Πώς προχώρησε η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση το 2024;

Πώς προχώρησε η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση το 2024;

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να προχωρά, με το 2024 να χαρακτηρίζεται από ανθρώπους της αγοράς δημιουργικό έτος στον τομέα των πωλήσεων, καθώς εφέτος κυκλοφόρησαν περίπου 17 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Kia EV9

Φυσικά, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν ακολούθησε την ίδια πορεία σε όλες τις αγορές. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Αυστραλία, τη Βραζιλία, τον Καναδά, την Κίνα και την Ινδονησία ήταν ισχυρές, ενώ σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Ιαπωνία, μειώθηκαν σημαντικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

Η συγκεκριμένη συνθήκη οδηγεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο να αναπροσαρμόζουν τα σχέδιά τους για το μέλλον. Για παράδειγμα, η Volvo αναθεώρησε πρόσφατα τον στόχο ότι το 2030 ο στόλος της θα απαρτίζεται μόνο από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στόχος της πλέον είναι 90% EV και 10% υβριδικά. Πρόσφατες αναφορές θέλουν κι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Toyota, η Mercedes-Benz και o Όμιλος Stellantis, να ενδέχεται να επανεξετάσουν τις βραχυπρόθεσμες προβλέψεις για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση συνεχίζεται, καθώς αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι στους δρόμους του πλανήτη κυκλοφορούν 17 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Kia EV9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ήταν τελικά τα ηλεκτρικά το πρόβλημα στην Αράχωβα;

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να αντιπροσωπεύουν περίπου το 45% των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2030 και το 55% το 2035. Ωστόσο, ένας κρίσιμος παράγοντας στον ρυθμό ανάπτυξης παραμένει η τιμή. Αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα έχουν συχνά χαμηλότερο κόστος συντήρησης και μετακίνησης, ακόμη θεωρούνται πολύ ακριβά. Πόσω δε μάλλον όταν δεν υπάρχουν επιδοτήσεις.

Ωστόσο το 2023, περίπου το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν στην Κίνα είχαν ήδη τιμή χαμηλότερη από αυτή των αντίστοιχων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ το 95% των μικρών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη χώρα το πρώτο 6μηνο του 2024 ήταν ηλεκτρικά μοντέλα.

Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τα EV που πωλούνται στη Γηραιά Ήπειρο. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το 2022 και το 2023, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν κόστιζαν περίπου 40% περισσότερο από τα συμβατικά, παρά τις μειώσεις στη μέση τιμή των μπαταριών. Έρευνα του 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η τιμή αγοράς εμποδίζει τους Ευρωπαίους καταναλωτές να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η μέση τιμή που ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν οι καταναλωτές ήταν €20.000.

Tesla Model 3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οι Σουηδοί ανακύρηξαν Αυτοκίνητο της Χρονιάς το Tesla Model 3

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα ασφάλιστρα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 50% το 2022 και 20% το 2023, προκειμένου να δοθούν επιπλέον κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως παραμένουν ακριβότερα από τα θερμικά. Στην Ινδία η Tata, η κορυφαία εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία λανσάρισε μερικά ηλεκτρικά μοντέλα με τιμή κάτω από 15.000 δολάρια το 2023, όταν εκεί μέσο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο στοιχίζει κοντά στα 7.000 δολάρια.

Εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού στην Κίνα, με επικεφαλής την πρωτοπόρο BYD, αλλά και άλλες μεγάλες κινεζικές εταιρείες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν τις τιμές για να μείνουν μέσα στον ανταγωνισμό. Επιπλέον, ορισμένες μάρκες λανσάρουν μικρότερα και φθηνότερα μοντέλα. Στην ευρωπαϊκή αγορά, η κυκλοφορία νέων, πιο προσιτών ηλεκτρικών έχει προγραμματιστεί να ευθυγραμμιστεί με τους κανονισμούς ρύπων.

BYD Seal U

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: BYD Seal Excellence AWD, σε τροχιά κορυφής

Το 2025, ο στόχος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνονται αυστηρότερος και σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν, τα πρόστιμα που θα επιβληθούν θα είναι δυσβάστακτα. Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εξαγγείλει πολλά ηλεκτρικά μοντέλα κάτω των €25.000.

Καθώς η αρχική τιμή των καινούργιων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέφτει, τα μεταχειρισμένα γίνονται ακόμη φθηνότερα. Από τα μέσα του 2024, η μέση τιμή των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν πάνω από τα 33.000 δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημειώνοντας πτώση άνω του 20% από έτος σε έτος. Πτώση αναμένεται να παρατηρηθεί και στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά το νέο έτος και στην Ευρώπη, ειδικά τώρα που λήγουν τα συμβόλαια πολλών εταιρειών μίσθωσης και θα έχουν αδιάθετα χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Volvo EX90

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε στην Ισπανία το νέο Škoda Elroq, το μέλλον της Škoda

Εν τω μεταξύ, τα προγράμματα μίσθωσης των εταιρειών μπορούν να δώσουν λύσεις σε πολλούς καταναλωτές να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χωρίς προκαταβολή, παρά μόνο πληρώνοντας δόσεις και έχοντας παράλληλα την δυνατότητα να το αλλάξουν ύστερα από το τέλος του συμβολαίου χωρίς κόστος.

Ωστόσο, οι πρόσφατοι δασμοί στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα που υιοθετήθηκαν από χώρες και περιοχές όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ, θα μπορούσαν να περιορίσουν βραχυπρόθεσμα τη διαθεσιμότητα προσιτών μοντέλων.

Φυσικά, η τιμή δεν είναι ο μόνος παράγοντας που επηρεάζει στην απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η αυτονομία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, όπως επίσης και οι υποδομές φόρτισης. Ειδικά οι τελευταίες είναι κομβικής σημασίας αν θέλουμε να μιλάμε για δραστική επέκταση της ηλεκτροκίνησης στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube