H απρόσμενη μάχη της Tesla με την Dacia και το πρόβλημα της Ευρώπης!
Η ανάκαμψη της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου το πρώτο 3μηνο του 2023 στρέφει τους προβολείς σε μια παράξενη μονομαχία και φέρνει στην επιφάνεια ένα από τα σοβαρά προβλήματα της Ευρώπης.
Κοιτώντας τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά μετά την συμπλήρωση του πρώτου 3μήνου για το 2023, προκύπτουν μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία. Πρώτα απ’ όλα, από τις πρώτες θέσεις λείπουν πολλά μοντέλα που πρωτοστατούσαν τα προηγούμενα χρόνια και η μάχη για την πρώτη θέση δίνεται ανάμεσα σε δυο μοντέλα με μόνο κοινό στοιχείο τις… τέσσερις ρόδες! Για την πρωτιά παλεύουν το Tesla Model Y και το Dacia Sandero, μια μάχη που αναδεικνύει τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η μεσαία τάξη στη Γηραιά Ήπειρο.
Για λόγους που έχουμε αναλύσει αρκετές φορές την τελευταία διετία, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου περνά μια δύσκολη περίοδο, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να βρίσκονται απέναντι σε νέες προκλήσεις και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Κι όλα αυτά την ώρα που επιχειρείται μια στροφή προς τη βιώσιμη και, πιο συγκεκριμένα, την 100% ηλεκτρική κινητικότητα.
Παρόλο τις δυσκολίες, το πρώτο τρίμηνο έκλεισε με θετικό πρόσημο. Από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2023, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη ανήλθαν σε 3,22 εκατ. μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 17% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Ωστόσο, πέρα από τη θετική για την αγορά σημαντική αύξηση, αυτό που έχει πραγματικά ενδιαφέρον είναι η κατάταξη των μοντέλων με τις καλύτερες πωλήσεις. Και συγκεκριμένα, η απρόσμενη μονομαχία της Tesla με την Dacia. Το Tesla Model Y ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη το πρώτο τρίμηνο του 2023 με το Dacia Sandero να ακολουθεί στη δεύτερη. Στην τρίτη θέση βρέθηκε το VW T-Roc, με τα Peugeot 208 και Opel Corsa να συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα. Αναλυτικά, τα πρώτα δέκα μοντέλα σε πωλήσεις στην Ευρώπη το πρώτο τρίμηνο του 2023 είναι τα εξής:
Θέση | Μοντέλο | Πωλήσεις |
---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 71.683 |
2 | Dacia Sandero | 60.202 |
3 | Volkswagen T-Roc | 54.960 |
4 | Peugeot 208 | 53.336 |
5 | Opel Corsa | 53.307 |
6 | Toyota Yaris Cross | 53.050 |
7 | FIAT/Abarth 500 | 45.598 |
8 | Dacia Duster | 45.310 |
9 | Renault Clio | 44.134 |
10 | Volkswagen Golf | 42.903 |
Οι δυο… Ευρώπες
Το γεγονός ότι ένα πολυτελές ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μέση τιμή εκκίνησης τα €40.000 συναγωνίζεται για την πρωτιά ένα μοντέλο που σε αρκετές αγορές της Ευρώπης προσφέρεται ακόμα με τιμή εκκίνησης κάτω από τις €13.000, δείχνει ότι η Γηραιά Ήπειρος όχι απλά παραμένει δυο ταχυτήτων, αλλά ότι το χάσμα της αγοραστικής δύναμης μεγαλώνει.
Στην αύξηση αυτή συνεισφέρει και η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην οποία πιέζει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Και είναι βέβαιο ότι όσο πλησιάζουμε προς το 2035, χρονιά που θα απαγορευθεί η πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ, το χάσμα θα μεγαλώνει κι άλλο καθώς σταδιακά θα αποσύρονται από την αγορά όσο προσιτά αυτοκίνητα έχουν παραμείνει σε αυτή.
Ενώ δεν πρέπει να βγάζουμε από την εξίσωση και τον κανονισμό Euro 7, που θα τεθεί το επόμενο διάστημα σε ισχύ και για τον οποίο πολλά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν προειδοποιήσει ότι θα αυξήσει κι άλλο τις τιμές των αυτοκινήτων, χωρίς σημαντικό περιβαλλοντολογικό όφελος.
Επιστρέφοντας στην πρώτη δεκάδα των ευρωπαϊκών πωλήσεων γίνεται εμφανές ότι ο πληθωρισμός και όσα και εμείς οι ίδιοι βιώνουμε κάθε φορά που πάμε στο ταμείο του σουπερμάρκετ, έχουν στρέψει την πλειονότητα των ευρωπαίων καταναλωτών σε πιο οικονομικά αυτοκίνητα.
Και με τις τιμές των ηλεκτρικών να παραμένουν υψηλές, είναι βέβαιο ότι με το υπάρχον οικονομικό περιβάλλον οδηγούμαστε σε ακόμα μεγαλύτερο διαχωρισμό. Σε αυτούς που θα μπορούν να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και σε αυτούς που δεν θα μπορούν.