Πώς είναι η υγεία των δισκοφρένων σας;
Η ασφάλεια στη μετακίνησή σας εξαρτάται άμεσα από την κατάσταση των φρένων του αυτοκινήτου σας. Είναι λοιπόν απαραίτητο να βρίσκονται πάντα σε φόρμα.
Σήμερα, τα δισκόφρενα αποτελούν τα στάνταρ φρένα στη συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινήτων. Και καθώς με κάθε πάτημα του πεντάλ του φρένου αυξάνεται τη φθορά τους, χρειάζεται να γνωρίζετε μέχρι πού μπορεί να φτάσετε για να μην βρεθείτε προ εκπλήξεων τόσο οικονομικών όσο και ασφάλειας. Με λίγα λόγια, για τα υγιή δισκόφρενα στην ενδεδειγμένη ποιότητα και τιμή χρειάζεται σωστό timing.
Το μεσαίο πεντάλ παραμένει ο αδιάψευστος μάρτυρας της υγείας των φρένων σας. Ας δούμε λοιπόν πώς να κάνετε τη διάγνωση της υγείας στις δισκόπλακες -και στα τακάκια- και ποια είναι η ενδεδειγμένη θεραπεία για κάθε σύμπτωμα.
Πότε αλλάζω και πότε ελέγχω τι;
Tα τακάκια κάθε 20.000 έως 40.000 km: Αποτελούμενα από ένα υλικό τριβής κολλημένο σε σιδερένια βάση, τα τακάκια μπορούν να επιτελέσουν τα φρεναρίσματά σας αποτελεσματικά μέχρι περίπου τα 40.000 km. Η διάρκεια της ζωή του φυσικά εξαρτάται από το στιλ οδήγησης. Αν είστε φειδωλός στη χρήση του πεντάλ, ειδικά στις επιβραδύνσεις από υψηλή ταχύτητα, θα πάνε πιο μακριά, ενώ με εντατική χρήση θα τους κάνετε «ρεκτιφιέ» σε λιγότερο από 15.000 km.
Ευτυχώς για εσάς, τα τακάκια εξακολουθούν να φρενάρουν το ίδιο καλά είτε είναι φθαρμένα είτε καινούργια. Όταν η ανάλογη ενδεικτική λυχνία ανάψει σας απομένουν λιγότερα από 3.000 km πριν η αποτελεσματικότητά τους πέσει στο μηδέν. Πρακτικά, όταν και το τελευταίο ίχνος του υλικού τριβής εξαφανιστεί και η σιδερένια βάση ακουμπήσει στη δισκόπλακα, το αυτοκίνητο δεν φρενάρει.
Οι δισκόπλακες κάθε 50.000 με 100.000 km: Τη δεκαετία του ’70 για κάθε πέντε αλλαγές σε φθαρμένα τακάκια αντιστοιχούσε μία αλλαγή σε δισκόπλακες. Σήμερα αυτή η αναλογία έχει περάσει στο 2,2:1. Οι λόγοι είναι ότι τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πιο βαριά και ότι ο αμίαντος δεν χρησιμοποιείται πλέον στα υλικά τριβής. Σε χρήση πόλης μπορεί να χρειαστούν αλλαγή οι δισκόπλακες από τα 30.000 km.
Οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την ενίσχυση του φρεναρίσματος που ίσχυσαν από το 2001 έχουν ήδη θετική επίδραση στην μακροζωϊα των δίσκων. Υπολογίστε ότι η αλλαγή ενός ζεύγους θα σας στοιχίσει ανάμεσα στα 60 και στα 160 ευρώ, καθώς δεν αντικαθιστούμε ποτέ μία μόνο δισκόπλακα. Επιπλέον προσθέστε και το κόστος ενός καινούργιου σετ σε τακάκια.
Οι έλεγχοι
Κάθε φορά που αντικαθιστάς τα τακάκια των φρένων, θα πρέπει να ελέγχεις σχολαστικά και τα δισκόφρενα. Τα σημαντικά στοιχεία ελέγχου είναι το χρώμα, οι ρωγμές, οι αυλακώσεις και το υπολειπόμενο πάχος.
Η ανάπτυξη θερμότητας δίνει ένα γαλαζωπό χρώμα στο σίδερο της δισκόπλακας. Απόχρωση που όσο πιο έντονα μπλε γίνεται, σημαίνει ότι η δισκόπλακα έχει σκληρύνει και χάνει σταδιακά την ευκαμψία της. Τα μπλε δισκόφρενα λοιπόν, είναι καμένα και θα πρέπει να αντικατασταθούν.
Η ύπαρξη ρωγμών δεν αφήνει περιθώρια για σκέψεις. Η παραμικρή ρωγμή στην επιφάνεια της δισκόπλακας σημαίνει συναγερμό. Οι μεγάλες δυνάμεις που εφαρμόζονται σε μια δισκόπλακα θα την κάνουν σύντομα τη μικρή ρωγμή μεγάλη και κάποια στιγμή ο δίσκος θα σπάσει.
Οι αυλακώσεις εμφανίζονται συχνά στις δισκόπλακες όταν τα τακάκια εφαρμόζουν ανομοιόμορφα τη δύναμη της πέδησης πάνω τους. Μικρές, ανεπαίσθητες αυλακώσεις δεν δημιουργούν πρόβλημα, όμως εάν το βάθος τους είναι μεγάλο, προκαλούν ζημιές στα τακάκια και επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητα φρεναρίσματος. Το ελάχιστο επιτρεπόμενο υπολειπόμενο πάχος μιας δισκόπλακας αναγράφεται στη συσκευασία της. Μην αφήνετε ποτέ μια δισκόπλακα να φτάνει σε οριακό σημείο πάχους. Είναι θέμα ασφάλειας.
Επισκευή δισκόπλακας;
Το απόξεση μιας δισκόπλακας για να εξαφανιστούν οι αυλακώσεις είναι μια παλιομοδίτικη και χρονοβόρα διαδικασία, ακριβή πλέον σε σχέση με την τιμή ενός καινούργιου δίσκου. Η αντικατάσταση των δίσκων δε, είναι εύκολη υπόθεση για έναν εξειδικευμένο τεχνίτη ή από εσάς αν έχετε τα απαραίτητα εργαλεία, τον χώρο και τις γνώσεις για κάτι τέτοιο.
Σήμερα, οι δισκόπλακες, ακόμα και εκείνες μεγάλων και εγνωσμένης ποιότητας προμηθευτριών, είναι τόσο οικονομικές που η επιλογή μιας φθηνότερης λύσης θα μπορούσε να εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους. Και για τη συγκεκριμένη περίπτωση, καλό είναι να γνωρίζετε ότι πρόκειται για μια επένδυση που συμβάλλει καταλυτικά στην ενίσχυση της αξιοπιστίας και του επιπέδου ασφάλειας του αυτοκινήτου.
Με πληροφορίες από το Antallaktikaexpert