Μπαταρίες στερεάς κατάστασης σε 10 χρόνια και αν...
Εκπρόσωποι εταιρειών κατασκευής μπαταριών, «πάγωσαν» την αυτοκινητοβιομηχανία, τονίζοντας πως η τεχνολογία στερεάς κατάστασης στις μπαταρίες των EV οχημάτων, απαιτεί τουλάχιστον... μια 10ετία.
Παρότι η ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου διπλασιάστηκε από το 2014, οι κατασκευαστές γνωρίζουν καλά ότι οι συγκεκριμένες μπαταρίες έχουν ημερομηνία λήξεως, σε ότι αφορά την τοποθέτηση τους στα ηλεκτρικά τους μοντέλα.
Άλλωστε, κάτι αντίστοιχο είχε αφήσει να εννοηθεί και ο Ιάπωνας βραβευμένος με Νόμπελ Χημείας το 2019 και «μετρ» του είδους πάνω στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, Akira Yoshino, όταν σε συνέντευξη του είχε δηλώσει πως «το κλειδί της επιτυχίας για το μέλλον των μπαταριών βρίσκεται στους ηλεκτρολύτες». Όποιος λοιπόν δημιουργήσει πρώτος μπαταρίες στερεάς κατάστασης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής θα κερδίσει και το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης.
Γιατί γίνεται όμως τόσος ντόρος γι αυτού του είδους τις μπαταρίες; Κατ΄αρχήν, προσφέρουν το σημαντικό ατού της μεγαλύτερης αυτονομίας. H αποθηκευτική τους ικανότητα είναι αισθητά μεγαλύτερη από εκείνη των μπαταριών ιόντων λιθίου. Υπάρχουν δε κατασκευαστές, όπως η Toyota και η BMW, που υποστηρίζουν ότι είναι διπλάσια χωρίς μάλιστα να καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο συγκριτικά με των ιόντων λιθίου.
Ένα δεύτερο και εξίσου σημαντικό πλεονέκτημα είναι ο χρόνος φόρτισης τους. Είναι σημαντικά μικρότερος σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα, με τις φήμες να κάνουν λόγο, ότι περιορίζεται στο μισό.
Το τρίτο πλεονέκτημα, αφορά το κόστος τους. Απαιτούν, λιγότερες ποσότητες λιθίου, κοβαλτίου, μαγνησίου, νικελίου ή μαγνησίου που σημαίνει πως και η οικονομική επιβάρυνση θα είναι μικρότερη τόσο για τους κατασκευαστές όσο και για το το αγοραστικό κοινό.
Επίσης, οι solid-state μπαταρίες προσφέρουν υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας. Από τη στιγμή που απουσιάζουν οι υγροί και εύφλεκτοι ηλεκτρολύτες, περιορίζεται ο κίνδυνος επαφής τους με τα θερμά μέρη του αυτοκινήτου σε περίπτωση ατυχήματος. Επιπλέον, δεν υπάρχει ανάγκη ηλεκτρικής σύνδεσης των στοιχείων, με τους σχεδιαστές να απολαμβάνουν περισσότερες ελευθερίες αξιοποιώντας καλύτερα τις χωροταξικές δυνατότητες που τους δίνονται και το μικρότερο βάρος από τις μπαταρίες.
Τελευταίο και ίσως σημαντικότερο πλεονέκτημα των solid state μπαταριών αφορά το περιβάλλον. Από τη στιγμή που απαιτούνται λιγότερες πρώτες ύλες για την κατασκευή τους, με τη διάρκεια ζωής αυτών των μπαταριών να είναι μεγαλύτερη και τα υλικά τους πλήρως ανακυκλώσιμα, το οικολογικό αποτύπωμα των ηλεκτρικών μοντέλων θα είναι πλέον πιο «πράσινο» και κατά τη διαδικασία παραγωγής.
Όλα φαντάζουν ιδανικά. Ωστόσο ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής μπαταριών, όπως η Panasonic, η LG, η Solid Power, η Storedot κ.α., κόβουν τρόπο τινά τον «αέρα» στους κατασκευαστές κάνοντας λόγο για εφαρμογή της εν λόγω τεχνολογίας σε μαζικό επίπεδο σε μια 10ετία, στην καλύτερη των περιπτώσεων!
Αυτός είναι σύμφωνα με τους «ειδικούς» ο ρεαλιστικός χάρτης πορείας αυτής της τεχνολογίας. Μάλιστα, όπως δήλωσε ο ισχυρός άνδρας της Storedot, Doron Myersdorf, «η εφικτή λύση είναι οι μπαταρίες ημι-στερεάς κατάστασης». Αυτή η τεχνολογία συνδυάζει στερεούς με υγρούς ηλεκτρολύτες και έχει αποδείξει ότι μπορεί να αποτελέσει τη «γέφυρα» έως ότου επικρατήσουν πλήρως οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης. Στις δοκιμές που έχουν γίνει οι συγκεκριμένες μπαταρίες επαναφορτίστηκαν περισσότερες από 1.000 φορές (από 0% έως 100%) και απώλεσαν ένα ποσοστό μικρότερο του 80% της αρχικής τους χωρητικότητας. Επιπλέον είναι ελαφρύτερες και μικρότερες από τις ιόντων λιθίου και είναι σε θέση να προσφέρουν μια αυτονομία 161 km σε λιγότερα από 5’ φόρτισης.
Όπως λοιπόν γίνεται αντιληπτό, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα επόμενα 10 τουλάχιστον χρόνια θα συνεχίσουν ως έχουν, με ότι αυτό συνεπάγεται σε αυτονομία, χρόνους φόρτισης, ζωής των μπαταριών και φυσικά τιμής πώλησης...