Θερμικά vs EV: Πώς διαμορφώνεται η σχέση τους;
Το εφετινό Σαλόνι της Γενεύης σηματοδότησε το σημείο καμπής στην αλλαγή από θερμικά σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σε μια πρώτη ματιά, το 89ο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης φαινόταν το ίδιο με κάθε άλλης χρονιάς: Τυπικές ανακοινώσεις και παρουσιάσεις, όπως τις έχουμε συνηθίσει να γίνονται. Ωστόσο, εξετάζοντάς το βαθύτερα, η εφετινή Γενεύη βρισκόταν μακριά από το μέσο, τυπικό Σαλόνι Αυτοκινήτου. Με την απουσία βασικών εμπορικών σημάτων όπως η Ford, η Hyundai, η Infiniti, η Jaguar, η Land Rover, η ΜΙΝΙ, η Opel και η Volvo, η Γενεύη ήταν μια ευκαιρία για νέες φίρμες να εμφανιστούν στο προσκήνιο. Εμφανίσεις που περιλάμβαναν το ηλεκτρικό αυτόνομο Polestar, το πολυτελές ρωσικό Aurus και τη σπορ, μαζική Cupra. Αλλά το πιο σημαντικό στοιχείο της ελβετικής διοργάνωσης ήταν ότι σηματοδότησε την επίσημη απογείωση της ηλεκτροκίνησης.
Τα σχέδια για τον εξηλεκτρισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν βρεθεί από καιρό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αλλά οι φήμες ήταν συνήθως ανερμάτιστες, αφού δεν ισχυροποιούνταν από γεγονότα και χρονοδιαγράμματα. Αυτό διήρκεσε όμως, μέχρις εφέτος. Παρόλα αυτά και σύμφωνα με τα δεδομένα, η αγορά των EV εξακολουθεί να παραμένει πολύ περιορισμένη.
Το 2018, περίπου 140 μοντέλα κατέγραψαν τουλάχιστον μία πώληση σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ τα δέκα μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις κατέγραψαν περίπου το ήμισυ του συνολικού όγκου τους. Σε αντίθεση, οι καταναλωτές μπορούσαν να επιλέξουν ανάμεσα σε 1.900 διαφορετικά μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ύστερα από την καταγραφή της καλύτερης χρονιάς της, το 2018, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεκίνησε να εμπλουτίζεται από καθημερινά και πιο προσιτά EV, από έναν αυξανόμενο αριθμό εταιρειών. Κάτι που αναμφισβήτητα μπορεί να θεωρηθεί ως το σημαντικότερο συμπέρασμα της Γενεύης του 2019. Στην Κίνα, η έκρηξη των EV ενισχύεται από φθηνά και μικρά αυτοκίνητα. Σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο όμως, η αγορά των EV εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό είτε από τα premium/πολυτελή είτε από πανάκριβα μοντέλα. Ωστόσο, με βάση μερικές από τις πρεμιέρες-κλειδιά της περασμένης εβδομάδας, αυτό φαίνεται να αλλάζει.
Το χρονίζον πρόβλημα έγκειται στο κόστος. Όσο η τιμή των μπαταριών παραμένει υψηλή, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα παραμένουν ακριβότερα από τα αντίστοιχα θερμικά, κάτι που ισχύει για τα υπάρχοντα μοντέλα που διατίθενται στην αγορά. Στην Ευρώπη, το Renault Zoé είναι 51% ακριβότερο από τους κύριους θερμικούς ανταγωνιστές του. Αυτό το μεγάλο άνοιγμα στην ψαλίδα δημιουργεί προφανές εμπόδιο στη ζήτηση. Μπορεί βέβαια για παράδειγμα το άνοιγμα αυτό να περιορίζεται στη μικρομεσαία κατηγορία, αλλά εξακολουθεί να παραμένει μεγάλο. Για παράδειγμα, το Nissan Leaf και το VW e-Golf καταγράφουν μέση τιμή πώλησης κατά 34% υψηλότερη από τους αντίστοιχους θερμικούς ανταγωνιστές τους. Βέβαια αυτό δεν πρόκειται μόνο για ευρωπαϊκό φαινόμενο, καθώς στην αμερικανική αγορά τα Tesla Model 3 και Model S είναι ακριβότερα 21% και 48% αντίστοιχα από τα ανταγωνιστικά βενζινοκίνητα μοντέλα.
Και ενώ οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εργάζονται για τη μείωση του ανοίγματος της ψαλίδας στις τιμές, είναι σημαντικό να δούμε την έλευση ηλεκτρικών εκδόσεων σε βασικά μοντέλα-κλειδιά της αγοράς, όπως το νέο Peugeot 208. Δεν υπάρχει ακόμα επίσημος τιμοκατάλογος για το e-208, αλλά πρόκειται σαφώς για ένα μεγάλο βήμα που φέρνει την τεχνολογία πιο κοντά στον καταναλωτή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αυτή είναι η τιμή για το νέο Peugeot e-208;
Να σημειώσουμε εδώ, ότι το νέο 208 δεν είναι ούτε ένα μόνο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο ούτε μια διαφοροποιημένη έκδοση. Το σουλούπι του Peugeot e-208 είναι ίδιο με τα βενζινοκίνητα και τουρμποντίζελ 208, κάτι που σημαίνει ότι η ηλεκτρική έκδοση του δημοφιλούς σουπερμίνι είναι απλώς μια ακόμη έκφανση της γκάμας του. Και το Renault Zoé φιγουράρει ως ο κύριος ανταγωνιστής του.
