Στόχοι CO₂: Groupe PSA, ο πιο καλός o μαθητής
Σε νέα έκθεσή του, το ICCT εξέτασε την επίτευξη των στόχων CO₂ για τους διάφορους κατασκευαστές. Και προέκυψε ότι κάποιοι όμιλοι βρίσκονται σε τροχιά επίτευξης, ενώ άλλοι σε μεγάλη δυσκολία.
Τα στοιχεία που παρέχονται από το ICCT ή International Council on Clean Transportation ή Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές, χωρίς τη σχετική γνώση του νέου πλαισίου για τους ρύπους ίσως φανούν σε κάποιους δυσνόητα. Οπότε θεωρούμε ότι κάποιες εξηγήσεις και επισημάνσεις -υπενθυμίσεις, αν θέλετε- είναι απαραίτητες για να κατανοήσουμε πώς και γιατί ορισμένοι κατασκευαστές έχουν καλύτερη απόδοση από άλλους.
Υπάρχουν λοιπόν διαφορετικοί μηχανισμοί που δίνουν στους κατασκευαστές μια σχετικά μεγάλη ευελιξία στους στόχους που πρέπει να επιτύχουν. Έτσι, αγνοείται το 5% των νέων ταξινομήσεων για τα πιο ρυπογόνα μοντέλα μιας γκάμας. Αυτό αμέσως εξοικονομεί μεταξύ δύο και πέντε γραμμαρίων ανάλογα με τον όμιλο. Είναι επίσης δυνατό να εξοικονομήσουν έως επτά γραμμάρια στο πλαίσιο των νέων τεχνολογιών και της οικολογικής καινοτομίας που έχουν εξελίξει.
Επιπλέον, τους χορηγείται μια μεγάλη πίστωση που προσμετρά διπλά τα μοντέλα που εκπέμπουν CO2 λιγότερο από 50 g/km, σύμφωνα με το πρότυπο NEDC. Το σύνολο καταλήγει στο να δίνει πολύ διαφορετικούς στόχους στους κατασκευαστές, από 92 g για την Peugeot έως 109 g για τη Volvo.
Τέλος, μέσω των περίφημων εξαγορών πιστώσεων CO2, οι όμιλοι συνεργάζονται με κατασκευαστές που παράγουν αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα. Έτσι η Tesla συνεργάζεται με την FCA (Alfa Romeo, FIAT, Jeep, Lancia) και η MG με τη Volkswagen (Audi, Porsche, SEAT, Škoda, VW). Η Renault και η Nissan, από την άλλη, πάνε ξεχωριστά, όπως και Kia με τη Hyundai. Η Mercedes-Benz, από την πλευρά της, συνδέεται φυσικά με τη smart.
Tέλος, να αναφέρουμε ότι αυτοί που δεν επιτυγχάνουν το στόχο τους θα επιβαρύνονται με πρόστιμο 95 ευρώ ανά γραμμάριο υπέρβασης, πολλαπλασιασμένο επί τον αριθμό των πωληθέντων ΙΧ.
Groupe PSA, το μόνο εντός στόχου
Με τον υπολογισμό των μέσων πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους, ο Όμιλος PSA (Citroën, DS Automobiles, Opel, Peugeot, Vauxhall) είναι ο μόνος που επιτυγχάνει το 2020 τον στόχο του στο CO2 που ορίζεται στα 92 g/km. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο γαλλικός όμιλος πούλησε 1.057.662 IX στην Ευρώπη, επίδοση μειωμένη κατά 40% σε σχέση την αντίστοιχη περίοδο του 2019, περιλαμβανομένου του 6% των εξηλεκτρισμένων μοντέλων (BEV ή FCV H2 και plug-in hybrid). Να σημειώσουμε ότι το 2019, οι πωλήσεις των τελευταίων ήταν αμελητέες.
Μια εντυπωσιακή εθνική πρόοδος για τον όμιλο του Sochaux, δεδομένου ότι μόνο το 7% των πωλήσεων της Renault ήταν plug-in hybrid (3% το 2019) από τα 724.882 επιβατικά αυτοκίνητα (-36%) που πούλησε μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου 2020. Έτσι, η Billancourt υπολείπεται κατά 3 g/km (95 g έναντι στόχου 92 g) του Groupe PSA για να το ισοφαρίσει.
Σε καλή κατάσταση βρίσκονται και η Volvo και η Nissan, ούσες μακριά από τον στόχο τους κατά 2 g/km. H πρώτη ξεχωρίζει ως η κατασκευάστρια με το υψηλότερο ποσοστό μοντέλων plug-in hybrid στα αυτοκίνητα που πούλησε το πρώτο 8μηνο του 2020: 26% από τις 162.854 μονάδες (μείωση 24% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο-Αύγουστο του 2019). Η Volvo να σημειώσουμε ότι βρισκόταν ήδη στην κορυφή του βάθρου πέρυσι με το 9% των πωλήσεών της εξηλεκτρισμένο.
