12 μοντέλα που έσωσαν εταιρείες από χρεωκοπία
Μερικά από τα πιο ιστορικά ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας ενδεχομένως και να μην υπήρχαν σήμερα εάν δεν είχαν λανσάρει στον σωστό χρόνο τα κατάλληλα μοντέλα.
Τύχη, ικανότητα ή μήπως μια ευτυχής συγκυρία; Όλα είναι πιθανά. Ίσως τελικά και να ήταν ένα παιχνίδι της μοίρας. Όπως και να 'χει, στην ιστορία της αυτοκίνησης υπήρξαν κάποια μοντέλα που καθόρισαν το «ρου» πολλών κατασκευαστών. Για την ακρίβεια εάν τα μοντέλα που θα διαβάσετε στο άρθρο που ακολουθεί δεν είχαν παρουσιαστεί τη σωστή χρονικά στιγμή ίσως σήμερα, κάποιες από αυτές τις εταιρείες να μην υφίσταντο καν στον αυτοκινητικό χάρτη.
Από την Aston Martin DB7 μέχρι το πρώτο VW Golf του 1974, σας παρουσιάζουμε 12 μοντέλα που έσωσαν τους αντίστοιχους κατασκευαστές από τα χειρότερα.
Η επιτυχία δε αυτών των μοντέλων ήταν τόσο μεγάλη που δεν έσωσαν απλώς τις εταιρείες τους από βέβαιη πτώχευση αλλά τους προσέφεραν και την κατάλληλη ώθηση προκειμένου να αναπτυχθούν και να μην κοιτάξουν ποτέ ξανά πίσω στις δύσκολες ημέρες του παρελθόντος.
Aston Martin DB7
Μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1980, η Aston Martin ζούσε με τις ένδοξες αναμνήσεις του παρελθόντος. Η ιστορία της ήταν μεγάλη και η «φανέλα» της βαριά αλλά η προοπτική της... βρισκόταν στο αέρα. Για την ακρίβεια, η εταιρεία ήταν στο χείλος του γκρεμού. Σανίδα σωτηρίας στους Βρετανούς προσέφερε η Ford, η οποία το 1994 βοήθησε τα μέγιστα στη δημιουργία του μοντέλου που βλέπετε και στη φωτογραφία. Της DB7.
Το αυτοκίνητο έφερε τη σχεδιαστική υπογραφή του Ian Callum. Χτίστηκε πάνω στην ελαφρώς εξελιγμένη πλατφόρμα της Jaguar XJS (η Jaguar ανήκε επίσης στη Ford την εποχή εκείνη), έκρυβε κάτω από το εντυπωσιακό της περιτύλιγμα έναν υπερτροφοδοτούμενο 6κύλινδρο κινητήρα 3,2 lt και αρκετά ακόμα μηχανικά μέρη που βρήκε εύκαιρα στα ράφια τόσο της Ford όσο και της Mazda. Αυτό ήταν!
Η επιτυχία δεν άργησε να έρθει. Η DB7 πέρα από πανέμορφη αισθητικά, ήταν ποιοτική αλλά και ευχάριστη στο δρόμο με εξαιρετικές επιδόσεις. Το χαρακτηριστικό όμως που την ξεχώρισε από τον ανταγωνισμό ήταν η σχετικά προσιτή (για την κατηγορία πάντα) τιμή εκκίνησης του μοντέλου. Πάνω από 7.000 «DB7» πωλήθηκαν συνολικά, αφήνοντας ένα τεράστιο περιθώριο κέρδους στην Aston Martin για τις μελλοντικές κινήσεις της.
Audi 100 C1
Το πρώτο Audi 100 C1 επίσημα δεν υπήρχε κατά τον σχεδιασμό και την εξέλιξή του. Το 1964, ο Όμιλος Volkswagen ανέλαβε την πρώην Auto Union και τη βιομηχανική μονάδα του Ingolstadt με την ιδέα να την μετατρέψει σε ακόμη ένα εργοστάσιο παραγωγής για τα μοντέλα του Wolfsburg.
Ωστόσο, ο τεχνικός διευθυντής Ludwig Kraus σχεδίασε κρυφά το Audi 100, το οποίο αργότερα εγκρίθηκε από το αφεντικό της Volkswagen, Heinrich Nordhoff. Έτσι γεννήθηκε το πρώτο από τα 800.000 κομμάτια του Audi 100 που κατασκευάστηκαν στα επόμενα οκτώ χρόνια, από το 1968 έως το 1976.
Το Audi 100, πέραν από σωτήρας της φίρμας, αποτελεί αναμφίβολα μια απόδειξη ότι η παραγωγικότητα δεν είναι το άπαν και ότι από μόνη της δεν οδηγεί απαραίτητα στη διεύρυνση των επιλογών ενός κατασκευαστή.
BMW 700
Κι’ όμως, η BMW είχε φθάσει ένα βήμα πριν την καταστροφή! Όσο απίστευτο κι’ αν ακούγεται κάτι τέτοιο σήμερα, είναι η μεγάλη αλήθεια. Οι Βαυαροί έπειτα από μια σειρά μοντέλων χαμηλής εμπορικής απήχησης (από την 501, 503 και 507 έως την Isetta) βρέθηκαν στα πρόθυρα της χρεωκοπίας στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Και τότε, έκανε την εμφάνιση του ο σωτήρας της φίρμας. Η BMW 700.
Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε επίσημα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1959. Ήταν η πρώτη BMW που χρησιμοποιούσε μονοκόκ δομή και κινητήρα μόλις 697 cc... από μοτοσικλέτα.
Από το 1962 τα διακριτικά «LS» υποδήλωναν το μακρύτερο μεταξόνιο, ενώ η ισχύς της «700» είχε ήδη ανέλθει στους 32 PS από το 1960, στην έκδοση «Coupé», και στους 40 PS με τα υποπαράγωγα της τελευταίας «Sport» και «CS».
Βασισμένη στην «Coupé», ήταν και η Convertible εκδοχή του αυτοκινήτου που επιμελήθηκε ο οίκος Baur της Στουτγκάρδης. Η σειρά «700» ολοκληρώθηκε με την ολιγάριθμη «LS Coupé», προτού σταματήσει οριστικά η παραγωγή της, το 1965. Από τότε και μέχρι σήμερα η ΒΜW δεν έχει παρουσιάσει μοντέλο μικρότερο σε κυβισμό από αυτήν.
Η BMW πούλησε συνολικά 188.000 αντίτυπα της «700» σε λιγότερα από πέντε χρόνια κυκλοφορίας του μοντέλου. Χωρίς αυτό το αυτοκίνητο, εκείνη τη χρονική περίοδο, η βαυαρική φίρμα μάλλον δεν θα ήταν η εταιρεία που γνωρίζουμε όλοι σήμερα. Ενδεχομένως και να μην υπήρχε καθόλου...
Bentley Continental GT
Πριν από τη δημιουργία της Continental GT το 2003, η βρετανική εταιρεία πουλούσε κατά μέσο όρο 1.000 αυτοκίνητα ετησίως. Από τη στιγμή βέβαια που η Bentley πέρασε στα χέρια του Ομίλου VW, τα δεδομένα άλλαξαν. Για την ακρίβεια, το ρου της σύγχρονης ιστορίας της βρετανικής φίρμας άλλαξε με το λανσάρισμα της Continental GT.
Η κομψή εμφάνιση του μοντέλου με τον κουπέ χαρακτήρα, η πολυτελής καμπίνα για τέσσερις επιβάτες και ο θηριώδης κινητήρας W12 twin-turbo των 6,0 lt, οδήγησαν 3.200 πελάτες να καταβάλουν άμεσα προκαταβολή για την απόκτηση της! Μόνο το πρώτο έτος οι πωλήσεις της Bentley εκτοξεύτηκαν στις 6.896.