Το Polestar 2 είναι ένα ακόμη καλό παράδειγμα για το πώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ανταγωνίζονται τους αντιπάλους τους από το εξωτερικό. Διαθέσιμο κατά τους προσεχείς μήνες, το Polestar 2 θα απευθύνεται με αξιώσεις στους καταναλωτές λόγω της ελκυστικής βασικής τιμής του. Οι νέοι πελάτες της Polestar είναι πιθανό να συμπεριλάβουν πιθανούς αγοραστές του Tesla Model 3.
Αυτά τα δύο μοντέλα αντιπροσωπεύουν επίσης ένα κρίσιμο σημείο στην κούρσα της βιομηχανίας για την ηλεκτροκίνηση, επειδή δεν είναι σούπερκαρ ή πολυτελή αυτοκίνητα, αλλά τυπικές, ελκυστικές μπερλίνες με κανονική τιμή. Κάτι που τα καθιστά θεμιτή εναλλακτική λύση απέναντι σε αντίστοιχα, μεσαίου μεγέθους βενζινοκίνητα και ντίζελ μοντέλα.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα αποκάλυψη στη Γενεύη ήταν το SΕΑΤ el-Born, το πιο κοντινό στην πραγματικότητα πρωτότυπο EV του VW Group. Ακόμα κι αν μοιάζει με ένα MPV -κατηγορία που καταγράφει την υψηλότερη πτώση- το el-Born αποτελεί την πρώτη γεύση για το πώς θα μοιάζει το εσωτερικό της οικογένειας I.D. της Volkswagen. Επιπλέον, θα μπορούσε να είναι μια ένδειξη ότι η κατηγορία των MPV είναι ακόμη ζωντανή.
Η FCA μας εξέπληξε επίσης στη Γενεύη, όχι λόγω της παρουσίασης των πρωτοτύπων της FIAT και της Alfa Romeo, αλλά λόγω της ανακοίνωσης των επερχόμενων επαναφορτιζόμενων εκδόσεων των Jeep Renegade και Compass. Κατά τα λοιπά, η Mercedes-Benz πρόσθεσε το μοντέλο EQV στην επερχόμενη ηλεκτρική φίρμα της, το οποίο είναι ουσιαστικά μια ηλεκτρική έκδοση της V-Class.
Η Audi παρουσίασε τις επαναφορτιζόμενες εκδόσεις των A6, A7, A8 και Q5. Η Honda μας έδειξε e Prototype, η Renault παρουσίασε το μοντέρνο υβριδικό σύστημα «e-Tech» στο νέο Clio, αφήνοντας την αμιγώς ηλεκτρική λύση στο Zoé, και η Kia αποκάλυψε τη νέα γενιά του ηλεκτρικού Soul.
Από την ισχυρή ανάπτυξη που καταγράφηκε πέρυσι συνάγεται ότι όλα αυτά τα αυτοκίνητα πρόκειται να ενισχύσουν τόσο τις ευρωπαϊκές όσο και τις παγκόσμιες πωλήσεις των BEV και PHEV. Στην πραγματικότητα, είναι καθοριστικής σημασίας για την επίτευξη των αυστηρότερων στόχων για το CO2 στην Ευρώπη, ύστερα από την επιδείνωση των μέσων εκπομπών που παρατηρήθηκε το 2018. Η εξέλιξη και οι πωλήσεις αυτών των αυτοκινήτων αποσκοπούν στο να αντισταθμίσουν σε εταιρικό επίπεδο τις εκπομπές που παράγονται από τα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, οι στόχοι αυτοί μπορούν είτε να θεωρηθούν ως ευκαιρία είτε ως απειλή. Αυτό εξαρτάται από το πόσο γρήγορα υιοθετούν την ηλεκτρική τεχνολογία. Από μία άποψη, αποτελεί ευκαιρία, καθώς οι στόχοι αναγκάζουν τους κατασκευαστές να επιταχύνουν τη στροφή τους από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα EV. Ωστόσο, μπορεί να εξελιχθεί σε απειλή εάν οι κατασκευαστές δεν κατορθώσουν να υιοθετήσουν τη νέα τεχνολογία, ενώ ταυτόχρονα η Ευρώπη ανοίγει την αγορά της στα κινεζικά φτηνά EV. Οι τελευταίες πρεμιέρες στη Γενεύη αποτελούν έναν καλό δείκτη ότι πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων εργάζονται σκληρά για να βελτιώσουν τις θέσεις τους, αλλά αναντίλεκτα έχουν ακόμη να διανύσουν πολύ δρόμο.