Οι Κινέζοι θέλουν να αγοράσουν την FCA [upd]
Για δύο και πλέον χρόνια η FCA βρισκόταν σε FSBO, δηλαδή For Sale By Owner, αλλά χωρίς σοβαρές προσφορές. Όχι πια!
Εκπρόσωποι γνωστού Κινέζου κατασκευαστή αυτοκινήτων έκαναν τουλάχιστον μία προσφορά αυτό το μήνα για να αγοράσουν τη Fiat Chrysler Automobiles με μικρή πριμοδότηση έναντι της αγοραίας αξίας της, αναφέρει η Automotive News. Η προσφορά απορρίφθηκε επειδή δεν ήταν αρκετή, όπως δήλωσε ανώνυμη πηγή.
[upd] Η μετοχή της FCA ανέβηκε 8,5% ύστερα από αυτό το νέο και έκλεισε στα $12,60 στο χρηματιστήριο αξιών της Νέας Υόρκης, στο κλείσιμο της 14/8.
Εν τω μεταξύ, άλλες πηγές ανέφεραν ότι ανεξάρτητα στελέχη από άλλες μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες διεξήγαγαν τη δική τους μελέτη για πιθανή αγορά της FCA, συμπεριλαμβανομένης της συνάντησης την περασμένη εβδομάδα με εκπροσώπους ομάδων λιανικής πώλησης των ΗΠΑ σχετικά με μια πιθανή εξαγορά. Σύμφωνα με μια πηγή, τα στελέχη της FCA ταξίδεψαν στην Κίνα για να συναντηθούν με την Great Wall Motor Co. και κινεζικές αντιπροσωπείες εθεάθησαν την περασμένη εβδομάδα στην έδρα της FCA στο Auburn Hills, στο Michigan.
Marchionne: Κάνοντας την FCA δελεαστική
Οι κινεζικές εταιρείες υπόκεινται σε κυβερνητικές πιέσεις προκειμένου να επεκταθούν εκτός της Κίνας, εξαγοράζοντας ξένες εταιρείες. Η FCA μπορεί να είναι ο τέλειος στόχος, δεδομένου ότι ο διευθύνων σύμβουλός της, Sergio Marchionne, έχει επικεντρωθεί στον εξορθολογισμό και στην εξομάλυνση των δραστηριοτήτων της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σκοπός του είναι να προσελκύει αγοραστές, κάνοντας ταυτόχρονα τολμηρές κινήσεις, όπω ς για παράδειγμα καταργώντας μίνι και μπερλίνες, και ανανεώνοντας το κατασκευαστικό αποτύπωμα της εταιρείας.
Αυτή τη στιγμή δεν είναι σαφές ποια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία ή αυτοκινητοβιομηχανίες πολιορκούν στη FCA. Διάφορες πηγές έχουν επισημάνει τη συμμετοχή διαφορετικών εταιρειών -η Dongfeng Motor Corp., η Great Wall, η Zhejiang Geely Holding Group ή ο σημερινός εταίρος της FCA στην Κίνα, η Guangzhou Automobile Group. Ωστόσο, είναι επίσης ασαφές ποια εταιρεία ή εταιρείες είναι πιθανό να ακολουθήσουν ή να πετύχουν.
Δεν αποτελεί επίσης έκπληξη ότι αυτή τη στιγμή η FCA δεν μιλάει, όπως και καμία από τις τέσσερις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αλλά αν η πώληση δρομολογηθεί, η βασική αμερικανική φίρμα της Jeep -που κάποτε ανήκε στους Γερμανούς και πιο πρόσφατα στους Ιταλούς/Ολλανδούς- μπορεί σύντομα να ανήκει στους Κινέζους.
Σύμφωνα με μια πηγή, οποιαδήποτε πώληση πιθανώς θα περιελάμβανε τις εξαιρετικά κερδοφόρες φίρμες της Jeep και της Ram, καθώς και την Chrysler, την Dodge και τη FIAT, αλλά θα αποκλείονταν η Maserati και η Alfa Romeo. Αυτά τα δύο εμπορικά σήματα θα μπορούσαν να απομακρυνθούν και να μην περιληφθούν στο πακέτο. Όπως ακριβώς έγινε και με τη Ferrari, για να μεγιστοποιήσουν τις αποδόσεις της Exor, της εταιρείας χαρτοφυλακίου που ελέγχεται από την οικογένεια Agnelli, η οποία κατέχει ποσοστό ελέγχου στην FCA. Τουλάχιστον έτσι δήλωσε πηγή, μιλώντας υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας.
Και γιατί ύστερα από δύο χρόνια, με εκπεφρασμένη τη διάθεση πώλησης, η FCA τώρα προκάλεσε το ενδιαφέρον τουλάχιστον ενός δυνητικού αγοραστή από την Κίνα;
Η απάντηση είναι ότι το παγκόσμιο δίκτυο και τα προϊόντα της FCA -ειδικά η Jeep και η Ram- ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που έχει θέσει η κινεζική κυβέρνηση για ελκυστικές εξαγορές.
