Άρχισε η «σαλαμοποίηση» της FCA; Οι Κινέζοι έβαλαν στο μάτι τη Jeep
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Great Wall έκανε γνωστές τις προθέσεις της να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την FCA με στόχο να εξαγοράσει το «φιλέτο» του Ομίλου που λέγεται Jeep
Ντίνος Παπαγιαννόπουλος |
Η Κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία Great Wall Motor Co. δήλωσε στο Automotive News ότι ενδιαφέρεται να αγοράσει τη Jeep και γι αυτό το λόγο επικοινώνησε με την FCA, προκειμένου να διαπιστώσει αν υπάρχει ενδιαφέρον διαπραγμάτευσης.
Αν μια τέτοια κίνηση προχωρήσει σημαίνει ότι η Jeep θα αποκοπεί από τον υπόλοιπο Όμιλο της FCA, πράγμα που αφήνει ερωτηματικά και για τις άλλες μάρκες του Group, όπως την FIAT, την Chrysler, την Dodge και τη Ram. Ήδη η FCA μελετά το ενδεχόμενο να δημιουργήσει μια ξεχωριστή εταιρεία-ομπρέλα για τις Alfa Romeo και Maserati.
Η Πρόεδρος της Great Wall, Wang Fengying, απάντησε με email σε ερώτηση της Automotive News ότι όντως η εταιρεία της προτίθεται να εξαγοράσει τη Jeep και «συνομιλεί» με την FCA προκειμένου να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις. Από τη μεριά του ο Όμιλος FCA αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο.
Δεν αποτελεί ιδιαίτερη έκπληξη το γεγονός ότι η Great Wall ενδιαφέρεται μόνο για τη Jeep. Σύμφωνα με όλους τους αναλυτές η Jeep είναι αναμφίβολα η πιο πολύτιμη εταιρεία της FCA και θεωρητικά αξίζει περισσότερο ως αυτόνομη εταιρεία από όσο όλος ο Όμιλος μαζί.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Έχασε το κινεζικό τρένο η FCA;
Πραγματικά η Jeep είναι το «διαμάντι του στέμματος» της FCA, λόγω των πωλήσεών της αλλά και της αίγλης του ονόματος που έλκει τη καταγωγή της ήδη από τα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μάλιστα αυτή τη στιγμή η Jeep είναι ο πιο ισχυρός πόλος έλξης για όλους τους μνηστήρες που ενδιαφέρονται να εξαγοράσουν την FCA. Είναι η εταιρεία που ουσιαστικά βρισκόταν στο επίκεντρο όλων των προηγούμενων εξαγορών, από το 1987, όταν η Chrysler αγόρασε την American Motors Corp. Ή όταν η General Motors μελέτησε το ενδεχόμενο συγχώνευσης τουλάχιστον τρεις φορές την περασμένη δεκαετία.
Μάλιστα ο ίδιος ο Sergio Marchionne, CEO της FCA είπε σε στελέχη της αγοράς τον περασμένο Απρίλιο ότι η εταιρεία είναι πιθανόν να καταστήσει την Jeep μια ανεξάρτητη μάρκα, χωριστά από τον Όμιλο.
Ο εκπρόσωπος της Great Wall, Xu Hui, αμέσως μετά το ηλεκτρονικό σημείωμα της Fengying, ανέφερε σε συνέντευξη ότι η εταιρεία του εξέφρασε ανεπισήμως το ενδιαφέρον της για την Jeep, αλλά δεν έχει κάνει ακόμα επίσημη προσφορά και φυσικά δεν έχει συνομιλήσει με το Συμβούλιο της FCA. «Ενδιαφερόμαστε σφόδρα για την Jeep και την παρακολουθούμε στενά για μακρό χρονικό διάστημα» είπε ο Hui. «Στρατηγικός μας στόχος είναι να γίνουμε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής SUV παγκοσμίως. Η απόκτηση της Jeep, ενός παγκόσμιου κατασκευαστή SUV, θα μας εξυπηρετούσε ώστε να επιτύχουμε αυτό τον στόχο νωρίτερα και καλύτερα από ότι θα μπορούσε να το κάνει η Great Wall στηριζόμενη αποκλειστικά στις δικές της μάρκες».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το νέο Jeep Compass
Η Great Wall εγκατέστησε φέτος ένα κέντρο Έρευνας και Εξέλιξης στο Detroit των ΗΠΑ, το οποίο χρησιμοποιεί για να μάθει περισσότερα για τις ανάγκες της αμερικανικής αγοράς. Έχει επίσης άλλο ένα παρόμοιο κέντρο στο Los Angeles, ενώ αναθεώρησε και τα σχέδιά της για κατασκευή εργοστασίου στο Μεξικό, εξαιτίας των απειλών του Προέδρου Donald Trump ότι θα διαπραγματευτεί εκ νέου τη Συμφωνία Ελεύθερης Αγοράς της Βορείου Αμερικής.
Σύμφωνα με την εταιρεία η κατασκευή εργοστασίου στις ΗΠΑ θα εκμηδένιζε τον κίνδυνο εμπορικής εμπλοκής, δεδομένου ότι επιθυμεί διακαώς σε αυτή την αγορά να λανσάρει τη μάρκα SUV που έχει, με την ονομασία Haval. Αν και η Great Wall έχει πολύ μικρότερο ετήσιο τζίρο από την FCA – 14,76 δις δολάρια έναντι 131 δις – ο Hui δηλώνει σίγουρος ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να βρει το αναγκαίο κεφάλαιο ώστε να προχωρήσει στην εξαγορά.
Η ιδέα και μόνο ότι η Jeep μπορεί να είναι διαθέσιμη προς πώληση θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν «παγκόσμιο πόλεμο» πλειοδοσίας. Κυκλοφορεί ήδη η φήμη ότι η GM, η οποία απέρριψε κατηγορηματικά κάθε ιδέα συγχώνευσης με την FCA το 2015, καλοβλέπει την Jeep, αν όντως διατίθεται χωριστά. Επίσης η Jeep θα μπορούσε να είναι μια πολύ ισχυρή μεταγραφή στο Volkswagen Group, δεδομένου ότι με αυτό τον τρόπο οι Γερμανοί θα αποκτούσαν επιτέλους μια τεράστια πρόσβαση στην αμερικάνικη αγορά, στην οποία έχασαν πολύτιμο έδαφος μετά το dieselgate.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Έτοιμο το 5ετές της FCA
Σε τελική ανάλυση πάντως μια Kινεζική εταιρεία θα μπορούσε να είναι ο πιο κατάλληλος ιδιοκτήτης για την Jeep. Αν η Great Wall ακολουθήσει τα παράδειγμα της Geely Auto και της Ινδικής Tata, οι οποίες εξαγόρασαν τη Volvo και την Jaguar Land Rover αντίστοιχα, θα μπορούσε να καταστήσει τη Jeep σε μια από τις πιο ισχυρές μάρκες σε παγκόσμιο επίπεδο. Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις η Geely και η Tata επένδυσαν μεγάλα χρηματικά ποσά, αλλά έδωσαν στις διοικήσεις την ελευθερία και το χρονικό περιθώριο να «επανεφεύρουν» τις μάρκες.
Η Jeep βέβαια δεν έχει ανάγκη τέτοιων δραστικών λύσεων. Η μάρκα είναι ήδη ισχυρή, παρότι εξακολουθεί να ταλαιπωρείται από θέματα ποιότητας κατασκευής. Η αποκοπή της όμως από την FCA θα είναι σίγουρα μια τεράστια και πολύπλοκη διαδικασία. Το πρωταρχικό ερώτημα είναι το εξής: Πόσο αξίζει η Jeep; Η απάντηση – η οποία πρέπει να λάβει υπόψη και τους νόμους περί franchise στη βόρεια Αμερική, τη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας – εξαρτάται άμεσα από το ποιος θα την αγοράσει. Η Jeep δεν είναι μια ξεχωριστή μάρκα και το δίκτυο πωλήσεων που ξεπερνά τα 2.400 καταστήματα στις ΗΠΑ είναι συνυφασμένο με αυτό της Chrysler, της Dodge και της Ram. Αυτό σημαίνει ότι οποιοσδήποτε επίδοξος αγοραστής θα πρέπει να λύσει το πρόβλημα της δημιουργίας νέου δικτύου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Διαρροή για το Jeep Wrangler 2018
Την περασμένη εβδομάδα ο Adam Jonas, αναλυτής της Morgan Stanley, επιχείρησε να αποτιμήσει την αξία της Jeep. Εκτίμησε λοιπόν ότι η μάρκα ως έχει, αξίζει περίπου 17,2 δολάρια ανά μετοχή, τη στιγμή που η FCA, μαζί με την Jeep, δεν υπερβαίνει τα 16,4 δολάρια ανά μετοχή. Με αυτή την παραδοχή ο Jonas εκτίμησε ότι η Jeep αξίζει 33,5 δις δολάρια, ενώ όλη η FCA δεν υπερβαίνει τα 32 δις δολάρια.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η FCA έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη της Jeep, από το 2009 οπότε και την απέκτησε, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες της μάρκας. Το 2008 η Jeep πούλησε παγκοσμίως περίπου 500.000 οχήματα. Όλα κατασκευάζονταν στη βόρεια Αμερική και η συντριπτική πλειονότητα πωλούνταν στην ίδια αγορά.
Μέχρι το 2016, χάρη στην επέκταση γκάμας σε περισσότερες κατηγορίες, αλλά και της παραγωγής σε χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης, οι παγκόσμιες πωλήσεις της Jeep αυξήθηκαν σε 1,41 εκατομμύρια αυτοκίνητα, Στόχος μάλιστα είναι μέχρι το 2018 οι πωλήσεις να αυξηθούν στα δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα. O Marchionne μάλιστα υποστηρίζει ότι ακόμα η Jeep δεν έχει αγγίξει ούτε κατά διάνοια το πραγματικό ταβάνι των δυνατοτήτων της.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το Jeep Renegade Longitude 2.0 Mjtd 6MT 4WD
Σύμφωνα με τον ίδιο η παγκόσμια αγορά των SUV θα αυξηθεί, σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα, στα 33 με 35 εκατομμύρια οχήματα ετησίως. «Αν υπάρχει μία μάρκα που να έχει το δικαίωμα να διεκδικήσει τη δυνατότητα ώστε μία στις πέντε πωλήσεις (το 20%) παγκοσμίως να είναι δική της, αυτή είναι η Jeep».
Αν λοιπόν λάβουμε τοις μετρητοίς τις προβλέψεις αλλά κυρίως τις φιλοδοξίες του Marchionne τότε η Jeep θα μπορούσε δυνητικά να πουλά περισσότερα από επτά εκατομμύρια οχήματα ετησίως. Με δεδομένη αυτή την εκτίμηση, τότε η αποτίμηση της μάρκας στα 33,5 δις δολάρια δείχνει να είναι εξαιρετικά συμφέρουσα για οποιονδήποτε επίδοξο αγοραστή.
Αν μια τέτοια κίνηση προχωρήσει σημαίνει ότι η Jeep θα αποκοπεί από τον υπόλοιπο Όμιλο της FCA, πράγμα που αφήνει ερωτηματικά και για τις άλλες μάρκες του Group, όπως την FIAT, την Chrysler, την Dodge και τη Ram. Ήδη η FCA μελετά το ενδεχόμενο να δημιουργήσει μια ξεχωριστή εταιρεία-ομπρέλα για τις Alfa Romeo και Maserati.
Η Πρόεδρος της Great Wall, Wang Fengying, απάντησε με email σε ερώτηση της Automotive News ότι όντως η εταιρεία της προτίθεται να εξαγοράσει τη Jeep και «συνομιλεί» με την FCA προκειμένου να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις. Από τη μεριά του ο Όμιλος FCA αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο.
Δεν αποτελεί ιδιαίτερη έκπληξη το γεγονός ότι η Great Wall ενδιαφέρεται μόνο για τη Jeep. Σύμφωνα με όλους τους αναλυτές η Jeep είναι αναμφίβολα η πιο πολύτιμη εταιρεία της FCA και θεωρητικά αξίζει περισσότερο ως αυτόνομη εταιρεία από όσο όλος ο Όμιλος μαζί.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Έχασε το κινεζικό τρένο η FCA;
Πραγματικά η Jeep είναι το «διαμάντι του στέμματος» της FCA, λόγω των πωλήσεών της αλλά και της αίγλης του ονόματος που έλκει τη καταγωγή της ήδη από τα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μάλιστα αυτή τη στιγμή η Jeep είναι ο πιο ισχυρός πόλος έλξης για όλους τους μνηστήρες που ενδιαφέρονται να εξαγοράσουν την FCA. Είναι η εταιρεία που ουσιαστικά βρισκόταν στο επίκεντρο όλων των προηγούμενων εξαγορών, από το 1987, όταν η Chrysler αγόρασε την American Motors Corp. Ή όταν η General Motors μελέτησε το ενδεχόμενο συγχώνευσης τουλάχιστον τρεις φορές την περασμένη δεκαετία.
Μάλιστα ο ίδιος ο Sergio Marchionne, CEO της FCA είπε σε στελέχη της αγοράς τον περασμένο Απρίλιο ότι η εταιρεία είναι πιθανόν να καταστήσει την Jeep μια ανεξάρτητη μάρκα, χωριστά από τον Όμιλο.
Ο εκπρόσωπος της Great Wall, Xu Hui, αμέσως μετά το ηλεκτρονικό σημείωμα της Fengying, ανέφερε σε συνέντευξη ότι η εταιρεία του εξέφρασε ανεπισήμως το ενδιαφέρον της για την Jeep, αλλά δεν έχει κάνει ακόμα επίσημη προσφορά και φυσικά δεν έχει συνομιλήσει με το Συμβούλιο της FCA. «Ενδιαφερόμαστε σφόδρα για την Jeep και την παρακολουθούμε στενά για μακρό χρονικό διάστημα» είπε ο Hui. «Στρατηγικός μας στόχος είναι να γίνουμε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής SUV παγκοσμίως. Η απόκτηση της Jeep, ενός παγκόσμιου κατασκευαστή SUV, θα μας εξυπηρετούσε ώστε να επιτύχουμε αυτό τον στόχο νωρίτερα και καλύτερα από ότι θα μπορούσε να το κάνει η Great Wall στηριζόμενη αποκλειστικά στις δικές της μάρκες».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το νέο Jeep Compass
Η Great Wall εγκατέστησε φέτος ένα κέντρο Έρευνας και Εξέλιξης στο Detroit των ΗΠΑ, το οποίο χρησιμοποιεί για να μάθει περισσότερα για τις ανάγκες της αμερικανικής αγοράς. Έχει επίσης άλλο ένα παρόμοιο κέντρο στο Los Angeles, ενώ αναθεώρησε και τα σχέδιά της για κατασκευή εργοστασίου στο Μεξικό, εξαιτίας των απειλών του Προέδρου Donald Trump ότι θα διαπραγματευτεί εκ νέου τη Συμφωνία Ελεύθερης Αγοράς της Βορείου Αμερικής.
Σύμφωνα με την εταιρεία η κατασκευή εργοστασίου στις ΗΠΑ θα εκμηδένιζε τον κίνδυνο εμπορικής εμπλοκής, δεδομένου ότι επιθυμεί διακαώς σε αυτή την αγορά να λανσάρει τη μάρκα SUV που έχει, με την ονομασία Haval. Αν και η Great Wall έχει πολύ μικρότερο ετήσιο τζίρο από την FCA – 14,76 δις δολάρια έναντι 131 δις – ο Hui δηλώνει σίγουρος ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να βρει το αναγκαίο κεφάλαιο ώστε να προχωρήσει στην εξαγορά.
Η ιδέα και μόνο ότι η Jeep μπορεί να είναι διαθέσιμη προς πώληση θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν «παγκόσμιο πόλεμο» πλειοδοσίας. Κυκλοφορεί ήδη η φήμη ότι η GM, η οποία απέρριψε κατηγορηματικά κάθε ιδέα συγχώνευσης με την FCA το 2015, καλοβλέπει την Jeep, αν όντως διατίθεται χωριστά. Επίσης η Jeep θα μπορούσε να είναι μια πολύ ισχυρή μεταγραφή στο Volkswagen Group, δεδομένου ότι με αυτό τον τρόπο οι Γερμανοί θα αποκτούσαν επιτέλους μια τεράστια πρόσβαση στην αμερικάνικη αγορά, στην οποία έχασαν πολύτιμο έδαφος μετά το dieselgate.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Έτοιμο το 5ετές της FCA
Σε τελική ανάλυση πάντως μια Kινεζική εταιρεία θα μπορούσε να είναι ο πιο κατάλληλος ιδιοκτήτης για την Jeep. Αν η Great Wall ακολουθήσει τα παράδειγμα της Geely Auto και της Ινδικής Tata, οι οποίες εξαγόρασαν τη Volvo και την Jaguar Land Rover αντίστοιχα, θα μπορούσε να καταστήσει τη Jeep σε μια από τις πιο ισχυρές μάρκες σε παγκόσμιο επίπεδο. Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις η Geely και η Tata επένδυσαν μεγάλα χρηματικά ποσά, αλλά έδωσαν στις διοικήσεις την ελευθερία και το χρονικό περιθώριο να «επανεφεύρουν» τις μάρκες.
