Aκόμη έξι μοντέλα στην «πέδη» του Green NCAP
O Green NCAP δοκίμασε με το νέο ενημερωμένο και βελτιωμένο σύστημα αξιολόγησης του 2022 τα Audi Q4 e-tron Q4 e-tron, το 48βολτο Hyundai Bayon, το Renault Kangoo TCe 130, το Peugeot 308 1.2 PureTech και το VW Caddy 1.5 TSI.
Το 2022, τα κριτήρια αξιολόγησης του Green NCAP προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα. Καθώς οι τεχνολογίες των συστημάτων κίνησης βελτιώνονται και η αγορά αυτοκινήτων κινείται ταχέως προς την ηλεκτροκίνηση, τα πρωτόκολλα δοκιμών και το σχέδιο αξιολόγησης έχουν προσαρμοστεί για να ταιριάζουν καλύτερα στις εξελισσόμενες τάσεις τεχνολογίας και βιωσιμότητας.
Η νέα βαθμολογία Well-to-Wheel+ του Green NCAP παρέχει μια πολύ πιο ρεαλιστική εκτίμηση για τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αυτοκινήτων.
«Μέχρι σήμερα οι αξιολογήσεις μας κάλυπταν μόνο την αξιολόγηση από «tank-to-wheel». Τα αυτοκίνητα έπαιρναν βαθμολογία με αστέρια με βάση τις εκπομπές ρύπων και την απόδοση τους από το σημείο φόρτισης ή την αντλία του πρατηρίου έως την απόδοσή τους στον δρόμο», λέει ο τεχνικός διευθυντής του Green NCAP, Aleksandar Damyanov. «Η νέα βαθμολογία του Green NCAP καλύπτει μια αξιολόγηση αερίων θερμοκηπίου Well-to-Wheel+, υποδηλώνοντας μια πολύ ευρύτερη προσέγγιση».
Αυτό σημαίνει ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με την εξόρυξη, την παραγωγή και τη διανομή ενέργειας από την πηγή («πηγάδι») προστίθενται στις μετρούμενες εκπομπές της εξάτμισης («τροχός»). Το «+» σηματοδοτεί ότι εξετάζεται επίσης η κατασκευή σταθμών παραγωγής ενέργειας και διυλιστηρίων, αλλά όχι ακόμη η ίδια η παραγωγή οχημάτων και μπαταριών. Όπως και πριν, η βαθμολογία συνδυάζει τα αποτελέσματα των πραγματικών δοκιμών στον δρόμο και στις διαφορετικές εργαστηριακές έρευνες σε κυλινδρική πέδη, ωστόσο, τα αυτοκίνητα υπόκεινται πλέον σε μια διαδικασία δοκιμής δύο σταδίων. Οχήματα που σημείωσαν καλές βαθμολογίες βάσει δοκιμών στο πρώτο στάδιο πληρούν τις προϋποθέσεις για πρόσθετες δοκιμές σε δεύτερο στάδιο για να αποδειχθεί η συνέχιση της καλής απόδοσής τους υπό πιο δύσκολες συνθήκες.
Στην πρώτη παρτίδα δοκιμών του 2022, μόνο το Audi Q4 e-tron προκρίθηκε για τις πρόσθετες δοκιμές. Το μεγάλο γερμανικό SUV έχει καλές βαθμολογίες και στα τρία μέρη της αξιολόγησης –Καθαρός αέρας, Ενεργειακή Απόδοση και Αέρια Θερμοκηπίου– καθώς είναι 100% ηλεκτρικό.
Oπότε με μηδενικές εκπομπές ρύπων στην εξάτμιση και με σύστημα κίνησης υψηλής απόδοσης που θεωρείται ότι φορτίζεται με τo ευρωπαϊκό μέσο μείγμα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προβλέπεται για τα επόμενα 16 χρόνια. Το Q4 χάνει μόνο ένα κλάσμα πόντων στις δοκιμές ψυχρού περιβάλλοντος και στις δοκιμές στον αυτοκινητόδρομο.
Το Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V κερδίζει συνολικά 2½ αστέρια, παρά τον μικρό κινητήρα και τη μικρή ηλεκτρική ώθηση από το 48βολτο. Ωστόσο, το τελευταίο δεν αρκεί για να εξισορροπηθούν τα προβλήματα του 3κύλινδρου μοτέρ, ειδικά υπό συνεχές υψηλό φορτίο.
Το Bayon ως βενζινοκίνητο που είναι διαχειρίζεται καλά τις εκπομπές NOx και μερικές φορές υψηλές εκπομπές CO υπό υψηλό φορτίο. Αν και εξοπλισμένο με GPF, σε όλες τις δοκιμές εξέπεμπε σωματίδια που σχεδόν ξεπερνούσαν το όριο για θετικούς βαθμούς.
Το Renault Kangoo ξεκινά με το μειονέκτημα του αντί-αεροδυναμικού αμαξώματος. Η απόδοσή του στον δείκτη αερίων του θερμοκηπίου είναι η χειρότερη από τους τρεις τομείς αξιολόγησης. Οι μετρήσεις για την ενεργειακή απόδοση και τις εκπομπές CO2 στην εξάτμιση είναι λίγο πάνω από τις επίσημα αναφερόμενες τιμές.
Η διαχείριση των ρύπων γίνεται αρκετά καλά, βοηθώντας το αυτοκίνητο να ενισχύσει τη συνολική του απόδοση. Συνολικά, το Kangoo κερδίζει 2½ αστέρια στα 5, μια αξιοπρεπής βαθμολόγηση.
Το Peugeot 308 με τον μικρό 3κύλινδρο κινητήρα αντιμετωπίζει προβλήματα υπό συνεχές υψηλό φορτίο, εκπέμποντας πολύ υψηλές ποσότητες CO. Παρότι εξοπλισμένο με GPF, ο καλύτερος έλεγχος των εκπομπών σωματιδίων και του CO θα βοηθούσε για καλύτερο αποτέλεσμα.
Μετρίως καλή βαθμολογία στους Δείκτες Ενεργειακής Απόδοσης και Αερίων Θερμοκηπίου, οδήγησαν σε συνολική βαθμολογία δύο αστέρων.
Το VW Caddy πέτυχε την αξιοπρεπή αξιολόγηση με 2,5 αστέρια, αλλά ο δείκτης καθαρού αέρα του θα ήταν εύκολα υψηλότερος εάν οι εκπομπές αμμωνίας ελέγχονταν καλύτερα. Το Renault Kangoo, από την άλλη πλευρά, ελέγχει καλά όλους τους ρύπους, αλλά χάνει βαθμούς λόγω της υψηλότερης κατανάλωσης ενέργειας και της σχετικής παραγωγής αερίων του θερμοκηπίου.
Το πανίσχυρο πολυτελές κορεατικό SUV Genesis GV70 δεν μπόρεσε να σημειώσει καλά αποτελέσματα λόγω της σημαντικής ανάγκης σε καύσιμο και του ανεπαρκούς ελέγχου ρύπων, αποκομίζοντας τελικά μόνο ένα πράσινο αστέρι.
«Η νέα βαθμολογία Well-to-Wheel+ των αερίων του θερμοκηπίου παρέχει μια πολύ πιο ρεαλιστική εκτίμηση για τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αυτοκινήτων, είτε είναι με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ηλεκτρικά ή κάποιος συνδυασμός των δύο. Με τη νέα προσέγγιση, ελπίζουμε να ενθαρρύνουμε την κατανόηση ότι όχι μόνο η παράδοση ενός καθαρού τελικού προϊόντος είναι σημαντική, αλλά η όλη διαδικασία θα πρέπει να γίνει πιο πράσινη και διαφανής», λέει ο Damyanov του Green NCAP.
«Προχωρώντας παρακάτω, η παραγωγή οχημάτων και μπαταριών επίσης πρέπει να βρει τον δρόμο της στο σύστημα αξιολόγησης. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή ακόμη και οι καλύτερες αναλύσεις δεν είναι αρκετά ακριβείς για να μας επιτρέψουν να το κάνουμε αυτό. Ωστόσο, εργαζόμαστε για μια ολιστική μεθοδολογία βασισμένη στον κύκλο ζωής και πρόσφατα εισαγάγαμε μια πλήρη αξιολόγηση του κύκλου ζωής μόνο για σκοπούς ενημέρωσης των καταναλωτών».