Κόκκινη κάρτα
Η έκπληξη είναι ότι η Daimler βρίσκεται ανάμεσα στις εταιρείες σε δυσχερή θέση με 15 g απόσταση από τον στόχο της, αφού πέτυχε για το 8μηνο του ’20 επίδοση 117 g έναντι 102 g που ήταν στοχοθετημένη. Να σημειώσουμε ότι οι πωλήσεις της γι’ αυτό το διάστημα ήταν 440.147 αυτοκίνητα, μειωμένες κατά 34%. Ευτυχώς για τη γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία, το ποσοστό των μοντέλων plug-in hybrid αυξήθηκε από 2% σε 12% σε έναν χρόνο, ενώ έπιασε το 21% τον περασμένο Αύγουστο. Μόνο η Volvo με 32% και η Kia με 22% πέτυχαν καλύτερη επίδοση αυτόν τον μήνα.
Οι FCA-Tesla, Volkswagen και Ford υπολείπονται κατά 12, 11 και οκτώ γραμμάρια αντίστοιχα για να μπουν στην πράσινη ζώνη. Χάρη στην προσέγγιση της Tesla, η FCA πιστώθηκε με το 10% των επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2020, με 464.348 πρόσφατα ταξινομημένα IX (μείωση 39%), έναντι 7% την ίδια περίοδο του 2019.
Παρόλο που η επικοινωνία του Volkswagen Group αφορά σε μεγάλο βαθμό τα ηλεκτρικά μοντέλα του, ο γερμανικός όμιλος πέτυχε μόλις το 7% των πωλήσεών του να είναι εξηλεκτρισμένα μοντέλα το 2020: 1.827.967 αυτοκίνητα, μειωμένα κατά 31% σε σχέση με το 2019.
Στη Ford, το 5% των πωληθέντων αυτοκινήτων για το πρώτο 8μηνο του 2020 εξέπεμπαν CO2 λιγότερο από 50 g/km, επί συνόλου 417.068 αυτοκινήτων (μείωση 38% έναντι του αντίστοιχου 8μηνού του ’19). Το ποσοστό του Μπλε Οβάλ είναι σχεδόν το μικρότερο στην Ευρώπη, όσον αφορά την αντιπροσώπευση ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών μοντέλων στις πωλήσεις του. Ωστόσο, τον περασμένο Αύγουστο, η Ford τα πήγε περίφημα πιάνοντας 9%, ξεπερνώντας το Groupe PSA (6%) και το Groupe Renault (8%).
Εξαιρουμένων των μικρών κατασκευαστών, των οποίων τα ποσοστά πωλήσεων είναι ασήμαντα, η σύνταξη Toyota-Mazda υστερεί στα αμιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα: 0% το 2019, 0% το 2020, αλλά 1% τον Αύγουστο. Επίδοση που δεν την εμποδίζει όμως να βρίσκεται μόλις 4 g/km μακριά από τον στόχο της, με 99 έναντι 95 γραμμαρίων.
Οι πιο «ηλεκτρικές» χώρες
Κατά την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2020, το μερίδιο των ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη ανήλθε στο 8% (11% μόνο για τον Αύγουστο του 2020). Ποσοστό επί συνόλου πωλήσεων ΙΧ 7.128.753 (μείωση 34%), έναντι 3% την ίδια περίοδο του 2019. Οι πιο καλοί οι μαθητές ήταν η Νορβηγία (69%), η Ισλανδία (39%), η Σουηδία (27%), η Φιλανδία (16%), η Ολλανδία (14 %), η Δανία (12%) και η Πορτογαλία (11%).
Οι δύο μεγαλύτερες αγορές της ηπειρωτικής Ευρώπης, η Γερμανία και η Γαλλία έρχονται από πίσω με 9% -ελάχιστα πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ποσοστό που αφορά για τη μεν Γερμανία 1.776.604 πωλήσεις (μείωση 29% σε σύγκριση με το 2019) και για τη Γαλλία 977.416 πωλήσεις (-33%). Από την άλλη πλευρά, στη Γερμανία, το ποσοστό πωλήσεων σε EV και plug-in hybrid ήταν 14% για τον Αύγουστο, έναντι μόνο 11% για τη Γαλλία.
Και στην Ελλάδα;
Ολοκληρώνοντας να κάνουμε και την αναφορά στη χώρα μας. Το μερίδιο των EV και plug-in hybrid για το πρώτο 8μηνο του 2020 ήταν 1,21% με μόλις 639 πωλήσεις, ενώ για τον Αύγουστο το ποσοστό ανέβηκε στο 2,13%. Τα αντίστοιχα ποσοστά του πρώτου 8μήνου του 2019 ήταν 0,33% και 0,38%. Τα ποσοστά του ’20 αφορούν συνολικές πωλήσεις 52.939 αυτοκινήτων, έναντι 86.873 το αντίστοιχο διάστημα του ’19 (μείωση 39,1%).
Για την Ιστορία να αναφέρουμε ότι top selling μοντέλο για το πρώτο 8μηνο του 2020 ήταν το Peugeot e-208, με βραχεία κεφαλή εμπρός από τα Volvo XC40 PHEV και XC60 PHEV.