Ταξίδι με πλοίο και ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τι πρέπει να γνωρίζω;
Το καλοκαίρι είναι για τα καλά εδώ και οι διαμένοντες στην πόλη και όχι μόνο, ήδη σκέφτονται τις πολυήμερες ή ολιγοήμερες αποδράσεις τους στα νησιά. Τι γίνεται όμως με όσους έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Η τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει και δοθείσης αυτής της ευκαιρίας, σας υπενθυμίζουμε τι ισχύει για όσους θέλουν τα ταξιδέψουν με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στα νησιά.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τον Νοέμβριο του 2023, το υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε στην έκδοση εγκυκλίου, σύμφωνα με την οποία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (φουλ ηλεκτρικά και PHEV) δεν μπορούσαν να ταξιδεύουν χωρίς συνοδό.
Κάτι τέτοιο δημιουργούσε πρόβλημα στις εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων, καθώς δεν θα μπορούσαν να μεταφέρουν τα αυτοκίνητά τους από και προς τα νησιά. Παράλληλα, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ιδιοκτήτες EV στα νησιά κατόπιν συνεννόησης με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, έστελναν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο τους ασυνόδευτο στα λιμάνια, προκειμένου να πραγματοποιήσει το καθιερωμένο του σέρβις. Δυνατότητα, η οποία θα σταματούσε να υπάρχει.
Οι διακοπές με ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε νησί είναι εφικτές, απαιτούν όμως προσεκτικό προγραμματισμό
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτροκίνηση, μια επένδυση για το μέλλον του πλανήτη
Μετά τις αντιδράσεις που προέκυψαν, το αρμόδιο υπουργείο αναθεώρησε την εν λόγω εγκύκλιο τον Απρίλιο του 2024, θέτοντας επί της ουσίας μια προϋπόθεση γύρω από τα ταξίδια των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με πλοίο. Η μπαταρίας τους δεν θα πρέπει να είναι φορτισμένη πάνω από 40%. Ενώ σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η φόρτισή τους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Με δεδομένο ότι η παραπάνω εγκύκλιος δεν είναι δεσμευτική αλλά αποτελεί στην ουσία σύσταση, όσοι επιθυμούν να ταξιδέψουν με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καλό είναι να επικοινωνήσουν με την εκάστοτε ναυτιλιακή εταιρεία προκειμένου να λάβουν περαιτέρω διευκρινήσεις.
Το 40% απόθεμα στον συσσωρευτή πρακτικά θα επιτρέψει στον ιδιοκτήτη να πραγματοποιήσει τις διαδρομές της πρώτης ημέρας. Κάποια στιγμή όμως είναι δεδομένο πως θα χρειαστεί να φορτίσει προκειμένου να ανταπεξέλθει και στο πρόγραμμα των υπόλοιπων ημερών.
Προς αυτή τη κατεύθυνση λοιπόν, τα περισσότερα νησιά της χώρας μας φροντίζουν για την εγκατάσταση φορτιστών κοντά στα λιμάνια αλλά και σε άλλα στρατηγικά σημεία. Μέσω της ιστοσελίδας του μητρώου φορτιστών, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να λάβουν πληροφορίες για τον αριθμό των φορτιστών σε κάθε νησί. Κι εν συνεχεία μέσω των εφαρμογών των παρόχων, είναι σε θέση να γνωρίζουν το σημείο αλλά και το είδος του φορτιστή (AC και DC).
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Volvo, με ένα όραμα φουλ ηλεκτρικό και καινοτόμο
Για να έχετε μια τάξη μεγέθους, στην Κρήτη αυτή τη στιγμή 200 (δηλωμένα στο μητρώο) σημεία φόρτισης, με τα μεγάλα λιμάνια (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Άγιος Νικόλαος) να διαθέτουν ταχυφορτιστές σε κοντινή απόσταση. Στη Ρόδο υπάρχουν 72 δηλωμένοι σταθμοί φόρτισης, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι AC.
Στη Σαντορίνη υπάρχουν 14 σταθμοί, στη Νάξο έξι (ένας εκ των οποίων είναι DC), στη Πάρο 14 (με δύο DC), στη Μύκονο 12 (με τέσσερις ταχυφορτιστές), στη Σύρο δύο, στην Τήνο έξι, στην Κύθνο οχτώ, στη Σίφνο πέντε, στη Σέριφο δύο, στη Μήλο τρεις, στη Κω 22 (δύο ταχυφορτιστές), στη Σάμο 11, στη Χίο 12, στη Λέσβο 15.
Όσοι κατευθυνθούν στις Σποράδες, θα βρουν τέσσερις φορτιστές στη Σκιάθο (ένας DC) και τρεις στη Σκόπελο. Στα Επτάνησα ξεχωρίζει η Κέρκυρα με 27 σταθμούς (έξι DC), στη Λευκάδα υπάρχουν 24, στη Κεφαλονιά 18, στη Ζάκυνθο 14.
Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο πως σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν 6.330 δηλωμένοι σταθμοί φόρτισης σε 2.723 σημεία. Ωστόσο ο αριθμός των συνολικών σταθμών φόρτισης στην ελληνική επικράτεια υπολογίζεται σε περίπου 11.500.
Οι διακοπές με ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε νησί είναι πλέον εφικτές και δεν θα πρέπει να σας τρομάζουν. Απαιτούν όμως προσεκτικό προγραμματισμό. Για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο, είναι πολύ χρήσιμο να κατεβάσετε στο κινητό σας τηλέφωνο τις εφαρμογές των παρόχων, ώστε να έχετε πλήρη εικόνα αναφορικά με τα σημεία αλλά και το είδος των φορτιστών.