την ίδια δεκαετία έκανε δειλά δειλά την εμφάνισή του και στις μοτοσικλέτες. Αλλά αντίθετα με ό,τι μπορούμε να φανταστούμε, το ABS δεινοπάθησε για να επιβληθεί στο αυτοκίνητο. Για το λόγου το ασφαλές, η Ευρωπαϊκή Ένωση εδέησε να το κάνει υποχρεωτικό για τους κατασκευαστές μόλις το… 2004!

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube