Honda: 1948-2018, 70 χρόνια καινοτομίας
Στις 24 Δεκεμβρίου του 1948 ιδρύεται επισήμως η Honda. Μία από τις πιο προηγμένες εταιρείες στον κόσμο του αυτοκινήτου και της μοτοσικλέτας που έκλεισε επτά δεκαετίες στην αιχμή της τεχνολογίας.
Με συνεχείς επενδύσεις σε καινοτόμες τεχνολογίες και συνεχή συμμετοχή σε κορυφαίες αγωνιστικές δραστηριότητες, η Honda υπήρξε μια από τις εταιρίες που άλλαξε το προφίλ των ιαπωνικών αυτοκινήτων: Από απλά, καθημερινά και αξιόπιστα σε ποθητά, τεχνολογικά και σχεδιαστικά καινοτόμα.
Η ιστορία ξεκινά ανεπίσημα από τα νεανικά χρόνια του ιδρυτή, Soichiro Honda. Από μικρός παθιασμένος με τους κινητήρες, ο Soichiro αφήνει το σχολείο για μαθητεύσει σε συνεργείο αυτοκινήτων στα 15 του χρόνια. Στα 22 είχε ήδη ιδρύσει το πρώτο του συνεργείο, ενώ στα 31 γίνεται εξωτερικός συνεργάτης της Toyota, κατασκευάζοντας ελατήρια πιστονιών.
Η Honda Giken Kogyo Kabushiki-gaisha συντίθεται αρκετά αργότερα, ύστερα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1946 και ιδρύεται επίσημα στις 24 Σεπτεμβρίου του 1948. Στα πρώτα βήματα η Honda κατασκευάζει αποκλειστικά μοτοσικλέτες. Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής έρχεται αρκετά αργότερα, το ’63. Πρόκειται για το Τ360, ένα επαγγελματικό όχημα με κινητήρα 356 cc, φτιαγμένο ειδικά για τα φορολογικά δεδομένα της Ιαπωνίας.
Η Honda γρήγορα επεκτείνει τη γκάμα των μοντέλων της με το roadster S500 και το station wagon L700. Δεν αργεί καθόλου να εμπλακεί με τους αγώνες, συγκεκριμένα με την F1, που ο Soichiro θεωρεί ιδανικό μέσο προώθησης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Honda S800 Coupé 1967-1970
Η δεκαετία του ’70 φέρνει για τη Honda δυο από τα πιο εμπορικά πετυχημένα μοντέλα της ιστορίας της. Πρόκειται για το προσιτό Civic και το 4θυρο, οικογενειακό Accord. Ήταν η πρώτη φορά που η Honda διεκδικούσε σημαντικό μερίδιο αγοράς από τους τότε ισχυρούς Ιάπωνες κατασκευαστές, δηλαδή τη Nissan και την Toyota. Την ίδια χρονική περίοδο γίνεται και η πρώτη προσπάθεια επέκτασης στις ΗΠΑ, γεγονός που θα πιέσει σε αλλαγές όλη τη φιλοσοφία της Honda.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 46 χρόνια Honda Civic σε 1’ [video]
Αν και το Civic είχε μεγάλη παγκόσμια εμπορική επιτυχία, για την αμερικανική αγορά θεωρήθηκε μικρό, ενώ γενικότερα το όνομα της Honda είχε συνδεθεί με μικρά μοντέλα και με τις μοτοσικλέτες. Ο δρόμος για ακριβότερα μοντέλα, καθώς και για πιο πολυτελείς κατηγορίες ήρθε με την ίδρυση της Acura το ’86.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Honda Civic 1972-1979 [video]
Τη ίδια περίοδο, οι εξελίξεις στην οικογένεια της Honda παίρνουν φωτιά. Μαθαίνουμε για πρώτη φορά την τεχνολογία μεταβλητού χρονισμού και βυθίσματος των βαλβίδων VTEC στο εντυπωσιακό και καινοτόμο NSX, γνωρίζουμε το πρώτο ανθρωποειδές ρομπότ της Honda και πρόγονο του ASIMO, αλλά και την πρώτη γενιά της λιμουζίνας Legend.
Η δεκαετία του ’90 στη σελίδα της Honda για όλους τους petrolhead θα βρούμε το διακριτικό «Type R». Με μια σειρά ειδικών εκδόσεων και ακριβών τεχνολογικών λύσεων, τα Integra Type R, Civic Type R, Accord Type R και NSX Type R, η Honda καθιερώνεται ακόμα και ανάμεσα στους πιο απαιτητικούς της αυτοκίνησης. Παράλληλα, γίνονται και τα πρώτα βήματα για το σημερινό, διπλό προφίλ της Honda. Το ’99 γνωρίζουμε το Insight, το πρώτο υβριδικό της εταιρία, που άνοιξε το δρόμο για την επένδυση στους ηλεκτροκινητήρες και στα fuel cell. Τα επόμενα χρόνια, οι προκλητικές εκδόσεις περιορίστηκαν σημαντικά, στο S2000 και το Civic Type R, μέχρι την πρόσφατη επιστροφή του σύμβολου NSX.
