Ποιο ήταν το πρώτο SUV κάθε κατασκευαστή;
Με τις παγκόσμιες πωλήσεις των SUV να έχουν συνεχώς αυξητική τάση κατακτώντας την αγορά, κάνουμε μια αναδρομή στο πρώτο SUV μοντέλο κάθε κατασκευαστή αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής.
Οι ρομαντικοί της αυτοκίνησης λατρεύουν να τα μισούν, ενώ οι καταναλωτές λατρεύουν να τα αγοράζουν. Είναι βέβαιο πλέον ότι τα SUV που είναι... crossover και είναι κάτι παραπάνω από μια απλή τάση. Οι κατασκευαστές που εξακολουθούν να απέχουν από το παιχνίδι των SUV είναι ελάχιστοι, με πολλές φίρμες πια να διαθέτουν στην γκάμα τους περισσότερα SUV πέρα από κάθε άλλη κατηγορία μοντέλων.
Σε αυτή την έρευνα θα συναντήσουμε εταιρίες οι οποίες παράγουν εδώ και δεκαετίες μοντέλα της κατηγορίας των SUV και άλλες που οδηγήθηκαν πρόσφατα σε αυτό το μονοπάτι εξαιτίας της ζήτησης της αγοράς. Δεν υπάρχει ένας ορισμός ευρέως αποδεκτός για τα SUV και το πώς αυτά ξεχωρίζουν από τα κλασικά, σκληροτράχηλα 4x4 και τα ελαφρύτερα crossover. Άλλα πρεσβεύουν οι Αμερικανοί, άλλα οι Ευρωπαίοι, άλλα οι Ασιάτες ή οι Αυστραλοί. Ακόμη όμως και μεταξύ των ανθρώπων της ίδιας ηπείρου, οι απόψεις διίστανται.
Έτσι ήρθαμε και ορίσαμε εμείς τις προδιαγραφές που θεωρούμε ότι χρειάζεται να έχει ένα σύγχρονο SUV, προκειμένου να συντάξουμε τη λίστα μας. Δηλαδή, το μοντέλο χρειάζεται να υποστηρίζεται από αυτοφερόμενο αμάξωμα, να διαθέτει τουλάχιστον μία τετρακίνητη έκδοση και τουλάχιστον ο εμπρός άξονας να διαθέτει ανεξάρτητη ανάρτηση. Τέλος, να αποτελεί αυθύπαρκτο μοντέλο και όχι να είναι μια ψηλωμένη -έστω και τετρακίνητη- έκδοση ενός τυπικού χάτσμπακ, στέισον ή βαν. Γλίστρες, ποδιές και περιμετρικά προστατευτικά της καροσερί είναι ευπρόσδεκτα στοιχεία αν και όχι απαραίτητα.
Κι αν θέλετε να διευρύνουμε και να διευκρινίσουμε έτι περαιτέρω τον διαχωρισμό μεταξύ 4x4, SUV και crossover, αν πούμε πως στα πρώτα κατατάσσουμε τα μοντέλα με ξεχωριστό σασί (συνήθως τύπου σκάλας), δεν μας ενδιαφέρει να έχουν σε κάποιον άξονα ανεξάρτητη ανάρτηση, ενώ χρειάζεται να διαθέτουν τετρακίνηση, μόνιμη ή κατ' επιλογή, και σασμάν υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων. Όσον για τα crossover, σε αυτά κατατάσσονται αυθύπαρκτα ή όχι μοντέλα, με αυτοφερόμενο πλαίσιο, ικανή απόσταση από το έδαφος και κίνηση στους δύο τροχούς -συνήθως εμπρός. Ως εκ τούτου και από τα παραπάνω, ένα μοντέλο, το Jeep Renegade για παράδειγμα, διαθέτει στην γκάμα του και crossover και SUV.
Ας δούμε λοιπόν τα παρθενικά SUV για κάθε κατασκευαστή κατ' αλφαβητική σειρά των δεύτερων...
Alfa Romeo Stelvio 2016
H Alfa Romeo είναι ένας από τους κατασκευαστές που δεν θα περίμενε κάποιος πριν από μερικά χρόνια να συμμετάσχει στο παιχνίδι των SUV -παρά την παραγωγή της Matta μεταξύ 1952 και 1954. H Stelvio είναι ένα SUV το οποίο παράγεται από το 2016. Στην ισχυρότερη του εκδοχή του η οποία φέρει την ονομασία Quadrifoglio, το SUV της Alfa Romeo αποδίδει 510 άλογα από έναν κινητήρα V6 χωρητικότητας 2,9 λίτρων με δύο τούρμπο.
Αston Martin DBX 2020
Πάνω από ένας αιώνας πέρασε από την ίδρυση της μέχρι το πρώτο SUV της Aston Martin. Η DBX ξεκίνησε να παράγεται το 2020 και κάτω από το καπό της βρίσκεται ένας 4λιτρος V8 με απόδοση 550 PS που φέρει την υπογραφή της Mercedes-Benz. Το 2021 το βρετανικό SUV εισήλθε στον κόσμο της F1, εκτελώντας χρέη ιατρικού αυτοκινήτου της διοργάνωσης.
Αudi Q7 2005
Το πρώτο SUV της Audi και κοντινός συγγενής με τα Porsche Cayenne και Volkswagen Touareg μπήκε στην παραγωγή το 2005. Σήμερα στη δεύτερη γενιά του πλέον, το Q7 αποτελεί μέρος μιας μεγάλης γκάμας SUV που προσφέρει η Αudi. Στα χρόνια κυκλοφορίας του, το μοντέλο έχει φιλοξενήσει πληθώρα κινητήρων. Το σύνολο που αναμφίβολα ξεχώρισε στο Q7 είναι o V12 ΤDI απόδοσης 500 PS και 1.000 Νm.
Bentley Bentayga 2015
Η Βentayga παρουσιάστηκε από την Bentley το 2015 στην Έκθεση της Φρανκφούρτης, με το μοντέλο να μπαίνει στη γραμμή παραγωγής λίγους μήνες αργότερα. Η Bentayga είναι ένα από τα πιο πολυτελή SUV της αγοράς και βασίζεται στην πλατφόρμα MLB Evo του Γκρουπ VW. Τo SUV της Bentley είναι διαθέσιμο με κινητήρες βενζίνης V8 και W12 και έναν V8 ντίζελ. Η υβριδική έκδοση με έναν 3λιτρο V6 κυκλοφόρησε το 2018.
BMW X5 1999
Η BMW είναι ένας από του βασικούς παίχτες στο παιχνίδι των SUV εδώ και χρόνια. Η πρώτη γενιά από τις τέσσερις της Χ5 που έχουν κυκλοφορήσει έκανε το ντεμπούτο της το 1999. Παρόλο που ανήκει στην οικογένεια των SUV, ο Βαυαρός κατασκευαστής λανσάρισε την Χ5 στην αγορά ως SAV (Sport Actvity Vehicle). Η Χ5 ανά τα έτη έχει φορέσει και το σήμα «M» με τις εκδόσεις αυτές να τονίζουν τα σπορ χαρακτηριστικά του μοντέλου.
Cadillac SRX 2004
H General Motors για τα λογής midsize και full-size SUV, light truck και επιβατικά βαν χρησιμοποιούσε (και χρησιμοποιεί) την πλατφόρμα GMT (για το General Motors Truck) που είναι body on frame και όχι αυτοφερόμενη. Θα έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το 2004, οπότε και η Cadillac λανσάρισε το SRX και πρώτο της SUV σε πισωκίνητη και τετρακίνητη έκδοση. Έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2009, οπότε και αντικαταστάθηκε από τη δεύτερη γενιά, και είχε το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ότι μπορούσε να φιλοξενήσει έως και επτά επιβάτες στην καμπίνα.
Chrysler Pacifica 2003
Ένα από τα πρώτα αμερικανικά δείγματα SUV ήταν το Chrysler Pacifica, το πρώτο από κοινού κατασκευασμένο προϊόν της DaimlerChrysler (1998) της περιβόητης «συγχώνευσης των ίσων» που μόνο τέτοια δεν ήταν. Το Pacifica λανσαρίστηκε στις αρχές του 2003 σε δικίνητη και τετρακίνητη έκδοση και η παραγωγή του τερματίστηκε το 2007 χωρίς το αυτοκίνητο να σημειώσει εμπορική επιτυχία. Βέβαια, να πούμε ότι ήταν ένα είδος SUV που οι Αμερικανοί ονόμαζαν και ονομάζουν «crossover», πρώιμο για τη βορειοαμερικανική αγορά
Citroën C-Crosser 2007
Η Citroën συμμετείχε πρώτη φορά στο παιχνίδι των SUV με το C-Crosser το οποίο λανσαρίστηκε το 2007. Αυτό όπως και το Peugeot 4007 ήταν ένα Mitsubishi Outlander δεύτερης γενιάς με λίγες εξωτερικές αλλαγές. Η συνεργασία της Mitsubishi με τη γαλλική εταιρία διήρκησε από το 2007 μέχρι το 2012.
Dacia Duster 2009
Με το πρώτο της SUV, η Dacia μπήκε δυνατά στο παιχνίδι με το Duster που καμία σχέση δεν είχε με το συνονόματό του (1980): Στην ουσία, ένα ARO 10 με μηχανικά μέρη του Dacia 1300, της ρουμανικής εκδοχής του Renault 12. Με λανσάρισμα τον Δεκέμβριο του 2009, το Duster έκανε καριέρα και υπό τα σήματα της Renault σε κάποιες αγορές της Λατινικής Αμερικής. Σε κάποιες ασιατικές αγορές πουλιόταν από το δίκτυο της Nissan με το όνομα Terrano και για την περίσταση με ειδικά σχεδιασμένη μάσκα.
Dodge Nitro 2006
To Dodge Nitro παρουσιάστηκε το 2006 (επίσημο ντεμπούτο στα Σαλόνι του Σικάγο το 2005) και βασίστηκε πάνω στην αυτοφερόμενη πλατφόρμα του Jeep Liberty (Cherokee). Ήταν δε το πρώτο κόμπακτ τετρακίνητο της Dodge ύστερα από την κατάργηση του Raider το 1990. Ήταν επίσης το πρώτο μοντέρνο μοντέλο της αμερικανικής φίρμας που έκανε καριέρα στην Ευρώπη (2007).
DS Automobiles DS6 2017
Μιας και η DS Automobiles ιδρύθηκε το 2009 κάτω από τον ομπρέλα της Citroën δεν χρειάζεται κάποιος να κάνει μεγάλη αναδρομή στο παρελθόν για να ανακαλύψει το πρώτο της SUV. Aυτό ήταν το DS 6 το οποίο κατασκευάστηκε και ήταν διαθέσιμο μόνο στην Κίνα. Το DS 7 Crossback ήταν το πρώτο SUV της DS το οποίο ήταν διαθέσιμο στην Ευρώπη και έκανε το ντεμπούτο του το 2017.
FΙΑΤ Sedici 2005
Το Sedici ήταν ένα μικρό Β-SUV και το πρώτο της ιταλικής εταιρείας. Θα μας πείτε γιατί δεν βάλαμε το Panda 4x4; Για δύο λόγους: Από τη μια ήταν μια έκδοση του στάνταρ Panda και όχι αυθύπαρκτο μοντέλο και από την άλλη με τετρακίνηση που δεν άντεχε πολλά πολλά και έβγαινε off πάνω από τα 30 km/h. Βέβαια και στο Sedici έβγαινε off στα 60 km/h, αλλά από την άλλη το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται πληρέστερα στις προδιαγραφές που έχουμε ορίσει για τα SUV. Κλώνος του Suzuki SX4 σε πάτωμα Swift, το Sedici έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2014.
Ford Escape/Maverick 2000
Μπορεί από κάποιους το Bronco να θεωρείται ο πρόδρομος των SUV του Μπλε Οβάλ, αλλά ήταν το Escape/Maverick του 2000 που ταιριάζει καλύτερα στη σύγχρονη περιγραφή ενός SUV. Δίδυμο αδέρφι του Mazda Tribute, στην Ελλάδα η εμπορική ονομασία του ήταν Maverick, μέχρι να παραδώσει τη σκυτάλη στο Ford Kuga.
Honda CR-V 1995
Η Honda προσέφερε στους αγοραστές της πρώτη φορά ένα τζιποειδές το 1993 με το Passport, το οποίο στην πραγματικότητα ήταν ένα Ιsuzu Rodeo με τα σήματα της Honda. Το 1995 όμως η Honda λανσάρισε το CR-V, ένα πραγματικό SUV το οποίο εξέλιξε η ίδια και ήταν ένα από τα πρώτα του είδους. Σήμερα το CR-V εξακολουθεί να βρίσκεται στην γκάμα της εταιρίας στην πέμπτη πλέον γενιά του.
