Stellantis, το ιταλικό κοινοβούλιο ξετίναξε τον Carlos Tavares
«Φαίνεσαι θυμωμένος», είπαν στον Carlos Tavares. Την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Stellantis «ανακρίθηκε» για περισσότερες από δύο ώρες από μέλη του ιταλικού κοινοβουλίου.
Ο Carlos Tavares απάντησε σε πολλές και συχνά επίμονες ερωτήσεις στο Palazzo Montecitorio, την έδρα της ιταλικής Βουλής των Αντιπροσώπων, ενώπιον μιας κοινής επιτροπής για την παραγωγική δραστηριότητα που αποτελείτo από μέλη της ιταλικής Βουλής των Αντιπροσώπων και της Γερουσίας.
Τους τελευταίους μήνες, η κυβέρνηση της Ρώμης και ο επικεφαλής του Ομίλου Stellantis έχουν βιώσει πολυάριθμες διαφωνίες. Κατά την ακρόασή του, ο Carlos Tavares δεν μπορούσε να υπολογίζει ούτε στη συμπάθεια της αντιπολίτευσης. Μέσα από μια πολύ τεταμένη -και μερικές φορές μπερδεμένη- συζήτηση, ο επικεφαλής του τέταρτου μεγαλύτερου ομίλου αυτοκινήτων στον κόσμο έδωσε ωστόσο ενδιαφέρουσες πληροφορίες, πολύ πέρα από το στενό ιταλικό πλαίσιο.
Αριθμός που σοκάρει: Η Ιταλία παράγει τρεις φορές λιγότερα αυτοκίνητα απ’ ό,τι πριν από 25 χρόνια
Πάντα υπέρ του 100% ηλεκτρικού αυτοκινήτου
Για τον Carlos Tavares όλα είναι έτοιμα για τον πλήρη εξηλεκτρισμό: «Μένει μόνο ένα πρόβλημα να επιλυθεί. Δεν είναι η τεχνολογία ή η αποδοτικότητα, αλλά η τιμή». Επικαλούμενος κόστος κατασκευής κατά 40% υψηλότερο από αυτό ενός αντίστοιχου θερμικού, επέμεινε στις διορθώσεις που έπρεπε να γίνουν στην αγορά για να ενθαρρύνουν την κλιμάκωση των πωλήσεων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Αν θέλουμε δραστηριότητα στα εργοστάσιά μας, πρέπει να πουλάμε τα αυτοκίνητά μας σε τιμή προσαρμοσμένη στις δυνατότητες της μεσαίας τάξης. Αν θέλουμε να σεβαστούμε τους κανόνες, η αγορά θα κινηθεί προς τα ηλεκτρικά με έναν ρυθμό που μπορούμε να συζητήσουμε. Αλλά αν είναι ακριβά, δεν θα έχουμε τον προσδοκώμενο όγκο. Κι αν δεν έχουμε τον όγκο, δεν γεμίζουμε τα εργοστάσια».
Σε μια χώρα πολύ δύσπιστη στην ηλεκτροκίνηση (τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους, τα ηλεκτρικά αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 4% των ταξινομήσεων), ο Carlos Tavares υπερασπίστηκε τη διατήρηση της απαγόρευσης των θερμικών για το 2035: «Αν αλλάξουμε τους κανόνες τώρα, θα επιβραδύνουμε τις προσπάθειές μας για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής. Νομίζω ότι είναι μια ηθική ερώτηση που μπορούμε να κάνουμε στον εαυτό μας (…) Όντας πατέρας τριών παιδιών και παππούς τέσσερις φορές, δεν έχω κανένα πρόβλημα να σας πω ότι θέλω να εισφέρω σε ένα καλύτερο μέλλον».
Ο επικεφαλής του γαλλο-αμερικανο-ιταλικού ομίλου, πάνω απ' όλα, θεώρησε ότι μια 100% ηλεκτρική ήπειρος θα ήταν καλύτερη για την επιχείρησή του: «Ενώ πιστεύω ότι οι εργαζόμενοί μου έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά στην προετοιμασία αυτής της μετάβασης και μέσω αυτού έχοντας μια πιο ανταγωνιστική θέση έναντι των ανταγωνιστών μου, είναι καλό για την επιχείρησή μου. Είμαστε έτοιμοι και κάποιοι από τους ανταγωνιστές μας δεν είναι…». Ύστερα από την έκκλησή του να χαλαρώσουν τα πρότυπα CO2 που έχουν προγραμματιστεί για το 2025, ο επικεφαλής της Renault Luca de Meo, προφανώς και είναι ο στόχος αυτής της δήλωσης.
