MG Midget, το ορεκτικό του όψιμου συλλέκτη
To ρόουντστερ του «καθενός», το MG Midget είναι το τέλειο αυτοκίνητο για να ξεκινήσεις την καριέρα σου ως συλλέκτης.
Πριν μας προκύψει το Mazda MX-5 υπήρχε το MG Midget. Βέβαια, τεχνικά, το Austin-Healey Sprite ήταν το πρώτο βήμα του συλλέκτη. Το αυτοκίνητο που βγήκε από το εργοστάσιο της MG λίγα χρόνια πριν ντεμπουτάρει το Midget. Αλλά το τελευταίο όμως, παρέμεινε σε παραγωγή για πολύ περισσότερο, από το 1961 έως το 1980, σε σύγκριση με το 1958-71 του Sprite. Όσον αφορά τη σημειολογία, το Sprite/Midget (γνωστό και ως Spridget) ήταν το σπορ αυτοκίνητο για τον καθένα για τρεις δεκαετίες, πριν το MX-5 πάρει τη σκυτάλη το 1989.
Από το θάνατο του βρετανικού σπορ αυτοκινήτου στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και εντεύθεν, το MG Midget παραμένει ένα από τα δύο φθηνότερα (το Triumph Spitfire είναι το άλλο) σημεία εισόδου σε αυτό το τμήμα της κλασικής αγοράς αυτοκινήτου. Ατελείωτη διασκέδαση στην οδήγηση, απλή συντήρηση, φθηνή αγορά… Σε αυτό το αυτοκίνητο η γοητεία περισσεύει και μάλιστα για όλο το δημογραφικό φάσμα των αγοραστών.
Αλλά, καθώς όλο και περισσότερα κλασικά σπορ αυτοκίνητα, οικονομικά βρίσκονται πέρα από τη δυνατότητα του ενθουσιώδους μέσου αγοραστή, το Midget έχει παραμείνει λίγο ως πολύ φθηνό και «κεφάτο» όπως πάντα. Η τιμή του στην αγορά του κλασικού έχει κάπως αυξηθεί κάπως, αλλά η τάση της αξίας του δείχνει ότι η τιμή του θα παραμείνει σταθερή για το άμεσο μέλλον.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Triumph TR6 1968-1976
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Triumph GT6 1966-1972
Το Sprite, το οποίο δημιούργησε το Midget, ξεκίνησε ως συνεργασία μεταξύ του Donald Healey και της British Motor Corporation (BMC), η οποία ανήκε στην MG. Το πρότζεκτ αφορούσε ένα ρόουντστερ «απλοϊκό και οικονομικό που θα μπορούσες να το παρκάρεις κάτω από ένα υπόστεγο για ποδήλατα». Και φυσικά η τιμή του θα ήταν στην κάτω άκρη για ένα ρόουντστερ της εποχής.
Το Sprite πατούσε σε μοντέρνα, αυτοφερόμενη δομή που του έδινε κοφτερό χειρισμό, ενώ η ισχύς του προερχόταν από μια έκδοση του διάσημου κινητήρα BMC A-Series των 948 cc. Αυτό το πρώτο, βατραχομούρικο Sprite -τόσο διασκεδαστικό και που, κυριολεκτικά, σου χαμογελούσε- ήταν μια τεράστια επιτυχία, αν και μια πιο πρακτική και συμβατική εκδοχή του, «square-body», λανσαρίστηκε το 1961. Η επιτυχία του ενθάρρυνε την MG, που συναρμολογούσε το Sprite ούτως ή άλλως, να ξεκινήσει την ίδια χρονιά να παράγει τη δική της έκδοση.
Μπορεί να μην ήταν ακριβώς πολιτικά ορθό σε αυτή την εποχή, αλλά η MG άρχισε να χρησιμοποιεί το όνομα «Midget» στα τέλη της δεκαετίας του ’20 και συνέχισε να χρησιμοποιεί το όνομα αυτό στα μοντέλα T-Series στα μέσα της δεκαετίας του ’50 πριν το αναβιώσει με το Austin-Healey Sprite Mk1 στο οποίο έβαλε τα σήματά της.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Triumph TR4 1961-1965
Τα Midget και τα Sprite είναι ως επί το πλείστον πανομοιότυπα, αλλά τα πρώιμα Midget έχουν περισσότερη διακόσμηση νίκελ και πιο καλοβαλμένο εσωτερικό (περιλαμβανομένου του διαθέσιμου δέρματος), που ανέβαζε την τιμή τους όταν ήταν καινούργια. Το ΜΥ1964 ήρθε με το πρώτο μεγάλο φρεσκάρισμα διά του Midget Mk II, το οποίο περιλάμβανε παράθυρα, πόρτες που κλείδωναν, ακτινωτές ζάντες, βελτιώσεις στις ανάρτηση και λίγη παραπάνω ιπποδύναμη.
