BMW i3: Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της ελληνικής αγοράς
Η ελληνική αγορά ουσιαστικά γνώρισε την ηλεκτροκίνηση με το BMW i3, το πρώτο αυτοκίνητο της premium compact κατηγορίας στον κόσμο σχεδιασμένο εξ’ αρχής και αποκλειστικά ως ηλεκτρικό.
Το BMW i3 είναι το πρώτο αυτοκίνητο στην premium κόμπακτ κατηγορίας στον κόσμο που έχει σχεδιαστεί από το μηδέν ως ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, με προοπτική την εκ των υστέρων τοποθέτηση μπαταριών νέας τεχνολογίας. Και το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που άρχισε συστηματικά να εισάγεται και να πωλείται στην ελληνική αγορά.
Ήταν το μοντέλο που μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι το μέλλον. Αλλά το παρόν. Και μπορεί αισθητικά να είναι μια εξτραβαγκάντζα, στην πραγματικότητα όμως πίσω από το τιμόνι του βιώσαμε την ηλεκτροκίνηση ως μια εναλλακτική μεν, ρεαλιστική δε μορφή μετακίνησης.
Ήρθε από το μέλλον
Το i3 δεν μοιάζει με κανένα άλλο αυτοκίνητο. Όχι μόνο σε συγκριτικά με την υπόλοιπη γκάμα της BMW, αλλά και γενικότερα. Συνειδητά. Η BMW ήθελε να φωνάζει το διαφορετικό χαρακτήρα του, την επαναστατική τεχνολογία του. Ήθελε να είναι ένα αυτοκίνητο που θα φαίνεται ότι έχει έρθει από το μέλλον. Και το πέτυχε. Είναι ως ένα πρωτότυπο που δραπέτευσε από τα σχεδιαστήρια πριν οι συμβιβασμοί που συνήθως καθορίζουν τη μορφή ενός αυτοκινήτου παραγωγής προλάβουν να αλλοιώσουν την υπέροχη αρχική ιδέα. Έχει προσωπικότητα που ξεχωρίζει, δείχνει φουτουριστικό, αλλά είναι ταυτόχρονα εξαιρετικά χρηστικό χάρη στην ευρηματική σχεδίαση. Η βασική γραμμή «σπάει» και χαμηλώνει στο πίσω πλευρικό παράθυρο, για καλύτερη ορατότητα. Η γραμμή της σκεπής κατεβαίνει συμμετρικά δημιουργώντας το σχήμα ενός αεροδυναμικού ακροφυσίου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός συντελεστή οπισθέλκουσας Cd=0,29, μόλις. Μεσαία κολόνα δεν υπάρχει, διευκολύνοντας την πρόσβαση στο άνετο πίσω κάθισμα. Οι πίσω πόρτες ανοίγουν ανάποδα και μόνο αφού ανοίξουν οι εμπρός.
Εύστοχα χρησιμοποιείται ο χαρακτηρισμός «μετά-premium» από την ίδια την BMW για να περιγράψει το φωτεινό, λιτό και «τρισδιάστατο» περιβάλλον της καμπίνας. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι ένα μίγμα φυσικά επεξεργασμένου δέρματος, ξύλου, μαλλιού, καθώς και άλλων ανανεώσιμων πρώτων υλών. Έτσι ο βιώσιμος χαρακτήρας του BMW i3 είναι όχι μόνον ορατός αλλά και χειροπιαστός. Δεν υπάρχει πίνακας οργάνων. Όλα ελέγχονται από δύο έγχρωμες οθόνες που εξέχουν από το ταμπλό. Το i3 είναι εξοπλισμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα συστήματα ασφάλειας. Το πακέτο Driving Assistant Plus περιλαμβάνει cruise control βασισμένο σε κάμερα με λειτουργία Stop&Go, traffic jam assistant (λειτουργία υποστήριξης κυκλοφοριακής συμφόρησης), speed limit info (πληροφορίες ορίων ταχύτητας), pedestrian & collision warning (προειδοποίηση ύπαρξης πεζού και επικείμενης σύγκρουσης) με city brake και προληπτική λειτουργία driving assistant.
Το i3 ανήκει στη γενιά εκείνη των αυτοκινήτων που έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίζουν συνολικά τον οδηγό, μέσω της τεχνολογίας συνδεσιμότητας, ακόμη και όταν αυτός δεν είναι μέσα στο όχημα. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Το μεγαλύτερο άγχος του συνηθισμένου στον εύκολο και γρήγορο ανεφοδιασμό με υγρά καύσιμα οδηγού είναι η αντίστροφη μέτρηση της ένδειξης αυτονομίας. Πέρα από την έτσι κι αλλιώς μεγάλη χωρητικότητα της μπαταρίας, το i3 αξιοποιεί την τεχνολογία Connected Drive για να σας απαλλάξει από κάθε έγνοια. Το ίδιο το αυτοκίνητο παρακολουθεί την προγραμματισμένη και τρέχουσα πορεία. Εάν ο προορισμός που έχει επιλεγεί υπερβαίνει την αυτονομία, ο οδηγός λαμβάνει μία υπόδειξη να περάσει στα πιο αποδοτικά προγράμματα οδήγησης ECO PRO ή ECO PRO+ mode. Λαμβάνει επίσης μια πρόταση για μία εναλλακτική διαδρομή, η οποία απαιτεί λιγότερη ενέργεια. Και ενημερώνεται για την ύπαρξη κοντινών δημόσιων σταθμών φόρτισης.
Εκτός από την τρέχουσα κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας, λαμβάνονται υπόψη το οδηγικό στιλ, οι ενεργοποιημένες ηλεκτρικές λειτουργίες άνεσης και το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, τα τοπογραφικά χαρακτηριστικά, η τρέχουσα κυκλοφοριακή κατάσταση και η εξωτερική θερμοκρασία. Τα δεδομένα του Real Time Traffic Information (RTTI) χρησιμοποιούνται για το σκοπό αυτό. Τα στοιχεία παρέχει το BMW ConnectedDrive Server.
Το BMW i3 θέτει επίσης πρότυπα στη διασύνδεση οδηγού και αυτοκινήτου. Η εφαρμογή BMW i Remote App παρέχει χρήσιμα στοιχεία προγραμματισμού μετακίνησης στο smartphone του οδηγού. Για παράδειγμα, τον καθοδηγεί από τη θέση στάθμευσης στον προορισμό του, με τα πόδια, και πίσω στο παρκαρισμένο του i3, από τη συντομότερη διαδρομή. Ενημερώνει επίσης για συνδέσεις με δημόσια μέσα μεταφοράς για ταχύτερη άφιξη στον προορισμό. Ουσιαστικά συνοδεύει τον οδηγό από το πραγματικό ταξίδι με το BMW i3 και την αναζήτηση χώρου στάθμευσης έως την αλλαγή και επιβίβαση σε λεωφορείο ή στην υπόγεια γραμμή του μετρό, μέχρι το τελευταίο στάδιο που γίνεται με τα πόδια.
Πιο μακριά
Ένα περιορισμένης έκτασης facelift συνοδεύτηκε από μια σημαντική αλλαγή στην τεχνολογία και τις δυνατότητες της μπαταρίας, απελευθερώνοντας τον οδηγό και χρήστη του BMW i3 από περιορισμούς σχετικά με την αυτονομία. Η υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα της νέας μπαταρίας ιόντων λιθίου του BMW i3 (94Ah) έχει αποτέλεσμα χωρητικότητα 33kWh. Οι διαστάσεις της παραμένουν αμετάβλητες με πάνω από 50% αύξηση αυτονομίας (κατά τον κύκλο NEDC) που ισοδυναμεί με 300 km αντί 190 km. Ακόμα και σε καθημερινή χρήση, σε κακές καιρικές συνθήκες με το A/C σε λειτουργία, μπορεί να επιτευχθεί αυτονομία 200 km με μία πλήρη φόρτιση.
