Πώς η κατηγορία των SUV κρατά ζωντανούς τους κινητήρες ντίζελ
Τι λένε τα στοιχεία των πωλήσεων στην Ευρώπη – Δείτε πίνακες.
Οι αυξανόμενες πωλήσεις SUV με κινητήρες συμβάλλουν στην σταθεροποίηση του μεριδίου της αγοράς που απολαμβάνουν οι συγκεκριμένοι κινητήρες στην Ευρώπη.
Η διαρκώς αυξανόμενη προτίμηση των αγοραστών προς τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων, κρατά ψηλά και το μερίδιο των κινητήρων ντίζελ αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics, στο πρώτο δεκάμηνο του 2019 πουλήθηκαν στην Ευρώπη 621.242 ντίζελ SUV.
Mάλιστα, μεταξύ 2015 και 2018 οι πωλήσεις εκδόσεων με κινητήρα ντίζελ στην κατηγορία αυξήθηκαν κατά 19%. Και αυτό παρά το γεγονός ότι πολλοί αγοραστές εγκατέλειψαν τους συγκεκριμένους κινητήρες μετά το dieselgate και τις απαγορεύσεις κίνησης σε πολλές πόλεις αλλά και τον κίνδυνο επιβολής υψηλότερης φορολογίας.
Γενικότερα πάντως η ζήτηση στους κινητήρες ντίζελ σημειώνει μεγάλη πτώση. Η εταιρεία αναλυτών LMC Automotive προβλέπει ότι το συνολικό μερίδιο της ευρωπαϊκής ντίζελ θα φθάσει φέτος το 32%, από το υψηλό 56% το 2011. Η επιβράδυνση ζήτησης για τους πετρελαιοκινητήρες ήταν το πιο δραματική το 2018, όταν η ζήτηση μειώθηκε κατά περισσότερο από ένα εκατομμύριο μονάδες.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έσπευσαν να αντιδράσουν αυξάνοντας την παραγωγή βενζινοκίνητων οχημάτων, κλείνοντας τις γραμμές παραγωγής κινητήρων ντίζελ και καταργώντας εκδόσεις ντίζελ των μοντέλων τους.
Η μεγαλύτερη πτώση για τους πετρελαιοκινητήρες σημειώθηκε στην κατηγορία των
μεσαίων αυτοκινήτων, στην οποία οι πωλήσεις του κινητήρα μειώθηκαν κατά 45% μεταξύ 2015 και 2018.
Η απότομη πτώση του ντίζελ οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι ευρωπαίοι αγοραστές προτιμούν τα μικρότερα αυτοκίνητα. Στην κατηγορία αυτή η διαφορά της κατανάλωσης μεταξύ βενζίνης και ντίζελ είναι μικρή και έτσι πολλοί στράφηκαν στην «ασφαλέστερη» βενζίνη.
Η τάση αυτή οδήγησε κάποιους να μιλούν για πρόωρο θάνατο των πετρελαιοκινητήρων. «Νομίζω ότι το ντίζελ πέθανε» δήλωσε πρόσφατα ο David Bailey, καθηγητής της οικονομίας των επιχειρήσεων στο Birmingham Business School του Ηνωμένου Βασιλείου. «Οι κυβερνήσεις έχουν στραφεί εναντίον του», δήλωσε ο Bailey, «και η βιομηχανία δεν κατάφερε να πετύχει ένα σαφές μήνυμα για την καθαριότητα τους».
Ωστόσο, οι κινητήρες ντίζελ δείχνουν να παραμένουν σημαντικοί για τα μεσαία και κυρίως τα μεγάλα SUV.
Ωστόσο, τα αριθμητικά στοιχεία δείχνουν ότι για τους τελευταίους έξι μήνες οι πωλήσεις ντίζελ έχουν ισορροπήσει με τους αναλυτές να βλέπουν μια σταθεροποίησή τους για το 2020. Όσο οι πολίτες στην Ευρώπη θα συνεχίσουν να αγοράζουν SUV το ντίζελ θα εξακολουθήσει να έχει λόγο ύπαρξης, επισημαίνουν τώρα οι ειδικοί.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τους πρώτους 10 μήνες του 2019, τα premium SUV στα οποία περιλαμβάνονται οι BMW X3, Audi Q5 και Mercedes GLC είχε περισσότερες πωλήσεις ντίζελ από οποιοδήποτε άλλο premium τμήμα της αγοράς με τις πωλήσεις να φτάνουν στις 274.454 μονάδες.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αγωνιστεί εδώ και πολύ καιρό εναντίον της νομοθεσίας που τιμωρεί το ντίζελ, αναφέροντας την αποτελεσματικότητα της τελευταίας τεχνολογίας που χρησιμοποιείται για τον καθαρισμό των επιβλαβών σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου (NOx).