Παγκόσμιες πωλήσεις: Η άνοδος συνεχίστηκε και στο Α’ 6μηνο 2018
Αν ξεχωρίζαμε τα ονόματα των νικητών γι’ αυτό το πρώτο 6μηνο, αυτούς που θα πρέπει να έχετε στο μυαλό σας είναι: Ινδία, VW Group, SUV/crossover, Hyundai-Kia, Suzuki, Geely Group, Tata Group, Honda Civic και Toyota RAV4.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων συνέχισαν να αυξάνονται κατά το πρώτο 6μηνο του τρέχοντος έτους. Τα στοιχεία που συγκέντρωσε η JATO για 57 αγορές σε όλο τον κόσμο δείχνουν ότι οι πωλήσεις ανήλθαν σε 44 εκατομμύρια μονάδες, αυξημένες κατά 3,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Τα θετικά αποτελέσματα συνέπεσαν με μια παγκόσμια οικονομία που απειλείται από την αβεβαιότητα ενός πιθανού εμπορικού πολέμου μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών της. Ωστόσο, η καλή οικονομική διάθεση στις ΗΠΑ, μαζί με βελτιωμένους δείκτες στην Ευρώπη και η συνεχής επέκταση της κινεζικής οικονομίας, είναι τρεις βασικοί παράγοντες που έχουν ενισχύσει την αγορά αυτοκινήτων.
Παρά τη σπουδαιότητα αυτών των τριών αγορών, υπάρχει ένας πρωταγωνιστής-νικητής σε αυτήν την ιστορία. Η Ινδία φιγουράρισε τελικά ως βασική αγορά για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς η αύξηση των πωλήσεών της επιβεβαιώθηκε κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2018. Τα στοιχεία δείχνουν ότι 29 κράτη και 4 περιοχές του πλανήτη σημείωσαν αύξηση, με διψήφια ανάπτυξη σε 27 κράτη. Η Ινδία ξεπέρασε τη Γερμανία και έγινε η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως, πίσω από την Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία. Σύμφωνα με την LMC Automotive, οι πωλήσεις οχημάτων από την Ινδία αναμένεται να υπερβούν αυτές της Ιαπωνίας το 2021.
Η Κίνα διατήρησε τη θέση της ως παγκόσμιου ηγέτη με 12,23 εκατ. μονάδες (τα αριθμητικά στοιχεία αποκλείουν ορισμένα LCV) και θετική ανάπτυξη σε 3,9%. Ωστόσο, η μεγαλύτερη αγορά οχημάτων παγκοσμίως σημείωσε τη δεύτερη χαμηλότερη αύξηση πωλήσεων για πρώτο 6μηνο από το 2009. Τα τελευταία στοιχεία της σινικής αγοράς για τον Ιούνιο δείχνουν ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων παρέμειναν σταθερές, καθώς τα κέρδη που καταχωρήθηκαν από τις μπερλίνες (+8%) αντισταθμίστηκαν από τις χαμηλότερες πωλήσεις SUV και MPV (-7%).
Η Κίνα αντιμετωπίζει πιο δύσκολες στιγμές λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τον εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, καθώς και τους αυστηρότερους ελέγχους της κυβέρνησης στον τραπεζικό δανεισμό για τον περιορισμό του αυξανόμενου χρέους. Ωστόσο, τα SUV κατέγραψαν το 42% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων.
Η ανάπτυξη στις ΗΠΑ ήταν πιο μετριοπαθής, παρά το γεγονός ότι η οικονομία υπερέβαινε τις προσδοκίες. Η ισχυρή οικονομία σε συνδυασμό με τη χαμηλή ανεργία και τις φορολογικές περικοπές ενίσχυσε την αγορά αυτοκινήτων, η οποία σημείωσε το δεύτερο υψηλότερο πρώτο 6μηνο της ιστορίας της φέτος.
Ο όγκος ενισχύθηκε από τα περισσότερα SUV (+13%) και τα pick-up (+6%), τα οποία αντιπροσώπευσαν το 60% των συνολικών πωλήσεων, σε αντίθεση με την πτώση των κλασικών αμαξωμάτων, μειωμένες κατά 10% και αντιστοιχούσες στο 33% του συνόλου.
Η Ευρώπη των 29 ήταν για άλλη μια φορά η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο, με 9,77 εκατ. αυτοκίνητα και LCV. Η καλή οικονομική διάθεση των καταναλωτών στις περισσότερες αγορές και ένα μεγαλύτερο εύρος επιλογών οδήγησε σε αύξηση των ταξινομήσεων κατά 3%, οδηγώντας παράλληλα στο υψηλότερο πρώτο 6μηνο των τελευταίων δέκα ετών.
