Μπαταρίες στερεάς κατάστασης, συνεργασία Stellantis και Daimler με Factorial
Η τεχνολογία στις μπαταρίες στερεάς κατάστασης γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στους κατασκευαστές. Ο Όμιλος Stellantis μόλις υπέγραψε μαζί με την Daimler στη Factorial Energy για την εξέλιξη ασφαλέστερων και πιο αποδοτικών μπαταριών.
Η τεχνολογία στις μπαταρίες στερεάς κατάστασης γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στους κατασκευαστές, θεωρούμενη ως το μέλλον της ηλεκτρικής κινητικότητας. Ο Όμιλος Stellantis μόλις υπέγραψε μαζί με την Daimler στη Factorial Energy για την εξέλιξη ασφαλέστερων και πιο αποδοτικών μπαταριών.
Όποιος σήμερα αναφέρεται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εννοεί τα BEV, αυτά με τις μπαταρίες. Σήμερα, οι συσσωρευτές στα BEV χρησιμοποιούν κυρίως τεχνολογία ιόντων λιθίου, η οποία είναι η πιο διαδεδομένη και η φθηνότερη. Ωστόσο, οι κατασκευαστές μπαταριών και οι κατασκευαστές αναζητούν νέες λύσεις για να περιορίσουν το κόστος και να βελτιστοποιήσουν την απόδοσή τους. Βλέπετε, αυτές οι μεγάλες μπαταρίες, αναμένεται να πολλαπλασιαστούν με την έκρηξη της ηλεκτρικής κινητικότητας. Και ανάμεσα στις πιο δημοφιλείς λύσεις είναι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης ή, αν θέλετε, μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη.
Οι όμιλοι Stellantis (Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel) και Daimler (Mercedes-Benz, smart) μόλις υπέγραψαν μια συμφωνία ανάπτυξης για μπαταρίες στερεάς κατάστασης με τη Factorial Energy. Αμερικανική εταιρεία που συνεργάζεται ήδη με τον Όμιλο Hyundai-Kia και έχει εξελίξει μια τέτοια μπαταρία μεγάλου μεγέθους, με ενεργειακή χωρητικότητα 40 Ah.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα που προτάσσουν οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης;
- Προσφέρουν 20 έως 50% μεγαλύτερη αυτονομία
- Επιτρέπουν τη μείωση του χρόνου φόρτισης.
- Είναι ασφαλέστερες
- Έχουν παραπλήσια τιμή με τις συμβατικές μπαταρίες ιόντων λιθίου, για ισοδύναμο μέγεθος
Αναμφίβολα, οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης αντιπροσωπεύουν το μέλλον των συσσωρευτών χάρη στον στερεό ηλεκτρολύτη τους που δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της θέρμανσης/υπερθέρμανσης κατά τη φόρτιση. Ως εκ τούτου και τον κίνδυνο πυρκαγιάς. Κατά συνέπεια, μπορούν να φορτίζονται με πολύ υψηλότερη ισχύ.
H αλήθεια βέβαια είναι ότι θέρμανση δεν αποφεύγεται με κανέναν τρόπο, αλλά ένας στερεός ηλεκτρολύτης υποτίθεται ότι αντιστέκεται καλύτερα. Ομοίως καλά αντιστέκεται και στην ανάπτυξη δενδριτών (σχηματισμοί λιθίου σε σχήμα βελόνας) όταν η μπαταρία υποβάλλεται σε κακή χρήση, όπως υπερβάλλουσες φορτίσεις και εκφορτίσεις, ακραίες θερμοκρασίες… Σχηματισμοί που μπορεί να τρυπήσουν τη πολυμερή μεμβράνη μεταξύ των ηλεκτροδίων της μπαταρίας, τελικά καταστρέφοντάς την.
Ο Όμιλος Stellantis προσδοκά να λανσάρει την πρώτη ανταγωνιστική τεχνολογία στις μπαταρίες στερεάς κατάστασης από το 2026. Πιθανότατα θα είναι στο στάδιο του πρωτοτύπου, αλλά ακόμα κι έτσι σταδιακά να αρθούν τα κύρια εμπόδια που τίθενται από τους πελάτες για την αγορά EV, που είναι η αυτονομία και η υψηλή τιμή. Προς το παρόν, οι Μπαταρίες στερεάς κατάστασης βρίσκονται στο στάδιο της εξέλιξης και κανένας κατασκευαστής δεν έχει εισέλθει στη βιομηχανική φάση.
Από τη μεριά της, η Mercedes-Benz θα ενσωματώσει αυτήν την τεχνολογία σε περιορισμένο αριθμό μοντέλων κατά τα επόμενα πέντε χρόνια για να πραγματοποιήσει δοκιμές πλήρους κλίμακας. Σε αντίθεση με τον Όμιλο Stellantis, ο Γερμανός κατασκευαστής διευκρίνισε ότι είχε επενδύσει «διψήφιο ποσό σε εκατομμύρια δολάρια» στο κεφάλαιο της αμερικανικής εταιρείας. Αρκετά για να διασφαλιστεί η παρουσία ενός εκπροσώπου της Daimler στο διοικητικό συμβούλιο της Factorial Energy.