H MAN ξεκινά τις πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών
Η MAN Truck & Bus ξεκινά την ηλεκτρική καριέρα της με το eTGS για αστική διανομή. Και για μεγάλες αποστάσεις, διαθέτει ήδη τον τράκτορα eTGX. Και τα δύο μπορούν πλέον να παραγγελθούν, προσφέροντας αυτονομία έως και 800 km.
Οι παραγγελίες για τα πρώτα ηλεκτρικά φορτηγά στην ιστορία της μόλις άνοιξαν για τη MAN Truck & Bus που ανακοινώνει ήδη ότι έχει πάρει 600 παραγγελίες.
Εμπρός σε αυτήν την επιτυχία, η γερμανική κατασκευάστρια βαρέων οχημάτων που ενσωματώθηκε στον Όμιλο Traton, θυγατρική της Volkswagen AG, αποφάσισε να παραδώσει τα πρώτα 200 κομμάτια το επόμενο έτος σε επιλεγμένους πελάτες.
Η παραγωγή θα ενταθεί το 2025 στο εργοστάσιο του Μονάχου ανάλογα με το πώς καταγράφονται οι νέες παραγγελίες αγοράς. Γυρίζοντας δύο χρόνια πίσω σε αυτόν τον οδικό χάρτη, βρίσκουμε τη δημιουργία του Κέντρου eMobility στο οποίο συγκεντρώθηκαν 50 πρωτότυπα ηλεκτρικά φορτηγά. Κι εκεί, από βιομηχανικοί εργάτες μέχρι πωλητές, 4.000 εργαζόμενοι έχουν ήδη εκπαιδευτεί για να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση.
Για να υποστηρίξει τους πελάτες που θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικά φορτηγά, η MAN έχει δημιουργήσει τη συμβουλευτική δομή «360 Degree eMobility»
Περίπου 160 km μακρύτερα, παίρνοντας τη γερμανική Autobahn Α9, φτάνεις στη Νυρεμβέργη. Εδώ, η MAN έχει ήδη ξεκινήσει την επένδυσή της που θα ανέλθει στα 10 εκατ. ευρώ για να μετατρέψει ένα άλλο εργοστάσιο προκειμένου να παράγει τις μπαταρίες που θα εξοπλίζουν τα φορτηγά eTGS και eTGX. Στόχος της εταιρείας είναι, έως το 2030, ένα στα δύο νέα φορτηγά της φίρμας να είναι ηλεκτρικά.
Όταν η MAN Truck & Bus άρχισε να εξετάζει την παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών, είχε την εντύπωση ότι αυτά θα μπορούσαν να ταιριάζουν με ισοδύναμα μοντέλα ντίζελ όσον αφορά την πρακτικότητα, τις υπηρεσίες και την προσαρμοστικότητα σε πελάτες που απαιτούν συγκεκριμένες διαμορφώσεις για τις δραστηριότητές τους. Κάτι που είναι πιθανό τελικά να επηρεάσει και τις απαιτήσεις όσον αφορά την αυτονομία.
Εξ ου και προέκυψε η ευελιξία στη διαμόρφωση συστοιχιών ιόντων λιθίου που αποτελούνται από κελιά NMC -νικέλιο, μαγγάνιο, κοβάλτιο. Η MAN εξηγεί αυτή την επιλογή προτάσσοντας διάφορους λόγους: Υψηλή ενεργειακή πυκνότητα σε κόμπακτ μονάδες, μεγάλη διάρκεια ζωής, καταλληλότητα για γρήγορη φόρτιση, εύκολη διαχείριση θερμοκρασίας κ.λπ.
Μεταξύ των εφαρμογών που στοχεύει ο κατασκευαστής για τα ηλεκτρικά φορτηγά του είναι οι παραδόσεις σε σουπερμάρκετ στο κέντρα των πόλεων, η περιφερειακή προμήθεια δομικών υλικών και η μεταφορά σε μεγάλες αποστάσεις στην εφοδιαστική παραγωγής.
Γι’ αυτό, κατόπιν αιτήματος κάθε πελάτη, τα eTGS και eTGX μπορούν να υποδεχτούν τρεις έως έξι συστοιχίες συσσωρευτών, για μέγιστη χωρητικότητα 480 kWh και έως 800 km καθημερινής αυτονομίας σήμερα και 1.000 km σύντομα. Οι δύο πρώτες συστοιχίες τοποθετούνται κάτω από την καμπίνα και οι άλλες στο πλάι του πλαισίου. Με το μάξιμουμ των έξι συστοιχιών, το ωφέλιμο φορτίο του βαριού φορτηγού eTGX μειώνεται κατά 2,4 τόνους. Η κατανομή γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την ισορροπία του οχήματος και τις συγκεκριμένες ανάγκες.