Συνολικά, 40.000 Continental GT βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής, με τη VW να κερδίζει το στοίχημα της Bentley και η βρετανική φίρμα, την επιβίωση της. Win-win η κατάσταση δηλαδή...
Chrysler “K-Car”
Το 1980 η Chrysler ισορροπούσε σε μια λεπτή κόκκινη γραμμή. Ουσιαστικά, απέφευγε την χρεωκοπία χάρη στα κολοσσιαία ομοσπονδιακά δάνεια που λάμβανε ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Έως ότου, ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της φίρμας, ο «πολύς» Lee Iaccoca, ανέλαβε τις τύχες της. Αυτός και η ομάδα του είχαν έτοιμο το σχέδιο διάσωσης.
Αυτό προέβλεπε τη δημιουργία ενός σχετικά μικρού (για τα αμερικανικά πάντα δεδομένα) και πρωτοποριακού μοντέλου, που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί επι ίσοις όροις τα ιαπωνικά αυτοκίνητα που πλημμύριζαν εκείνη την εποχή την αμερικανική αγορά κλέβοντας σημαντικά μερίδια τόσο από την Chrysler όσο και από τους υπόλοιπους εγχώριους κατασκευαστές.
Το πλάνο του Iaccoca στηρίχθηκε βασικά πάνω σε μία πλατφόρμα. Την πλατφόρμα «K», που πρωτοεμφανίστηκε σε μοντέλα της Dodge-Plymouth και κατόπιν της Chrysler. Ήταν δε τέτοια η «ευελιξία» της συγκεκριμένης πλατφόρμας που αναπτύχθηκε τόσο για μπερλίνες όσο και για μοντέλα κουπέ.
Το εμπορικό «μπαμ» όμως ανήκε σε μια άλλη κατηγορία οχημάτων. Σε αυτήν των οικογενειακών μίνιβαν. Tα Plymouth Voyager, Dodge Caravan και Dodge Mini Ram Van δεν πρόσφεραν απλώς χείρα βοηθείας στη φίρμα, αλλά ουσιαστικά τη γλίτωσε από βέβαιο θάνατο. Οι Αμερικανοί λάτρεψαν το συγκεκριμένο κόνσπετ και το απέδειξαν εμπράκτως αγοράζοντας σωρηδόν τα οικογενειακά βαν και βάγκον της Chrysler.
Ford 1949 Series
Όταν ο Henry Ford απεβίωσε το 1947, η εταιρεία έμοιαζε με ακυβέρνητο πλοίο σε φουρτουνιασμένη θάλασσα. Έπεσε στην τρίτη θέση των πωλήσεων στις ΗΠΑ, αλλά το πλέον ανησυχητικό σημάδι ήταν ότι είχε κολλήσει σε ξεπερασμένα και κατά κάποιο τρόπο προπολεμικά σχέδια αυτοκινήτων. Ο εγγονός του Ford όμως, ο Henry Ford II, ανέλαβε τις τύχες της εταιρείας και με «φρέσκιες» ιδέες κατάφερε να αναστρέψει το κλίμα.
Όντας πλέον το μεγάλο αφεντικό, σε ηλικία μόλις 28 ετών, άλλαξε τον τρόπο σκέψης ολόκληρης της φίρμας. Αλλά κυρίως αναβάθμισε τον τρόπο λειτουργίας της. Το πρώτο μοντέλο υπό τις οδηγίες του ήταν και αυτό που έσωσε τη Ford από μεγάλες περιπέτειες. Μάλιστα φημολογείται ότι για 19 ολόκληρους μήνες ο ίδιος και στενοί συνεργάτες του δούλευαν νυχθημερόν το πρότζεκτ της μεγάλης επιστροφής.
Για να φθάσουμε έτσι στον Ιούνιο του 1948 όπου η Ford παρουσιάζει την εικονιζόμενη δίπορτη μπερλίνα. Το πρώτο από μια νέα γενιά μοντέλων που βασίστηκαν στην περίφημη σειρά «1949». Μονάχα την πρώτη ημέρα, περισσότεροι από 100.000 Αμερικανοί έδωσαν προκαταβολή, παραγγέλνοντας το αυτοκίνητο! Αυτό ήταν. Η Ford είχε επιστρέψει για τα καλά...
Προσφέροντας ένα νέο, μοντέρνο και συνάμα κομψό σχήμα, το αυτοκίνητο έκλεψε τις καρδιές του κοινού. Διατίθεντο βέβαια και σε μια μεγάλη ποικιλία εκδόσεων και αμαξωμάτων (δίπορτο σεντάν, 4πορτο σεντάν, κάμπριο, hardtop έως και στέισον), με την πιο εμπορική εκδοχή να κινείται από ένα V8 κινητήρα 3,7 lt. Η Ford πούλησε περισσότερα πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα, με τη σειρά «1949» να συμβάλλει στην οικονομική αποκατάσταση της εταιρείας.
Lamborghini Gallardo
H ιταλική φίρμα είναι υπεύθυνη για ορισμένα από τα πιο εμβληματικά σούπερκαρ που πάτησαν ποτέ τους τροχούς τους στη Γη. Ωστόσο από το 1972, τουλάχιστον έξι διαφορετικοί ιδιοκτήτες δοκίμασαν και απέτυχαν να κάνουν την εταιρεία κερδοφόρα. Για να καταλάβετε κάπως καλύτερα, έως το 1997 (χρονιά που ο Όμιλος VW απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο της φίρμας), η Lamborghini μετά βίας σημείωνε διψήφια νούμερα σε πωλήσεις!
Η αναγέννηση του ένδοξου ιταλικού brand πραγματοποιήθηκε στα χέρια των Γερμανών. Το VW Group αρχικά έριξε στην αγορά την «απόλυτη» Murciélago. Μια κίνηση... επίδειξης δύναμης και αναμφίβολα ένα μήνυμα στον ανταγωνισμό του τι επρόκειτο να ακολουθήσει.
Ο «moneymaker» στην γκάμα της Lamborghini αποδείχθηκε εν τέλει ότι ήταν η «μικρή» Gallardo που παρουσιάστηκε ένα χρόνο αργότερα και συγκεκριμένα το 2003. Με κινητήρα V10 (σε αντίθεση με τον V12 της Murciélago) υπήρξε το «προσιτό» σούπερκαρ που οι φανατικοί –και όχι μόνο- οπαδοί της φίρμας αναζητούσαν.
Μόνο το πρώτο έτος, η «Lambo» πούλησε 900 Gallardo, καταρρίπτοντας το ρεκόρ πωλήσεων στην ιστορία της εταιρείας. Μέχρι το τέλος του δεκαετούς κύκλου ζωής της, η Gallardo επιλέχθηκε από περισσότερους από 14.022 καταναλωτές, που σημαίνει πως μόνη της πούλησε περισσότερο απ’ όλα τα μοντέλα που είχε παράξει η Lamborghini μέχρι εκείνη τη στιγμή!
Πλέον, η φίρμα από τη Sant’Agata έχει ξεφύγει σε εμπορικό επίπεδο. Το 2021 έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ πωλήσεων, ταξινομώντας 8.405 νέα μοντέλα με την Urus, να αποτελεί την αιχμή του δόρατος.
Nissan Qashqai
Η Nissan μπορεί να μην είχε φθάσει στα πρόθυρα της χρεωκοπίας αλλά δεν απείχε και πολύ ! Για την ακρίβεια ήταν στάσιμη –κυρίως το ευρωπαϊκό της τμήμα- και χωρίς σημαντική εξέλιξη στα προϊόντα της, με αποτέλεσμα οι προτάσεις της να θεωρούνται ξεπερασμένες έναντι του ανταγωνισμού.
Όταν όμως ανέλαβε τα ηνία του ομίλου ο Carlos Ghosn, ως το απόλυτο αφεντικό, άλλαξαν τα πάντα. Ο δαιμόνιος όσο και αμφιλεγόμενος μάνατζερ, έστειλε ουσιαστικά δύο μηνύματα στην ευρύτερη οικογένεια της Nissan. Το πρώτο αφορούσε τη μείωση του κόστους στην παραγωγική διαδικασία και το δεύτερο, ότι έπρεπε να αλλάξει ριζικά ο τρόπος σκέψης και φιλοσοφίας της φίρμας! Βασικά αυτό που ήθελε να περάσει ο Ghosn στους Ιάπωνες ήταν ότι η φίρμα όφειλε να λανσάρει αυτοκίνητα πρωτοποριακά που το κοινό να θέλει να αγοράσει.
Όπως το Nissan Qashqai που παρουσιάστηκε το 2007. Η ιδέα ενός χάτσμπακ με αυξημένη απόσταση από το έδαφος, χωμάτινα χαρακτηριστικά και άνετους χώρους, ήταν αρκετή όχι μόνο για να σπάσει ταμεία εμπορικά αλλά κυρίως για να (ξανα)δημιουργήσει μια νέα κατηγορία οχημάτων στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία, αυτή των crossover. Μιας και το Matra-SIMCA Rancho και, παλιότερα, το Renault Colorale είχαν βάλει τις βάσεις.
Η εμπορική επιτυχία του Qashqai γέμισε τα ταμεία της Nissan και οδήγησε την πλειονότητα των κατασκευαστών στη δημιουργία αντίστοιχων προτάσεων. Οι Ιάπωνες βέβαια έχοντας το know-how προχώρησαν πρώτοι και στο λανσάρισμα του Juke, του πρώτου B-SUV και φυσικά best seller στην κλάση του.
Peugeot 205
Τη δεκαετία του 1970 η Peugeot «ανοίχτηκε» οικονομικά. Απέκτησε επίσης και την Citroën το 1975 σχηματίζοντας τον όμιλο PSA, έχοντας ως στόχο να κυριαρχήσει στο αυτοκινητικό γίγνεσθαι. Αυτό όμως που αρχικά φαινόταν ως μια καλή ιδέα, εξελίχθηκε σύντομα σε οικονομικό εφιάλτη.
Για να επιβιώσει η Peugeot έπρεπε να σκεφτεί διαφορετικά. Ή αν προτιμάτε καλύτερα... «έξω από τα καθιερωμένα». Όπως ακριβώς συνέβη το 1985. Με το λανσάριμα του 205. Το fun-to-drive, κομψό, ποιοτικότατο και συμπαγές μικρό χάτσμπακ των Γάλλων έκανε πάταγο από την πρώτη του κιόλας εμφάνιση στο αυτοκινητικό στερέωμα.
Σε 3θυρες και 5θυρες εκδόσεις αλλά και με πολλές «highlight» εκδοχές στο παλμαρές του, το 205 έχτισε ένα προφιλ ισχυρότατο που το καθιέρωσε στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού. Οι δε εκδόσεις 1.6 και κυρίως η 1.9 GTI καθώς και το θρυλικό T16 του Group B, ουσιαστικά δημιούργησαν το θρύλο του 205, δίνοντας συγχρόνως μια βαθιά ανάσα ανακούφισης σε ολόκληρο τον οργανισμό της Peugeot.
Porsche Boxster
Οι περισσότεροι θεωρούν ότι η Cayenne ήταν ο σωτήρας της αυτοκινητοβιομηχανίας από την Στουτγκάρδη. Ωστόσο, η Porsche δεν θα μπορούσε ποτέ να δει την Cayenne να παίρνει σάρκα και οστά εάν πρώτα δεν είχε ρίξει στην αγορά την Boxster.
Μέχρι εκείνη τη στιγμή, η θρυλική 911 δε μπορούσε να σηκώσει εμπορικά την Porsche στις πλάτες της και η 944, δεν ήταν το μοντέλο που θα χαρακτήριζε κάποιος «success story». Η γερμανική φίρμα για να επιβιώσει χρειαζόταν έναν Μεσσία και τον χρειαζόταν... χθες.
Και αυτός εμφανίσθηκε. Στο πρόσωπο ενός «προσιτού» κεντρομήχανου ρόουντστερ που εμπνέονταν σχεδιαστικά από τις εμβληματικές 550 Spider και 356 Speedster και είχε αρκετά μηχανικά σημεία κοινά με την 911. Επιπλέον, η Boxster προσέφερε όλα όσα θα περίμενε κανείς από μία γνήσια Porsche: Ισχυρές επιδόσεις, τέλειο χειρισμό και εξαιρετική ποιότητα κατασκευής. Η εμπορική επιτυχία του μοντέλου ήταν τέτοια που όχι μόνο γέμισε τα ταμεία της Porsche αλλά κατάφερε μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια να εξοικονομήσει τους πόρους που απαιτούνταν για την παραγωγή της Cayenne!
Škoda Favorit
Σχεδιασμένο από τον Bertone, το Škoda Favorit επέτρεψε στον Τσέχο κατασκευαστή να αντέξει το μεταβαλλόμενο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον στo τέλη της δεκαετίας του ’80 στην Κεντρική Ευρώπη. To μοντέλο από το Mladá Boleslav που λαναρίστηκε το 1988 ήταν μια επανάσταση για τη φίρμα στον σχεδιασμό και στη μηχανολογία του, καθώς αντικατέστησε τα προηγούμενα πισωκίνητα και πισωμήχανα αρχαιοπρεπή μοντέλα, με κίνηση στους εμπρός τροχούς και πιο αποδοτικούς κινητήρες. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η Škoda συνεργάστηκε άτυπα με τον Όμιλο Volkswagen για την εξέλιξη του Favorit, συνεργασία που άφησε θετικές εντυπώσεις.
Χάρη στην επιτυχία του Favorit, o Όμιλος Volkswagen άρχισε να ενδιαφέρεται σοβαρά για την εξαγορά της Škoda, κάτι που έκανε το 1991.
VW Golf MKI
Η ιστορία της Volkswagen ξεκινά ουσιατικά με τον Σκαραβαίο, ένα από τα πιο επιτυχημένα και εμβληματικά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ. Από τη δεκαετία του 1940 έως τη δεκαετία του 1960, η εταιρεία βασίστηκε ουσιαστικά στην επιτυχία του Beetle και στις παραλλαγές αυτού. Το 1970 όμως οι εξελίξεις και ο ανταγωνισμός έδειχναν να την ξεπερνούν και έπρεπε να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον της.
Το νέο αφεντικό της Volkswagen, ο Rudolph Leiding, αποφάσισε ότι η φίρμα έπρεπε να κοιτάξει στο αύριο, χωρίς να χάσει όμως τη σύνδεση της με το παρελθόν. Να δημιουργήσει δηλαδή πρωτοποριακά αυτοκίνητα που να απευθύνονται στο ευρύ κοινό.
Το πρώτο δείγμα γραφής αυτής της νέας εποχής ήταν το Passat πρώτης γενιάς του 1973. Το σημείο καμπής όμως ήταν τρία χρόνια αργότερα, με το λανσάρισμα του Golf MKI. Χτισμένο πάνω σε μια ολοκαίνουργια πλατφόρμα, ευρύχωρο, με κίνηση στους εμπρός τροχούς και αξιόλογη-οικονομική γκάμα κινητήρων, το Golf της Volkswagen, απεδείχθη φλέβα χρυσού!
Σάρωσε τα πάντα στο πέρασμα του, αγαπήθηκε όσο λίγα αυτοκίνητα στην ιστορία, ενώ η καυτή έκδοση GTi, σύστησε στο κοινό μια νέα κατηγορία οχημάτων που με λίγα χρήματα μπορούσε να σου προσφέρει τόσο μεγάλη οδηγική ευχαρίστηση...