100% ηλεκτρικό, αλλά μην βιάζεστε
«Μερικοί από εσάς ήσασταν πολύ σκληροί λέγοντας ότι δεν είχαμε βιομηχανικό σχέδιο», συνέχισε ο Tavares. «Θα ήθελα να σας δείξω αυτές τις δύο σελίδες (σ.σ. κρατώντας δύο υπολογιστικά φύλλα Excel). Συνοψίζουν τα αυτοκίνητα όπως είναι καταχωρισμένα, εργοστάσιο ανά εργοστάσιο, μέχρι το 2033. Τα παρουσίασα στους Ιταλούς συνδικαλιστές. Μου είπαν το ίδιο πράγμα με σας: «Παρακαλώ μην προχωρήσετε πολύ γρήγορα στην ηλεκτροκίνηση, διαφορετικά η αγορά δεν θα ακολουθήσει». Με τα σχόλιά τους, αλλάξαμε τα πράγματα για να προσθέσουμε περισσότερες εναλλακτικές λύσεις όσον αφορά τα συστήματα κίνησης (…) Τα συνδικάτα μου ζήτησαν να προσθέσω περισσότερα mild hybrid, το οποίο και έπραξα για να απαλύνω τα άγχη τους και επειδή το μέλλον είναι αβέβαιο».
«Αν εσείς (σ.σ. οι πολιτικοί) θέλετε να επιβραδύνετε αυτή τη διαδικασία, μπορείτε και το σέβομαι. Αλλά τότε η μετάβαση θα είναι βραδύτερη. Είναι στο χέρι σας να αποφασίσετε». Να θυμίσουμε εδώ ότι, η Ιταλία είναι μια από τις χώρες της ΕΕ που επιβράδυναν περισσότερο την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη έως το 2035.
Δεν πουλάμε τη Maserati
Απέναντι στην δυσμενή κατάσταση που διαμορφώνεται για την Τρίαινα, οι γερουσιαστές οπλίστηκαν με τις δικές τους τρίαινες. Το μέλλον της Maserati, μιας από τις 15 μάρκες του ομίλου, διαγράφεται ζοφερό. Το πρώτο 6μηνο, η ιστορική ιταλική φίρμα παρέδωσε μόλις 6.500 αυτοκίνητα, σε σύγκριση με τα 15.300 κατά την ίδια περίοδο πέρυσι. Με την ιστορική γραμμή παραγωγής της Modena να δίνει μόλις 200 αυτοκίνητα…
Φυσικά και έπεσαν κεφάλια. Επί της ουσίας, αλλά και για επικοινωνιακούς λόγους. Την ίδια μέρα πριν από την ακροαματική διαδικασία, ο Όμιλος Stellantis ανακοίνωσε την αντικατάσταση του Davide Grasso από τον Santo Ficili. «Αντικαταστήσαμε τη διοίκηση της Maserati για να βάλουμε στις κομβικές θέσεις ανθρώπους που πιθανώς έχουν μεγαλύτερη ικανότητα να επιλύουν προβλήματα», δήλωσε ο Carlos Tavares.
Πάνω από όλα όμως, διέψευσε τις υφέρπουσες φήμες για την πώληση της Τρίαινας. Ο πρώην δήμαρχος της Modena, Gian Carlo Muzzarelli, εξέφρασε την ανησυχία του στον τοπικό Τύπο για πιθανή άφιξη Κινέζων επενδυτών. «Ο Όμιλος Stellantis δεν έχει σκοπό να πουλήσει τη Maserati», προσπάθησε να καθησυχάσει βουλευτές και γερουσιαστές ο Carlos Tavares.
Termoli, αν είσαι και παππάς με την αράδα σου θα πας
Σήμερα, αυτή η μεγάλη πόλη του Molise κατασκευάζει τους κινητήρες (πολύ) ήπιου υβριδισμού του FIAT Pandina. Και πάνω απ’ όλα επρόκειτο να στεγάσει ένα gigafactory που προοριζόταν να προμηθεύει μπαταρίες στην κοινοπραξία ACC, των Stellantis, Mercedes-Benz και Total Energies.
Αρχικά, αυτό το εργοστάσιο νέας γενιάς έπρεπε να ξεκινήσει την παραγωγή το 2026... Αλλά μετατέθηκε γι’ αργότερα. Η κυβέρνηση της Giorgia Meloni, συνασπισμός της δεξιάς και της ακροδεξιάς, ανακοίνωσε ότι παίρνει πίσω την επιδότηση των 200 εκατομμυρίων ευρώ βοήθεια που είχε υποσχεθεί για το έργο.
