Euro 7, καθυστερήσεις και θάνατος του ντίζελ;
Tο νέο πρότυπο για τους κινητήρες, το Euro 7, τυπικά θα τεθεί σε ισχύ στις 31 Δεκεμβρίου 2025. Αν και η Ευρώπη δεν έχει ακόμη μπορέσει να θέσει σε γνώση μας τα νέα όρια ρύπανσης.
Από αναβολή σε αναβολή, η θέσπιση του προτύπου Euro 7, που θα τεθεί σε ισχύ το 2025, εξακολουθεί να είναι ασαφής. Το περιμέναμε το 2021… Και ακόμα τίποτα. Αν δεν πρόκειται για φήμες, το θέμα έχει κολλήσει στην ανάκτηση της σκόνης από τα υλικά τριβής κατά το φρενάρισμα και στον απαιτούμενο χρόνο προθέρμανσης για τα ντίζελ. Αυτό ειδικά το τελευταίο είναι συνώνυμο με την εμπορική θανάτωση αυτού του τύπου κινητήρα.
Το τι θα περιλαμβάνει το πρότυπο Euro 7, προσώρας περιορίζεται στον γενικότερο στόχο: «Βελτίωση της ποιότητας του αέρα με ιδιαίτερη έμφαση στις αστικές περιοχές».
Πέρα από τον στόχο της Ευρώπης να μειώσει δραστικά το επίπεδο ρύπανσης των θερμικών αυτοκινήτων σε σύγκριση με το Euro 6d, υπάρχει αβεβαιότητα. Προς απογοήτευση των κατασκευαστών που, αντιμέτωποι με αυτήν την έλλειψη αριθμητικών στοιχείων, δεν μπορούν να προβλέψουν όλα τα μέτρα που θα πρέπει να λάβουν, παρά την εσπευσμένη στροφή προς την ηλεκτρική ενέργεια.
Η μετάβαση στο Euro 7, με ή χωρίς αριθμητικά στοιχεία ακόμη, πρέπει να γίνει στις 31 Δεκεμβρίου 2025. Με άλλα λόγια, όλα τα νέα μοντέλα θα πρέπει να το πληρούν από την 1η Ιανουαρίου του 2026. Στη συνέχεια, όλα τα προς ταξινόμηση νέα αυτοκίνητα θα υπόκεινται σε αυτό το 2027.
Το να περιμένουμε μέχρι το 2023 για να αποκαλυφθεί τι στο διάτανο θα είναι αυτό το Euro 7, θα επιβάλλει μια πολύ σφιχτή ατζέντα στους κατασκευαστές. Η ευρωπαϊκή τους ένωση, η ACEA, ασκεί ήδη πίεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να βρεθεί μια πολιτική συμφωνία.
Και βρήκε έτσι την ευκαιρία η EE να δώσει τα βιομηχανικά προσβάσιμα επίπεδα για το 2026: Μείωση των NOx στα ντίζελ κατά 50% και στους βενζινοκινητήρες κατά 40%. Η ACEA είναι ακόμη καχύποπτη όσον αφορά την ανάκτηση μικροσωματιδίων που εκπέμπονται από τα φρένα, καθώς αυτό θα επηρεάσει και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Από τα παραπάνω γίνεται περισσότερο από προφανές ότι ο εξηλεκτρισμός θα γενικευθεί για τα «θερμικά», με τα υβριδικά συστήματα κίνησης να γίνονται σχεδόν υποχρεωτικά από το 2026. Από τα παραπάνω συνάγεται ότι οι κινητήρες ντίζελ δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν.
Οι τεχνολογίες που θα τεθούν σε εφαρμογή για την αντιμετώπιση πολύ πιο σοβαρών περιορισμών από το ισχύον Euro 6d είναι τόσο περίπλοκες και δαπανηρές, που ακόμη και με ηλεκτρική υποβοήθηση θα ήταν αδύνατη η πώλησή τους σε αποδεκτή τιμή. Το ντίζελ επομένως, το πιθανότερο είναι να εξαφανιστεί με το Euro 7.
Ο σφόδρα μέχρι πρότινος ευνοημένος πετρελαιοκινητήρας λοιπόν, θα είναι ένας πραγματικός αποδιοπομπαίος τράγος. Πριν από μια δεκαετία μόλις, η ΕΕ, με το μπόνους των χαμηλών CO2, ωθούσε τους καταναλωτές στην αγορά ντίζελ. Και τώρα αυτό το είδος καυσίμου καταδικάζεται ούτως ή άλλως μεσοπρόθεσμα από τοπικές αποφάσεις απαγόρευσης που θα έρθουν στις Βρυξέλλες (2030) και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης.
Και στη συνέχεια, το 2035, η Ευρώπη θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Θα μείνουν μόνο τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα για όσους θέλουν να ξεφύγουν από το 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χωρίς ωστόσο κανείς να μπορεί να τους εγγυηθεί ότι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση παντού με τα θερμικά αυτοκίνητά τους.