Η αύξηση της χωρητικότητας της μπαταρίας κατά 50% θα μπορούσε να σημαίνει και μεγαλύτερο χρόνο φόρτισης –εάν η αντίστοιχη τεχνολογία δεν είχε προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις. Για να ανταποκριθεί στην αυξημένη χωρητικότητα της μπαταρίας κατά τη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα, εξελίχθηκε το σύστημα ταχείας φόρτισης AC. Με τη νέα μπαταρία 94Ah, η ισχύς της πολυφασικής φόρτισης AC φτάνει τα 11 kW, εναρμονισμένη με το πρότυπο που χρησιμοποιούνται ευρέως στη δημόσια υποδομή φόρτισης. Ύστερα από το λανσάρισμα της νέας μπαταρίας 94Ah, η BMW προσφέρει στους πελάτες της BMW i τη δυνατότητα να τοποθετήσουν εκ των υστέρων στο ηλεκτρικό τους BMW i3 (60Ah) τη νέα μπαταρία 33kWh. Οι μπαταρίες 22kWh που αντικαθίστανται από τους πελάτες χρησιμοποιούνται για την κατασκευή στατικών αποθηκευτικών μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας, ξεκινώντας έτσι τη δεύτερη ζωή τους. Έτσι αποδεικνύεται πόσο βιώσιμη είναι η τεχνολογία BMW i σε ολόκληρο τον κύκλο παραγωγής και λειτουργικής ζωής. Στον αρχικό σχεδιασμό ολόκληρη η αρχιτεκτονική του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης είχε σχεδιαστεί με κριτήριο τα επόμενα τεχνολογικά βήματα. Ο διαφορετικός μηχανισμός ψύξης/θέρμανσης της μπαταρίας σε σχέση με το πρώτης γενιάς i3 (60Ah) δεν χρειάστηκε καμία δομική αλλαγή. Το ψυκτικό του συστήματος επιτρέπει πιο αποδοτική ψύξη της μπαταρίας υψηλής τάσης. Ενώ ένα προαιρετικό σύστημα θέρμανσης μπορεί να ζεσταίνει την μπαταρία ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας των 20 ºC πριν από την εκκίνηση. Μια ακόμη καινοτομία είναι ότι η μπαταρία έχει σχεδιαστεί με προοπτική να έχει την ίδια διάρκεια λειτουργικής ζωής με αυτή του οχήματος. Οι πελάτες λαμβάνουν μία εγγύηση οκτώ ετών ή 100.000 km για τη μπαταρία.
BMW, πάνω από όλα
H μπαταρία του i3 ζυγίζει 230 κιλά. Είναι τοποθετημένη κεντρικά και χαμηλά, έτσι ώστε να μην επηρεάζει την οδική συμπεριφορά. Ταυτόχρονα, η BMW έχει φροντίσει να εξοικονομήσει βάρος από άλλους τομείς προκειμένου να εξασφαλίσει κορυφαίες επιδόσεις. Το διπλό αυτό στόχο εξυπηρετεί η αρχιτεκτονική “LifeDrive”.
Το συνθετικό Life αναφέρεται στον κλωβό ασφαλείας των επιβατών. Είναι κατασκευασμένος από πλαστικό ενισχυμένο με ανθρακόνημα (CFRP) που έχει την ίδια αντοχή αλλά μόλις το ένα τρίτο του βάρους του ειδικού χάλυβα. Το BMW i3 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με σασί κατασκευασμένο από το πρωτοποριακό αυτό υλικό.
Ο κλωβός βιδώνει πάνω σε ένα πλαίσιο-πλατφόρμα, κατασκευασμένη από αλουμίνιο. Είναι το τμήμα “Drive”. Έχει στον πυρήνα, απολύτως προστατευμένη την μπαταρία και αποτελεί το σημείο έδρασης του κινητήρα και των αναρτήσεων, ενώ παράλληλα παρέχει τις ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης εμπρός-πίσω για την προστασία από συγκρούσεις. Το διπλό αυτό πλαίσιο του i3 καλύπτεται από ένα αμάξωμα κατασκευασμένο από θερμοπλαστικά τμήματα, τα οποία αντέχουν σε μικροσυγκρούσεις, επισκευάζονται εύκολα και είναι οικονομικά στην αντικατάσταση.
Ο ηλεκτροκινητήρας που έχει εξελίξει in house η BMW αποδίδει 170 ίππους και 25,5 kgm ροπή. Έτσι το i3 συνδυάζει ιδανικά την οικολογική μετακίνηση με την δυναμική εμπειρία οδήγησης BMW, σε ό,τι έχει να κάνει με τις επιδόσεις. Με χαρακτηριστική ευκολία κάνει 0-100 km/h σε 7,2” και 0-1000 m σε 30,4”. Είναι με διαφορά τα ταχύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην ελληνική αγορά. Ακόμη πιο εντυπωσιακές είναι οι ρεπρίζ. Στο εικονικό προσπέρασμα το i3 χρειάζεται μόλις 2,0” στη μέτρηση 50-80 km/h, 3,5” για το 80-110 km/h και 5,6” στη μέτρηση 50-110 km/h. Βάσει των μετρήσεων του DRIVE, οι τιμές αυτές είναι στο ίδιο ακριβώς επίπεδο με την BMW 430i Cabriolet των 252 ίππων.Το BMW i3 είναι το πιο σπορ αλλά και το πιο αποδοτικό αυτοκίνητο της κατηγορίας του με ηλεκτρική κατανάλωση 12,6 kWh/100 km (NEDC).