Σπάνια Lancia Delta S4 στο σφυρί

Σπάνια Lancia Delta S4 στο σφυρί

Αυτή η σπάνια Lancia Delta S4 «Stradale», μία από τις 70 και κατ’ άλλους 100 που κατασκευάστηκαν, αναμένεται να αγγίξει το ένα εκατομμύριο ευρώ. Ας την ανακαλέσουμε στη μνήμη μας…

H Lancia Delta S4 που πωλείται φέρει τον αριθμό πλαισίου 033 και άφησε πίσω της το εργοστάσιο στα τέλη του 1986, βαμμένη σε κόκκινο Rosso Amaranto, χρώμα που διατηρεί μέχρι σήμερα. 

Η λίστα των προηγούμενων ιδιοκτητών της περιλαμβάνει επικεφαλής αγωνιστικών ομάδων, πρώην οδηγούς αγώνων και συλλέκτες. Στη δεκαετία του ’00, το αυτοκίνητο ανατέθηκε στους αδερφούς Baldi, πρώην μηχανικούς των ομάδων ράλι της Lancia και της Abarth, προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως, αλλά και να βελτιωθούν οι επιδόσεις του -αναβάθμιση συμπλέκτη, βελτιωμένο λογισμικό κινητήρα και νέο σύστημα εξάτμισης.

Το μοτέρ αυτής της Lancia Delta S4 είναι σε διαμόρφωση «Potenziato», αποδίδει περισσότερα από 300 άλογα έναντι των 250 της στοκ

Lancia Delta S4 «Stradale» 1986
Photo © Girardo & Co

Ως εκ τούτου, ο κινητήρας της Delta S4 υιοθέτησε μια διαμόρφωση «Potenziato» που αποδίδει περισσότερους από 300 ίππους. Πρόσφατα δε, πραγματοποιήθηκε γενική επισκευή του αυτοκινήτου, το οδόμετρο του οποίου δείχνει πλέον 23.650 km. 

Η Delta S4, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην Οξφόρδη στην Αγγλία, συνοδεύεται από τα πρωτότυπα εργαλεία και τα έγγραφα, καθώς και πιστοποιητικό γνησιότητας Lancia Classiche. Η τιμή της δεν έχει γίνει γνωστή, αλλά εκτιμούμε ότι μπορεί να ανέβει περίπου στο ένα εκατομμύριο ευρώ.

Lancia Delta S4 «Stradale» 1986
Photo © Girardo & Co

Με διπλά υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα τοποθετημένο μέση-πίσω, τετρακίνηση, έντονα τετράγωνο σχεδιασμό και περιορισμένη παραγωγή, η Lancia Delta S4 δεν δείχνει ένα ακόμα κόμπακτ σπόρτσκαρ… Ακόμα κι από απόσταση. Ας κάνουμε λοιπόν μια αναδρομή στην ιστορία της, επ’ ευκαιρία της πώλησης αυτής της σπάνιας έκδοσης που έχουμε εμπρός μας.

Η Lancia κατέχει το ρεκόρ στους τίτλους του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, με 11 έπαθλα (περιλαμβανομένου του ICM του 1972 που προηγήθηκε του WRC). Τίτλοι που κατακτήθηκαν από τη Fulvia HF, τη Stratos HF, τη Rally 037, την Delta HF και την Delta Integrale. Παράδοξα, το μόνο αυτοκίνητο αυτής της ράτσας που δεν έφερε παγκόσμιο τίτλο στην τορινέζικη φίρμα είναι η Lancia Delta S4. Που είναι ωστόσο και η πιο εντυπωσιακή -μέσα στην ασχήμια της.

Lancia Delta S4 «Stradale» 1986
Photo © Girardo & Co

Η Lancia πήρε τον τίτλο του WRC στους κατασκευαστές το 1983 με τη Rally 037 εμπρός από τα τετρακίνητα Audi Quattro A1 και A2. Αλλά το 1984 και το 1985, το ιταλικό πισωκίνητο θηρίο δεν τα κατάφερε με τα εξελιγμένα πλέον Audi Quattro και στη συνέχεια με το Peugeot 205 Turbo 16 με κίνηση σε όλους τους τροχούς.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Lancia Delta S4: Σχεδόν 40 χρόνια από τη γέννηση ενός θρύλου [videos]

Ως εκ τούτου, ο Ιταλός κατασκευαστής ανέλαβε να απαντήσει με ένα κόμπακτ τετρακίνητο αυτοκίνητο. Και αποφάσισε να το κάνει μέλος της γκάμας της Delta, τουλάχιστον εμφανισιακά. Βέβαια, στην έκδοση παραγωγής, η ήμερη 5θυρη οικογενειακή Delta στηριζόταν σε προσθιοκίνητη αρχιτεκτονική.

Lancia Delta S4 «Stradale» 1986
Photo © Girardo & Co

Το Delta S4 από την άλλη πλευρά, υιοθέτησε το πλαίσιο που προερχόταν από αυτό της 037 (μονοκόκ κεντρικός κλωβός με σωληνωτές βάσεις), δίπορτο αμάξωμα από ανθρακονήματα και κέβλαρ και, όπως η 037, κινητήρα τοποθετημένο μέση-πίσω. Το μοτέρ ήταν ένα 4κύλινδρο 1.800άρι με διπλή υπερτροφοδότηση, συνδυασμός κομπρέσορα Abarth-Volumex και τούρμπο ΚΚΚ.

