Peugeot 306 1993-2002: Και στο καρφί και στο πέταλο

Peugeot 306 1993-2002: Και στο καρφί και στο πέταλο

Το Peugeot 306 θα αναλάμβανε έναν διττό ρόλο στην γκάμα του Sochaux. Nα υποστηρίξει από την πάνω πλευρά του το 205 και από την άλλη να αντικαταστήσει το ασθμαίνον 309.

Peugeot 306 1993-2002

Το Peugeot 306, που λανσαρίστηκε στις 18 Φεβρουαρίου του 1993, συνέθετε μαζί με το 106 το ζευγάρι που επρόκειτο να διαδεχθεί τη μούσα του Γάλλου κατασκευαστή. Ας εξηγηθούμε...

Δύσκολο να αντικαταστήσεις ή καλύτερα να υποστηρίξεις εμπορικά ένα αυτοκίνητο όπως το Peugeot 205 που ανέλαβε την ηρωική αποστολή να διασώσει τη γαλλική φίρμα ύστερα από την απορρόφηση της SIMCA-Chrysler. Αλλά όσο ηρωική κι αν ήταν αυτή η αποστολή, το 205 έπρεπε κάποια στιγμή να αφυπηρετήσει ευδοκίμως ύστερα από μια πολύ καλή και πιστή πορεία στις αγορές.

To Peugeot 306 διατηρούσε μέρος της κληρονομιάς των SIMCA/Rootes, αν και κάτω από τα ρούχα ήταν περισσότερο μια Citroën ΖΧ.

Η στιγμή αυτή σαφώς δεν είχε έρθει ακόμη (το 1998 με το 206 βρισκόταν μακριά), αλλά οι Γάλλοι είχαν ταυτόχρονα να σκεφτούν και την αντικατάσταση του 309 που βολόδερνε εμπορικά από το 1985. Ενός μοντέλου που η πλειονότητα των καταναλωτών λανθασμένα πίστευε ότι επρόκειτο για ένα Talbot Arizona με σήμα το «λιοντάρι».

Peugeot 306 1993-2002
Το 3θυρο Peugeot 306 λανσαρίστηκε το φθινόπωρο του '93. Εδώ το βλέπετε στην αριθμημένη έκδοση «Le Mans» σε αποκλειστικό χρώμα Rouge Lucifer. Πρόκειται για σπέσιαλ έκδοση με βάση το 306 S16, προκειμένου η Peugeot Talbot Sport να γιορτάσει τον τριπλό θρίαμβό της στις 24 Ώρες του Le Mans το 1993.

Γι’ αυτό και η εταιρεία από το Sochaux αποφάσισε να λανσάρει δύο μοντέλα για να διατηρήσει και να ενισχύσει το πλεονέκτημα του 205, αντικαθιστώντας παράλληλα το 309. Με τούτα κατά νου λοιπόν, οι ιθύνοντες νόες της γαλλικής φίρμας, το 1991 λανσάρισαν πρώτα το Peugeot 106 και δύο χρόνια αργότερα, το 1993, το Peugeot 306.

Η παραγωγή του Peugeot 306 σταμάτησε πριν από 20 χρόνια, ως εκ τούτου σπάνια θα συναντήσεις κάποιο στους ελληνικούς δρόμους -αν και προσφάτως είδα ένα κόκκινο GTi (S16 και GTI6 σε άλλες αγορές) κι ένα κίτρινο κάμπριο στον δρόμο.

Peugeot 306 1993-2002
Το μήκος του 5θυρου Peugeot 306 ήταν τρεις πόντους πάνω από τα τέσσερα μέτρα, δηλαδή μικρότερο από ενός σημερινού 208

Η ιστορία του Peugeot 306 ξεκίνησε την αυγή του 1993 και, όπως αυτή του 106, υιοθετώντας κάμποσα από τα δυνατά σημεία του 205. Εμπορικός στόχος ήταν οι αγοραστές που αναζητούσαν ένα φιλόξενο μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο που να φωνάζει «Peugeot».

Με αέρα στα πανιά τους την αισθητική αποδοχή του 205, οι σχεδιαστές του Sochaux με επικεφαλής τον Gérard Welter, για το πρότζεκτ 306 βάλθηκαν να εκσυγχρονίσουν την εμφάνιση του σουπερμίνι της φίρμας και ταυτόχρονα να το μεγαλώσουν. Μια μανιέρα που θα έδινε ένα πολύ συγκεκριμένο οικογενειακό ύφος, καθιστώντας άμεσα αντιληπτό, χωρίς να κοιτάξεις καν το σήμα, ότι τα 205, 106 και 306 (αλλά και το παλιότερο 405) επρόκειτο για μοντέλα της Peugeot. 

Peugeot 306 1993-2002
Οι εκδόσεις ντίζελ έπαιζαν σημαντικότατο ρόλο στην εμπορική επιτυχία του Peugeot 306, με ατμοσφαιρικά μοτέρ που ξεκινούσαν από τα 60 άλογα και κατέληγαν σε τουρμποντίζελ με 92. 

Από την άλλη μπορεί μεν το γενικό σχήμα του 5θυρου 306 να διατήρησε τη σιλουέτα του αντίστοιχου 205, ήταν όμως λιγότερο αδρό και με διογκωμένους θόλους που τόνωναν την παρουσία του. Ανανεωμένη ήταν και η γρίλια στη μάσκα με οριζόντιες ρίγες, ενώ τα φανάρια είχαν λιγότερες γωνίες και ήταν πιο μακρόστενα για πιο μοντέρνα εμφάνιση. Κάτω από τα ρούχα, το Peugeot 306 χρησιμοποιούσε το πάτωμα και τη βασική δομή της Citroën ZX που είχε λανσαριστεί δύο χρόνια νωρίτερα. 

Η πλατφόρμα της ZX ήταν και αυτή που θα παρείχε την ισορροπημένη και ομοιογενή οδική συμπεριφορά στο 306, βοηθούσης τόσο της μικρής κλίσης του αυτοκίνητου στις στροφές όσο και του χαμηλού κέντρου βάρους. Μάλιστα, η εγγενής τάση υποστροφής στο 306, προσθιοκίνητο ον, αντισταθμιζόταν εν μέρει από τον πίσω άξονα με τους ελαστοκινητικούς συνδέσμους που έδινε χαρακτηριστικά παθητικής τετραδιεύθυνσης.  

Το Peugeot 306 λανσαρίστηκε τον Μάρτιο του 1993, αποκλειστικά με πέντε πόρτες και γκάμα από τρεις βενζινοκινητήρες που κυμαίνονταν από 75 ίππους έως 101 ίππους. Την ίδια χρονιά, η Peugeot λανσάρισε και την 3θυρη έκδοση και το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Η γκάμα των μοτέρ εμπλουτίστηκε τόσο από τη σειρά TU όσο και από τη σειρά XU με κινητήρες χωρητικότητας 1.1, 1.4, 1.6, 1.8, και 2.0 lt. Με το μικρότερο μοτέρ 1.1 των 60 PS να αφορά ελάχιστες βασικές εκδόσεις.

Peugeot 306 1993-2002
Το 4θυρο 306 δεν αποτελούσε αναγκαίο «κακό» στην γκάμα. Η Peugeot τo διατήρησε στην παραγωγή μάλιστα σχεδόν έναν χρόνο παραπάνω από το χάτσμπακ 306 και το διέθεσε σε πληθώρα εκδόσεων και επιπέδων εξοπλισμού: Από διθέσιο επαγγελματικό μέχρι και S16!

Το 16βάλβδιδο καπάκι εμφανίστηκε επίσης από την πρώτη χρονιά του 306 στο δίλιτρο μοτέρ και αργότερα στη Phase II του μοντέλου και στο 1.800άρι. Η γκάμα μάλιστα εμπλουτίστηκε και με κινητήρες που έκαιγαν γκάζι.

Όσον αφορά τα ντίζελ, τα ατμοσφαιρικά κομμάτια ήταν τρία, δύο XUD με 1.769 και 1.905 cc, και στη συνέχεια η εξέλιξη του XUD9, το DW8 με 1.868 cc. Στην γκάμα υπήρχε κι ένας τουρμποντίζελ 1,9 lt που το 1999 αντικαταστάθηκε από έναν δίλιτρο HDi με άμεσο ψεκασμό με common rail.

Peugeot 306 1993-2002
H ποιότητα στην καμπίνα, τόσο όσον αφορούσε τα υλικά όσο και τη συναρμογή ήταν σημαντικά αναβαθμισμένη σε σχέση με ό,τι ξέραμε από τα 205, 309 και 405. 

Peugeot 306 1993-2002

Μαζί με το λανσάρισμα των 3θυρων εκδόσεων, το φθινόπωρο του ’93 έκανε το ντεμπούτο στην ΙΑΑ στη Φρανκφούρτη και η έκδοση κάμπριο. To Peugeot 306 Cabriolet θα τύχαινε προνομιακής μεταχείρισης.

Τόσο η μελέτη του σχεδιασμού όσο και βιομηχανοποίηση και η κατασκευή του θα ανατίθεντο στον Pininfarina. Ανάθεση που δεν αφορούσε επ’ ουδενί το εμπρός μέρος, παγιωμένο και παγωμένο από το οικογενειακό ύψος της Peugeot.

