Γερμανία και Ιταλία απειλούν με «μπλόκο» στην απόφαση της ΕΕ για το 2035
Η Γερμανία θέλει να μην απαγορευτούν τα συνθετικά καύσιμα και η Ιταλία μιλά για απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Γερμανία και Ιταλία απειλούν να μπλοκάρουν την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035.
Η Γερμανία απαιτεί την εξαίρεση των οχημάτων που χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα ουδέτερα για το κλίμα, ενώ η Ιταλία είναι γενικά αντίθετη στον κανονισμό. Η Πολωνία και η Ουγγαρία έχουν επίσης διατυπώσει την αντίθεσή τους στο σχέδιο της ΕΕ.
Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Volker Wissing, δήλωσε την Τετάρτη πως «Χρειαζόμαστε εναλλακτικά καύσιμα καθώς δεν υπάρχει άλλη λύση εάν θέλουμε να λειτουργήσουμε τον στόλο των οχημάτων μας με κλιματικά ουδέτερο τρόπο». «Όποιος ασχολείται σοβαρά με την κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα πρέπει να κρατήσει ανοιχτές όλες τις τεχνολογικές επιλογές και επίσης να τις χρησιμοποιήσει», πρόσθεσε.
O Steffen Hebestreit, επικεφαλής εκπρόσωπος του καγκελαρίου Olaf Scholz, υποστήριξε το αίτημα του Wissing για εναλλακτικά καύσιμα μετά το 2035. «Η επιτροπή θα πρέπει να ενεργήσει γρήγορα ως προς αυτό», είπε ο Hebestreit.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί περίπου το 5% της οικονομίας της χώρας και απασχολεί περισσότερους από 800.000 ανθρώπους. Ο τομέας περιλαμβάνει δεκάδες εξειδικευμένους κατασκευαστές ανταλλακτικών που αναπτύχθηκαν προμηθεύοντας αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Mercedes-Benz και Volkswagen, με εξαρτήματα για τα αυτοκίνητά τους με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η ανησυχία είναι πως θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Αντίθετη και η Ιταλία
Η ιταλική δεξιά κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι επικρίνει τα σχέδια για την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι είπε ότι ένα τέτοιο σχέδιο «δεν έχει νόημα» και θέτει σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Ο ACEA, δήλωσε ότι παρακολουθεί «προσεκτικά» τις συζητήσεις για την απαγόρευση και είναι πεπεισμένη ότι η νομοθετική διαδικασία θα ακολουθήσει τον δρόμο της. «Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αντιμετωπίσουν και τις εκπομπές από τον υπάρχοντα στόλο οχημάτων στο δρόμο», ανέφερε ο ACEA. «Στο τέλος της ημέρας, όλα έχουν να κάνουν με τη μείωση των εκπομπών, όχι για την απαλλαγή από μια τεχνολογία. Όπως αποδεικνύει η τρέχουσα ενεργειακή κρίση, η διαφοροποίηση είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας της Ευρώπης».
Εκπρόσωπος της ΕΕ είπε ότι η μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών είναι απολύτως απαραίτητη για την επίτευξη του στόχου για μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το τέλος της δεκαετίας στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα μέχρι τα μέσα του αιώνα. Οι οδικές μεταφορές είναι ένας από τους τομείς με τη μεγαλύτερη ένταση άνθρακα στην ΕΕ, παράγοντας περίπου το 1/5 των ρύπων στην ΕΕ.
Απώλειες θέσεων εργασίας
Ο μεγαλύτερος βιομηχανικός όμιλος - λόμπι της Γερμανίας, ο BDI, ο οποίος αντιπροσωπεύει τους κατασκευαστές όλων, από αυτοκίνητα μέχρι κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, δήλωσε ότι χαιρετίζει την πρωτοβουλία του υπουργού Μεταφορών και απορρίπτει ένα «ντε φάκτο τέλος για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης».
«Είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη τα εναλλακτικά καύσιμα για νέες ταξινομήσεις επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων», ανέφερε.
Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει ήδη κοινωνικό κόστος στην Ιταλία. Η Stellantis ανακοίνωσε 2.000 περικοπές θέσεων εργασίας στην Ιταλία, που αναλογεί στο 4,3% των 47.000 εργαζομένων της στη χώρα. Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει απολύσει πάνω από 7.000 εργαζομένους στη χώρα τα τελευταία τρία χρόνια, σύμφωνα με το συνδικάτο Fiom.
Η Ford θα απολύσει περίπου το 11% του εργατικού δυναμικού της στην Ευρώπη, εξαιτίας της στροφής της αυτοκινητοβιομηχανίας προς τα EV.
Από τις συνολικά 3.800 θέσεις εργασίας που απομένουν, οι εργαζόμενοι στη Γερμανία και στο Ηνωμένο Βασίλειο θα πληγούν περισσότερο με περίπου 2.300 και 1.300 θέσεις που θα καταργηθούν αντίστοιχα τα επόμενα τρία χρόνια, δήλωσε η Ford τον περασμένο μήνα.