Διαφορά ποιότητας
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ονειρεύονται ανοιχτά εδώ και μια δεκαετία να εισβάλλουν στην προσοδοφόρα αγορά τη Βορείου Αμερικής, δαπανώντας εκατομμύρια για να εμφανίζονται τα αυτοκίνητά τους σε Σαλόνια Αυτοκινήτου υψηλού προφίλ στις ΗΠΑ. Οι πρώτες προσπάθειες κατέδειξαν ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουν πριν να είναι έτοιμοι για να ανταγωνιστούν τους αντιπάλους τους στην αμερικανική αγορά.
Αλλά τα τελευταία χρόνια - με την τεχνογνωσία και την εμπειρία που αποκτήθηκε μέσω των κοινοπραξιών με τις μεγαλύτερες και πιο επιτυχημένες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο -οι κινεζικές εταιρείες έκλεισαν το χάσμα ποιότητας που της χώριζε με τη Δύση.
Και οι αυτοκινητοβιομηχανίες οι ίδιες αισθάνονται ότι τελικά έχουν κλείσει αυτό το κενό αρκετά για να ξεκινήσουν να πωλούν τα προϊόντα τους στις ΗΠΑ, δήλωσε ο Michael Dunne, πρόεδρος της Dunne Automotive, μιας εταιρείας συμβούλων επενδύσεων στι Hong Kong και ειδικός στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία. Βρίσκονται επίσης υπό την πίεση της κυβέρνησης για να επεκταθούν πέρα από την Κίνα, δήλωσε ο Dunne.
Μια κυβερνητική οδηγία που ονομάζεται «China Outbound» ωθεί τις κινεζικές επιχειρήσεις να αποκτήσουν διεθνή περιουσιακά στοιχεία από τις βιομηχανίες τους και να τα εκμεταλλευτούν «για να δημιουργήσουν το στίγμα τους», όπως έκανε η Geely από τότε που εξαγόρασε τη Volvo το 2010. Το Bloomberg ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ότι οι κινεζικές εταιρείες σχεδιάζουν να ξοδέψουν 1,5 τρισεκατομμύριο δολάρια, εξαγοράζοντας υπερπόντιες εταιρείες κατά την επόμενη δεκαετία -αύξηση 70% σε σχέση με το σημερινό επίπεδο.
«Αυτή τη στιγμή, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες απολαμβάνουν την πλήρη υποστήριξη της ηγεσίας στο Πεκίνο για να προχωρήσουν και να το κάνουν να συμβεί», δήλωσε ο Dunne. «Αυτό είναι κάτι καινούργιο και βρίσκεται στην πραγματικότητα σε ισχύ από το 2015».
Μαζί με τη Volvo, ο Dunne είχε επισημάνει επίσης την κατασκευάστρια ελαστικών Pirelli και το γερμανικό γίγαντα της ρομποτικής Kuka ως κινεζικές εξαγορές που υποστηρίζονται από την πολιτική «China Outbound».
Το ενδιαφέρον από το 2015 βαίνει κλιμακούμενο. Τον Μάιο του 2016, η FCA φιλοξένησε αντιπροσωπεία υψηλού επιπέδου από την Κίνα στα κεντρικά γραφεία της Βόρειας Αμερικής, μεταξύ των οποίων ήταν ο Hu Chunhua, μέλος του Πολιτικού Γραφείου του Κομμουνιστικού Κόμματος και γραμματέας του κόμματος στην Επαρχιακή Επιτροπή του Guangdong. Επίσης, συμμετείχαν ο Cui Tiankai, πρεσβευτής της Κίνας στις ΗΠΑ, και ο Zhang Fangyou, πρόεδρος του ομίλου Guangzhou Automobile Group.
«Το ενδιαφέρον είναι πραγματικό, χωρίς αμφιβολία», δήλωσε ο Dunne. «Οι επιπλοκές προέρχονται από την πολιτική πλευρά: Τι σημαίνει αυτό για μια κινεζική εταιρεία να αποκτήσει μια αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, ανεξάρτητα από το ποια είναι η έδρα της εταιρικής έδρας της;».
Επιχείρηση «με το κλειδί στο χέρι»
Για μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που ονειρεύεται να κάνει βουτιά στη Βόρεια Αμερική, στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική, η FCA είναι η εταιρεία που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και βρίσκεται όσο το δυνατόν πλησιέστερα σε μια λειτουργία «με το κλειδί στο χέρι».
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η FCA έχει 162 μονάδες παραγωγής - μονάδες συναρμολόγησης, εξαρτημάτων, σφραγίδων και μηχανουργικών κατεργασιών- και άλλα 87 κέντρα έρευνας και ανάπτυξης. Στη Βόρειο Αμερική, η FCA διαθέτει το δίκτυο περίπου 2.600 αντιπροσωπειών των ΗΠΑ, καθώς και εκτεταμένα δίκτυα διανομής στον Καναδά και στο Μεξικό.
Και σε αντίθεση με άλλους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων με παρόμοιο παγκόσμιο αποτύπωμα, ο Marchionne και οι προϊστάμενοι του στην Exor έκαναν ένα πράγμα σαφές: Υπογράψτε μια αρκετά μεγάλη επιταγή τα κλειδιά της FCA είναι δικά σας.
