Ποια μοντέλα κόπηκαν με την αποχώρηση της Renault από τη Ρωσία;
Σχεδόν 400.000 μοντέλα ετησίως δεν θα παράγονται πλέον από τη Renault στη Ρωσία, των οποίων η πλειονότητα προοριζόταν κυρίως για τη ρωσική αγορά.
Σαφώς και δεν ακούτε συχνά ή δεν έχετε ακούσει ποτέ για μοντέλα όπως Lada X-Ray, το Largus ή το Kalina; Μην αισθάνεστε όμως άσχετοι, καθώς αυτά τα μοντέλα μπορεί είναι σχεδόν άγνωστα στη Δυτική Ευρώπη, αλλά πολύ γνωστά στους Ρώσους καταναλωτές. Όλα αυτά τα αυτοκίνητα διατίθενται υπό τη φίρμα «Lada» και κατασκευάζονται στο εργοστάσιο Togliatti, ιδιοκτησίας AvtoVAZ που να θυμίσουμε τον πλήρη έλεγχό της είχε το Groupe Renault από το 2014.
Η AvtoVAZ, η οποία, αν παρακολουθείτε την αυτοκινητική επικαιρότητα στο drive.gr, μόλις πέρασε στους κόλπους του Ρωσικού Κεντρικού Ινστιτούτου Έρευνας και εξέλιξης Αυτοκινήτων και Κινητήρων, ύστερα από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του Groupe Renault.
Αυτή η αλλαγή ιδιοκτησίας είναι συνέπεια της εγκατάλειψης όλων των δραστηριοτήτων σε ρωσικό έδαφος από τη Renault, μια σημαντική απώλεια για την Billancourt, δεδομένου ότι η Ρωσία ήταν η δεύτερη αγορά της. Το Groupe Renault εγκαταλείπει επίσης ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής του, με τα δύο εργοστάσιά του να περνούν στα χέρια της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Κατά συνέπεια, αυτό έχει αποτέλεσμα το τέλος της παραγωγής περίπου 400.000 αυτοκινήτων ετησίως που αφορά σε 13 μοντέλα.
Υπενθυμίζουμε ότι ο δήμαρχος της Μόσχας, Sergueï Sobianin, ανακοίνωσε ότι το ένα από τα εργοστάσια, αυτό της ρωσικής πρωτεύουσας, θα επαναλανσάρει τη πάλαι ποτέ σοβιετική φίρμα «Moskvitch», τα πρώτα αυτοκίνητα της οποίας κατασκευάστηκαν το 1946.
Η παραγωγή της AvtoVAZ συγκεντρώνεται στο εργοστάσιο του Togliatti, βιομηχανική μονάδα που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του ’60 υπό την αιγίδα της FIAT και πέρασε υπό τον έλεγχο της Συμμαχίας Renault-Nissan το 2008.
Tο γιγάντιο εργοστάσιο της Renault στο Togliatti έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα για 650.000 αυτοκίνητα και πάνω από 400.000 κινητήρες.
Το 2020, στο Togliatti συναρμολογήθηκαν 318.826 αυτοκίνητα -σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία). Κατασκευάστηκαν επίσης 381.838 κιβώτια ταχυτήτων, καθώς και 441.506 κινητήρες και 880.956 σασί. Τα μοντέλα του Togliatti που βρίσκεται στην ομώνυμη πόλη δίπλα στον ποταμό Βόλγα στην επαρχία της Samara (παλιά λεγόταν Σταυρούπολη του Βόλγα), προορίζονται για τη ρωσική εγχώρια αγορά.
Ας δούμε όμως, αναλυτικά, τα μοντέλα που δεν θα κατασκευάζονται πλέον από τη Renault στη Ρωσική Ομοσπονδία.
Lada Granta – παραγωγή 117.677 αυτοκίνητα
Πρόκειται για ένα μικρό αυτοκίνητο της κατηγορίας Β (σουπερμίνι) που παράγεται σε διάφορες παραλλαγές. Ήταν το δεύτερο μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία το 2021 με 111.430 μονάδες. Το Lada Granta είναι ένα σημαντικά επιτυχημένο μοντέλο που εξάγεται και σε ορισμένες αγορές της Ανατολικής Ευρώπης.
Lada Largus - παραγωγή 54.195 αυτοκίνητα
Οι περισσότεροι θα έχετε αναγνωρίσει το Dacia Logan MCV μέσα από τις γραμμές του Largus. Κάτι καθόλου περίεργο, αφού πρόκειται όντως για το ανανεωμένο ρουμανικό στέισον που βασίζεται στην πλατφόρμα της τρίτης γενιάς του Renault Clio. Συνολικά 39.541 Lada Largus πουλήθηκαν στη Ρωσία το 2021.
Lada Niva Legend - παραγωγή 34.559 αυτοκίνητα
Το Lada Niva Legend είναι το γνωστό μας σκληροτράχηλο Lada Niva και κατατάχτηκε 6o πιο καλοπουλημένο αυτοκίνητο στη Ρωσία το 2021 με 51.242 μονάδες. Ένα εμβληματικό μοντέλο που ποτέ δεν εξελίχθηκε αισθητικά και το οποίο έχει ήδη ανανεωθεί μπόλικες φορές.
Lada X-Ray - παραγωγή 20.741 αυτοκίνητα
Με μήκος λίγο πάνω από τέσσερα μέτρα, το X-Ray είναι ένα σουπερμίνι με ελαφρώς αυξημένο ύψος από το έδαφος, όπως είναι της μόδας και αρέσει στους περισσότερους οδηγούς. Στις πωλήσεις του 2021 κατατάχθηκε στη 18η θέση στη ρωσική αγορά 2021 με 22.107 μονάδες.
Lada Kalina – παραγωγή 17.563 αυτοκίνητα
Σύμφωνα με διάφορες πηγές, η εμπορική διάθεση αυτού του μικρού αυτοκινήτου, διαθέσιμου σε διαφορετικά αμαξώματα ολοκληρώθηκε το 2018. Αλλά η παραγωγή του Kalina στο εργοστάσιο του Togliatti συνεχιζόταν ακόμα και πριν από μερικές εβδομάδες.
Renault Logan - παραγωγή 35.007 αυτοκίνητα
Το «δικό μας» Dacia Logan με τον λογότυπο της Renault επελέγη από 29.783 Ρώσους καταναλωτές το 2021 -υπάρχει και σε Stepway. To Logan κάνει καριέρα στη ρωσική αγορά από το 2014 και στο εργοστάσιο του Togliatti κατασκευαζόταν η δεύτερη γενιά του -η τρίτη γενιά λανσαρίστηκε το 2020 πάνω στην πλατφόρμα CMF-B LS αλλά κατασκευάζεται αποκλειστικά στο εργοστάσιο της Ρουμανίας (Mioveni) και του Μαρόκου από τoν τοπικό κατασκευαστή Somaca (Casablanca).
Renault Sandero - παραγωγή 27.578 αυτοκίνητα
Πρόκειται για το Dacia Sandero προηγούμενης, δεύτερης γενιάς που λανσαρίστηκε το 2012 -από το 2014 στη Ρωσία. Το 2016 παρουσιάστηκε το ανανεωμένο μοντέλο. Το Sandero ήταν το 17ο αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία το 2021 με 22.386 μονάδες.
Datsun mi-Do - παραγωγή 1.208 αυτοκίνητα
Το mi-Do pρόκειται για μια ανανέωση του Lada Kalina, ενός μικρού αυτοκινήτου της κατηγορίας Β, σουπερμίνι δηλαδή, με ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,0 λίτρου με 85 ίππους.
Datsun on-Do - παραγωγή 10.298 αυτοκίνητα
To Datsun on-Do είναι μια πιο μοντέρνα έκδοση του Lada Granta, με μήκος 4,33 m και κλασικό πορτμπαγκάζ μπερλίνας αντί του χάτσμπακ Granta. Λανσαρίστηκε το 2016 με 1.600άρι μοτέρ βενζίνης με 88 άλογα και 5άρι ή αυτόματο 4άρι σασμάν.
«Στη Μόσχα αδερφές μου, στη Μόσχα!»
Το μοσχοβίτικο εργοστάσιο της AvtoVAZ είναι πολύ νεότερο αυτού του Togliatti και έχει περάσει πλέον στα χέρια της δημοτικής αρχής της ρωσικής πρωτεύουσας. Το ίδιο και ο παραγωγικός έλεγχος του εργοστασίου από το οποίο, το 2020, κατασκευάστηκαν 75.835 αυτοκίνητα.
Renault Kaptur - παραγωγή 18.955 αυτοκίνητα
Μπορεί το αυτοκίνητα να λέγεται Kaptur με «K», αλλά το πράμα δεν αλλάζει στην ουσία. Απλώς γίνεται πιο «εθνικό» για τους Ρώσους καταναλωτές. Οπότε μιλάμε για την πρώτη γενιά του Captur. Το 2021 κατέλαβε την 23η θέση μεταξύ των αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία με 18.889 ταξινομήσεις.
Renault Duster (παραγωγή 34.180 μονάδων)
Και πάλι έχουμε αν κάνουμε απλώς με άλλα σήματα, ενώ κατά τα άλλα το αυτοκίνητο είναι από όλες τις απόψεις παρόμοιο με το Dacia Duster πρώτης γενιάς. Το αυτοκίνητο πούλησε 41.471 μονάδες το 2021 στη Ρωσία και ανέβηκε στην 9η θέση μεταξύ των αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα.
Νέο Renault Duster - παραγωγή 141 αυτοκίνητα
Οι πολύ λίγες μονάδες που κατασκευάστηκαν έχουν να κάνουν με το ότι μόλις το 2020 το νέο Renault Duster έφτασε στη ρωσική αγορά. Οπότε, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι δεν έχουμε τα περυσινά στοιχεία, σαφώς οι πωλήσεις του αυτοκινήτου το 2021 είναι πολύ παραπάνω από τις 141.
Renault Arkana - παραγωγή 12.320 αυτοκίνητα
Το ρωσικό κουπέ SUV έχει το ίδιο όνομα και την ίδια εμφάνιση με την έκδοση που διατίθεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Λανσαρίστηκε στη ρωσική αγορά το 2019 με το νέο βενζινοκίνητο μοτέρ TCe 150 με αυτόματο σασμάν X-Tronic και έξυπνη τετρακίνηση «All Mode 4x4-i». Ήταν το 24ο αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Ρωσία το 2021 με 18.246 μονάδες.
Nissan Terrano - παραγωγή 10.239 αυτοκίνητα
Είναι το μοναδικό μοντέλο της Nissan που παράγεται από τη Συμμαχία στη Ρωσία. Αν νομίζετε ότι βλέπετε ομοιότητες με το Dacia Duster, δεν κάνετε λάθος: Στην πραγματικότητα πρόκειται για το ρουμανικό SUV, αλλά με διαφορετικό σήμα στη μάσκα. H γκάμα περιελάμβανε 1.600άρι μοτέρ με 5άρι χειροκίνητο για το δικίνητο και 6άρι χειροκίνητο σασμάν για το τετρακίνητο. Και δίλιτρο κινητήρα με 131 άλογα με 6άρι χειροκίνητο (δικίνητο και AWD) ή 4άρι αυτόματο σασμάν για δικίνητο και τετρακίνητο.
Με βαριά καρδιά
Το ερώτημα που έρχεται σου χείλη του καθενός είναι «πόσο σημαντική είναι η Ρωσία για τη Renault»; Εκτός από τις 400.000 πωλήσεις, στους υπολογισμούς του Groupe Renault, η AvtoVAZ εισέφερε 247 εκατομμύρια ευρώ σε λειτουργικό περιθώριο κέρδους το 2021 ή 106 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το προηγούμενο έτος, το 2020. Κυρίως χάρη στις αυξημένες τιμές που μπόρεσαν να αντισταθμίσουν την αρνητική συναλλαγματική ισοτιμία και την αύξηση τιμής στις πρώτες ύλες.
Στη συνέχεια, η AvtoVAZ είχε στρατηγικό ρόλο στο πρόγραμμα «Renaulution» που παρουσιάστηκε στις αρχές του 2021 από τον Luca De Meo, με ειδικότερα την ανάπτυξη συνεργειών με τα μελλοντικά μοντέλα της Dacia. Ένας τρόπος «μοιρασιάς των επενδύσεων», σύμφωνα με τον Ιταλό επικεφαλής της Billancourt. Ωστόσο, σύμφωνα με ένα δελτίο Tύπου, «το Groupe Renault επιβεβαιώνει τις οικονομικές του προοπτικές όπως αυτές ανακοινώθηκαν στις 23 Μαρτίου 2022».
Ως εκ των λεγομένων της, προφανώς δεν θα υπάρξει καμία οικονομική αντίδραση βραχυπρόθεσμα. Και θα πρέπει επίσης να θυμόμαστε ότι η Renault έχει τη συμβατική δυνατότητα να επαναγοράσει το μερίδιό της μέσα στα επόμενα έξι χρόνια.
[Πηγή Motor1]