Η επιτάχυνση σε όλα τα Midget είναι μέτρια, για να το θέσουμε επιεικώς. Αλλά το 1966 μπορούσε να διαθέτει λίγο παραπάνω τσαγανό κάτω από καπό, με το θρυλικό μοτέρ 1275 του A-Series στην έκδοση με τα δύο καρμπιρατέρ. Ήταν παρόμοιος με τον κινητήρα που βρίσκαμε στο Mini Cooper S, αν και είχε μειωθεί η ισχύς του από τα 75 στα 65 άλογα, μέσω χαμηλότερης συμπίεσης και με μικρότερες βαλβίδες.
Στη συνέχεια δεν υπήρξαν πολλές ακόμα αλλαγές, εκτός από μικρές κοσμητικές αναβαθμίσεις. Το Sprite αποσύρθηκε από την γκάμα και τους καταλόγους της εταιρείας το 1971, αφήνοντας το Midget να αντιπροσωπεύει το αρχετυπικό βρετανικό «λαϊκό» ρόουντστερ για μια δεκαετία ακόμη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Austin Healey Sprite 1958-1961 [video]
To μεγαλύτερo φρεσκάρισμα στην ιστορία του Midget, τόσο σε ό,τι βλέπεις όσο και κάτω από τις λαμαρίνες, έγινε το 1974: Μαύροι πλαστικοί προφυλακτήρες που απορροφούσαν την ενέργεια των μικροσυγκρούσεων, παρόμοιοι με αυτούς του MGB, και ο κινητήρα των 1.498 cc από το Triumph Spitfire.
Ενώ τα Midget και Spitfire ήταν οι κορυφαίοι ανταγωνιστές στην αγορά των βασικών σπορ αυτοκινήτων, το παράδοξο ήταν ότι βρίσκονταν κάτω από την ίδια εταιρική ομπρέλα με τη δημιουργία της British Leyland στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Και τα δύο μικρά ρόουντστερ υπηρέτησαν στην BL μέχρι το 1980 σχεδόν αμετάβλητα, αλλά εκείνη τη χρονιά το εργοστάσιο της MG στο Abingdon έκλεισε ύστερα από αδιάλειπτη λειτουργία από τη δεκαετία του ’20.
Με την εξαφάνιση των MG και Triumph, το παραδοσιακό βρετανικό σπορ αυτοκίνητο επίσης εξαφανίστηκε. Αλλά δεν ξεχάστηκε. Βλέπετε, αυτά τα όμορφα ρόουντστερ έγιναν κλασικά, συλλεκτικά κομμάτια.
MG Midget: Σταθερή η τιμή τους στην αγορά
Μιλώντας για συλλεκτικότητα, η τιμή του Midget είναι σχεδόν παρόμοια σε όλα τα MY, ενώ μόνο τα Mk I (1962-63) και Mk II (1964-66) παρουσιάζουν σημαντική άνοδο. Αλλά ακόμη εξακολουθούν να βρίσκονται στο επίπεδο του προσιτού, με ένα αυτοκίνητο σε #1-Condition (Concours) να κοστίζει €16.000. Μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχει καταγραφεί σε δημοπρασία τιμή πάνω από τις 16.500 ευρώ σε δημοπρασία, είτε στην Ευρώπη είτε στην Αμερική.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Triumph TR3 1955-1962
Η αξία του αυτοκινήτου έκανε μια μεγάλη βουτιά το 2009, όπως συνέβη με τα περισσότερα κλασικά αυτοκίνητα την εποχή εκείνη, και η καμπύλη της αξίας τους παρέμεινε, ως επί το πλείστον, επίπεδη για τα επόμενα επτά χρόνια. Από το 2016-18, η μέση τιμή έχει αυξηθεί κατά ένα αξιοσημείωτο ποσοστό του 15%. Αλλά με τα MG Midget να είναι προσιτά, μιλάμε για μερικές ακόμα εκατοντάδες ευρώ και σαφώς όχι για χιλιάδες. Και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών δεν υπάρχει λόγος να περιμένεις μεγαλύτερη αλλαγή στο εγγύς μέλλον.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Triumph Spitfire 4 (Mk I) 1962-1965
Επειδή τα Midget ήταν φθηνά (μερικά από αυτά για πάνω από μισό αιώνα τώρα), πολλά αυτοκίνητα είχαν υποστεί όλων των ειδών τις εργασίες και τι; τροποποιήσεις, βελτιώνοντας και επαναπροσδιορίζοντάς τα όλα αυτά τα χρόνια. Για παράδειγμα, οι μεταγενέστεροι κινητήρες των 1.275 cc είναι συνήθως τοποθετημένοι σε πρώιμα αυτοκίνητα των 1.098 cc, υπάρχουν αναβαθμίσεις των φρένων, καρμπιρατέρ Weber και τοποθέτηση 5τάχυτου κιβωτίου.
Πολλοί κάτοχοι επίσης αντικαθιστούν τους νικελένιους προφυλακτήρες με τους πλαστικούς από τα Mk IV. Αρκετά από τα Midget έχουν βαφτεί και ξαναβαφτεί, ακόμα και πάνω από δέκα φορές, και μερικά έχουν μετατραπεί σε αγωνιστικά πριν (ξανά)επιστρέψουν στο δρόμο.
Αλλά παρόλο που τέτοιες μετατροπές και αγωνιστικές ιστορίες μπορούν να καταστρέψουν την αξία ακριβότερων κλασικών κομματιών, αυτό δεν συμβαίνει απαραίτητα με τα Midget. Όσο οι αλλαγές γίνονται προσεγμένα και καλαίσθητα, δεν βλάπτουν κατ’ ανάγκη την αξία ενός Midget, αφού όλα τα παραπάνω είναι κοινά. Και στην περίπτωση του μοτέρ 1275 και του 5αριού σασμάν, αμφότερα κάνουν το αυτοκίνητο ακόμα πιο ευχάριστο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ DRIVE Legends: MG MGA 1955-1961
Υπό την προϋπόθεση ότι ελέγχετε τη συνήθη σκουριά και τη συνολική κατάσταση, τίποτε δεν μπορείτε να πάει στραβά με ένα Midget. Ενώ το Mk IV προσφέρει περισσότερη άνεση και περισσότερη ροπή από τον 1.500άρη κινητήρα, τα προγενέστερα αυτοκίνητα με το νικέλινο προφυλακτήρα έχουν πιο κλασική γοητεία, ενώ αυτά με τον κινητήρα A-Series της BMC, έχουν περισσότερες δυνατότητες βελτίωσης και μεγαλύτερη υποστήριξη aftermarket.
Ακόμη κι αν το Midget σας «σπάσει», εάν και όταν το κάνει, θα διαπιστώσετε ότι τα ανταλλακτικά του βρίσκονται πανεύκολα. Επιπλέον, το Midget είναι τόσο βασικό που οι περισσότεροι των οποίων πιάνουν λίγο τα χέρια τους μπορούν συνήθως να το διορθώσουν οι ίδιοι. Είναι επίσης ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να συμμετέχεις σε κλασικούς αγώνες χωρίς το παραμικρό άγχος αξιοπιστίας. Τέλος, παρά το όνομά του, ένας οδηγός 1,85+ μπορεί να οδηγεί το Midget άνετα, υπό την προϋπόθεση ότι θα συμβιβαστεί με λίγο άνεμο στα μαλλιά -και στο μέτωπο.
ΔΕΙΤΕ AKOMH MG MGB GT 1965-1980
Ορισμένα συλλεκτικά αυτοκίνητα είναι φθηνά στην αγορά διότι είναι δαπανηρά στην ιδιοκτησία και στη χρήση. Ε, λοιπόν, το MG Midget είναι φθηνό να το αγοράσεις και φθηνό να το έχεις, ένας σπάνιος συνδυασμός. Από την άποψη της διασκέδασης δε και του στιλ ανά ευρώ που θα δαπανήσεις, είναι ανίκητο. Χαρακτηριστικό που εξακολουθεί να το κάνει ιδανικό συλλεκτικό αυτοκίνητο για τους οψίμως εντρυφώντες στο «άθλημα».