Για το μοτέρ αυτού του τρίτου αυτοκινήτου της εταιρείας για το Group B, καταπιάστηκαν ο μηχανικός Aurelio Lampredi και ο τεχνικός διευθυντής της Abarth, Claudio Lombardi. Ανεβάζοντας την ονομαστική απόδοσή του στα 465 άλογα. Και το συνδύασαν με τετρακίνηση (διπλόδισκο συμπλέκτη και 5άρι σασμάν Hewland), κατανομέα ροπής και μπλοκέ κεντρικό διαφορικό. 

Lancia Delta S4 «Stradale» 1986
Photo © Girardo & Co

Με την Delta S4 να εντάσσεται στο Group B, οι κανονισμοί απαιτούσαν για την ομολογκασιόν την παραγωγή 200 αυτοκινήτων εγκεκριμένων για τον δρόμο. Έτσι γεννήθηκε η Delta S4 «Stradale» της οποίας η ισχύς μειώθηκε στους 250 ίππους.

Από την πλευρά του Motorsport, η Lancia Delta S4 δεν θα απογοήτευε, καθώς πήρε τον τίτλο στο Ευρωπαϊκό και στο Ιταλικό πρωτάθλημα ράλι το 1986. Και νίκησε ακόμα σε κάμποσους αγώνες στο WRC, τερματίζοντας εμπρός από το Audi Quattro, αλλά χωρίς τελικά να απειλήσει την κυριαρχία του Peugeot 205 T16

Lancia Delta S4 «Stradale» 1986
Photo © Girardo & Co

Εκείνη τη χρονιά, η FISA έβαλε τέλος στo Group Β, τόσο βάναυσα όσο και τα ατυχήματα και τα δυστυχήματα που οδήγησαν σε αυτή την απόφαση. Η καριέρα της Lancia Delta S4 λοιπόν κόπηκε απότομα τόσο στους αγώνες όσο και στον δρόμο.

Λέγεται μάλιστα, ότι οι νέοι κανονισμοί της FISA ήταν ύποπτα ταυτόσημοι με το αυτοκίνητο Group A που εξέλισσε ήδη η Lancia. Με αποτέλεσμα, η πρωταθλήτρια Peugeot να αποχωρήσει από το WRC χολωμένη και καταγγέλλοντας μεθόδευση.

Lancia Delta S4 Rally
Παρά τη λαμπρή παρουσία της στο WRC με μία νίκη το 1985 και τέσσερις το 1986, η Delta S4 δεν κατάφερε να πάρει τίτλο. Περιορίστηκε λοιπόν στην κατάκτηση του Ιταλικού και του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι του 1986.

Ύστερα από την απόφαση της FISA να καταργήσει το Group B στο τέλος της σεζόν του 1986, η Lancia πούλησε γρήγορα τα 140 απούλητα δείγματα της S4 Stradale, η οποία στη συνέχεια εξέλαβε το καθεστώς του συλλεκτικού αυτοκινήτου.

Βέβαια, ο αριθμός «140» ελέγχεται διότι, σύμφωνα με την Girardo & Co που πουλά το αυτοκίνητο, κατασκευάστηκαν περίπου 70 «Stradale» (άλλες πηγές αναφέρουν λιγότερες από 100), με αυτή που βλέπετε να διατίθεται προς πώληση να είναι σε εξαιρετική κατάσταση.

Lancia Delta S4 «Stradale» 1986
Photo © Girardo & Co

Για την Ιστορία να πούμε ότι η Lancia ετοίμαζε την ECV, μια απόλυτη S4 που το πρότζεκτ της ματαιώθηκε. Το Group S που υποτίθεται ότι θα διαδεχόταν το Group B το 1987, θα οδηγούσε σε ράλικαρ με ακόμα πιο ψηλές επιδόσεις. Για των οποίων μάλιστα την ομολογκασιόν θα απαιτούνταν μόλις δέκα αυτοκίνητα δρόμου.

Ως εκ τούτου, η τορινέζικη εξέλισσε το πρωτότυπο ECV, που προερχόταν από την Delta S4 και φορούσε ένα ακόμη τούρμπο, ανεβάζοντας την ονομαστική ισχύ στα 600 άλογα. Παρά την ακύρωση αυτής της εξέλιξης των κλάσεων στο WRC, η Lancia συνέχισε την εξέλιξη της ECV το 1988 για να γεννηθεί η ECV2, ένα πιο κόμπακτ κουπέ με βελτιωμένη αεροδυναμική απόδοση, για καθαρά πειραματικούς σκοπούς. 

Lancia Delta S4 ECV
Κατά τη διάρκεια του WRC του 1986, οι μηχανικοί της Abarth σχεδίαζαν το αυτοκίνητο που θα αντικαθιστούσε τη Lancia Delta S4. Ένα φουτουριστικό πρωτότυπο με ευρεία χρήση συνθετικών υλικών, εξου και η ονομασία ECV (Experimental Composite Vehicle). Με νέο κινητήρα με επαναστατικό σύστημα υπερτροφοδότησης που ονομαζόταν Triflux.

Πάλι για την Ιστορία να πούμε ότι στο WRC, με την εισαγωγή του Group A, την εκπροσώπηση της Lancia ανέλαβε η Delta HF. Ένα αγωνιστικό σαφώς πιο κοντά στο μοντέλο παραγωγής. Εκπροσώπηση με μεγάλη επιτυχία που έφερε στη Lancia έξι διαδοχικούς τίτλους μεταξύ 1987 και 1992.

Πηγή φωτογραφιών Girardo & Co

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube