Σπάνε ταμεία οι «Stradale» της Lancia!
Η τιμή που πιάνουν οι εκδόσεις δρόμου των αγωνιστικών της πάλαι ποτέ κραταιάς Lancia, οι «Stradale», δείχνουν ότι υπάρχουν ακόμα συλλέκτες lancisti που είναι αποφασισμένοι να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη όταν πρόκειται για το μαγικό κόσμο τους.
Η δημοπρασία του οίκου RM Sotheby’s στο Essen της Γερμανίας πραγματοποιήθηκε στις 11-12 Απριλίου, σε συνεργασία με το Techno Classica Essen Motor Show. Κι ενώ τα λοτ από τη συλλογή των youngtimer ήταν τα πιο αναμενόμενα αυτοκίνητα για να ανεβάσουν τα χτυπήματα, η δημοπρασία παρουσίασε επίσης και τέσσερις «αγωνιστικές» κούκλες Lancia, στις οποίες είχαμε αναφερθεί ήδη εκτενώς. Τα τρία από τα τέσσερα ιταλικά αυτοκίνητα που είδαμε σε προεπισκόπηση πουλήθηκαν, με το συνολικό ποσό της πλειοδοσίας να ξεπερνά τα 2,3 εκατ. ευρώ, έναντι εκτιμώμενου ποσού 1,28-1,42 εκατ. Τα χτυπήματα ήταν υπέρ το δέον ενθουσιώδη, ανεβάζοντας κατά μέσο όρο 30% τις εκτιμώμενες τελικές τιμές.
Οι πωλήσεις αυτές υποδηλώνουν ότι υπάρχει ουσία στις εκκλήσεις για αναβίωση της Lancia ως σύγχρονης φίρμας, καθώς και τα τρία εμβληματικά μοντέλα της πέτυχαν αστρονομικά νούμερα.
Και για τις τρεις περιπτώσεις που θα δείτε, η συμμετοχή στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι απαιτούσε από τον κατασκευαστή να κατασκευάσει συγκεκριμένο αριθμό street legal αυτοκινήτων (Stradale) για τα μοντέλα που θα συμμετείχαν στο WRC. Συχνά, αυτές οι παραλλαγές ήταν τόσο ανούσιες για τους περισσότερους αγοραστές, που τα αυτοκίνητα αράχνιαζαν για χρόνια καινούργια στις εκθέσεις. Αυτές οι μέρες όμως έχουν παρέλθει και κατά τα φαινόμενα ανεπιστρεπτί.
Lancia Stratos HF Stradale του 1975
Το λοτ 255 ήταν μια Lancia Stratos HF Stradale του 1975, να θυμίσουμε σε σχέδιο Bertone, η οποία πουλήθηκε έναντι 545 χιλιάδων ευρώ αντί των 480-520 χιλιάδων που ήταν η εκτίμηση. Και πάλι να θυμίσουμε ότι η Lancia μπορεί να έδρεψε σημαντικές επιτυχίες με τη Fulvia, αλλά η πραγματική κυριαρχία στο τότε νεότευκτο WRC ξεκίνησε με τη Stratos, κερδίζοντας τον τίτλο τρεις φορές στο καπάκι, μεταξύ 1974 και 1976.
Με μόλις 11.800 km στο οδόμετρο και σε λαμπερό χρώμα Azzurro, το αυτοκίνητο περιγραφόταν σε μεγάλο βαθμό ως ορίτζιναλ. H Stratos αυτή μόλις γνώρισε λοιπόν τον τρίτο ιδιοκτήτη της, με τον πρώτο να την κρατά για 30 χρόνια και το δεύτερο άλλα δέκα. Και πρόκειται για μια από τις κορυφαίες, όσον αφορά στην τιμή που πέτυχε. Ωστόσο, το ρεκόρ για μια Stradale Stratos είναι $660.000, πάλι από τον οίκο RM Sotheby’s, το 2014 στη δημοπρασία του Monterey. Αυτό το αυτοκίνητο είχε λιγότερο από 4.500 km.
Lancia 037 Rally Stradale 1982
Το νικηφόρο ρεκόρ της Lancia συνεχίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’80, πριν η τετρακίνηση γίνει επιβεβλημένη από την τεράστια ιπποδύναμη, με νίκη στο Πρωτάθλημα των Κατασκευαστών το 1983 με την πισωκίνητη 037 και σε πείσμα των Audi Quattro.
Το λοτ 256 ήταν η Lancia 037 Rally Stradale του 1982 που βλέπετε, η οποία πουλήθηκε για 770.000 ευρώ έναντι εκτίμησης €350.000 έως €400.000. Με μόλις 3.500 km στο κοντέρ, η 037 Rally Stradale ήταν σχεδόν «κούτα». Η τιμή που πέτυχε υπερβαίνει κατά πολύ το προηγούμενο ρεκόρ του αυτοκινήτου το 2018. Πέρυσι, στη δημοπρασία του οίκου Bonham στο Scottsdale έπιασε 451 χιλιάδες δολάρια για ένα αυτοκίνητο με σχεδόν 29.000 km.
Lacia Delta S4 Stradale του 1985
Τέλος, καθώς το Group B ξεκινούσε την αδόξως τερματίσασα πορεία του στη σκηνή WRC στα μέσα της δεκαετίας του ’80, η κομπρεσοράτη και τούρμπο, κεντρομήχανη και τετρακίνητη Delta S4 ήταν τότε το όπλο της Lancia. Το λοτ 257 λοιπόν, ήταν μια Lancia Delta S4 Stradale με μόλις 2.200 km. Το αυτοκίνητο πoυλήθηκε για 1.040.000 ευρώ έναντι εκτίμησης €450 έως €500 χιλιάδων. Το προηγούμενο ρεκόρ για μια S4 Stradale ήταν ούτε στα μισά λεφτά, με 492.800 ευρώ, στη δημοπρασία της Villa d’Este το 2017, πάλι από τον οίκο RM Sotheby’s.
Αυτό το άλμα σε 7ψήφιο νούμερο κάνει το λοτ 257 του Essen, την πιο ακριβή Lancia κατασκευής ύστερα από το 1958. Μέχρι πρότινος αυτό τον άτυπο τίτλο κατείχε μια Lancia Stratos HF Zero του 1970 που πουλήθηκε από τον RM Sotheby’s στη δημοπρασία της Villa d’Este το 2011 για 761.600 ευρώ.
Είναι όντως για τους lancisti μια άβολη και «άδικη» κατάσταση να βλέπουν την αγαπημένη εταιρεία τους σκιά του εαυτού της, ενώ οι Stradale να γίνονται συλλεκτικά κομμάτια περιωπής.