Σύμφωνα με την τάση στις ΗΠΑ και στην Κίνα, όλο το οικονομικό μπλοκ εξακολουθεί να τροφοδοτείται από περισσότερα SUV (+24%) και λιγότερα κλασικά αυτοκίνητα (-4%), που αντιστοιχούν στο 30% και το 50% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων και LCV αντίστοιχα.
Η άλλη βασική αγορά, η Ιαπωνία, εξακολουθεί να είναι η τρίτη μεγαλύτερη παγκοσμίως, παρά τη μείωση κατά 2% το H1. Τα δημοφιλή kei- cars δεν μπόρεσαν να αντισταθμίσουν τις μεγάλες μειώσεις που κατέγραψαν άλλες κατηγορίες, οι οποίες αντιπροσώπευσαν τα δύο τρίτα της αγοράς. Η Ιαπωνία είναι μία από τις λίγες εναπομένουσες αγορές όπου τα SUV δεν παίζουν βασικό ρόλο.
Η Λατινική Αμερική είχε επίσης ένα θετικό μισό χάρη στην εξαιρετική απόδοση των πωλήσεων αυτοκινήτων της Βραζιλίας και των βελτιώσεων της αγοράς στη Χιλή και στον Ισημερινό. Η αγορά αυτοκινήτων της Λατινικής Αμερικής είναι πλέον μεγαλύτερη από αυτή της Ιαπωνίας.
Ανάπτυξη κατεγράφη επίσης στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, όπου η JATO διαθέτει στοιχεία για οκτώ αγορές. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων ανήλθαν σε 2,28 εκατ. μονάδες, αυξημένες κατά 5%. Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης εξηγείται από την αύξηση κατά 11% που κατέγραψαν τα SUV, η κορυφαίο κατηγορία όσον αφορά τις πωλήσεις στην περιοχή. Ο Καναδάς, η Κορέα και η Ρωσία είναι οι άλλες τρεις μεγάλες αγορές στις πρώτες δέκα, με μόνο την τελευταία να παρουσιάζει θετικά αποτελέσματα.
Οι πληροφορίες της JATO σχετικά με 57 αγορές δείχνουν ότι ο όμιλος Volkswagen ήταν ο κορυφαίος πωλητής με 5,45 εκατ. μονάδες, αναπτυσσόμενος ταχύτερα από τους δύο πλησιέστερους ανταγωνιστές του. Στην πραγματικότητα, οι Γερμανοί αναπτύχθηκαν σχεδόν κατά 7% στο H1, σε σύγκριση με το 4% που κατέγραψε η Renault-Nissan στη δεύτερη θέση και το 2% της Toyota στην τρίτη. Ωστόσο, η ανάλυση αποκλείει κάποιες βασικές αγορές για τη Renault-Nissan και την Toyota, όπως το Ιράν, ορισμένες αφρικανικές αγορές, τις Φιλιππίνες και το Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου. Ωστόσο, στις 57 αγορές που καλύπτει η JATO, το χάσμα μεταξύ της VW Group και της Συμμαχίας Renault-Nissan ήταν 535.000 μονάδες.
Τα ισχυρά αποτελέσματα για τον όμιλο VW ακολουθήθηκαν από τις ισχυρές επιδόσεις της Hyundai-Kia (+8%) και της Suzuki, η οποία κατάφερε να σημειώσει διψήφια ανάπτυξη και επιβεβαίωσε τη θέση της στους κορυφαίους δέκα μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο. Έξω από το Τοπ 10, η Geely που όμως κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 35%, ξεπερνώντας το όριο των ενός εκατομμυρίου μονάδων για πρώτη φορά, με σε 1,09 εκατ. αυτοκίνητα. Ένα καλό πρώτο 6μηνο ήταν επίσης για τον όμιλο Tata, ο οποίος πώλησε 517.000 αυτοκίνητα, αύξηση κατά 18% σε σχέση με το περυσινό Η1. Εδώ να σημειώσουμε ότι oι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ελέγχουν σχεδόν το 11% των συνολικών πωλήσεων στις 57 αγορές.
Τα μεγαλύτερα νέα από το πρώτο 6μηνο του έτους ήταν η ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης των SUV, τα οποία τώρα αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 36% των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Σχεδόν 15 εκατ. SUV πωλήθηκαν το πρώτο 6μηνο του 2018, αυξημένα κατά 14%, ένα ρεκόρ γι’ αυτόν τον τύπο αυτοκινήτου.
Ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε σε δέκα από τις έντεκα βασικές περιοχές, με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε οκτώ και με πτώση 4% στην Ιαπωνία. Τα SUV είναι πολύ δημοφιλή στις ΗΠΑ, στην Κίνα, στον Καναδά και στη Ρωσία, αλλά εξακολουθούν να υστερούν στις περιοχές της Λατινικής Αμερικής, της Ιαπωνίας και της Ινδίας. Ωστόσο, η τάση δείχνει ότι τα SUV εξακολουθούν να έχουν αναπτυξιακό δυναμικό σε αυτές τις βασικές αγορές.
