Έχασε το κινεζικό τρένο η FCA;
Οι τρεις πιο γνωστοί Κινέζοι κατασκευαστές αρνούνται ότι ενδιαφέρονται για την εξαγορά της FCA, αλλά ο κατάλογος με τις πορτοκαλιές στην Κίνα είναι μακρύς. Ευτυχώς!
Πρώτα ήταν η Geely. Λίγο αργότερα η Dongfeng. Τώρα προσθέστε και το Guangzhou Automobile Group στον κατάλογο των Κινέζων κατασκευαστών αυτοκινήτων που έχουν αρνηθεί ότι ενδιαφέρονται για την εξαγορά της Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
Η FCA αναζητά ένα συνεργάτη για συγχώνευση ή εξαγορά εδώ και ένα ή δύο χρόνια, ενώ είδε το αποθεματικό της εταιρείας να αυξάνεται νωρίτερα αυτή την εβδομάδα όταν η Automotive News ανέφερε ότι μια «γνωστή κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία» είχε κάνει μια προσφορά για να αποκτήσει FCA». Η εταιρεία έχει αγοραία αξία κοντά στα 20 δισ. δολάρια. Η Automotive News ανέφερε ότι η προσφορά απορρίφθηκε επειδή δεν ήταν αρκετή.
Αν διαβάζετε προσεκτικά, θα παρατηρήσετε ότι μόνο οι τρεις από τις πιο γνωστές κινεζικές μάρκες έχουν απορρίψει ότι ενδιαφέρονται. Και αυτό δεν σημαίνει ότι η FCA παραμένει στα αζήτητα και χωρίς ενδιαφέρον. Ο κατάλογος των μεγάλων κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι ακόμα μακρύς και οι BYD, Chery, SAIC αλλά και άλλοι θα μπορούσαν να κλιμακώσουν την εκδήλωση ενδιαφέροντος –δεν είναι απίθανο ένας άλλος Κινέζος κατασκευαστής, ακόμα και από αυτούς που διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους ότι δεν ενδιαφέρεται, θα μπορούσε να έχει κάνει την προσφορά που ανέφερε η Automotive News.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οι Κινέζοι θέλουν να αγοράσουν την FCA [upd]
Εάν η αναφορά είναι ακριβής, τότε σημειώνεται πρόοδος για την FCA. Τα προηγούμενα ανοίγματα της Fiat Chrysler στην General Motors δεν κατέληξαν πουθενά και η Volkswagen έβαλε πάγο σε κάθε προσπάθεια συνεργασίας. Δηλαδή, αυτό κάνει συνολικά πέντε αυτοκινητοβιομηχανίες -τρεις κινεζικές, μια αμερικανική και μια γερμανική να τυρβάζουν περί άλλα όταν ο Sergio Marchionne ρίχνει γέφυρα συνεργασίας.
Το ενδιαφέρον είναι ότι, ύστερα από δύο χρόνια αναζήτησης εταίρου, η FCA φέρεται να απέρριψε μια προσφορά διότι το τίμημα ήταν πολύ χαμηλό. Η Automotive News μάλιστα ανέφερε ότι η προσφορά ήταν λίγο πάνω από την αγοραία αξία της εταιρείας. Αυτό σημαίνει ότι ο Marchionne προφανώς θεωρεί ότι η εταιρεία αξίζει πολύ περισσότερο από αυτήν την προσφορά ή ότι προέκυψαν άλλα, δυσεπίλυτα θέματα για μια συμφωνία -ή και τα δύο.
Εδώ να σημειώσουμε, επαναλαμβάνοντας ότι μια κινεζική συνεργασία με την ιδιοκτησία της FCA έχει νόημα και όφελος για αμφότερα τα μέρη. Από τη μια θα έδινε στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία πρόσβαση στις επιτυχημένες φίρμες Ram και Jeep, ενώ από την άλλη θα έδινε στην FCA τέτοια εισροή μετρητών που θα μπορούσαν να τη βοηθήσουν να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό σε τομείς όπου είναι αδύναμη.
Εάν η προσφορά τελικά απορρίφθηκε επειδή ήταν λίγο χαμηλή, είναι προφανές ότι ο πιθανός αγοραστής θα μπορούσε να επιστρέψει στο τραπέζι με περισσότερα μετρητά. Αν συμβαίνει αυτό και αν γίνει κάτι τέτοιο, η FCA κάθε άλλο παρά με την πλάτη στον τοίχο βρίσκεται.
Αλλά ας εξετάσουμε τα πράγματα και από μια άλλη οπτική και τι προβλήματα θα μπορούσαν να εμποδίσουν στην τελεσφόρηση μιας τέτοιας συμφωνίας –ή που ήδη εμποδίζουν.
Ας κάνουμε λοιπόν την υπόθεση εργασίας ότι η FCA και μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία καταλήγουν σε συμφωνία. Τότε τι γίνεται; Κάθε συγχώνευση/πώληση θα πρέπει να εγκριθεί από αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές, οι οποίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πολιτικές πιέσεις από τον πρόεδρο Trump, ενός ανθρώπου που δεν αποτελεί μυστικό η κριτική του για τις κινεζικές εμπορικές πρακτικές. Πριν από λίγες μέρες μόνο, ο Trump διέταξε έρευνα για το αν η Κίνα υποχρεώνει τις αμερικανικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα να καταθέτουν και την πνευματική ιδιοκτησία τους. Μία πιθανή συμφωνία θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει και την αμερικανική κριτική, ειδικά εάν υπάρχει κίνδυνος απώλειας αμερικανικών θέσεων εργασίας.
Εκείνο που καταλαβαίνουμε εμείς είναι ότι δεν υπάρχει αμφιβολία: Οι Κινέζοι και η FCA έχουν μιλήσει και θα συνεχίσουν να το κάνουν. Και αν καταλήξουν, αυτό θα είναι προς όφελος της FCA, προκειμένου από κομπάρσος να συγκαταλεγεί ανάμεσα στους πρωταγωνιστές. Το ερώτημα που γεννάται είναι εάν η συμφωνία θα τύχει ευνοϊκής αντιμετώπισης από το κέντρο εξουσίας που ονομάζεται Washington DC.