Ο Carlos Tavares δέχτηκε ιδιαίτερη επίθεση γι’ αυτό το θέμα από τον πρώην Πρόεδρο του Συμβουλίου και νυν ηγέτη του Κινήματος 5 Αστέρων (M5S), Giuseppe Conte: «Δεν είπατε τίποτα για το μέλλον του gigafactory», επεσήμανε το βαρύ πυροβολικό της ιταλικής αντιπολίτευσης. Με τον πρώην αρχηγό της κυβέρνησης να χαρακτηρίζει «εκκαθαριστή» τον επικεφαλής του Ομίλου Stellantis.
«Η κατάσταση του Termoli είναι απλή», απάντησε o Tavares. «Χρειαζόμαστε τρία ή ίσως τέσσερα γίγα-εργοστάσια στην Ευρώπη, εάν η Γηραιά Ήπειρος γίνει 100% ηλεκτρική αγορά (…). Αυτές οι δυνατότητες είναι χρήσιμες μόνο εάν υπάρχει ζήτηση. Θα προσαρμόσουμε τον χρόνο και τη σειρά αυτών των επενδύσεων (…). Ως εκ τούτου, το Termoli θα υπάρξει όταν χρειαστούν οι δυνατότητές του, ανάλογα με την αύξηση των πωλήσεων EV».
Ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Stellantis δικαιολόγησε επίσης την επιλογή της εγκατάστασης αυτών των εξειδικευμένων εργοστασίων στη συναρμολόγηση μπαταριών κοντά σε ιστορικά εργοστάσια κινητήρων: «Αν έχετε ανάγκη να επιταχύνετε την παραγωγή ηλεκτρικών», επεσήμανε ο Carlos Tavares, «μπορείτε να μειώσετε το μερίδιο των θερμικών κινητήρων και να ανακατευθύνετε τη δραστηριότητα στην ίδια βιομηχανική μονάδα. Κοινωνικά, θα ήταν μια υπεύθυνη επιλογή». Αυτό συμβαίνει ήδη στη Γαλλία, στο Tremery στη Moselle.
Τα 500 και το μπόνους
Ιδιαίτερα θυμωμένος ο κεντρώος βουλευτής Carlo Calenda του κόμματος Azione έριξε βροχή αποδοκιμασιών στον ισχυρό άνδρα του Ομίλου Stellantis. «Μας είπες ψέματα», ξεκίνησε κατηγορώντας σφοδρά τον Carlos Tavares για την εξαφάνιση 11.000 θέσεων εργασίας στην Ιταλία.
Εξέφρασε επίσης τη λύπη του για την τύχη του εργοστασίου του Mirafiori στο Torino, το οποίο έκλεισε με την πρόσφατη αποτυχία του FΙΑΤ 500e. Αυτή τη στιγμή να σημειώσουμε ότι πωλείται μόνο ως 100% ηλεκτρικό, αλλά μια έκδοση mild hybrid θα λανσαριστεί στην αγορά στο τέλος του 2025.
Ο Tavares δεν το άφησε αναπάντητο με μάλλον επιθετικό τρόπο: «Η Γερμανία και η Ιταλία σταμάτησαν ξαφνικά την επιδότηση προς τους καταναλωτές. Αυτό είναι όλο. Η παραγωγή στο Mirafiori κατέρρευσε. Τι θα κάνουμε; Εισάγουμε ήπιο υβριδισμό στο μοντέλο και συμπιέζουμε τον χρόνο εξέλιξης για να το έχουμε στην αγορά από του χρόνου. Γιατί θυμώνεις;».
Μεγάλες μονάδες συναρμολόγησης του Ομίλου Stellantis στην Ιταλία, 2024 | |
---|---|
Cassino | Alfa Romeo Giulia και Stelvio, και Maserati Grecale |
Melfi | Jeep Renegade και Jeep Compass |
Mirafiori | FIAT 500e και Maserati Granturismo |
Pomigliano d’Arco | Alfa Romeo Tonale και FIAT Panda |
Val di Sangro | FIAT Ducato, Peugeot Boxer και Citroën Jumper |
ΑΛΛΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗΣ | |
Macchia d’Iserna | DR Automobiles |
Μaranello | Ferrari |
Sant’Agata Bolognese | Lamborghini |
«Περιμέναμε καλύτερα», επεσήμανε με εκνευρισμό η Elly Schlein, αναγνωρίζοντας «σημάδια αποδέσμευσης» από τη χώρα. Ο γραμματέας του Δημοκρατικού Κόμματος (Parti Democrate - PD), του δεύτερου κόμματος της Ιταλίας στις δημοσκοπήσεις, επεσήμανε την κατάρρευση της παραγωγής του ομίλου στην Ιταλία (-31% το πρώτο 6μηνο). Η Elly Schlein δεν πείσθηκε από το επιχείρημα των «επιδοτήσεων» που διατύπωσε ο Carlos Tavares. «Θέλουμε να υπογράψουμε ένα σύμφωνο με την αυτοκινητοβιομηχανία», συνέχισε, «είμαστε έτοιμοι να παράσχουμε βοήθεια εάν υπογράψετε μια γραπτή σύμβαση (σ.σ. για το μέλλον του κλάδου και της απασχόλησης)».
Ο Carlos Tavares όντως είχε ζητήσει (και ζητά) παραπάνω βοήθεια: «Δεν ζητάμε χρήματα για εμάς», είπε, «σας ζητάμε να βοηθήσετε τους πολίτες σας να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν. Αυτά τα χρήματα δεν πάνε στον όμιλο. Αυτά τα χρήματα δίνουν στον Όμιλο Stellantis χρόνο να μειώσει το κόστος σε αποδεκτό επίπεδo για τις κοινότητές μας». Επιστρέφοντας στον λογαριασμό να πούμε από τη μεριά μας πως το πιθανότερο είναι ο όμιλος να μην δεσμευτεί να περικόψει το περιθώριό του ή να σταματήσει τη διανομή μερισμάτων...
Γνωρίστε καλύτερα την Κίνα…
Ο βουλευτής Luca de Carlo, μέλος του κόμματος Fratelli d’Italia της Giorgia Meloni, άσκησε δριμεία κριτική στις πολιτικές του Ομίλου Stellantis. «Βρισκόμαστε σε μια αναρχοκαπιταλιστική επανάσταση και όχι σε μια οικολογική μετάβαση», είπε απότομα, προτού επικρίνει τον όμιλο για την εισαγωγή μιας κινεζικής επωνυμίας στην Ευρώπη μέσω της συμφωνίας με τη Leapmotor.
«Νομίζω ότι ήμασταν πολύ έξυπνοι», είπε ο Carlos Tavares ως απάντηση. «Αν πρέπει να παλέψουμε με τους Κινέζους, καλύτερα να τους γνωρίζουμε καλά, να δούμε ποια είναι τα δυνατά τους σημεία, τα μέσα τους για να προχωρήσουμε γρήγορα στη δημιουργία νέων ηλεκτρικών αρχιτεκτονικών, όπου και βρίσκεται το πλεονέκτημά τους στο κόστος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε αποκτήσει μερίδιο 21% στη Leapmotor».
Και συνέχισε: «Δεύτερον, εάν οι Κινέζοι έχουν πλεονάζουσα δυναμικότητα και αρχίσουν να εξάγουν, είναι καλύτερο για τον Όμιλο Stellantis να είναι παρών και να παράγει χρήματα (...) Θα επανεπενδυθούν στην έρευνα και εξέλιξη για να είναι ανταγωνιστικός.
Τα εμπόδια δεν αρκούν
Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο Carlos Tavares έθεσε επίσης υπόψη την προστασία που προσφέρουν οι τελωνειακοί δασμοί που εισήγαγε η Ευρώπη για τα κινεζικά ηλεκτρικά: «Αν συγκρίνω το κόστος των κινεζικών αυτοκινήτων σε σύγκριση με τα δικά μας όταν φεύγουν από το εργοστάσιο, είναι 30% φθηνότερα (…) Ακόμα όμως κι αν είμαστε προστατευμένοι σε μια αγορά, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τον κινεζικό ανταγωνισμό αλλού».
Ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Stellantis ανέφερε, ως παράδειγμα, την αγορά της Αλγερίας, όπου ο όμιλος κατέχει σχεδόν 70% μερίδιο αγοράς. «Αλλά στο τοπ 10, υπάρχουν επτά κινεζικές μάρκες και η Toyota», παρατήρησε ο Carlos Tavares. «Η κατάσταση θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλες αγορές όπως η Μέση Ανατολή ή η Λατινική Αμερική».
Χαμηλότερες τιμές
Πώς μπορούμε λοιπόν να μειώσουμε την τιμή για τους καταναλωτές; Carlos Tavares: «Μπορώ να εισφέρω με έξυπνη και φιλική προς το κόστος μείωση. Αλλά θα πάρει χρόνο, διότι πρέπει να σέβομαι τους εργαζομένους μου. Ναι, μια μέρα θα μπορέσουμε να πουλήσουμε ηλεκτρικά με κέρδος στην τιμή των θερμικών. Θα μας πάρει κάμποσα χρόνια».
«Κανείς δεν ακούει τον άλλον εδώ» παρατήρησε με σοφία ο μη εγγεγραμμένος βουλευτής Luigi Marattin, παρατηρώντας τους ενίοτε περίεργους μονολόγους των βουλευτών. «Αλλά αν ήσασταν στη θέση μας, τι πολιτικές θα εφαρμόζατε;», ρώτησε τον Carlos Tavares.
Αυτή ήταν και η ερώτηση που δεν απάντησε ο επικεφαλής του Ομίλου Stellantis. Δεν ήξερε ή δεν ήθελε;