Βέβαια, το ελαφρύτερο eTGS για αστικές παραδόσεις δεν χρειάζεται καθημερινή αυτονομία μεγαλύτερη από 250 km. Ενέργεια που μπορεί να ανακτά κάθε βράδυ με αργή νυχτερινή επαναφόρτιση στο αμαξοστάσιο. Όμως, ένας τράκτορας eTGX με το επικαθήμενό του θα κληθεί να διανύσει αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα. Οπότε και θα πρέπει να εξοπλιστεί για ταχεία ανάκτηση της ενέργειας στις μπαταρίες του. Για αυτό το τελευταίο λοιπόν, η MAN προσφέρει ήδη δύο δυνατότητες: Τυπικό CCS ισχύος έως 375 kW ή το MCS περιορισμένο επί του παρόντος στα 750 kW. Αλλά που θα πρέπει να υπερβεί το ένα μεγαβάτ στο μέλλον.
Ο κατασκευαστής έχει επίσης προβλέψει μια κλιμακούμενη δυνατότητα για την εγκατάσταση πολλών λήψεων που μπορούν να βρίσκονται δεξιά ή αριστερά, εμπρός ή πίσω, ανάλογα με τη θέση των τερματικών που χρησιμοποιούνται συνήθως. Προσφέροντας ήδη φόρτιση MCS, η MAN εμφανίζεται πρωτοπόρα σε σχέση με ορισμένους από τους ανταγωνιστές της.
Ο Friedrich Baumann, μέλος του διοικητικού συμβουλίου και υπεύθυνος πωλήσεων και πελατειακών εφαρμογών, προειδοποιεί ωστόσο: «Χρειαζόμαστε μια σημαντικά επιταχυνόμενη επέκταση σε τουλάχιστον 4.000 σημεία φόρτισης MCS στη Γερμανία και 50.000 σημεία φόρτισης για υψηλές χωρητικότητες και MCS στην Ευρώπη έως το 2030».
Σε συνεργασία με την Daimler Truck και τον όμιλο Volvo Trucks που κατέχει τη Renault Trucks, η Traton αποτελεί μέρος μιας κοινοπραξίας της οποίας το πρόγραμμα στοχεύει στην εγκατάσταση 1.700 σημείων φόρτισης υψηλής ισχύος σε όλη την Ευρώπη. Πάνω ή κοντά σε αυτοκινητόδρομους και πλατφόρμες logistics.
Πάντα με την επιθυμία να συμμορφωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο στις προσδοκίες των πελατών της, η MAN έχει σκεφτεί διαφορετικές παραλλαγές πλαισίου, εκκινώντας από μεταξόνιο 3,75 m. Αυτό ισχύει και για τα επικαθήμενα, το υψηλότερο από τα οποία πρέπει να επιτρέπει τη μεταφορά φορτίων ύψους έως και τριών μέτρων στο εσωτερικό.
Η καμπίνα του «αστικού» eTGS είναι προφανώς στενότερη από του τράκτορα eTGΧ, αλλά και τα δύο διατίθενται σε τρία ύψη. Κάτω από αυτά, καταλαμβάνοντας κεντρική θέση, βρίσκεται η μονάδα μετάδοσης της κίνησης που περιλαμβάνει τον σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα, τον μετατροπέα και το κιβώτιο δύο ή τεσσάρων ταχυτήτων.
Ανάλογα με τις εφαρμογές, ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να αποδίδει ισχύ 254, 330 ή 400 kW, δηλαδή 333, 449 ή 544 PS. Mε μέγιστη ροπή 800, 1.150 και 1.250 Nm αντίστοιχα. Οι άξονες που είναι υπεύθυνοι για την πρόσφυση κινούνται από ένα συμβατικό άξονα με άρθρωση καρντάν.
Προκειμένου να υποστηρίξει τους πελάτες που θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικά φορτηγά, η MAN έχει δημιουργήσει τη συμβουλευτική δομή «360 Degree eMobility» που θα βοηθήσει στον προσδιορισμό των καταλληλότερων οχημάτων με βάση τις ανάγκες και τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας.