Opel Kadett LS Rallye 1100 SR 1967-1973: Σπορ στο περίπου
Η Opel μπήκε στην αυλή με τα μεγάλα παιδιά να παλεύουν ήδη για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι στα μικρά σπορ αυτοκίνητα. Αλλά ήρθε με πολύ μέτριες επιδόσεις, πολύ συντηρητικές τεχνικές λύσεις και πολύ συνεσταλμένη για να βρει μια θέση υπό τον ήλιο.
Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Σεπτέμβριο του 1966, η Opel αποκάλυψε την πρόθεσή της να διαγκωνιστεί στην κατηγορία των μικρών σπορ αυτοκίνητων που μόλις είχε αρχίσει να ανθίζει. Κατασκευαστές όπως η Ford, η BMC και η Renault είχαν ήδη στον κατάλογό τους από μια σπορ εκδοχή, με στόχο την ενίσχυση της εικόνας και ολόκληρης της γκάμας τους. Αλλά και μια παραλλαγή που τους χρησίμευε ως πλατφόρμα για την εμπλοκή τους στους αγώνες. Οι περισσότεροι με αρκετή δόση επιτυχίας: Renault 8 Gordini, Austin Mini Cooper S, Ford Cortina Lotus… Με αυτό ακριβώς κατά νου, οι Blitz ήρθαν και βάφτισαν την πιο σπορ εκδοχή του Kadett B, «Rallye».
Το μοντέλο που πρόκυψε λοιπόν ήταν το Opel Kadett LS Rallye 1100 SR που βασιζόταν στο δίπορτο φάστμπακ Kadett LS Coupé. Προικισμένο με την ανάλογη σιλουέτα που το ξεχώριζε διακριτά από τη μπερλίνα απ’ όπου και προερχόταν. Προκειμένου δε να μην μπερδεύεται ο κόσμος και νομίζει ότι ήταν απλώς μια έκδοση του Kadett LS Coupé, η Opel στόλισε Kadett LS Rallye 1100 SR με έντονα σπορ εμφάνιση: Δίχρωμο καπό σε μαύρο ματ και στο χρώμα της καροσερί, διπλή πλευρική μαύρη ματ ρίγα, εξάτμιση με δύο μπούκες, πρόσθετους προβολείς στηριγμένους πάνω στον νικελένιο προφυλακτήρα στο κέντρο της μάσκας.
Όσο για τη χρωματική παλέτα, η Opel έπαιξε εκ του ασφαλούς με κόκκινο ή μεταλλικό γκρι. Από την άλλη, οι ατσάλινες ζάντες ήταν μεν μικρής διαμέτρου, στις 13 ίντσες, αλλά φαρδιές, επιβεβαιώνοντας την τάση της εποχής για μικρούς τροχούς -εκτός ίσως από το R8 Gordini που εκείνη την εποχή φορούσε 15άρες. Η εικόνα του αυτοκινήτου ήταν σαφέστατα σπορ, αλλά οι χρωματικές και άλλες πινελιές ήταν πολλές για να εκφραστούν σε ένα «εργοστασιακό» καλαίσθητο και αρμονικό αποτέλεσμα. Έτσι η εικόνα του αυτοκινήτου θύμιζε «aftermarket»…
Την αποστολή του Kadett LS Rallye 1100 SR ανέλαβε να διεκπεραιώσει ο γνωστός 4κύλινδρος κινητήρας των 1.078 cc του Rüsselsheim. Εγνωσμένης ποσότητας και κλασικός στη σύλληψή του, με σιδερένιο μπλοκ και καπάκι, ανέπνεε μέσα από οκτώ βαλβίδες που τις κινούσαν ωστήρια, καθώς ο εκκεντροφόρος ήταν πλάγιος. Βέβαια, η Opel προχώρησε στις απαραίτητες επεμβάσεις για να αποκτήσει το μοτέρ ψυχή και επιδόσεις. Έτσι, ανέβασε τη συμπίεση από το 8,8 στο 9,2:1 και δύο 35άρια καρμπιρατέρ Solex ανέλαβαν να πλημμυρίζουν τους θαλάμους καύσης και να δώσουν στο αμάξι την απαραίτητη ώθηση.