Peugeot 306 1993-2002
Παραδοσιακό κάμπριο με μαλακή υφασμάτινη οροφή, στο 306 Cabriolet η τελευταία αναδιπλωνόταν σε ξεχωριστό διαμέρισμα. Ως εκ τούτου ο χώρος αποσκευών παρέμενε με σταθερή χωρητικότητα και σχετικά μεγάλο όγκο για τέτοιου είδους αυτοκίνητο. Μάλιστα θα ήταν το τελευταίο μοντέλο αυτού του τύπου για την Peugeot, καθώς στη συνέχεια οι Γάλλοι θα προσανατολίζονταν στα κουπέ-καμπριολέ.

Ο Ιταλός στιλίστας ανέλαβε κυρίως τη σχεδίαση του πίσω μέρους, καθώς και την εξέλιξη του συστήματος της κουκούλας. Το 306 έγινε έτσι το τελευταίο Peugeot κάμπριο που συναρμολογήθηκε στην Ιταλία και του οποίου μάλιστα η γραμμή παραγωγής γειτνίαζε με αντίστοιχη της Ferrari.

Το 1994, η γκάμα του 306 εμπλουτίστηκε με την άφιξη της 4θυρης έκδοσης που θα έτερπε τους παραδοσιακούς οικογενειάρχες με την ευρυχωρία της καμπίνας και του πορτμπαγκάζ. Δύο χρόνια αργότερα, το '96, το S16 κρίθηκε ότι χρειαζόταν περισσότερη δύναμη. Ως εκ τούτου μπολιάστηκε με αναθεωρημένο το δίλιτρο μοτέρ XU10, ανεβάζοντας την ισχύ του από 155 σε 167 άλογα, και συνδυάστηκε με 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων. Εδώ να σημειώσουμε ότι ο ίδιος τετράγωνος κινητήρας, στην έκδοση J4x, στο αγωνιστικό Peugeot 306 Maxi του  Group A έφτανε τους 280 ίππους.

Το 1997 είχε έρθει η ώρα για το 306 να ανανεωθεί και το Phase II παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης ενώ έκανε την εμφάνισή του και η έκδοση στέισον. Το 306 σε αυτή τη δεύτερη φάση του ήταν πιο καμπύλο απ’ ό,τι στο παρελθόν ακόμη και στο επίπεδο των προβολέων ομίχλης.

Peugeot 306 1993-2002
Το Peugeot 306 Break παρουσιάστηκε κατά την αναδιαμόρφωση της γκάμας, τον Απρίλιο του 1997. Κατασκευασμένο αποκλειστικά στο εργοστάσιο της PSA στη Μαδρίτη, αυτό το στέισον σχεδιάστηκε με βάση το 5θυρο 306.

Στο πίσω μέρος, οι σχεδιαστές της Peugeot έπαιξαν το χαρτί της διακριτικότητας, καθώς η μόνη προφανής αλλαγή αφορούσε την εμφάνιση του σήματος στο κουμπί του πορτμπαγκάζ. 

H Phase III τον Σεπτέμβριο του ’99 ήταν η τελευταία ανανέωση του Peugeot 306: Με νέο πρόσωπο και όλες τις εκδόσεις να πλησιάζουν οπτικά το S16, το Peugeot 306 προσέφερε πιο φιλόξενο εσωτερικό, καλύτερο φινίρισμα και πλουσιότερο εξοπλισμό με στάνταρ για όλα τα μοντέλα τέσσερις αερόσακους και φώτα ομίχλης.

Peugeot 306 1993-2002
Μεταξύ των πολλών σπέσιαλ εκδόσεων ήταν και η Roland Garros που αφορούσε όλα τα 306 -3/5θυρο, στέισον και κάμπριο. Εδώ τη βλέπουμε σε 5θυρο της Phase III με μπεζ δερμάτινο σαλόνι και ασορτί ζώνες ασφαλείας.

Με σχεδόν 2,85 εκατομμύρια πωλήσεις, το 3/5 θυρο Peugeot 306 ολοκλήρωσε την παραγωγή του τον Ιούνιο του 2001. Η παραγωγή του 306 Cabriolet συνεχίστηκε μέχρι τον Ιούλιο του 2002 με τις πωλήσεις του να φτάνουν σχεδόν τις 78.000 αυτοκίνητα. Θα ήταν έτσι το τελευταίο 306 που θα έβγαινε από τις γραμμές παραγωγής, ακολουθώντας το στέισον και το 4θυρο του οποίου η παραγωγή σταμάτησε τον Μάιο της ίδιας χρονιάς. 

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube