Dacia: Πώς η οικονομική φίρμα της Renault μειώνει το κόστος;
Το βασικό ερώτημα των αγοραστών της Dacia -το 40% προέρχονται από την αγορά μεταχειρισμένου- είναι, «πώς μπορώ να πάρω περισσότερα χωρίς να ξοδέψω πολλά;».
Η Dacia αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία για τη Renault από 1999 που η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία αγόρασε τη ρουμανική μάρκα της κομμουνιστικής εποχής. Το μυστικό της Dacia είναι ότι δεν έχει στην γκάμα της «περιττά» αυτοκίνητα με αχρείαστες τεχνολογίες.
Οι πωλήσεις της Dacia αυξάνονται σχεδόν κάθε χρόνο και υπό την ιδιοκτησία της Renault, ανέβηκε σε μερίδιο αγοράς 3% στην Ευρώπη. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 12% μέχρι το Νοέμβριο του περασμένου έτους, σύμφωνα με το σύνδεσμο των κατασκευαστών, ACEA. Τα μοντέλα της πωλούνται επίσης παγκοσμίως, υπό τα σήματα της Renault, στο πλαίσιο του Global Access Program του ομίλου για αυτοκίνητα χαμηλού κόστους.
Η Dacia αποκαλεί τη διαδικασία ανάπτυξής της «σχεδιασμός έναντι κόστους». Ένας στόχος τιμής καθορίζεται για ένα συγκεκριμένο ανταλλακτικό και οι σχεδιαστές, οι μηχανικοί και οι προμηθευτές συνεργάζονται για να καλύψουν αυτή την τιμή. Η στρατηγική αυτή παρουσιάζεται στο ανανεωμένο Duster, το οικονομικό κόμπακτ SUV της φίρμας, το οποίο έχει πουλήσει περίπου δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα παγκοσμίως από το λανσάρισμά του το 2010. Το Duster, διαθέσιμο σε προσθιοκίνητη και τετρακίνητη έκδοση, εξακολουθεί να είναι δημοφιλές εδώ και οκτώ χρόνια.
Τα στελέχη της εταιρείας δεν ήθελαν να αυξήσουν τη βασική τιμή του Duster που είναι 11.990 ευρώ στη Γαλλία - αν και τα προαιρετικώς τετρακίνητα μοντέλα μπορούν να προσεγγίσουν τις 20 χιλιάδες. Η τελευταία έκδοση του Duster, που η παγκόσμια παρουσίασή της έγινε στην Ελλάδα, στις μεγάλες αγορές βρίσκεται ήδη στις εκθέσεις, ενώ στην Ελλάδα αναμένεται στα μέσα του Φεβρουαρίου.
«Είμαστε ιδιαίτερα συνειδητοποιημένοι όταν πρόκειται για την τιμή», δήλωσε ο Vincent Fournier, υπεύθυνος προγράμματος για το Duster. «Είναι ένας από τους κύριους λόγους που οι άνθρωποι αγοράζουν ένα Dacia. Έτσι κατά τη διάρκεια της φάσης ανάπτυξης παρακολουθήσαμε και βελτιστοποιήσαμε το κόστος κάθε στοιχείου του».
Πειραματισμός και σφάλμα
«Κάθε προμηθευτής πρέπει να κατανοήσει τους περιορισμούς της εντολής για να φτάσει στην τιμή», δήλωσε ο Fournier, εξηγώντας τη διαδικασία «σχεδιασμού-κόστους». Συχνά, αυτό απαιτεί πειραματισμό και αποκλεισμό διά μέσου του σφάλματος. «Για παράδειγμα, ο πρώτος σχεδιασμός για τις μπάρες οροφής του Duster δεν ήταν εύκολο να κατασκευαστεί, επειδή η καμπύλη του εξαρτήματος αυτού πήγαινε και προς δύο κατευθύνσεις», είπε ο Fournier. «Η πρώτη προσφορά από τον προμηθευτή ήταν διπλάσια από το στόχο κόστους. Ο ίδιος ο σχεδιαστής τότε πήγε στο εργοστάσιο του προμηθευτή για να καταλάβει τους κατασκευαστικούς περιορισμούς» και ο σχεδιασμός απλοποιήθηκε.
Ένα άλλο στοιχείο της διαδικασίας είναι η χρήση αποδεδειγμένης τεχνολογίας ή η απλοποίηση της υπάρχουσας που χρησιμοποιείται στις άλλες φίρμες του Renault Group. Το pick-up Alaskan της Renault έχει ένα εξελιγμένο σύστημα κάμερας «bird’s-eye view» το οποίο συνδυάζει τέσσερις κάμερες για να δημιουργήσει μια εικόνα-κάτοψη. Αυτό θεωρήθηκε υπερβολικά δαπανηρό για το Duster, αλλά οι σχεδιαστές προϊόντος συνέχισαν να ζητούν τέσσερις κάμερες για ασφάλεια στο 4x4 -μία εμπρός, μία πίσω και μία σε κάθε πλευρά.
«Τα ηλεκτρονικά που σχηματίζουν την εικόνα-κάτοψη από τις απόψεις όλων των καμερών είναι το ήμισυ του κόστους ολόκληρου του συστήματος», δήλωσε ο Fournier, «έτσι στο πλαίσιο της διαδικασίας “σχεδιασμός έναντι κόστους”, το αφαιρέσαμε. Απλοποιούμε την τεχνολογία και μπορούμε να την προσφέρουμε σε πολύ προσιτή τιμή», είπε ο Fournier.
Οικείες γραμμές
Κάτω από το πέτσωμα του αυτοκινήτου, το Duster είναι σε μεγάλο βαθμό το ίδιο και εξακολουθεί να κατασκευάζεται σε μια έκδοση της πλατφόρμας BO της Συμμαχίας Renault-Nissan. Οι αγοραστές συνεχίζουν να έχουν τη δυνατότητα επιλογής δύο βενζινοκινητήρων με 115 ή 125 ίππους, δύο πετρελαιοκινητήρων με 90 ή 110 ίππους και ενός bi-fuel με βενζίνη ή υγραέριο -επιλέγεται από το 35% των αγοραστών της Dacia στην Ιταλία.
Ωστόσο, κάθε πάνελ του αμαξώματος είναι καινούργιο και ο ελαφρύς επανασχεδιασμός έχει στόχο να τονίσει τη στιβαρότητα του Duster, διατηρώντας παράλληλα το οικείο σχήμα του. Η γρίλια στη μάσκα φάρδυνε, η βασική γραμμή έχει ανυψωθεί, το παρμπρίζ μετακινήθηκε προς τα εμπρός, η οροφή έγινε πιο οπισθοκλινής και η πίσω πόρτα έχει πιο οριζόντιο προσανατολισμό. Επιπλέον, οι γλίστρες εμπρός και πίσω μεγάλωσαν.
Το εσωτερικό επανασχεδιάστηκε με έμφαση στην ποιότητα, στην εφαρμογή και στο φινίρισμα. Ανταποκρινόμενη στη ζήτηση των πελατών, η Dacia τοποθέτησε την οθόνης πλοήγησης ψηλότερα κατά 7,4 πόντους και τα καθίσματα έχουν πλέον περισσότερη πλευρική στήριξη, ενώ τα προσκέφαλα επιμηκύνθηκαν κατά δύο πόντους. Η Dacia έχει περιλάβει περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους για μικροπράγματα στην καμπίνα, συμπεριλαμβανομένου ενός συρταριού 2,8 lt κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού.
Ο δείκτης NVH (θόρυβος, κραδασμοί, τραχύτητα) έχει μειωθεί έως και 50% με νέα ηχομονωτικά υλικά, παχύτερα κρύσταλλα στα παράθυρα και πιο άκαμπτης εμπρός δομής, λέει η Dacia.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi
Το Duster έχει γίνει πιο φιλικό προς το χρήστη, λέει η Dacia, με χαμηλότερο λόγο διεύθυνσης, το σύστημα πολλαπλών προβολών με τέσσερις κάμερες, το hill descent control και το keyless entry που ανιχνεύει την παρουσία του οδηγού και κλειδώνει και ξεκλειδώνει αυτόματα τις πόρτες.
«Το Duster είναι το πιο εμβληματικό μοντέλο της γκάμας της Dacia», είχε δηλώσει ο εμπορικός διευθυντής της, François Mariotte σε συνέντευξή του στην ΙΑΑ 2017 στη Φρανκφούρτη, όπου παρουσιάστηκε το ανασχεδιασμένο Duster. «Έχουμε κρατήσει τα καλύτερα από το Duster και βελτιώσαμε ό,τι έπρεπε να βελτιώσουμε». Η Dacia αναμένει να δει αύξηση πωλήσεων και για το 2018, αλλά απέφυγε να δώσει νούμερα και ποσοστά.
Ο Mariotte είπε ότι το βασικό ερώτημα που θέτουν οι αγοραστές της Dacia -το 40% των οποίων προέρχονται από την αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων- είναι, «πώς μπορώ να πάρω περισσότερα χωρίς να ξοδέψω πολλά;». Το ερώτημα αυτό αποτελεί επίσης οδηγό για την εταιρεία, είπε. «Πριν να ξοδέψουμε ένα ευρώ στη Dacia, το σκεφτόμαστε πραγματικά περισσότερο από δύο φορές», δήλωσε ο Mariotte. «Με αυτόν τον τρόπο μπορείς να βρεις έναν τρόπο να κάνεις τα πράγματα διαφορετικά. Στόχος είναι να κάνεις τα πράγματα καλύτερα χωρίς να ξοδέψεις περισσότερα».