Με αυτά και μ’ αυτά, η ισχύς ανέβηκε στους 68 PS (gross) στις 6.000 rpm και η ροπή στα 84,3 Nm (gross) στις 4.600 rpm. Οι αντίστοιχες τιμές νετ ήταν 60 PS/5.200 rpm και η ροπή ίδια στο εύρος 3.800-5.000 rpm. H απόδοση ήταν αναμφισβήτητα υψηλότερη από της στάνταρ έκδοσης με τα 55 άλογα, φέρνοντας σαφή βελτίωση στις επιδόσεις: 0-100 km/h σε 17”, 0-1.000 σε 37,5” και τελική 148 km/h, όταν οι αντίστοιχες επιδόσεις του στάνταρ Kadett LS Coupé ήταν 26”, 41,2” και 128 km/h. Αναμφισβήτητα καλύτερες, αλλά και μακριά από αυτές του R8 Gordini που έπιανε τα 170+ και χρειαζόταν 33” για το χιλιόμετρο. Ή του Austin Mini Cooper S Mk II με τα 160 km/h και τα 33,5”. Όπως καταλαβαίνετε, η Opel έκανε τα πρώτα βήματά της σε μια σφόδρα ανταγωνιστική κατηγορία, χωρίς τη φιλοδοξία η είσοδός της να κάνει πάταγο.
Τοποθετημένος κατά το διάμηκες, ο κινητήρας συνδυαζόταν με ένα χειροκίνητο 4άρι κιβώτιο ταχυτήτων φουλ συγχρονιζέ (του οποίου ο λεβιές και ο συγχρονισμός ταχυτήτων ήταν υποδειγματικά) που περνούσε τη ροπή στους πίσω τροχούς. Σημειώστε εδώ ότι ο η τελική σχέση μετάδοσης έχει πάει από 3,89 σε 4,1:1 σε σύγκριση με τη στάνταρ έκδοση.
Οι μέτριες επιδόσεις αντανακλώντο και στις ρεπρίζ, όπου το σθένος για επιτάχυνση από τις χαμηλές στροφές ήταν επίσης υποτονικό και το κατέβασμα απαραίτητο. Η συνέπεια ήταν φυσικά η τσιμπημένη κατανάλωση. Εκείνο που όμως ακουγόταν ευχάριστα σπορ, ήταν η αναρρόφηση των δύο Solex, με υποβλητική αλλά όχι εκκωφαντική στάθμη.
Το σασί του Kadett B ήταν προφανώς αυτοφερόμενο ενσωματώνοντας τις αναρτήσεις και το σύστημα μετάδοσης. Ανεξάρτητη αρχιτεκτονική εμπρός με διπλά ψαλίδια, ελατήρια και αμορτισέρ διπλής ενέργειας. Ο άκαμπτος άξονας πίσω με ημιελλειπτικά φύλλα σούστας και αμορτισέρ διπλής ενέργειας αναβαθμίστηκε για όλην την γκάμα από τον Αύγουστο του ’67. Έτσι, συνδυάστηκε με υστερούντες βραχίονες, οι σούστες έδωσαν τη θέση τους σε ελατήρια και μπήκε και ράβδος πανάρ. Παρά τη βελτιωμένη διάταξη, ήταν φανερή η απροθυμία της Opel για τεχνική καινοτομία. Ειδικά για ένα αυτοκίνητο όπως το Kadett LS Rallye 1100 SR. Κάτι που επιβεβαιωνόταν και στον δρόμο. Στο ίδιο μήκος κύματος και το τιμόνι -τουλάχιστον ήταν κρεμαγέρα- πολύστροφο, ελαφρύ και φιμώνοντας την ακρίβεια στην οδήγηση.
Και δεδομένου ότι το πίσω μέρος του Opel είχε την τάση να αναπηδά στις ανωμαλίες του δρόμου, υπό πίεση ήθελε μαεστρία για να αντισταθμίζεις με ακρίβεια τα πηγαινέλα της ουράς με ένα τέτοιο τιμόνι. Από την άλλη, τα φρένα με το διπλό κύκλωμα και στάνταρ σέρβο ήταν παραπάνω από ικανοποιητικά με το συνδυασμό απλών δίσκων ταμπούρων. Όπως και το πλάτος των ελαστικών, με 155άρια λάστιχα.
Η καμπίνα των επιβατών ήταν ευχάριστη έκπληξη με προσεκτική διάταξη και εξοπλισμό. Φυσικά, τότε δεν προκαλούσε αρνητικά σχόλια το γεγονός ότι η πλάτη των καθισμάτων ήταν σταθερή, αλλά από την άλλη η άνεσή τους ήταν αξιοπρεπής και η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα όχι πολύ δύσκολη. Το ταμπλό ήταν καλυμμένο από υλικό με αντιανακλαστική μαύρη ματ απόχρωση, καθιστώντας το έτσι πιο σπορ και πιο πρακτικό στη χρήση.