Τα κόμπακτ μοντέλα ακολούθησαν τα SUV στην κατάταξη των κατηγοριών, αλλά ο όγκος τους μειώθηκε κατά 4%, στα 7,1 εκατ. μονάδες. Η μικρότερη αύξηση που σημειώθηκε στην Κίνα (+0,4%) δεν ήταν αρκετή για να αντισταθμίσει τις μειώσεις που σημειώθηκαν στην Ευρώπη (-5%) και στις ΗΠΑ (-8%). Η Κίνα εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αγορά, τόσο σε όγκο όσο και σε μερίδιο αγοράς.
Τα σουπερμίνι παραμένουν τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα στη Λατινική Αμερική και στην Ινδία, αλλά ο όγκος τους αυξήθηκε μόνο κατά 2% στα 5,4 εκατ. μονάδες. Εν τω μεταξύ, τα MPV συνέχισαν να χάνουν έδαφος, καθώς ο όγκος των πωλήσεών τους μειώθηκε κατά 13%, στις 3,13 εκατ. μονάδες. Η ζήτηση τους συρρικνώθηκε στην Κίνα (-19%) και στην Ευρώπη (-23%), τις μεγαλύτερες αγορές τους.
Τα MPV εξακολουθούν να είναι δημοφιλή στην Ιαπωνία και στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, με διψήφιο μερίδιο αγοράς. Αντιθέτως, είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη ως κατηγορία στη Ρωσία και στη Λατινική Αμερική.
Η κατάταξη στα μοντέλα μας επεφύλαξε κάποιες αλλαγές. Ενώ το βάθρο παραμένει το αδιαμφισβήτητο τρίο των Ford F-Series, Toyota Corolla (εκτός από την έκδοση χάτσμπακ, το γνωστό μας Auris στην Ελλάδα, αλλά και σε ορισμένες άλλες αγορές) και Volkswagen Golf, το Honda Civic και το Toyota RAV4 παρουσίασαν μεγάλες αυξήσεις, ανεβαίνοντας στην 4η και στην 5η θέση αντίστοιχα.
Αυτό σημαίνει ότι το X-Trail/Rogue της Nissan έχασε τη θέση του ως το πιο δημοφιλές SUV παγκοσμίως, με αυτή τη θέση να κατέχεται πλέον από το SUV της Toyota. Ωστόσο, η διαφορά μεταξύ των δύο SUV είναι πολύ μικρή -λιγότερο από 4.000 μονάδες. Ενώ το RAV4 έχει ήδη μια αλλαγή μοντέλου, το Nissan βρίσκεται στην αγορά από το 2013. Το Focus είναι έξω από τα Τοπ 10, επιτρέποντας στο Chevrolet Silverado (όλες τις εκδόσεις) να εμφανιστεί στη λίστα του H1 2018.
Μεταξύ των πολύ βελτιωμένων επιδόσεων ήταν αυτή του Nissan Qashqai (γνωστό και ως Rogue Sport στις ΗΠΑ) που ενισχύθηκε από την άφιξή του σε Αμερική και Καναδά. Ο ανταγωνιστής του, το Mazda CX-5, σημείωσε επίσης μεγάλη αύξηση χάρη στη διψήφια ανάπτυξη σε 7 από τις 9 περιοχές όπου ήταν διαθέσιμο.
Το Baojun 510, το μικρό SUV που παράγεται από την GM στην Κίνα, υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις του και ήταν το 29ο σε πωλήσεις επιβατικό αυτοκίνητο. Το Jeep Compass έχει επίσης αποδώσει καλά, καθώς η νέα γενιά αποδεικνύεται δημοφιλής στις ΗΠΑ (+240%), στην Ευρώπη (40.800 μονάδες), στη Λατινική Αμερική (+40%) και στην Ινδία (11.100 μονάδες). Το Compass ήταν το δεύτερο προϊόν με τις καλύτερες πωλήσεις της FCA και το 33ο παγκοσμίως επιτυχημένο επιβατικό αυτοκίνητο.
Κλείνοντας, ειδική αναφορά πρέπει να κάνουμε στο Volkswagen Tiguan Allspace με 201.400 μονάδες, το Ford EcoSport (+48%), το Jeep Wrangler (+37%), το Peugeot 3008 (+42%), το Chevrolet Cavalier (+67%), για τις 113.000 Dzire που πουλήθηκαν από τη Suzuki και τις 91.200 πωλήσεις του Changan CS55. Η Hyundai πώλησε 88.500 από το νέο Kona, η BYD πούλησε 81.100 Song Max, η Volkswagen πώλησε 72.100 μονάδες από το T-Roc και η Geely πώλησε 63.200 Vision X3.