Η Jeep βέβαια δεν έχει ανάγκη τέτοιων δραστικών λύσεων. Η μάρκα είναι ήδη ισχυρή, παρότι εξακολουθεί να ταλαιπωρείται από θέματα ποιότητας κατασκευής. Η αποκοπή της όμως από την FCA θα είναι σίγουρα μια τεράστια και πολύπλοκη διαδικασία. Το πρωταρχικό ερώτημα είναι το εξής: Πόσο αξίζει η Jeep; Η απάντηση – η οποία πρέπει να λάβει υπόψη και τους νόμους περί franchise στη βόρεια Αμερική, τη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας – εξαρτάται άμεσα από το ποιος θα την αγοράσει. Η Jeep δεν είναι μια ξεχωριστή μάρκα και το δίκτυο πωλήσεων που ξεπερνά τα 2.400 καταστήματα στις ΗΠΑ είναι συνυφασμένο με αυτό της Chrysler, της Dodge και της Ram. Αυτό σημαίνει ότι οποιοσδήποτε επίδοξος αγοραστής θα πρέπει να λύσει το πρόβλημα της δημιουργίας νέου δικτύου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Διαρροή για το Jeep Wrangler 2018
Την περασμένη εβδομάδα ο Adam Jonas, αναλυτής της Morgan Stanley, επιχείρησε να αποτιμήσει την αξία της Jeep. Εκτίμησε λοιπόν ότι η μάρκα ως έχει, αξίζει περίπου 17,2 δολάρια ανά μετοχή, τη στιγμή που η FCA, μαζί με την Jeep, δεν υπερβαίνει τα 16,4 δολάρια ανά μετοχή. Με αυτή την παραδοχή ο Jonas εκτίμησε ότι η Jeep αξίζει 33,5 δις δολάρια, ενώ όλη η FCA δεν υπερβαίνει τα 32 δις δολάρια.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η FCA έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη της Jeep, από το 2009 οπότε και την απέκτησε, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες της μάρκας. Το 2008 η Jeep πούλησε παγκοσμίως περίπου 500.000 οχήματα. Όλα κατασκευάζονταν στη βόρεια Αμερική και η συντριπτική πλειονότητα πωλούνταν στην ίδια αγορά.
Μέχρι το 2016, χάρη στην επέκταση γκάμας σε περισσότερες κατηγορίες, αλλά και της παραγωγής σε χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης, οι παγκόσμιες πωλήσεις της Jeep αυξήθηκαν σε 1,41 εκατομμύρια αυτοκίνητα, Στόχος μάλιστα είναι μέχρι το 2018 οι πωλήσεις να αυξηθούν στα δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα. O Marchionne μάλιστα υποστηρίζει ότι ακόμα η Jeep δεν έχει αγγίξει ούτε κατά διάνοια το πραγματικό ταβάνι των δυνατοτήτων της.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το Jeep Renegade Longitude 2.0 Mjtd 6MT 4WD
Σύμφωνα με τον ίδιο η παγκόσμια αγορά των SUV θα αυξηθεί, σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα, στα 33 με 35 εκατομμύρια οχήματα ετησίως. «Αν υπάρχει μία μάρκα που να έχει το δικαίωμα να διεκδικήσει τη δυνατότητα ώστε μία στις πέντε πωλήσεις (το 20%) παγκοσμίως να είναι δική της, αυτή είναι η Jeep».
Αν λοιπόν λάβουμε τοις μετρητοίς τις προβλέψεις αλλά κυρίως τις φιλοδοξίες του Marchionne τότε η Jeep θα μπορούσε δυνητικά να πουλά περισσότερα από επτά εκατομμύρια οχήματα ετησίως. Με δεδομένη αυτή την εκτίμηση, τότε η αποτίμηση της μάρκας στα 33,5 δις δολάρια δείχνει να είναι εξαιρετικά συμφέρουσα για οποιονδήποτε επίδοξο αγοραστή.