Κλασικό χειρόφρενο: Ήρθε το τέλος του;
Βρετανική έρευνα αναφέρει ότι οι μέρες του κλασικού χειρόφρενου με την καστάνια και τα συρματόσχοινα είναι λίγες. Πολύ λίγες. Και σε ελάχιστα χρόνια θα αποτελεί μουσειακό έκθεμα.
Ύστερα από τον εκδημοκρατισμό (λέξη κι αυτή!) του αυτόματου σασμάν, έρχεται η σειρά του ηλεκτρικού χειρόφρενου και μάλιστα με μεγαλύτερη ένταση από του πρώτου.
Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε πρόσφατη βρετανική έρευνα που αναφέρει ότι όλο και περισσότεροι κατασκευαστές υιοθετούν συστηματικά το ηλεκτρονικό χειρόφρενο στη θέση της κλασικού μοχλού με την καστάνια και τα συρματόσχοινα. Οπότε οι εκφράσεις «τράβα χειρόφρενο» ή «δέσε» θα μπορούσαν στο προσεχές, πολύ κοντινό μέλλον να αποτελούν απλώς παλιομοδίτικες εκφράσεις ή να ξεχαστούν παντελώς.
Οπότε, το τράβηγμα του χειρόφρενου θα μπορούσε να αποτελεί ένα μέρος του παρελθόντος. Και μπορεί -γιατί όχι;- να το βλέπουμε σε κάποιο μουσείο, με το ρυθμό που το αντικαθιστούν οι κατασκευαστές με ένα κουμπί που ελέγχει ένα ηλεκτρικό φρένο. Μια πραγματικότητα που επιβεβαιώνεται από τη μελέτη στην οποία αναφερθήκαμε και δείχνει ότι μόνο το 37% των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνται στη Βρετανία σήμερα διαθέτουν κλασικό χειρόφρενο.
Ο κύριος λόγος για τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξαλείφουν το μηχανικό χειρόφρενο είναι ότι ο μοχλός του είναι «άσχημος» και καταλαμβάνει χώρο στην καμπίνα. Το μικρό κουμπί του ηλεκτρικού χειρόφρενου καταλαμβάνει ελάχιστο χώρο, οπότε απομένει αρκετός για μια ποτηροθήκη ή μια θήκη για μικροπράγματα ή απλώς για να είναι η καμπίνα καθαρή και ελκυστική.
Επιπλέον, σε ένα χειροκίνητο χειρόφρενο, όλα γίνονται μηχανικά. Υπάρχουν λοιπόν συρματόσχοινα που πηγαίνουν από το λεβιέ στα πίσω φρένα. Το να βρεις χώρο για να τα οδηγήσεις πίσω και μάλιστα χωρίς να τα κουρμπάρεις ή να τα γωνιάσεις, είναι μια δύσκολη υπόθεση, λόγω των εμποδίων από άλλα συστήματα και εξαρτήματα του αυτοκινήτου. Η προσθήκη ενός ηλεκτρικού χειρόφρενου εξαλείφει λοιπόν την ανάγκη για τα δυσκίνητα συρματόσχοινα.
Σήμερα, οι μοναδικοί κατασκευαστές που έχουν το κλασικό χειρόφρενο διαθέσιμο σε ολόκληρο τον κατάλογό τους είναι αυτοί με την οικονομικά προσανατολισμένη γκάμα, όπως η Dacia και η Suzuki. Μεταξύ των υπολοίπων εταιρειών, τουλάχιστον ένα μοντέλο διαθέτει ηλεκτρικό χειρόφρενο. Ακόμη «χειρότερα», στην premium αγορά, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα διαθέτουν ηλεκτρικό σύστημα.
Τελείωσαν λοιπόν οι παλιές καλές μέρες που τραβούσαμε και σφίγγαμε το χειρόφρενο (κολλούσαν κι αυτοί οι αναθεματισμένοι τεντωτήρες); Φίλοι μου, μάλλον. Ζωή σε λόγου μας.