Τεχνολογικά ορόσημα
Επένδυση σε τολμηρές ιδέες και σε καινοτόμα προϊόντα, χαρακτηρίζει όλη την ιστορία της Honda.
Ανάμεσα σε πολλές τεχνολογίες που ξεκίνησαν στα εργαστήρια της Honda και σήμερα θεωρούνται κοινό κεκτημένο, ξεχωρίζει το πρωτοποριακό σύστημα μεταβλητού χρονισμού VTEC. Στην προσπάθεια βελτίωσης της απόδοσης του κινητήρα εσωτερικής καύσης, χωρίς ωστόσο την αύξηση της χωρητικότητας που θα οδηγούσε σε φορολογικές επιβαρύνσεις, άλλοι κατασκευαστές επέλεξαν το δρόμο της υπετροφοδότησης.
Στη Honda, βάζοντας ως δεδομένο την άριστη λειτουργία του κινητήρα τόσο στις χαμηλές όσο και στις υψηλές στροφές, έγινε σαφές πως θα έπρεπε να πειραματιστούν με την τροφοδοσία καυσίμου στο θάλαμο καύσης. Στην πραγματικότητα, τα διαφορετικά έκκεντρα ενός συστήματος VTΕC που μεταβάλλουν το χρονισμό και το βύθισμα των βαλβίδων, προσομοιάζουν στη χρήση πολλαπλών εκκεντροφόρων -κάτι που βέβαια δεν είναι εφικτό. Έτσι επιτυγχάνεται ικανοποιητικό επίπεδο ροπής στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, συγκράτηση της κατανάλωση, αλλά και σαφώς μεγαλύτερη μέγιστη ισχύς στις υψηλές στροφές.
Το μέλλον
Ο δρόμος έχει φανεί ήδη. Εναλλακτικές μορφές ενέργειας, έξυπνη διαχείριση και περαιτέρω βελτίωση του βαθμού απόδοσης
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα είναι για αρκετά χρόνια ακόμα το κύριο μενού. Όμως από εκεί και πέρα, το σύμβολο Earth Dream, στο καπάκι των κινητήρων Honda, συμβολίζει τον έντονο περιορισμό των εκπεμπόμενων ρύπων, είτε με τη χρήση ισχυρών υβριδικών συστημάτων είτε μέσω πολύ αποδοτικότερων κιβωτίων ταχυτήτων. Κορωνίδα των προσπαθειών για μια πιο καθαρή αυτοκίνηση είναι η σταθερή προσήλωση και επένδυση στην τεχνολογία των fuel cell. Από το πρωτότυπο FCX Clarity του 2008 έχουμε φτάσει πια στο FCV παραγωγής, με τις πωλήσεις να ξεκινούν στην Ιαπωνία μέσα στο 2016. Με ισχύ 136 ίππους, αυτονομία 700 km, χρόνο ανεφοδιασμού τρία έως πέντε λεπτά, χώρους μεγάλου οικογενειακού και μόνο προϊόν στη εξάτμιση καθαρό νερό, ήδη αλλάζει τη ροή της Ιστορίας.
Οι αγώνες
Το όνομα της Honda είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τους αγώνες, πάντα σε κορυφαίο επίπεδο, τόσο σε δύο όσο και στους τέσσερις τροχούς. Έχοντας ήδη πετύχει στα τέλη της δεκαετίας του ’50 να μεταφράσει την επιτυχία στους αγώνες μοτοσικλετών σε πωλήσεις, το ’62 ο Soichiro Honda αποφασίζει τη συμμετοχή της εταιρίας στη Formula 1. Η επίσημη πρώτη εμφάνιση γίνεται το ’64 και η πρώτη νίκη έρχεται την επόμενη χρονιά στο Gran Prix του Μεξικό. Οι οικονομικές δυσκολίες την ανάγκασαν να αποσυρθεί ως κατασκευάστρια εταιρία το ’68, χωρίς ωστόσο να χάσει την επαφή με το κομμάτι των κινητήρων.
Οι δεκαετίες του ’80 και του ’90 έκαναν τη Honda έναν από τους πιο επιτυχημένους κατασκευαστές κινητήρων, μετρώντας έξι παγκόσμια πρωταθλήματα με τη Williams και τη McLaren. Η προσπάθεια για επίσημη επιστροφή ήρθε το ’06, με την εξαγορά της BAR. Μέχρι το ’08, που αποσύρθηκε ξανά λόγω της παγκόσμιας κρίσης, κατάφερε να κερδίσει μόλις μια νίκη. Το 2015 επανήλθε με την ομάδα της McLaren, όπου παρέμεινε μέχρι το 2017, ενώ από εφέτος αγωνίζεται με την ομάδα της Torro Rosso.