Lotus Esprit S4 1987-1994
Δέκα χρόνια ύστερα από την εμφάνισή της, η Esprit SE εκσυγχρονίζεται με μια πιο ρευστή καροσερί και αποκτά επιτέλους ένα μοτέρ αντάξιο της εικόνας του «αγνώστου ταυτότητας κινούμενου αντικείμενου».
Με ντεμπούτο το 1976, η Lotus Esprit χτυπά την πόρτα της φαντασίας με τη σφηνοειδή σιλουέτα της και τις ακανθώδεις γωνίες.
Επιπλέον, το αυτοκίνητο δείχνοντας να έχει έρθει από το μέλλον, είχε και την αβάντα της επικοινωνιακής προώθησης στις ταινίες του James Bond. Να θυμίσουμε ότι η Esprit μετατρεπόταν σε υποβρύχιο στο φιλμ «Ο κατάσκοπος που μ’ αγάπησε» και επανεμφανιζόταν στο «Για τα μάτια σου μόνο». Έτσι, πασίγνωστο ύστερα από την τόση φήμη, το όμορφο βρετανικό κουπέ γνώρισε την επιτυχία, αν και οι εραστές των σπόρτσκαρ δεν την πήραν και πολύ στα σοβαρά λόγω του άτολμου κινητήρα.
H Lotus Esprit S4 έγινε σχεδόν σκληροπυρηνικό σπορ αυτοκίνητο, ικανό να ανταγωνίζεται τις Ferrari 348 και τις Porsche 911
Σχεδιασμένες για πρώτη φορά το 1972 για ένα πρωτότυπο από τον Giorgio Giugiaro, οι έντονες ακμές και γωνίες της Esprit δεν ήταν αυτό που θα λέγαμε στο αισθητικό πνεύμα της δεκαετίας του ’80.
Επιφορτισμένος να αναζωογονήσει τη σιλουέτα του αυτοκινήτου, ο Peter Stevens κατόρθωσε να τη γλυκάνει, διαφυλάττοντας ταυτόχρονα το… esprit της Esprit με την έκδοση X180 το 1987 –ένα μοντέλο που δεν πήρε αύξοντα αριθμό «Series» αλλά σημάνθηκε με τον εσωτερικό κωδικό του πρότζεκτ. Στο σημείο αυτό να πούμε πως ένα ακόμα στρογγύλεμα έδωσε ο σχεδιαστής Julian Thomson το 1993, που αυτή ήταν η Esprit πήρε επισήμως το όνομα S4 (για το Series 4), αλλά ουσιαστικά πρόκειται για το ίδιο αυτοκίνητο με την X180.
Στον αρχικό ανασχεδιασμό του 1987 λοιπόν, τo έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ έγινε ένα με τη γραμμή του καπό που βουτούσε στον δρόμο, κάτι που ενέτεινε ακόμα περισσότερο την εντύπωση των μικρών διαστάσεων.
Πέρα από την αισθητική άποψη, η καινούργια Esprit, βελτιώθηκε σημαντικά στο αεροδυναμικό κομμάτι: Μια μεγάλη πτέρυγα πίσω βελτίωνε την αεροδυναμική πίεση και το πάτημα του αυτοκινήτου στις υψηλές ταχύτητες. Ο εμπρός προφυλακτήρας απέκτησε καλύτερη αεροδυναμική απόδοση ενώ οι πλευρικές εισαγωγές αέρα, καλύτερα ενσωματωμένες και τοποθετημένες, έβαλαν τέλος στο πρόβλημα της υπερθέρμανσης του κεντρικά τοποθετημένου μοτέρ.
Αυτό το τελευταίο, ο πρώτος κινητήρας 100% φτιαγμένος από τη Lotus επίσης επανεξετάστηκε συνολικά. Έτσι οι αναθεωρήσεις του περιέλαβαν στοιχεία υψηλής τεχνολογίας προερχόμενα από τη Formula 1 (ελαφρά και ειδικά μέταλλα), αλλά και έβαλαν τέλος στα καπρίτσια της τροφοδοσίας, αλλάζοντας τα καρμπιρατέρ με άμεσο ψεκασμό: Αρχικά με K-Jetronic και στη συνέχεια με Lotus/Delco MPFI.
Στην καμπίνα έγιναν μεγάλες προσπάθειες αναβάθμισης για να αποτάξει το αυτοκίνητο την αρνητικά αύρα ποιότητας κιτ-καρ. Το αποτέλεσμα ήτα σαφώς καλύτερο από αυτό της Esprit SE, αλλά και πάλι η ποιότητα ήταν μειονέκτημα του αυτοκινήτου.
Το μεγάλο πίσω καπό, στηριγμένο με δύο αμορτισέρ αποκάλυπτε την πρόσβαση στο χώρο αποσκευών και στον κινητήρα. Ο δε πρώτος εξασφάλιζε χωρητικότητα 200 λίτρων, καθόλου άσχημα για μια εξόρμηση δύο ατόμων για το weekend.
Η Esprit S4, μεταμορφωμένη από το υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ των 264 ίππων (285 αργότερα), ξεκίνησε να ζει μια δεύτερη ζωή. Πολύ χαμηλή, μόλις 1,15 m ύψος, και επιθετική σε όψη η Esprit S4 έγινε σχεδόν σκληροπυρηνικό σπορ αυτοκίνητο, ικανό να ανταγωνίζεται τις Ferrari 348 και τις Porsche 911. Αλλά ταυτόχρονα να αποδεικνύεται ιδιαίτερα πολιτισμένη στην καθημερινότητα. Αναγνωρισμένη πια για τις επιδόσεις της και την εκπληκτική οδική της ικανότητα (και λιγότερο για την αποτελεσματικότητα των φρένων), επιβλήθηκε ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά σπόρτσκαρ της εποχής της.
Η Esprit S4 με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά (Type 910S)
Χωρητικότητα 2.174 cc + τούρμπο
Ισχύς 264 PS και 285 PS
Επιτάχυνση 0-100 km/h 4,9” και 4,7”
Τελική ταχύτητα 265 km/h
Παραγωγή 1.228 αυτοκίνητα (1987-1994)
Τιμή σήμερα 48.000 ευρώ (Concours)