To σωστό λιπαντικό κινητήρα για κάθε κλασικό αυτοκίνητο
Τα κλασικά αυτοκίνητα έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις από το λιπαντικό κινητήρα που διαφέρει σημαντικά σε προδιαγραφές ανάλογα με το έτος κατασκευής του μοτέρ.
Η επιλογή λαδιού για ένα κλασικό αυτοκίνητο δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται να γνωρίζεις τις ιδιαιτερότητες του μοτέρ για να διαλέξεις λιπαντικό κινητήρα με τις κατάλληλες προδιαγραφές. Ιδιαιτερότητες που διαφέρουν ανάλογα με την περίοδο κατασκευής του.
Λιπαντικό κινητήρα API SB για αυτοκίνητο που χρονολογείται πριν από το 1930
Ένα κλασικό αυτοκίνητο που χρονολογείται πριν από το 1930 απαιτεί ειδική συντήρηση. Χωρίς φίλτρο λαδιού, αυτός ο τύπος αυτοκινήτου απαιτεί αλλαγή λιπαντικού περίπου κάθε 1.000 km. Ναι, αλλά με τι λάδι; Για αυτά τα πολύ παλιά αυτοκίνητα, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε λιπαντικά API SB που είναι πιο μαλακά από άλλα λιπαντικά κινητήρα.
Το πλεονέκτημα; Δεν προσβάλλουν τις αρθρώσεις και τσιμούχες από φελλό ή τα ορειχάλκινα εξαρτήματα και ρακόρ. Σε ό,τι αφορά τη λίπανση, είναι απαραίτητο να ποντάρετε σε ένα μονοβάθμιο λάδι τύπου SAE 30 τον χειμώνα ή ένα SAE 50 το καλοκαίρι. Κι επειδή με τη χρήση η φθορά του μοτέρ αυξάνεται, μη διστάσετε να αυξήσετε το ιξώδες.
Μην χρησιμοποιείτε πρόσθετα στο λιπαντικό κινητήρα σε μοτέρ κατασκευής πριν από το 1930
Λιπαντικό κινητήρα API SC ή API SB για αυτοκίνητα από τις δεκαετίες ’30 έως ’40
Όπως και με αυτοκίνητα πριν από το 1930, θα πρέπει γενικά να χρησιμοποιείται ένα μονοβάθμιο λάδι κινητήρα. Για μοντέλα που σχεδιάστηκαν μεταξύ των δεκαετιών του ’30 και του ’50, είναι δυνατή η προσθήκη ορισμένων προσθέτων, όπως αντιδιαβρωτικά και αντιοξειδωτικά.
Το συνιστώμενο ιξώδες του λιπαντικού για αυτόν τον τύπο αυτοκινήτων είναι SAE 50 για το καλοκαίρι και SAE 30 για τον χειμώνα.
Εάν ο κινητήρας του κλασικού αυτοκινήτου έχει επισκευαστεί πρόσφατα, μπορείτε να χρησιμοποιήσεις λιπαντικό με ελαφριά απορρυπαντικά πρόσθετα που να πληρούν το πρότυπο API SC. Από την άλλη, εάν ο κινητήρας σας είναι ορίτζιναλ, αποφύγετε τα απορρυπαντικά λάδια διότι μπορεί να φράξουν τις οπές λίπανσης στον κινητήρα. Προτιμήστε λάδια που πληρούν το πρότυπο API SB.
Η συχνότητα αντικατάστασης του λιπαντικού σε ένα κλασικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε μεταξύ του 1930 και του 1950 εξαρτάται από το αν έχει ή όχι φίλτρο λαδιού. Αν το αυτοκίνητο δεν έχει, τότε η αλλαγή λαδιών γίνεται τόσο συχνά όσο και στα μοντέλα πριν το 1930, δηλαδή κάθε 1.000 km. Από την άλλη, εάν ο κινητήρας διαθέτει φίλτρο λαδιού, μπορείς να διανύσεις μέχρι και 2.500 km. πριν αλλάξεις λάδια.
Λιπαντικό κινητήρα 20W50 για τα αυτοκίνητα 1950-1960
Εάν δεν διαθέτεις καμία σύσταση από τον κατασκευαστή, τότε να γνωρίζεις ότι τα λιπαντικά που παραδοσιακά χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή ήταν 20W50.
Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, οι κινητήρες ξεκίνησαν να χρειάζονται αλλαγή λιπαντικού όλο και πιο αραιά. Μάλιστα, αυτοκίνητα που χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’50 έως και το 1980 και είναι εξοπλισμένα με φίλτρο λαδιού μπορούν να διανύσουν έως και 5.000 km μεταξύ κάθε αλλαγής.
Εάν έχεις αμφιβολίες, επικοινώνησε με έναν επαγγελματία
Μπορεί να είναι δελεαστικό και άκρως ενδιαφέρον να συντηρείς μόνος το κλασικό, νεότερο ή παλιότερο, αυτοκίνητό σου, αλλά εάν έχεις αμφιβολίες για τον ενδεδειγμένο τύπο λιπαντικού κινητήρα που θα αγοράσεις, επικοινώνησε με έναν ειδικό ή μπες στα fora για το μοντέλο σου.
Είτε έτσι είτε αλλιώς, αυτοί μπορούν να σε κατευθύνουν στο σωστό λιπαντικό και να σου δώσουν επιπλέον συμβουλές. Ειδικά ο πρώτος μπορεί να αναλάβει και τη συντήρηση του κλασικού σου. Με αυτόν τον τρόπο μάλιστα, η συλλογή και η επεξεργασία των χρησιμοποιημένων λιπαντικών, τα οποία είναι πολύ ρυπογόνα, θα είναι η περιβαλλοντικά ενδεδειγμένη για να μην καταλήγουν στη Φύση.