Νορβηγία, σχεδόν όλες οι πωλήσεις του 2024 ήταν 100% ηλεκτρικά
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευσαν το 89% των πωλήσεων στη Νορβηγία το 2024, με συνδυασμό κινήτρων και φορολογίας να οδηγεί τη χώρα προς τον στόχο της πλήρους ηλεκτροκίνησης έως το 2025.
Σχεδόν εννέα στα δέκα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στη Νορβηγία το 2024 ήταν πλήρως ηλεκτρικά, σύμφωνα με τις ταξινομήσεις που ανακοινώθηκαν, φέρνοντας τη χώρα πιο κοντά στον στόχο της να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους έως το 2025.
Τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευσαν το 88,9% των νέων πωλήσεων το 2024, από 82,4% το 2023, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Νορβηγικής Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών (OFV).
Τα ηλεκτρικά αντιπροσώπευσαν το 89% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στη Νορβηγία το 2024, έναντι 82% το 2023
Οι κορυφαίες μάρκες σε πωλήσεις ήταν η Tesla, ακολουθούμενη από τις Volkswagen και Toyota, ενώ τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν πλέον σχεδόν το 10% των νέων πωλήσεων.
«Η Νορβηγία θα είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο που ουσιαστικά θα εξαλείψει τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου από την αγορά νέων αυτοκινήτων», δήλωσε η Christina Bu, επικεφαλής της Νορβηγικής Ένωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων.
Μέρος αυτής της επιτυχίας είναι η πολιτική «καρότο και μαστίγιο». Η πετρελαιοπαραγωγός Νορβηγία επιβάλλει βαρείς φόρους στα αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου, ενώ εξαιρεί τα ηλεκτρικά από φόρους εισαγωγής και ΦΠΑ, καθιστώντας τα πιο ελκυστικά. Παρά ταύτα, ορισμένοι φόροι επανεισήχθησαν το 2023.
Η πολιτική αυτή απέδωσε επειδή παρέμεινε σταθερή σε βάθος χρόνου, ανεξαρτήτως κυβερνητικής παράταξης, σημειώνουν οι ειδικοί.
«Πολύ συχνά βλέπουμε σε άλλες χώρες ότι εισάγονται φορολογικά κίνητρα ή απαλλαγές και μετά αποσύρονται», ανέφερε η Bu.
Επιπλέον, η απουσία λόμπι αυτοκινητοβιομηχανιών στη Νορβηγία συνέβαλε σημαντικά. «Δεν είμαστε χώρα παραγωγής αυτοκινήτων, οπότε η φορολόγηση των αυτοκινήτων στο παρελθόν ήταν εύκολη υπόθεση», δήλωσε ο Ulf Tore Hekneby, επικεφαλής του μεγαλύτερου εισαγωγέα αυτοκινήτων της χώρας, Harald A. Moeller.
Η προσφορά κινήτρων αντί για την επιβολή απαγορεύσεων σε αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου αποδείχθηκε επίσης κρίσιμη. «Αυτό θα είχε εξοργίσει τον κόσμο. Οι άνθρωποι δεν θέλουν να τους λένε τι να κάνουν», κατέληξε η Bu.
Πηγή: Reuters