Η Τουρκία έλαβε αυστηρά μέτρα κατά των κινεζικών EV
H πορεία των κινεζικών EV θορυβεί όλο και περισσότερες χώρες ανά τον κόσμο. Τελευταία χώρα που αποφάσισε να λάβει μέτρα είναι η Τουρκία.
Η κυβέρνηση της Τουρκίας αποφάσισε να δημιουργήσει πιο αυστηρό πλαίσιο για τα κινέζικα EV που εισάγονται στην χώρα, ακολουθώντας την τακτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το Reuters.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζουν οι κινέζικες μάρκες είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά, ιαπωνικά, κορεάτικα και αμερικάνικα μοντέλα, με αποτέλεσμα να αυξάνουν το μερίδιο τους τόσο στην ευρωπαϊκή, όσο και αισίως στην τουρκική αγορά.
Η ΕΕ ήδη ξεκίνησε έρευνα για τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών μοντέλων της ασιατικής χώρας και ετοιμάζει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θα καθορίζει φορολογικές επιβαρύνσεις στα κινέζικα μοντέλα μηδενικών ρύπων ανάλογα με τις εκπομπές CO2 που εκλύονται κατά την διάρκεια της κατασκευής τους.
H Τουρκία έρχεται να προστεθεί στην λίστα των χωρών που λαμβάνουν μέτρα κατά των κινεζικών EV, μετά την Γαλλία και την Ιταλία
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Γαλλία σταματά τις επιδοτήσεις στα κινεζικά EV
Στο ίδιο μήκος κύματος, αναμένεται να κινηθεί και η Τουρκία, καθώς διαπίστωσε ότι η αθρόα εισαγωγή κινέζικων EV, επηρεάζει αρνητικά την οικονομία της. Επιπροσθέτως, η γειτονική μας χώρα, θέλει να προστατεύσει και την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία στηρίζεται στις τεράστιες επενδύσεις που έχουν κάνει εδώ και πολλά χρόνια στη χώρα και εξακολουθούν να τις ενισχύουν αμερικάνικες, ευρωπαϊκές, ιαπωνικές και κορεάτικες μάρκες.
Πολλά δημοφιλή μοντέλα που πωλούνται στην Ευρώπη, όπως το Toyota C-HR και Hyundai i20 παράγονται σε υπερσύγχρονα εργοστάσια στην Τουρκία τα οποία διοικούνται από τα επιτελεία των μητρικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο οι εταιρείες που εισάγουν EV στην Τουρκία πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον 140 εξουσιοδοτημένα πρατήρια παροχής ρεύματος κατανεμημένα ομοιόμορφα σε όλη την τουρκική επικράτεια και να ανοίγουν ένα τηλεφωνικό κέντρο για κάθε μάρκα. Το διάταγμα του υπουργείου Εμπορίου που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα, είχε ήδη επιπτώσεις και οι αναλυτές,σύμφωνα με το Reuters, εκτιμούν ότι «πρόκειται για μια επαχθή απαίτηση που στοχεύει στα κινεζικά οχήματα μηδενικών ρύπων».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Ιταλία εξετάζει αντικίνητρα για τα κινεζικά EV
Οι εισαγωγές από την ΕΕ και χώρες που έχουν συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών με την Τουρκία εξαιρούνται από το διάταγμα. Οι εισαγωγείς έχουν χρόνο μόνο μέχρι το τέλος του μήνα Δεκέμβριου 2023 να συμμορφωθούν, κάτι που είναι σχεδόν αδύνατο για πολλούς.
Η ξαφνική αλλαγή σηματοδοτεί μια οπισθοδρόμηση για τις εταιρείες που ασχολούνται με την πώληση κινεζικών αυτοκινήτων στην Τουρκία, την έκτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης. Αναζητούν τροποποιήσεις ή τουλάχιστον μια καθυστέρηση, ώστε οι αυστηρότεροι κανονισμοί να μην είναι τόσο επώδυνοι στη λειτουργία τους.
Η Τουρκία κινείται με σχέδιο για να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο κύμα εισαγωγών κινεζικών EV. Τα κινέζικα EV που πουλήθηκαν στην Τουρκία τους πρώτους δέκα μήνες της χρονιάς είχαν αξία 184 εκατομμύρα δολάρια, σχεδόν διπλάσιο ποσό από το συνολικό ποσό που σημειώθηκε το 2022.
Οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν σχεδόν 10 φορές φέτος έως τον Νοέμβριο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανικής ένωσης ODMD. Τώρα αποτελούν το 7,1% του συνόλου των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Κίνα τρομάζει αυτοκινητικά την Ευρώπη
«Οι νέοι κανόνες έχουν σκοπό να βάλουν τάξη σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία και να της επιτρέψουν να προχωρήσει σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον», δήλωσε στο Bloomberg αξιωματούχος της Άγκυρας.
Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας της Τουρκίας και τα αγαθά από την ασιατική χώρα έπαιξαν ρόλο στη διόγκωση του εμπορικού ελλείμματος της χώρας σε σχεδόν 100 δις δολάρια μέχρι τον Νοέμβριο. Οι εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων συμβάλλουν σημαντικά στο έλλειμμα. Νωρίτερα φέτος, η Τουρκία επέβαλε πρόσθετο δασμό 40% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, αυξάνοντας το συνολικό τελωνειακό φορολογικό συντελεστή στο 50%.