Ποιος ευθύνεται για την πρεμούρα για ηλεκτροκίνηση;
Τελικά ποιος ευθύνεται για τη βιαστική μεταστροφή του συνόλου της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτροκίνηση; Η κλιματική αλλαγή ή μήπως η... Κίνα;
Ο κόσμος επιλέγει την ηλεκτροκίνηση και αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να προστατέψει το περιβάλλον αλλά και για να αναπνέει καθαρό αέρα στις mega πόλεις αυτού του πλανήτη όπου ζει και κινείται κατά βάση, σε καθημερινό επίπεδο.
Αυτή θα μπορούσε να είναι μια πολύ πειστική δικαιολογία. Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται στα EV λόγω της... Κίνας. Και αυτή είναι η καλύτερη εξήγηση που μπορεί να δοθεί τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Μέχρι και ο Carlos Tavares, επικεφαλής του Ομίλου Stellantis, παραδέχτηκε δημοσίως ότι η στρατηγική των Ευρωπαίων απέναντι στην ηλεκτροκίνηση είναι εντελώς λανθασμένη
Θα ήταν περίεργο να υποστηρίξει κάποιος ότι οι κυβερνήσεις σε όλον τον κόσμο επιβάλλουν συνεχώς πιο αυστηρούς περιβαλλοντικούς νόμους στα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, επειδή η Κίνα θέλει άπαντες να στραφούν προς την ηλεκτροκίνηση.
Όσο περίεργο μπορεί να ακούγεται αυτό, άλλο τόσο περίεργο όμως είναι και το γεγονός ότι η Γερμανία δέχτηκε να αγοράζει σχιστολιθικό αέριο από τις ΗΠΑ και όχι το φθηνότερο και άμεσα διαθέσιμο για χρήση μέσω αγωγών, φυσικό αέριο της Ρωσίας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγιδεύουν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Θα μου πείτε, ότι γι' αυτό ευθύνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία. Ναι αλλά εδώ μιλάμε για μια χώρα που στηρίζει τη βαριά βιομηχανία της πάνω στο φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο και προτίμησε να αγοράζει το LPG που της πουλούσαν οι ΗΠΑ σε διπλάσια τιμή!
Θέλω με αυτόν τον τρόπο να τονίσω ότι πίσω από πολλές αποφάσεις που λαμβάνονται τελευταία δεν υπάρχει λογική εξήγηση. Ανεξάρτητα λοιπόν από τους λόγους που οι περισσότερες χώρες βαδίζουν με μαθηματική ακρίβεια στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, είναι γεγονός ότι ακολουθούν ένα πολύ βολικό μονοπάτι για την Κίνα.
Θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι μία πιθανή εξήγηση γι' αυτό, είναι ότι η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Και η οποία διψά για αυτοκίνητα αυτού του είδους. Εάν δεν έχετε ιδέα τι σημαίνει αυτό, εξηγώ ευθύς αμέσως με αριθμούς.
Οι καταναλωτές στις ΗΠΑ αγόρασαν 13,73 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα το 2022. Και κάνω αναφορά στις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή μέχρι πρότινος ηγούνταν στις παγκόσμιες πωλήσεις. Στην Κίνα όμως την ίδια χρονιά, ταξινομήθηκαν 23,24 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα.
Αυτό σημαίνει 9,51 εκατ. επιπλέον επιβατικά οχήματα από τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου ή 69,3% περισσότερες πωλήσεις... Εάν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας και τις προβλέψεις των «ειδικών», η αγορά της Κίνας μπορεί τελικά να φθάσει και τις 45 εκατομμύρια μονάδες ετησίως, έως το 2030!
Αυτό και πολλά άλλα αποδεικνύουν ότι η Κίνα είναι σήμερα ότι ήταν οι ΗΠΑ στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας τις περασμένες δεκαετίες. Η μεγαλύτερη δύναμη και συνάμα αγορά. Οι Κινέζοι έπαιξαν το παιχνίδι πανέξυπνα.
Εκμεταλλεύτηκαν τη Δυτική τεχνολογία, προσελκύοντας επιστήμονες, μηχανικούς αλλά και τεράστια ονόματα της Δυτικής βιομηχανίας στα εδάφη τους τα προηγούμενα χρόνια, προσφέροντας τους φορολογικά κίνητρα και κυρίως, φθηνά εργατικά χέρια.
Ως... ανταμοιβή έλαβαν την τεχνογνωσία που χρειάζονταν και ενδεχομένως τους έλειπε, ώστε να προχωρήσουν στη μεγάλη αντεπίθεση. Παρατήρησαν όμως και κάτι ακόμα. Ότι οι Ιάπωνες και κυρίως οι Κορεάτες κατασκευαστές κατάφεραν όχι μόνο να διεισδύσουν στις αγορές της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών αλλά πλέον να θεωρούνται κάτι παραπάνω από ισάξιοι αντίπαλοι.
Πλέον, οι Κινέζοι αισθάνονται σίγουροι για το επόμενο τους βήμα. Αρκεί να δει κάποιος τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στην αγορά τους, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ετοιμάζονται για τη μεγάλη αντεπίθεση.
Τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα στην κινεζική αγορά, σημείωσαν άνοδο στις πωλήσεις τους κατά 68% το πρώτο 3μηνο του 2023, με τους εγχώριους κατασκευαστές, να καταλαμβάνουν μερίδιο μεγαλύτερο του 80% από αυτές τις ταξινομήσεις. Χαρακτηριστικό δε παράδειγμα είναι αυτό της BYD.
Αφού παρέμεινε για χρόνια στην κινεζική αγορά, κερδίζοντας συνεχώς μερίδια και φθάνοντας πλέον να ηγείται των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, έχει αρχίσει εδώ και καιρό τις εξαγωγές.
Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς γιατί η BYD από τη στιγμή που σαρώνει σε πωλήσεις στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως, θέλει να ανοίξει τα φτερά της σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης;
Διότι πλέον είναι σε θέση να φανεί ανταγωνιστική απέναντι στο σύνολο των κατασκευαστών. Η ηλεκτροκίνηση εκμηδένισε ουσιαστικά την πλούσια τεχνολογική εμπειρία που κουβαλούσαν στις πλάτες τους οι Δυτικοί κατασκευαστές αλλά και οι Ιάπωνες, ιδίως πάνω στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Πλέον τα πράγματα είναι πολύ απλά. Μπαταρίες και ηλεκτροκινητήρες. To πιο σημαντικό όμως είναι ότι η Κίνα ελέγχει την «αλυσίδα» κατασκευής των μπαταριών. Οι πρώτες ύλες μπορεί να φθάνουν στα εδάφη της κυρίως από τρίτες χώρες, η επεξεργασία τους όμως γίνεται στην Κίνα. Με τις κινεζικές εταιρείες να κυριαρχούν στα πιο σημαντικά βήματα αυτής της παραγωγικής διαδικασίας, ενώ διατηρούν και τα πλειοψηφικά πακέτα σε όσες βιομηχανίες ασχολούνται με αυτόν τον τομέα στον υπόλοιπο κόσμο!
Ευρωπαίοι και Αμερικάνοι ετοιμάζονται τώρα, να στήσουν τις δικές τους μονάδες επεξεργασίας και παραγωγής μπαταριών. Έμειναν όμως χαρακτηριστικά πίσω. Σύμφωνα με το Nikkei Asia φέτος θα πουληθούν 9 εκατ. EV στην Κίνα. Από αυτά, τα 9 στα 10 θα προέρχονται από Κινέζους κατασκευαστές!
Οι Ευρωπαίοι κυρίως αλλά και οι Αμερικάνοι θα χάσουν περισσότερα από 7 δισεκατομμύρια ευρώ σε κέρδη μέχρι το 2030 από την κινέζικη αγορά. Επιπλέον, τα κινεζικά αυτοκίνητα προς ώρας δεν πληρώνουν φόρο εισαγωγής στην Ευρώπη τόσο υψηλό όσο τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα.
Αυτό είναι κάτι που προφανώς θα αλλάξει σύντομα αλλά επιτρέψτε μου να πιστεύω ότι είναι πλέον αργά. Μέχρι και ο Carlos Tavares τον Οκτώβριο του 2022 παραδέχτηκε δημοσίως ότι η στρατηγική των Ευρωπαίων απέναντι στο πρότζεκτ της ηλεκτροκίνησης, είναι εντελώς λανθασμένη.
Γεννιούνται λοιπόν αναπόφευκτα δυο ερωτήματα: Πρώτον, έχει νόημα να συνεχίσει η αυτοκινητοβιομηχανία Ευρωπαίων, Αμερικάνων, Ιαπώνων και Κορεατών κατασκευαστών να παλεύει σε έναν άνισο αγώνα με την Κίνα; Και δεύτερον, τι θα συμβεί εάν σε σύντομο χρονικό διάστημα αρχίσουν να καταφθάνουν στα εδάφη τους ηλεκτρικά αυτοκίνητα made in China, σε πολύ πιο προσιτές τιμές;
Διότι όσοι πιστεύετε ότι τα μοντέλα που θα ρίξουν οι Κινέζοι σε αυτές τις αγορές θα στερούνται ποιότητας ή τεχνολογίας σε σχέση με τον ανταγωνισμό, είστε βαθιά γελασμένοι. Μια βόλτα από την τελευταία έκθεση αυτοκινήτου της Σαγκάης θα σας πείσει για του λόγου το ασφαλές. Ή ακόμα καλύτερα διαβάστε όλα όσα δήλωσε ο CEO της Ford, Jim Farley, μετά την επίσκεψη του φέτος εκεί και θα καταλάβετε.
Ας μην κρυβόμαστε λοιπόν πίσω από το δάχτυλο μας. Το αυτοκίνητο ήταν το μικρότερο πρόβλημα που είχε να αντιμετωπίσει ο πλανήτης και το περιβάλλον μας. Ειδικά με την εξέλιξη που είχε τα τελευταία χρόνια σε τεχνολογικό επίπεδο.
Τα αεροπλάνα, τα πλοία, τα εργοστάσια κ.ά, επιβαρύνουν δυσθεώρητα πιο πολύ το περιβάλλον από τα επιβατικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, οι περιορισμοί σε αυτούς τους τομείς είναι σαφώς πιο ελαστικοί. Η Κίνα λοιπόν, όχι μόνο οδήγησε το παιχνίδι εκεί που ήθελε αλλά όπως όλα δείχνουν θα το κερδίσει και με τον πλέον πανηγυρικό τρόπο.