Όταν έγινε φανερό στο τέλος του 2015 ότι οι απόπειρες συγχώνευσης της FCA με την General Motors είχαν απορριφθεί και ότι οποιαδήποτε προσπάθεια να συνδεθεί με τη Volkswagen έκλεισε λόγω του σκανδάλου των εκπομπών ντίζελ που έπεσε τότε στο κεφάλι της VW, ο Marchionne άρχισε να εστιάζει την προσοχή του προς τα μέσα, αναζητώντας για ποιο λόγο η εταιρεία δεν ήταν όσο χρειάζεται ελκυστική για τους πιθανούς εταίρους. Στις αρχές του 2016, ξεκίνησε ριζικές αλλαγές για να κάνει την FCA πιο ελκυστική, ειδικά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία της Ασίας, αλλά και στη Volkswagen.
Την ίδια στιγμή, ο Marchionne επεξέτεινε την ανάπτυξη για τις δύο «μηχανές παραγωγής μετρητών»της FCA, τις Jeep και Ram. Επανέφερε τα εργοστάσια από την αυτοφερόμενη κατασκευή πίσω στο body-on-frame για να επεκτείνει την παραγωγή των Ram 1500 και Jeep Wrangler. Και ανακοίνωσε επίσης ότι ύστερα από χρόνια πιέσεων των καταναλωτών, η Jeep θα ξαναφτιάξει ένα pick-up και ότι σύντομα θα κατασκευάζει μεγάλα πολυτελή SUV/crossover για να ανταγωνιστεί με τη Land Rover.
Τα σχέδια ανάπτυξης προϊόντων που εκπονήθηκαν το 2014 -για να μεγαλώσει ισχυρά η γκάμα Chrysler, για παράδειγμα- πετάχτηκαν στον κάλαθο των αχρήστων. Η γραμμή παραγωγής της Βόρειας Αμερικής της FCA θα προσαρμοζόταν για όπου υπήρχαν τα χρήματα: Pick-up, SUV/crossover και μίνι βαν.
Διεύρυνση στόχων
Ο μετασχηματισμός, ο οποίος θα ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό μέχρι το 2018, θα σημαίνει ότι οι εκθέσεις FCA θα μοιάζουν με εκείνες μιας δεκαετίας πριν, όταν η τιμή της βενζίνης είχε πάρει την ανιούσα: Γεμάτες με SUV, crossover, μίνι βαν και pick-up, ξεχνώντας οτιδήποτε μικρότερο ή πιο αποδοτικό από πλευράς καυσίμων. Ο μετασχηματισμός βοήθησε τα τριμηνιαία οικονομικά στοιχεία της FCA, με τον Marchionne να αναφέρει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει το 2018 αυτό που θεωρήθηκε ευρέως ως αστρονομικός στόχος το 2014.
Η FCA εξέτασε επίσης αυστηρά τις συμμετοχές, απορρίπτοντας εκείνες που δεν σχετίζονται άμεσα με την αυτοκινητοβιομηχανία, ως μέσο για την απελευθέρωση παγιδευμένης αξίας για τους μετόχους. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει το διαχωρισμό από τον κατασκευαστή ανταλλακτικών Magneti Marelli, την ειδική στη χύτευση Teksid και τον προμηθευτή αυτοματισμών Comau.
Σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές τον περασμένο μήνα, ο Marchionne παρουσίασε τη στρατηγική.
«Για να είμαστε δίκαιοι με τους μετόχους μας, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα τους αποδώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερη αξία από αυτό το εγχείρημα», δήλωσε.
Η προοπτική πώλησης της FCA σε κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία ενεφάνη στο μυαλό του Marchionne πρόσφατα. Τον Αύγουστο του 2015, μήνες ύστερα από την έναρξη της προσπάθειάς του να συγχωνευθεί ή να συνεργαστεί με μια άλλη παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία με την παρουσίαση του «Confessions of a Capital Junkie» και ενώ είχε ξεκινήσει την προσφορά του για συγχώνευση με την GM, ο CEO της FCA δήλωσε στην Automotive News ότι είχε μελετήσει στενά πιθανές σχέσεις με πολυάριθμες ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Το συμπέρασμά του: Καμία από τις ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έψαχνε συνεργάτες. Και τότε ρωτήθηκε: Όλοι στην Ασία;
«Δεν νομίζω ότι η Ασία είναι συνεργάσιμη», είχε είπε.
Μάλλον έκανε λάθος. Μπορούν και προφανώς είναι μέρος της στρατηγικής τους οι Ασιάτες να εξαγοράσουν την FCA. Για την ακρίβεια θεωρούμε ότι είναι θέμα χρόνου η FCA, με ή χωρίς την Alfa Romeo και τη Maserati, να εξαγοραστεί από τους Κινέζους. Αν και επίσης εκτιμούμε ότι και αυτές οι δύο θα αποτελέσουν μέρος του πακέτου.