Ο οδηγός πίσω από το μεγάλο, ξύλινο λεπτό τιμόνι με τις τρεις μεταλλικές ακτίνες έβλεπε τρία καντράν: Ταχύμετρο στο κέντρο, στροφόμετρο στα δεξιά και το τρίτο στα αριστερά ενσωμάτωνε θερμοκρασία νερού, βενζινόμετρο και τέσσερις ενδεικτικές λυχνίες. Στην κεντρική κονσόλα υπήρχαν ακόμη τρία μικρότερα καντράν, για το μανόμετρο της πίεσης του λαδιού, το ρολόι και ένα αμπερόμετρο.
Παρά την πληρότητα του στάνταρ εξοπλισμού, να σημειώσουμε ότι δεν υπήρχε ημερήσιος χιλιομετρητής, καθώς και κάποιες ασυνήθιστες διατάξεις, όπως τα κουμπιά των φώτων δίπλα δίπλα με των υαλοκαθαριστήρων. Ή τους λεβιέδες του συστήματος αερισμού/θέρμανσης, στα αριστερά του οδηγού, αποκλείοντας το χειρισμό τους από τον συνοδηγό. Κλείνοντας το επιβατικό κομμάτι να σημειώσουμε το μεγάλο πορτμπαγκάζ των 328 lt παρά την παρουσία ρεζερβουάρ 40 λίτρων.
Από το 1965 έως το 1973 που κατασκευαζόταν το Opel Kadett B, πουλήθηκαν σχεδόν 2,7 εκατ. κομμάτια όλων των εκδόσεων. Απόδειξη της πέρασης που είχαν τα κόμπακτ μοντέλα μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη της δεκαετίας του ’60, οπότε και οι οικογένειες ψάχνονταν για έναν οικονομικό τρόπο ΙΧ μετακίνησης.
Η πρώτη απόπειρα της Opel στη σπορ παρυφή αυτής της κατηγορίας ήταν με το Kadett LS Rallye 1100 SR που παρέμεινε στον κατάλογο των Blitz από το 1967 έως το 1971, ενώ από το ’67 μέχρι το ’73 κατασκευαζόταν και η έκδοση Rallye 1900 , με μοτέρ με ΕΕΚ και 90 PS. Το 1970 λανσαρίστηκε από τους ντίλερ της Opel μια έκδοση Hochleistung (υψηλής απόδοσης) με 106 PS που διατέθηκε στο μοντέλο Kadett Rallye Sprint, που όμως δεν εμφανίστηκε ποτέ στον επίσημο κατάλογο.
Το Kadett το 1967 ξεκινούσε στην Ελλάδα από τις 81.000 δρχ. για τη βασική έκδοση και ανέβαινε στις 87.000 δρχ. στην έκδοση «S» των 60 ίππων. Αν κάποιος ενδιαφέρεται για ένα συλλεκτικό Rallye θα πρέπει να επιδείξει ιώβεια υπομονή για να βρει (αν υπάρχει) κάποιο στην Ελλάδα. Βλέπετε, όλος ο κόσμος το έχει ξεχάσει –ή σχεδόν. Η εικόνα ήταν τέτοια που δύσκολα υποστηρίζει ακόμα και σήμερα τη συλλεκτικότητά του. Πάντως, στο εξωτερικό πωλούνται λιγοστά κομμάτια σε άριστη κατάσταση, αλλά υπολογίστε σαφώς πάνω από τα 20 χιλιάρικα με τα καλύτερα να φτάνουν τις €35.000.
Αν κάποιος ψάχνει από ιδιώτες και όχι μέσω καταστήματος που μπορεί να εγγυηθεί για την κατάσταση του αυτοκινήτου, το πρώτο σημείο ελέγχου είναι η κατάσταση στις λαμαρίνες της καροσερί. Εδώ η σκουριά επισκέπτεται τα συνήθη ύποπτα σημεία: Χαμηλά στα μαρσπιέ, στα φρύδια των θόλων, στο περίγραμμα του παρμπρίζ και του πίσω κρύσταλλου, στους πύργους των αμορτισέρ και στο πάτωμα.
Ο επόμενος έλεγχος στη σειρά είναι για να βεβαιωθεί ότι το αυτοκίνητο φορά όλα τα στάνταρ αξεσουάρ σε κατάσταση λειτουργίας, καθώς η αγορά παλιών ανταλλακτικών για Opel δεν είναι πολύ ανεπτυγμένη. Όσον αφορά τα μηχανικά μέρη, μοτέρ και σασμάν, αυτά είναι αξιόπιστα και στιβαρά, στο πλαίσιο της παράδοσης της παλιάς Opel να φτιάχνει αυτοκίνητα που θα διαρκέσουν για μια ζωή. Εξ ου και η απροθυμία της για περίπλοκες τεχνολογικές λύσεις και εφαρμογές, και η προσήλωσή της στον συντηρητισμό.
Συνοψίζοντας θα επαναλάβουμε ότι το Opel Kadett LS Rallye 1100 SR ήταν μια πρώτη απάντηση του Γερμανού κατασκευαστή στα «λαϊκά» σπορ αυτοκίνητα. Από αυτή την οπτική σκοπιά, η αποστολή του στέφθηκε από επιτυχία με μια όμορφη και υποβλητική παρουσία, την πολυχρηστικότητα που χαρακτηρίζει αυτήν την κατηγορία σπορ αυτοκινήτων και προσιτή τιμή για τον μεγαλύτερο δυνατό όγκο πωλήσεων.
Από την άλλη, τα μηχανικά μέρη, όσο αρρενωπά κι αν ήταν, παρέμεναν συνεσταλμένα σε σύγκριση με τα κορυφαία μοντέλα στην κατηγορία, συνδυασμένα δυσμενώς και με μέτρια απόδοση. Και πάνω απ’ όλα, με δυναμική συμπεριφορά ασύμφωνη με τις προσδοκίες…
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Kapitän 1938-1970
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Diplomat 1964-1977
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel GT 1968-1973 [video]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Manta 1970-1975: Αντί-Capri [video]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Commodore GS/E 1973-1977
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Kadett GT/E 1976-1980 [video]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Calibra 1989-1997: Πραγματικό κουπέ!
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel, 110 χρόνια 4βάλβιδα μοτέρ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ποια είναι η Opel;
Το Kadett LS Rallye 1100 SR σε αριθμούς
ΑΜΑΞΩΜΑ
Τύπος Αυτοφερόμενο ατσάλινο
Καροσερί 3θυρη φάστμπακ κουπέ
Συντελεστής οπισθέλκουσας Cd 0,47 (εκτιμώμενος)
Διαστάσεις 4.182 mm x 1.573 mm x 1.405 mm
Μετατρόχιο εμπρός-πίσω 1.252 mm – 1.276 mm
Μεταξόνιο 2.416 mm
Βάρος 780 kg
Ωφέλιμο φορτίο 380 kg
Πορτμπαγκάζ 300 lt
Ρεζερβουάρ 40 lt
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος GM Opel OHV 1100
Θέση Εμπρός, διαμήκης
Υλικό Χυτοσιδηρός κορμός και καπάκι
Κύλινδροι Τέσσερις σε σειρά
Χωρητικότητα 1.078 cc
Διάμετρος x διαδρομή 75 mm x 61 mm
Εκκεντροφόροι Ένας πλάγιος
Bαλβίδες Δύο επικεφαλής
Συμπίεση 9,2:1
Ανάφλεξη Κλασική με πλατίνες και ντιστριμπιτέρ
Τροφοδοσία Μηχανική αντλία βενζίνης, δύο καρμπιρατέρ Solex 35 PDSI
Σύστημα λίπανσης Υπό πίεση, χωρητικότητα κυκλώματος 2,8 lt (με αλλαγή φίλτρου)
Σύστημα ψύξης Υγρόψυκτο, κλειστό κύκλωμα υπό πίεση, μηχανικό βαντιλατέρ μόνιμης ζεύξης, χωρητικότητα 4,8 lt
Μέγιστη ισχύς 68 PS/6.000 rpm (gross)
Μέγιστη ροπή 84,3 Nm/4.600 rpm (gross)
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Τύπος Στους πίσω τροχούς
Συμπλέκτης Ξηρός μονόδισκος
Κιβώτιο 4τάχυτο+όπισθεν (4η 1:1)
Τελική σχέση μετάδοσης 4,111:1
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός Ανεξάρτητη, διπλά ψαλίδια, ελατήρια, υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω Άκαμπτος άξονας, ελατήρια, υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ, ράβδος πανάρ
Ζάντες Ατσάλινες 3,5J x 13”
Λάστιχα 155 SR13
ΦΡΕΝΑ
Τύπος Υδραυλικά, δισκόφρενα 238 mm εμπρός και ταμπούρα 200 mm πίσω, διπλό κύκλωμα, σέρβο
Χειρόφρενο Μηχανικό στα πίσω ταμπούρα
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Τύπος Μηχανική κρεμαγέρα
Κύκλος στροφής 9.9,2 m
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Τύπος 12βολτο
Δυναμό 50Α
Μπαταρία 44Ah
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Τελική ταχύτητα 148 km/h (4η)
0-100 km/h 17,0”
0-400 m 19,2” @ 110 km/h
0-1.000 m 36,9” @ 131 km/h
Κατανάλωση 7,9 lt/100 km (μέση εργοστασιακή)
ΤΙΜΗ
Τιμή στη Γερμανία (1973) 9.399 DM
Τιμή σήμερα €25.000 έως €35.000 (πολύ καλή έως άριστη κατάσταση)