Hyundai Santa Fe 2000
To πρώτο SUV που σχεδιάστηκε από τον ίδιο τον Νοτιοκορεάτη κατασκευαστή είναι το Santa Fe το οποίο λανσαρίστηκε το 2000 και γρήγορα σημείωσε επιτυχία, κυρίως την Αμερική. Η παραγωγή της πρώτης γενιάς διήρκεσε μέχρι το 2006, με το αυτοκίνητο να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα του οικογενειακού Sonata. Το Santa Fe σήμερα εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο δημοφιλή SUV και βρίσκεται πλέον στην τέταρτη γενιά του.
Infiniti QX4 1996
Ως το πολυτελές παρακλάδι της Nissan, για το πρώτο της SUV η Infinity χρησιμοποίησε τη δεύτερη γενιά του Pathfinder με το αυτοφερόμενο αμάξωμα. Τo Infiniti QX4 λανσαρίστηκε το 1996, αλλά οι αλλαγές συγκριτικά με το Nissan Pathfinder δεν περιορίστηκαν απλώς στα διαφορετικά σήματα της Infinity. To QX4 είχε ένα ανανεωμένο και πιο πολυτελές εσωτερικό συγκριτικά με το Pathfinder και χρησιμοποιούσε μόνο κινητήρες βενζίνης V6 .
Jaguar F-Pace 2016
H Jaguar ήταν από τους κατασκευαστής που κανείς δεν περίμενε να κυκλοφορήσει ένα SUV. Όμως, το 2016 η βρετανική εταιρία λανσάρισε το πρώτο της SUV. H F-Pace βασίζεται στην πλατφόρμα των σεντάν XE και XF. Αργότερα στην πλατφόρμα της F-Pace βασίστηκε και το Range Rover Velar. Πλέον η Jaguar διαθέτει τρία SUV στην γκάμα της, τις F-Pace, E-Pace και I-Pace.
Jeep Cherokee 2001
Το Jeep Cherokee (Liberty στη βορειομερικανική αγορά) του 2001 υπό τον κωδικό KJ που προοριζόταν για αντικαταστάτης του καταργημένου Jeep Cherokee, εκτός από το αυτοφερόμενο πλαίσιο σημείωσε κι άλλες πρωτιές για την Jeep. Ήταν το πρώτο μοντέλο της αμερικανικής εταιρείας που φόρεσε κρεμαγέρα, το πρώτο που χρησιμοποίησε τους δύο τότε νέους κινητήρες PowerTech (2,4 lt i4 με 150 PS και 3,7 lt V6 με 210 PS) και ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση ύστερα από το Jeep Wagoneer του 1963-1965.
Kia Sportage 1993
Πίσω στο 1993 η ΚIA ήταν μια πολύ διαφορετική εταιρία από ότι είναι τώρα της οποίας τα μοντέλα είχαν αγοραστική επιτυχία κυρίως λόγω της χαμηλής τιμής. Ένα τέτοιο μοντέλο ήταν και το Sportage. H πρώτη γενιά του Sportage έμεινε στη παραγωγή για 12 χρόνια και κατασκευαζόταν από την Karmann στη Γερμανία, πριν αντικατασταθεί από τη δεύτερη του γενιά η οποία ήταν ομολογουμένως αισθητά βελτιωμένη.
Lada Niva 1977
Το Lada Niva έκανε το ντεμπούτο του το 1977 και εξακολουθεί να κυκλοφορεί μέχρι σήμερα χωρίς ριζικές αλλαγές. Το Niva σχεδιάστηκε ως το τέλειο εργαλείο για τους κατοίκους των αγροτικών περιοχών της Σοβιετικής Ένωσης όπου και οι συνθήκες του οδικού δικτύου δεν ήταν ιδανικές. Το μοντέλο συνέχισε την πορεία του έχοντας ως κύριο προτέρημα τις εκτός δρόμου επιδόσεις και την αξιοπιστία των μηχανικών μερών. Κινδύνευσε να μην βρίσκεται μέσα στη λίστα μας, αλλά καθότι το πρώτο μαζικό 4x4 με αυτοφερόμενο πλαίσιο και ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση τελικά μας έπεισε να το κρατήσουμε. Η νέα γενιά του Niva αναμένεται να κυκλοφορήσει το 2022 και θα βασίζεται στο Dacia Duster.
Lamborghini Urus 2018
Παρόλο που η Lamborghini έκανε την πρώτη απόπειρα για ένα SUV το 1986 με τη σπάνια LM002, η Sant'Agata θα έπρεπε να περιμένει 32 χρόνια για να λανσάρει το πρώτο της πραγματικό SUV, την Urus. Σαφώς πιο πολιτισμένη και σπορ από την LM002, το μοντενέζικο SUV τα καταφέρνει και εκτός ασφάλτου.
Land Rover Freelander 1997
Με την εμφάνισή τους το 1970 και το 1989 αντίστοιχα, τα πρώτα Range Rover και Discovery ήταν ήδη «SUV» από πολλές απόψεις. Αλλά ήταν με το Freelander το 1997 που η Land Rover επέλεξε στην πραγματικότητα να βάλει τις χωμάτινες ικανότητες ενός μοντέλου της στο παρασκήνιο.
Lexus RX 1997
Το Lexus RX έκανε το ντεμπούτο του ως πρωτότυπο το 1997 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Σικάγο. Η κατασκευή του μοντέλου παραγωγής ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους. Σήμερα το RX εξακολουθεί να είναι εμπορικά πανίσχυρο μοντέλο για τη Lexus, πουλώντας πάνω από 100.000 ετησίως μόνο στις ΗΠΑ.
Maserati Levante 2016
Η Maserati Levante την οποία οι δημιουργοί της περιέγραψαν ως τη «Maserati των SUV» έκανε ντεμπούτο το 2016 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Η ιταλική εταιρία όμως είχε κάνει ήδη γνωστή την πρόθεση της να κυκλοφορήσει ένα SUV με το πρωτότυπο Kubang το 2011. Επιβεβαιώνοντας την κυριαρχία των SUV στην αγορά, η Levante ξεπέρασε κατά πολύ σε πωλήσεις τα υπόλοιπα μοντέλα της Maserati. Φυσικά με τις προδιαγραφές ισχύος της Viale Ciro Menotti, με διτούρμπινο μοτέρ V8 και 590 άλογα.
Mazda Tribute 2000
Την δεκαετία του '90 η Μazda λανσάρισε τα Navajo και Proceed Levante. Τα SUV αυτά όμως ήταν εκδόσεις των Ford Εxplorer και Suzuki Vitara αντίστοιχα που έφεραν τα σήματα της Μazda. Το πρώτο SUV στο οποίο η Mazda συμμετείχε στον σχεδιασμό είναι το Τribute το οποίο λανσαρίστηκε το 2000. Τo Τribute ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας της Mazda με τη Ford. Το ιαπωνικό SUV πωλήθηκε παράλληλα ως Ford Εscape/Maverikc και αργότερα ως Mercury Mariner.
Mercedes-Benz ML-Class 1997
Με λανσάρισμα το 1997, η Mercedes-Benz ML στόχευε στο να αντικαταστήσει την μυθική G-Class, το G-Wagen δηλαδή. Με την παραγωγή της πρώτης γενιάς να διαρκεί μέχρι το 2005, το αυτοκίνητο έφτασε στην κορυφαία του έκδοση να φορά V8 με 347 άλογα στην 55 AMG. Σήμερα το αυτοκίνητο συνεχίζει την πορεία του υπό το όνομα GLE..
MINI Countryman 2010
Η BMW δεν έμεινε μόνο στην αναβίωση του χάτσμπακ της MINI. To 2010 κυκλοφόρησε το πρώτο SUV της βρετανικής εταιρείας με την ονομασία Countryman. Αν και πολλοί αμφισβήτησαν τη σχεδίαση του, ήταν το πρώτο MINIτο οποίο μπορούσε να φιλοξενήσει τέσσερις επιβάτες με άνεση. Επίσης ήταν το πρώτο MINI, διαθέσιμο με το σύστημα τετρακίνησης ALL4.
Mitsubishi Pajero Mini 1994
Το Mitsubishi Pajero Mini ήταν ένα kei car που κατασκευαζόταν από τον Δεκέμβριο του 1994 έως τον Ιούνιο του 2012. Βασισμένο στην πλατφόρμα του Minica, το Pajero Mini σχεδιάστηκε ως μια μινιατούρα του Pajero και ως απάντηση στην τρέλα των SUV στα τέλη της δεκαετίας του '80 και στις αρχές της δεκαετίας του '90. Το Pajero Mini φορούσε 4κύλινδρο κινητήρα βενζίνης 660 cc και η γκάμα διέθετε έκδοση 2WD και 4WD.
Nissan X-trail 2000
Με το X-Trail, η Nissan νέρωσε τη φιλοσοφία του σκληροτράχηλου Patrol και εισήλθε στον κόσμο των SUV το 2000. Το αυτοκίνητο είχε μια σχετική επιτυχία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έφτασε το εκκωφαντικό εμπορικό «μπαμ» του Qashqai που επανεφηύρε με αξιώσεις το κόνσεπτ του «crossover» το 2007, ύστερα από το Simca Rancho (1977-1983).
Opel Antara 2006
Με την αρωγή της GM, η Opel λανσάρισε το πρώτο της SUV το 2006, ως κλώνος του Chevrolet Captiva. Η προηγούμενη εκδοχή των Blitz για τα All Terrain Vehicles, το 1991, αφορούσε το Frontera (Isuzu Rodeo Frontera και Isuzu Amigo) που είναι εκτός των προδιαγραφών που θέσαμε.
Peugeot 4007 2007
Όπως και το Citroën C-Crosser το 4007 βασιζόταν στη δεύτερη γενιά του Mitsubishi Οutlander. To 4007 κυκλοφόρησε από το 2007 μέχρι το 2012. Παράλληλα η Peugeot από το 2008 και έπειτα κυκλοφόρησε και το 3008, το οποίο συνεχίζει τις πωλήσεις του στη πιο σύγχρονη εκδοχή του.
Porsche Cayenne 2002
Η Porsche κυκλοφόρησε την Cayenne το 2002 και το μοντέλο σημείωσε αμέσως μεγάλη επιτυχία. Πολλοί τάχθηκαν ενάντια στο γεγονός μια εμβληματική φίρμα σπόρτσκαρ όπως η Porsche κατασκευάζει SUV, αλλά η επιτυχία του μοντέλου μέχρι και σήμερα δηλώνει ότι ο Γερμανός κατασκευαστής έπραξε σωστά -για να πούμε την αλήθεια, έσωσε το τομάρι του.
Renault Koleos 2008
Όπως τα Peugeot 4007 και Citroën C-Crosser, έτσι και το Koleos αποτελούσε αντανάκλαση ενός μοντέλου που πουλιόταν ήδη στην Ασία, το Samsung QM5. Τόσο στην πρώτη όσο και στη δεύτερη γενιά του, το Koleos δεν ήταν επιτυχημένο εμπορικά, με τη Renault να επιλέγει άλλο όνομα για το C-SUV της. Να σημειώσουμε ότι δεν επιλέξαμε για τη λίστα μας το Scénic RX4, μιας και αποτελεί μια έκδοση της γκάμας του πολυχρηστικού Scénic -ίδια περίπτωση με το FIAT Panda.
Rolls-Royce Cullinan 2018
Η ανακοίνωση της Rolls-Royce ότι θα λανσάρει την Cullinan σήμανε πως τα SUV έχουν διεισδύσει μέχρι και σε μάρκες που θα έπαιρνε κάποιος όρκο ότι ούτε που θα έβαζαν στο στόμα τους μοντέλο αυτής της κατηγορίας. Το 2018, η Cullinan λανσαρίστηκε ως ίσως το πιο πολυτελές SUV στον κόσμο. Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας V12 με διπλά τούρμπο, χωρητικότητας 6,75 λίτρων. Η Cullinan έπαιξε σημαντικό ρόλο για το ρεκόρ πωλήσεων που σημείωσε η βρετανικής εταιρία το πρώτο 3μηνο του 2021.
SEAT Ateca 2016
Η SΕΑΤ έκανε ντεμπούτο στην αγορά των SUV το 2016 με το Ateca. To ισπανικό μοντέλο βασίζεται στην πλατφόρμα MQB που χρησιμοποιείται ευρέως από το Γκρουπ VW. Το 2018 παρουσιάστηκε η έκδοση Cupra του Ateca, κάτι που το κάνει το πρώτο SUV και για τη SEAT αλλά και για την Cupra.
Škoda Yeti 2009
Το πρώτο SUV της Škoda με την ονομασία Yeti κυκλοφόρησε το 2009. Το Yeti βασιζόταν στην πλατφόρμα A5 (PQ35), η οποία χρησιμοποιούνταν ευρέως από τα κόμπακτ και μεσαία μοντέλα της Audi, SEAT και Volkswagen. To Yeti αντικαταστάθηκε το 2017 από το Karoq αφήνοντας πολύ καλές εντυπώσεις για την ευχρηστία του στο αγοραστικό κοινό.
Subaru Forester 1997
To Forester έκανε ντεμπούτο το 1997 στην ιαπωνική, αμερικανική και αυστραλέζικη αγορά, προερχόταν από το πρωτότυπο Streega και βασίζονταν στο Impreza της εποχής. Το αυτοκίνητο παρά την ικανή απόσταση από το έδαφος και την τετρακίνηση είχε χαμηλό κέντρο βάρους κυρίως λόγω του κινητήρα μπόξερ. Αυτό είχε αποτέλεσμα πολύ καλή οδική συμπεριφορά στην άσφαλτο. Το Forester εξακολουθεί να πωλείται στην γκάμα της Subaru στην τέταρτη γενιά του πλέον.
Suzuki Grand Vitara 2005
Με το ριζικά ανασχεδιασμένο Grand Vitara του 2005 η Suzuki εισήλθε στον κόσμο των SUV με αυτοφερόμενη πλατφόρμα. Επιπλέον, διατήρησε την εμπρός ανάρτηση με γόνατα μακφέρσον, ενώ πίσω κατήργησε τον άκαμπτο άξονα εις όφελος μιας ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων. Με 3θυρη ή 5θυρη καροσερί διατίθετο κατά βάση με κατ' επιλογήν τετρακίνηση, ενώ στην αυστραλέζικη αγορά προσφερόταν και δικίνητο (πισωκίνητο)
Tesla Model X 2015
Το Model X, το πρώτο SUV και το τρίτο κατά σειρά μοντέλο της Tesla έκανε ντεμπούτο το 2015. Όπως όλα τα μοντέλα της Tesla είναι και αυτό αμιγώς ηλεκτρικό. Το χαρακτηριστικό το οποίο το κάνει να ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές του είναι οι πίσω πόρτες οι οποίες ανοίγουν σαν «φτερά γλάρου». Το Model X εξακολουθεί να πωλείται και σήμερα πλάι στο μικρότερο crossover SUV της μάρκας το Model Y.
Toyota RAV4 1994
Όταν παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του RAV4 το 1994 είχε μήκος μόλις 3,73 m το 3θυρο και 4,16 το 5θυρο. Nα σκεφτείτε ότι σήμερα ένα Yaris έχει μήκος 3,94 m και ένα Yaris Cross, 4,18 m. Ένα αυτοκίνητο που εφηύρε την κατηγορία των κόμπακτ ελεύθερου χρόνου, επίσης επονομαζόμενα «κόμπακτ SUV» ή «softroader». Σήμερα στην πέμπτη γενιά του έχει ξεπεράσει τα 4,6 m και φιγουράρει στο κάτω μέρος της κατηγορίας των μεσαίων SUV.
Volkswagen Touareg 2002
Το 2002, η VW παρουσίασε το πρώτο SUV της το Touareg. Το μοντέλο παρουσιάστηκε την ίδια χρονική περίοδο με την Porsche Cayenne και τρία χρόνια νωρίτερα από το Audi Q7. Tα τρία SUV μοιράζονταν τα μηχανικά μέρη αλλά είχαν διαφορετική εσωτερική και εξωτερική σχεδίαση. Στους κινητήρες του Touareg περιλαμβάνονταν ένας 6λιτρος W12 που χρησιμοποιείτο και από την Bentley Continental, καθώς και ένας V10 TDI. Στην γκάμα της εταιρίας βρίσκεται πλέον η τρίτη γενιά του SUV της VW.
Volvo XC90 2002
To Volvo XC90 παρουσιάστηκε το 2002 ως συνέχεια του πρωτότυπου Adventure που είδαμε το 2001 στο NAIAS, στο Detroit. Kαι σημείωσε αμέσως μεγάλη εμπορική επιτυχία. Η Volvo συνέχισε να διαθέτει το XC90 με λίγες μόλις τροποποιήσεις για 12 χρόνια πριν αντικατασταθεί από τη νέα γενιά του μοντέλου. Η πρώτη γενιά του σουηδικού SUV συνέχισε να πωλείται στην αγορά της Κίνας ως XC Classic από το 2014 μέχρι το 2016.